Forumindex › Forums › Modellen › Astra › distributie riem vervangen 1.6 twinport
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
28 februari 2010 om 08:38 #17218018
Hallo zal me eerst even voorstellen ik ben richard 39 jaar en kom uit zwijndrecht. Weet iemand wanneer de distributieriem vervangen moet worden bij een astra h 1.6 twinport motor ? De astra komt uit 2005 met 55.000 km op de teller.Nu hebben ze me verteld dat hij pas bij 150.000 km vervangen hoeft te worden maar klopt dit wel ?
28 februari 2010 om 09:20 #17622212om de 4 jaar of om 60.000km doe je het niet heb je kans op schade
28 februari 2010 om 09:37 #17622213150.000km of 10 jaar.
Dit klopt 100% zijn de officiële opel intervallen.28 februari 2010 om 10:36 #17622214Inderdaad om de 10 jaar of 150.000km.
Ze kunnen het prima hebben, ik heb ze nog niet zien breken zoals bij de oudere motoren wel gebeurde.
28 februari 2010 om 11:13 #17622215Okee mensen bedankt voor de snelle reacties!!! Weet ik weer even genoeg.:)
28 februari 2010 om 11:44 #17622216Ik vind dit erg verwarend allemaal ..mijn vectra b x16xel was eerst 90.000km toen werd het 60.000km de zelfde motor in de deawo is ook 90.000km .nu is het bij de astra h weer 150.000 km met de 16 16 klepper????.
en sorry als ik als monteur bij rijsbergen een distributie kit kaal is het allemaal het zelfde merk voor alle auto,s ..in dit geval SKF of CAETS zijn de riemen nu slechter geworden .zijn de motoren zo verbeterd of is dit commercieel??????
ik heb in het verleden een splinter nieuwe ASCONA gehd een lease wagen binnen een half jaar nog geen 30.000km riem gebroken ?????? je kan toch moeilkijk met elke grote beurt een riem vervangen .
kijk op het Omega gedeelte naar Jack met de V6 reken dat hij secuur met z,n motor revisie is omgegaan en na een (ECHT EEN PAAR )km breekt die nieuwe riem hele v6 in de puin ..en eigen schuld dikke bult.geen enkele vorm van garrantie zelf gedaan .
wie heeft hier over dat gedoe nou ook is een duidelijke mening .
heb zelf een mega zuinige buur die heeft een GALLANT van 1991 waarde 0 ,,,MAAR OOIT NIEUW GEKOCHT nu 150 .000 gelopen met de zelfde distributie en dit is er een met balans assen.
ik heb wel eens gezegd straks is het einde oefening als die riem breekt de riem vervangen is meer aan prijs als de auto waard is .
graag hier is een kijk van iemand op
bert
28 februari 2010 om 11:45 #17622217de nieuwe 1,6 motoren van opel zijn dan ook anders dan de oudere.
28 februari 2010 om 11:52 #17622218Ja ik vraag het me ook wel af, Bert.
De Z16XEP motoren hebben in princiepe het zelfde systeem als de eerste generatie X16XEL (en de zusjes hiervan / X14XE – C16XE – X16XE – X16XEL – Z16XE – X18XE1 – Z18XE).
Ik weet wel dat de distributie set voor de 2003 Z16XE en Z18XE is gewijzigd, en daarmee een verandering in looptijd is gekomen, oud type is 60.000km – 4 jaar > Nieuwe type is 90.000km en 6 jaar.
hierbij is de distri set dus gewijzigd.
Bij de X14XE – C16XE – X16XE – X16XEL waren er te veel die voor de 90.000 kapot liepen en heeft Opel de terijn terug gesteld, wat overigens wel goed is natuurlijk..
Willem
28 februari 2010 om 11:57 #17622219origineel gepost door Famempeters
Ik vind dit erg verwarend allemaal ..mijn vectra b x16xel was eerst 90.000km toen werd het 60.000km de zelfde motor in de deawo is ook 90.000km .nu is het bij de astra h weer 150.000 km met de 16 16 klepper????.en sorry als ik als monteur bij rijsbergen een distributie kit kaal is het allemaal het zelfde merk voor alle auto,s ..in dit geval SKF of CAETS zijn de riemen nu slechter geworden .zijn de motoren zo verbeterd of is dit commercieel??????
ik heb in het verleden een splinter nieuwe ASCONA gehd een lease wagen binnen een half jaar nog geen 30.000km riem gebroken ?????? je kan toch moeilkijk met elke grote beurt een riem vervangen .
kijk op het Omega gedeelte naar Jack met de V6 reken dat hij secuur met z,n motor revisie is omgegaan en na een (ECHT EEN PAAR )km breekt die nieuwe riem hele v6 in de puin ..en eigen schuld dikke bult.geen enkele vorm van garrantie zelf gedaan .
wie heeft hier over dat gedoe nou ook is een duidelijke mening .
heb zelf een mega zuinige buur die heeft een GALLANT van 1991 waarde 0 ,,,MAAR OOIT NIEUW GEKOCHT nu 150 .000 gelopen met de zelfde distributie en dit is er een met balans assen.
ik heb wel eens gezegd straks is het einde oefening als die riem breekt de riem vervangen is meer aan prijs als de auto waard is .
graag hier is een kijk van iemand op
bert
De riemen van de nieuwe benzine motoren zijn 50% breder dan de riemen van de oude motoren daar zal wel een deel verschil uit komen.
Nieuw ontwikkelde motoren hebben ook minder interne wrijving dus zal ook daardoor de riem minder belast worden.
Tenslotte zitten ook de fabrikanten van riemen en span/meelooprollen niet stil dus ook daar zal een stuk verbetering uit voort komen wat de levensduur ook ten goede komt.
Wat jij zegt over die riemen bij je X16XEL klop inderdaad Opel is op een gegeven moment bij dezelfde motoren op een grotere interval over gestapt, echter was dat niet zo’n slimme zet… veel riemen braken en veel mensen claimden dit (via de oude master service garantie) wat Opel heel veel geld kostte… daarom is de interval weer terug gegaan naar 60.000/4jaar voor de oude motoren… vanaf 2003 zijn ze wel weer 90.000/6jaar… maar wat er dan anders is? geen idee ze knappen meestal niet meer na dat bouwjaar ondanks de grotere interval…
28 februari 2010 om 12:14 #17622220OPC turbo: Riemen en distri set zijn gewijzigd na 2003..
je moet bij modelle van 2003 ook goed oplette welke set je hebt.
Willem
28 februari 2010 om 12:49 #17622221De Z16XEP motoren hebben in princiepe het zelfde systeem als de eerste generatie X16XEL (en de zusjes hiervan / X14XE – C16XE – X16XE – X16XEL – Z16XE – X18XE1 – Z18XE).
Eh wim de Z16XEP zit wel even heel anders in elkaar kwa riemconstructie !
De spanner is heel anders en de riem is ook veel breder dacht ik.
De waterpomp wordt ook niet meer door de riem aangedreven (ook al weer een belasting minder).
Zal wel eens een foto maken als ik er weer eentje los heb. (komt niet zo vaak voor maar eens in de 10 jaar of 150dkm :P)
28 februari 2010 om 13:04 #17622222okeej
zal er eens naar kijkendaar de distri afdekkappen nog zo goed als gelijk zijn (gister bij wat nieuwe voertuigen onder de kap kunnen kijken)
lijkt zo weinig veranderd haha..
zal ongetwijfeld aangepast zijn en alles zal ook wel kloppen qua kilometerstanden en dergelijke..
Willem
28 februari 2010 om 13:39 #17622223idd is de xep anders dan de xe, en moet idd om de 10 jaar of 150.000 km. Heb er zelf al een paar gedaan
28 februari 2010 om 15:37 #17622224Ik weet dat er in elk geval andere meelooprollen zijn inderdaad, wij gebruiken zowieso alleen dat nieuwe type nog… of de oude sets nog te krijgen zijn weet ik niet… wij gebruiken zowel van voor als na 2003 de nieuwe sets.
En inderdaad de Z16XEP is qua riemconstuctie anders dan de C/X16XE(L) / Z18XE de waterpomp is nu multieriem aangedreven en de spanrol is ook anders.
origineel gepost door wim-v6
OPC turbo: Riemen en distri set zijn gewijzigd na 2003..je moet bij modelle van 2003 ook goed oplette welke set je hebt.
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.