Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Distributie ketting tikt bij starten
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 augustus 2012 om 14:07 #17251420
Hallo,
ik heb een Opel Corsa 1.0 12v bj. 1998. KM stand ong. 92.000
Ik heb deze gekocht van een bekende en bij aanschaf werd mij verteld dat de Distributie ketting (al bijna een jaar geleden) vervangen moest worden.
Zelf heb ik de auto nu 2 tot 3 maanden, en als ik m start dan begint hij te tikken. Het klinkt een beetje als een diesel.
Ben al bij een paar auto garage’s geweest en ze kwamen allemaal met verschillende dingen. (ketting, de zuigers, de motor was gaar, enz.)
Maar van andere monteurs krijg ik weer te horen dat je de ketting “bijna” nooit hoeft te vervangen, en vooral nu nog niet omdat hij nog niet echt veel gelopen heeft.. en dat ik hem alleen moet laten spannen?
Zelf heb ik niet zo veel verstand ervan dus ik ging ervan uit dat het allemaal klopte wat mij allemaal verteld werd.
Maar nu heb ik zoveel informatie wat allemaal iets anders zegt dat ik er niet echt meer raad mee weet.
Dus mijn vraag is moet ik hem nu laten vervangen of niet?
Dankjewel,Groetjes Kelly
15 augustus 2012 om 15:26 #18056576Klik even op deze link:
Ik denk dat jou hetzelfde te wachten staat, is wel een beetje een kwaaltje van deze motoren lijkt het. Het spannen gebeurt naar mijn weten automatisch, dus het spul zal vervangen moeten worden.
15 augustus 2012 om 20:23 #18056577@OpelKelly wrote:
Hallo,
ik heb een Opel Corsa 1.0 12v bj. 1998. KM stand ong. 92.000
Ik heb deze gekocht van een bekende en bij aanschaf werd mij verteld dat de Distributie ketting (al bijna een jaar geleden) vervangen moest worden.
Zelf heb ik de auto nu 2 tot 3 maanden, en als ik m start dan begint hij te tikken. Het klinkt een beetje als een diesel.
Ben al bij een paar auto garage’s geweest en ze kwamen allemaal met verschillende dingen. (ketting, de zuigers, de motor was gaar, enz.)
Maar van andere monteurs krijg ik weer te horen dat je de ketting “bijna” nooit hoeft te vervangen, en vooral nu nog niet omdat hij nog niet echt veel gelopen heeft.. en dat ik hem alleen moet laten spannen?
Zelf heb ik niet zo veel verstand ervan dus ik ging ervan uit dat het allemaal klopte wat mij allemaal verteld werd.
Maar nu heb ik zoveel informatie wat allemaal iets anders zegt dat ik er niet echt meer raad mee weet.
Dus mijn vraag is moet ik hem nu laten vervangen of niet?
Dankjewel,Groetjes Kelly
Hoi, waarschijnlijk klinkt je corsa bij stationair toerental ook iets ratelend of als een diesel. Dit was bij ons ook het geval en ik dacht dat het bij het 3 cilinder karakter hoort. Niets bleek minder waar, op een gegeven moment hadden we geen vermogen meer, oorzaak: door de slappe ketting was de nokkenas die uitlaatkleppen bediend een paar tanden verschoten.
Wij hadden geluk dat we geen kromme kleppen hebben.
Garage zei dat waarschijnlijk de kettingspanner kapot was, maar het bleek uiteindelijk de ketting te zijn die uitgerekt was.
Alleen kettingspanner vervangen bij de opel dealer zou ons 380euro kosten. Heb toen besloten om de auto af te slepen en de reparatie samen met mijn zwager uit te voeren.
Advies is wel om alles te vervangen, dus ketting, kettinggeleiders, tandwielen, kettingspanner, distributiehuispakking, kleppendekselpakking, olie en filter. Bij de dealer hebben ze een complete distributieset voor ongeveer 220euro, pakkingen 50euro, olie en filter ook ongeveer 50euro. Totaal kosten voor materiaal zijn dus ongeveer 320euro. Laat je het door de dealer uitvoeren dan kun je daar denk ik ongeveer 500euro bij optellen.
Als je handig bent en weet wat je doet is het goed te doen om de distributie zelf te vervangen.
16 augustus 2012 om 19:12 #18056578toevallig vandaag met de plaatselijke garage erover gehad.
hun hebben dit probleem nog niet eerder vernomen. ook niet bij de x12xe.
probleem zou kunnen zijn door te rustig rijden, hierdoor schijnen de blokjes wat olie te willen gaan lusten.
toevallig is mijn corsa ook een beetje een verbruiker (zwarte uitlaat)
olie pijl is opzich wel in orde (72.000km)maar dat is wat ik gehoort heb he, dus geen kwade ogen naar mij toe, deel alleen de info :angel
ze zouden trouwens ook goeie olie moeten krijgen, en optijd de bougies vervangen. dan lopen ze op hun best.18 augustus 2012 om 23:02 #18056579Ondferhoud, dat is meestal het grote probleem..
en deze motoren olie gaan verbruiken door korte stukjes, Juist deze NIET!!!Je hooft maar een ochtendje door de stad te rijden, of je hebt wel 3 of 4 van de Corsa’s horen starten, hiervan hebben 2 of 3 een rammelende Ketting, en hun hebben het nog nooit meegemaakt, Knap hoor…
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.