distributie Astra F X1.6SZR

Forumindex Forums Modellen Astra distributie Astra F X1.6SZR

• Dit onderwerp is leeg.
12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    danimar
    Deelnemer

hay Leden, ik ga beginnen met de distributieriem, en gelijk de waterpomp/thermostaat, vernieuwen van een astra F ’97 met een x1.6szr motor.
      Daarbij staan enige special tools, mijn vraag is of die gewoon verkrijgbaar zijn en of het allemaal wel echt nodig is.
      En waar ik bijvoorbeeld nog op moet letten, ik las bijvoorbeeld dat er een speling gemeten moet worden (?). Dit ging welliswaar over de astra G maar ik heb uit betrouwbare bron (smiles) dat dit dezelfde motor is als de F.

Ik wil hier Mitchel aka Zakhooi heel graag bedanken voor alle info die hij mij heeft verschaft. Geweldig Mitch.

Als ik tegen dingen aan loop zal ik deze beschrijven, ik zal ook proberen een foto reportage bij te houden om een soort How to van te maken.

met vriendelijke groet
      Marco

Ray2712
      Deelnemer

Speciaal gereedschap is niet per se nodig. Gaat zonder ook prima.
        Riemspanning gewoon even voelen tussen duim en wijsvinger. De lange zijde vd riem (tussen nokkenas en krukas) moet je dan 90 graden kunnen draaien.

danimar
        Deelnemer

Okay bedankt Ray, ik had gelezen over een stuk of drie tools, maar dan begin ik er zo aan.

AstraF23

Je hebt geen speciale tools nodig, alleen de riem op spanning krijgen met de water pomp gaat een beetje lastig.

b07

de riem staat op spanning als de wijzer van de spanrol precies in het midden van de inkeping wijst, vaak verandert de spanning zodra je de waterpomp vast draait , wat ik meestal doe is em iets voor de inkeping zetten, als je dan de pomp vast zet staat die goed in het midden.

mij ervaring is dat je de riem er nooit strak op krijgt als je de nokkenas en, krukas op het merkteken zet en, de riem erop legt aan de rechter zijden want , dan zaten altijd de tanden van de riem op de tanden van het tandwiel inplaats van der in, ik moest altijd het tandwiel iets voor merkteken zetten, riem erop en ,dan weer terug draaien met de draairichting mee om em op merkteken te zetten , zodat die strak getrokken werd.
              Als die aan de rechter zijden niet strak staat maar, wel aan de linker zijde waar de spanrol zit dan zal je zien , nadat je de krukas een paar rondjes heb gedraaid dat de wijzer van de spanrol ook weer verkeerd staat en de merktekens staan dan ook niet meer op tijd.

krukaspoelie moet ook onwijs vast gedraaid worden ,dacht iets van 185nm , krukaspoelie kan je blokkeren door een steeksleutel tussen de sleuven van de poelie en, op je draagarm klem te zetten

nokkenastandwiel 45nm
              nokkenastandwiel kan je vaak los of, vast draaien als de riem er nog op zit

danimar
              Deelnemer

bedankt zowel F23 als b07, ook voor jullie inbreng.

Ray2712
                Deelnemer

Klopt, had even een spanrolloze motor in gedachte, maar de hierboven beschreven methode is correct.
                  Wat betreft de krukaspoelie, ik zie hier op mijn pc dat er 2 mogelijkheden zijn:

M10 bout: 55 Nm + 41° + 15°
                  M12 bout: 95 Nm + 30° + 15°

b07

krukas bout/ toothed belt drive gear to crankshaft 130 Nm / 96 lbf. ft. + 40 ° to 50 ° .

http://workshop-manuals.com/vauxhall/ve” onclick=”window.open(this.href);return false; … t_replace/

nokkenas bout/camshaft pulley to camshaft 45 nm.

http://workshop-manuals.com/vauxhall/as” onclick=”window.open(this.href);return false; … g_replace/

Ray2712
                    Deelnemer

Jouw links werken niet. Maar na een beetje zoeken kom ik hierop uit (wat jij denk ik bedoelde)

Klik!

En dan klopt het precies wat je zegt.

Ik was hier vanuit gegaan:

Ray2712
                      Deelnemer

Jouw links werken niet. Maar na een beetje zoeken kom ik hierop uit (wat jij denk ik bedoelde)

Klik!

En dan klopt het precies wat je zegt.

Ik was hier vanuit gegaan:

EDIT:
                        Bij de Astra G X16SZR wordt er alleen over de M12 bout met 95 Nm + 30° + 15° gesproken.

b07

ja ik zie dat die niet werkt :(

hoop dat deze het dan wel doen:

http://workshop-manuals.com/vauxhall/vectra-b/j__engine_and_engine_aggregates/ohc_petrol_engine/seals_and_seal_rings/repair_instructions/seal_ring_front_crankshaft_replace/” onclick=”window.open(this.href);return false;

http://workshop-manuals.com/vauxhall/astra-g/j__engine_and_engine_aggregates/ohc_petrol_engine/seals_and_seal_rings/repair_instructions/seal_ring_in_front_camshaft_housing_replace/” onclick=”window.open(this.href);return false;

op jou plaatje staat Astra F ,dat zal dan wel de juiste zijn aangezien het hier om een Astra F gaat ,die van mij is voor een Astra G en, een Vectra

b07

met de demontage en, montage van de nieuwe riem moet ook de motorsteun los ,die zit precies tussen de riem , je moet dan een krik onder je blok zetten ,waarschijnlijk moet je de krik ook weer wat omhoog of, omlaag krikken om tijdens het vast zetten van de motorsteun de gaatjes weer op de goede hoogte voor de steun te krijgen

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.