Forumindex › Forums › Modellen › Astra › distributie astra f 16 klepper
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
29 januari 2010 om 17:41 #17216825
Geachte heren specialisten ‘ik zal me eerst ff voorstellen . Mijn naam is Oscar , Zit nog niet zolang aktief op dit geweldige forum , woon in Friesland en heb altijd al opel modellen gehad . Van a ascona tot c kadett met 2 liter blok. De laatste 10 jaar een omega a 2.0 se gereden tot volle tevredenheid mag ik wel zeggen . Sinds kort ook de bezitter een astra f caravan 1.6 XEL 16 klepper . Omdat ik de onderhoudsgeschiedenis niet ken van deze astra meteen maar besloten om de distributie te vervangen , dwz riem , alle rollen en wp . Op zich niet een al te moeilijke klus maarrrrr ik loop nu toch vast op een klein probleem en ik hoop dat jullie een antwoord weten . Inmiddels het nieuwe spul erop gezet , alles netjes op tijd , waterpomp erin op het voorgeschreven merkteken , spanrol los gezet , kind kan de was doen zou je zeggen . Het probleem komt nu …… Ik krijg met geen mogelijkheid de riem eromheen . Ik kom als het ware een stukje riem tekort . Ik vond ook dat de oude riem er ook niet makkelijk afkwam ondanks het loszetten van de spanrol . Wat gaat er verkeerd mannen ???? WP toch niet goed gemonteerd ofzo ?want als ik hem verdraai gaat de riem er namelijk wel op . Het merkteken klopt dan helaas niet .
ps de riemlengte is gelijk aan de oude . Ik hoor het wel . bedankt alvast !!!groeten Oscar
29 januari 2010 om 18:19 #17601426Welkom Oscar , als je de oude pomp eruit haalt vergeten te markeren ,
en nu zit de waterpomp op een iets andere positie als waar de oude zat , heb ik zelf ook meegemaakt.:swear
Oplossing is de pomp steeds een stukje verdraaien tot je riem er wel op past.
Je kunt ook op je oude waterpomp naar de afdrukken kijken om te zien hoe
die erin zat.
Succes Marcel.29 januari 2010 om 19:06 #17601427Marcel bedankt voor je reaktie maarrrrr , punt 1: mijn oude pomp zat geheel aan het blok vastgerot en moest ik derhalve verwijderen met een koudbeitel . Wel een hoop afdrukken maar niet meer de juiste . Punt 2 . volgens mijn beperkte kennis van ecotecmotoren wordt de riem op de juiste spanning gezet dmv een spanrol en niet dmv de waterpomp zoals bij mijn omega . Als jij de pomp dus niet monteert op het voorgeschreven merkteken zal automatisch de voorgeschreven riemspanning niet gehaald worden of sla ik hier de plank geheel mis .. Bij mij omega deed ik de spanning ook gewoon op gevoel en dat is altijd goed gegaan maar ik weet niet of dat bij die 16 kleppers ook zo makkelijk kan .
origineel gepost door OPCdriver
Welkom Oscar , als je de oude pomp eruit haalt vergeten te markeren ,
en nu zit de waterpomp op een iets andere positie als waar de oude zat , heb ik zelf ook meegemaakt.:swear
Oplossing is de pomp steeds een stukje verdraaien tot je riem er wel op past.
Je kunt ook op je oude waterpomp naar de afdrukken kijken om te zien hoe
die erin zat.
Succes Marcel.29 januari 2010 om 19:18 #17601428Als het by trail en error gaat moet je er voor zorgen dat je iig de motor handmatig meerdere keren goed rond draait, (zo dat de spanrol zich niet lostrekt) en als het merk tegen vervolgens goed staat is het netjes.
29 januari 2010 om 20:20 #17601429Ok gaat wel lukken zo , maar ik blijf toch met de vraag zitten waarom ik die riem er niet omheen kan krijgen als ik het merkteken van de WP op de goede plaats heb staan ( volgens kluwer en de begeleidende beschrijving van Gates die de riem en rollen enzo leverde) . Dat wordt toch niet voor niks gedaan lijkt mij . :hmmz
groet Oscar
29 januari 2010 om 20:44 #17601430anders 1 looprol los halen en de riem op zijn plek en dan looprpol erop zetten.
Willem
29 januari 2010 om 21:36 #17601431Die optie had ik ook al in het achterhoofd ;) . Ga er morgen mee aan de slag , lukt dat niet dan verdaai ik de waterpomp .
Ik laat het resultaat nog wel ff wetenGroet Oscar
origineel gepost door wim-v6
anders 1 looprol los halen en de riem op zijn plek en dan looprpol erop zetten.Willem
30 januari 2010 om 09:55 #17601432pomp op lossen of zelfs gewoon effe eruit vaseline op een nieuwe O-ring, en dan eerst het spul erop, pomp verdraaien naar zijn eerste positie en kijken wat de spanner nog kan doen…
Was van de week met een Mitsubishi bezig, kan je zeggen, die zijn lastiger!!!30 januari 2010 om 11:34 #17601433Ok mannen , ff wat feedback . De riem zit er inmiddels op:thumbup en het spul zit weer in elkaar . Jouw manier Willem met de looprol did the trick . Beetje vloeken hier en daar hielp ook:) . Bedankt voor de input . Wat mij betreft mag hier een slotje op .:)
groet Oscar .
30 januari 2010 om 11:39 #17601434Goed bezig!!
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.