Distrbutie ketting bij de yh motoren?

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Distrbutie ketting bij de yh motoren?

  • Dit onderwerp is leeg.
21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Berichten
  • #17233745
    andre1058
      Lid sinds:
      28 July 2010

      Ik hoorde van de week van een collega dat bij de yh motoren het nog wel eens gebeurt dat de spanrol van de distributie ketting kapot loopt. De kostte van een reparatie zijn ongeveer E 1200,- Wat zijn jullie ervaringen daarmee?
      Alvast bedankt voor jullie reacties.

      gr Andre

      #17829395
      2000
      Moderator
        Lid sinds:
        30 June 2004

        Mijn ketting was slecht toen ik de C kocht, bleek inderdaad een slechte spanner of zo te zijn. Maar omdat er enige tijd gereden was met slechte spanning (of smering?) moest het hele zooitje worden vervangen. Met wat andere kleine reparaties was ik inderdaad bijna 1200 euro kwijt.
        Er was zelfs al een geleiding in het blok afgebroken, had echt mazzel. Ik kwam er achter door een toch wel nare ratel tijdens het aanslaan van de motor.

        #17829396
        Henkieo
        Deelnemer
          Lid sinds:
          26 February 2011

          Eigenlijk nooit problemen mee gehad, daarom juist gekocht – no more Distrie-riemen :)
          Of hebben we niet hezelfde blok?

          #17829397
          jsgsi
          Deelnemer
            Lid sinds:
            1 July 2004

            @Henkieo
            andre1058 heeft het over de benzine 2.2 motor .
            Jij hebt een diesel (heeft ook wel een ketting dat wel).

            Maar bij de 2.2 benzine motor wil de ketting wel eens lawaai maken (bij het starten meestal).
            Meestal de oorzaak vastzittende spanner.
            En dan moet het hele spul vervangen worden.
            (2 kettingen + geleiders spanner enz enz).
            Uurtje of 6 werk.

            #17829398
            andre1058
              Lid sinds:
              28 July 2010

              [rquote=1886822&tid=143964&author=jsgsi]@Henkieo
              andre1058 heeft het over de benzine 2.2 motor .
              Jij hebt een diesel (heeft ook wel een ketting dat wel).

              Maar bij de 2.2 benzine motor wil de ketting wel eens lawaai maken (bij het starten meestal).
              Meestal de oorzaak vastzittende spanner.
              En dan moet het hele spul vervangen worden.
              (2 kettingen + geleiders spanner enz enz).
              Uurtje of 6 werk.[/rquote]

              Ik heb ook gehoord dat er een modificatie op zit. Maar weet niet bij welke motoren of bouwjaar.

              #17829399
              Erik
              Deelnemer
                Lid sinds:
                3 December 2006

                distributie set kost niet zo heel veel
                maar de uren dat je ermee bezig bent

                http://www.dupartswebwinkel.nl/opel-originele-distributiekettingset-z22se-oe-ref.html#

                gr erik

                #17829400
                jsgsi
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  1 July 2004

                  Let wel met dat ene set van €219-, ben je er nog niet.
                  Er zitten 2 kettingen ook voor de balansassen en waterpomp inclusief bijbehorende geleiders.
                  Als je het spul gaat vervangen zou ik die ook gelijk meenemen.

                  #17829401
                  Henkieo
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    26 February 2011

                    [rquote=1886822&tid=143964&author=jsgsi]@Henkieo
                    andre1058 heeft het over de benzine 2.2 motor .
                    Jij hebt een diesel (heeft ook wel een ketting dat wel).
                    [/rquote]

                    Oeps. Da wisiknie ….

                    #17829402
                    aapje1963
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      28 July 2006

                      [rquote=1887250&tid=143964&author=andre1058][rquote=1886822&tid=143964&author=jsgsi]@Henkieo
                      andre1058 heeft het over de benzine 2.2 motor .
                      Jij hebt een diesel (heeft ook wel een ketting dat wel).

                      Maar bij de 2.2 benzine motor wil de ketting wel eens lawaai maken (bij het starten meestal).
                      Meestal de oorzaak vastzittende spanner.
                      En dan moet het hele spul vervangen worden.
                      (2 kettingen + geleiders spanner enz enz).
                      Uurtje of 6 werk.[/rquote]

                      Ik heb ook gehoord dat er een modificatie op zit. Maar weet niet bij welke motoren of bouwjaar.[/rquote]

                      Ik dacht dat die modificatie bij de 2.2 se was een olie nippel boven op de ketting…

                      Kan het mis hebben maar bij de 2.2DGI (Z22YH) niet. dacht ik:hmmz

                      #17829403
                      2000
                      Moderator
                        Lid sinds:
                        30 June 2004

                        [rquote=1887329&tid=143964&author=jsgsi]Let wel met dat ene set van €219-, ben je er nog niet.
                        Er zitten 2 kettingen ook voor de balansassen en waterpomp inclusief bijbehorende geleiders.
                        Als je het spul gaat vervangen zou ik die ook gelijk meenemen.
                        [/rquote]
                        inderdaad, geleiders, spanner, distributie voor de balansassen en de distributie zelf. Ik dacht dat de onderdelen totaal rond de 450 euro zitten. En natuurlijk een dag sleutelen.
                        Ik had een behoorlijke berg met onderdelen me naar huis gekregen

                        [edit] Ik zie net dat het hier over de YH motoren gaat. dat is toch de 2.2 met directe inspuiting? Deze motoren hebben van een eventueel distributie probleem geen last. Het probleem speelde als het goed is eerder bij de 2.2 Se’s van rond 2003

                        #17829404
                        henry.kummeling
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          4 January 2005

                          bij welke km of jaren komen dan de eerste klachten mbt de ketting spanners ???

                          bvd henry

                          #17829405
                          2000
                          Moderator
                            Lid sinds:
                            30 June 2004

                            Het is een bepaald motornummer waar je het aan kan zien. Geen idee welke, maar een google sessie zou je verder moeten helpen.
                            Maar nogmaals, volgens mij speelt dit alleen bij de SE blokken, niet bij de YH’s

                            #17829406
                            jsgsi
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              1 July 2004

                              Het speelt wel ZEKER bij de YH motoren ook !!!
                              Heb al diversen rammelende kettingen (spanners) vervangen.

                              Bij de SE motoren is in het begin een schrijven geweest over de olienevelaar die ging dicht zitten.
                              Dit is nooit bij de YH geweest.

                              Later is er een schrijven geweest over rammelende ketting (als gevolg van een vastzittende spanner)
                              Deze ging voor alle motoren in de 2.2 reeks (Z22SE Z22YH) en zelfs de Z20NET).

                              #17829407
                              andre1058
                                Lid sinds:
                                28 July 2010

                                [rquote=1891186&tid=143964&author=jsgsi]Het speelt wel ZEKER bij de YH motoren ook !!!
                                Heb al diversen rammelende kettingen (spanners) vervangen.

                                Bij de SE motoren is in het begin een schrijven geweest over de olienevelaar die ging dicht zitten.
                                Dit is nooit bij de YH geweest.

                                Later is er een schrijven geweest over rammelende ketting (als gevolg van een vastzittende spanner)
                                Deze ging voor alle motoren in de 2.2 reeks (Z22SE Z22YH) en zelfs de Z20NET).
                                [/rquote]

                                Laat ik nou ook zo’n motor hebben ik heb wel een keer of 2 gehad bij heel koud weer dat ie een raar geluid maakte vlak na het starten, maar het ging al vrij snel weer weg. En de laatste tijd hoor ik niks meer. Ik wacht het wel af misschien is het een storm in een glas water, laten we hopen dat ie in het glas blijft zitten:P

                                #17829408
                                2000
                                Moderator
                                  Lid sinds:
                                  30 June 2004

                                  Ok, dat wist ik niet.


                                  @andre1058
                                  : Ik zou persoonlijk die gok niet nemen. Een reparatie van de distributie is duur, maar een koprevisie is nog veel erger

                                  #17829409
                                  jsgsi
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    1 July 2004

                                    Bij mij maakt hij af en toe ook dat geluid.
                                    Maak me er nog niet zo druk om.
                                    Na de laatste olieverversing heb ik het nog niet gehoord .
                                    Heb ze wel erger gehoord.

                                    #17829410
                                    andre1058
                                      Lid sinds:
                                      28 July 2010

                                      @2000: Ik hou het goed in de gaten en als het erger word dan laat ik er toch naar kijken, in principe begint ie toch eerst erger te rammelen.


                                      @jsgsi
                                      : De auto heeft vorige week een grote beurt gehad dus misschien blijft het nu weg

                                      Jongens bedankt voor jullie reactie;)

                                      #17829411
                                      aapje1963
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        28 July 2006

                                        Ik had een zafira 2.2 se motor..

                                        Koude start je hoorde ff een rateltje en dit was snel weg je hoorde eigenlijk de spanner … opkomen..

                                        Geen problemen mee gehad…..

                                        En denk ook niet alles hoeft je te gebeuren natuurlijk….. elk rammeltje betekend nog geen ramp…

                                        Als het geluid snel weg is….werkt de spanner nog lijkt mij …anders blijft hij rammelen…..

                                        Je kunt niet alles op voorhand laten vervangen….. wordt je ook straat arm..

                                        De moderne benzine motoren zijn toch net diesels als ze koud starten tegenwoordig

                                        #17829412
                                        2000
                                        Moderator
                                          Lid sinds:
                                          30 June 2004

                                          Bij mij had ie het ook alleen met starten. Maar toen ik de vectra naar de garage bracht toen was ik net op tijd. Er was al een hele geleide rail afgebroken. En bij mijn weten is het niet de spanner die laat “in komt”, maar slaat de ketting ergens tegen aan omdat ie langer is geworden door een al langere tijd slecht werkende spanner

                                          Ik wil je niet bang maken, maar het blijft een gok.

                                          #17829413
                                          aapje1963
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            28 July 2006

                                            [rquote=1891373&tid=143964&author=2000]Bij mij had ie het ook alleen met starten. Maar toen ik de vectra naar de garage bracht toen was ik net op tijd. Er was al een hele geleide rail afgebroken. En bij mijn weten is het niet de spanner die laat “in komt”, maar slaat de ketting ergens tegen aan omdat ie langer is geworden door een al langere tijd slecht werkende spanner

                                            Ik wil je niet bang maken, maar het blijft een gok. [/rquote]

                                            Maar als de geleider stuk is wordt hij niet snel stil….(dan zal de ketting ook al een tijdje hoorbaar aanwezig geweest zijn lijkt mij, breekt niet zomaar..maar als de ketting te ruim wordt zal dit gebeuren door langdurig klapperen tegen de geleider.

                                            De ketting/klapperen moet denk ik wel opvallend te horen zijn dan…

                                            Maar als je hem ff hoort en dan snel het geluid weg hoort gaan .. dit is op zich normaal.

                                            Natuurlijk is blijven rammelen, en dit is wel hoorbaar/herkenbaar…dan altijd ff na laten kijken.

                                            En natuurlijk als het erg rammelt…. ook al zou het vermoedelijk de spanner zijn en of uitrekken ketting…zou ik ook de boel na laten kijken….

                                            Ik denk dat je zelf het best herkend is dit normaal…of?

                                            Wat kost een ketting incl alles vervangen voor een 2.2 dgi direct

                                            En moet waterpomp mee?

                                            #17829414
                                            2000
                                            Moderator
                                              Lid sinds:
                                              30 June 2004

                                              Het rammelen was bij mij na het starten weg, ook na het breken van de geleider. Het rammelen werd wel steeds erger tijdens het starten.

                                              Ik was voor de reparatie zo’n 1200 euro kwijt. zaten wel een paar andere dingetjes bij, maar het grootste deel van de rekening was wel voor de distributie. Ze hebben daarbij dan ook wel alles vervangen wat ook maar iets met de distributie te maken had. De onderdelen waren rond de 450 euro (als ik het goed heb) Ik vond het eigenlijk nog mee vallen, want ze zijn wel een hele dag bezig geweest, en had verwacht dat het meer zou zijn. (Dit was overigens NIET bij de opel dealer0

                                            21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
                                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.