dis. riem geknapt.

Forumindex Forums Modellen Corsa dis. riem geknapt.

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 27)
  • Auteur
    Berichten
  • #17224711
    Thrix
      Lid sinds:
      27 July 2009

      Was er op tijd bij hij gierde toen ik wou gaan parkeren bij een kameraad. Heb de auto met de hand op de parkeer plaats gedrukt, alleen nog wel een paar keer proberen te starten maar niet lang. Heeft dit nadelen, en hoor dat hij nu niet meer ‘op tijd’ kan staan. Kan iemand mij vertellen hoe ik dit kan controleren? alvast vriendelijk bedankt, Brian.

      #17712122
      mayhem
        Lid sinds:
        13 June 2006

        je had nooit opnieuw moeten starten.

        de kans dat je zonder schade zit is minimaal klein.

        al heb ik het 1 keer meegemaakt.. riem eraf gelopen, en precies op het punt dat de kleppen niet volledig openstonden. c20xe met gebroken riem, zonder kopschade.. hoe groot is die kans.

        #17712123
        McKaamos
        Deelnemer
          Lid sinds:
          10 December 2009

          Ai, 16klepper en een kapotte D-Riem? Ik zou de kop er af trekken en kijken of de kleppen nog recht zijn.
          Is dat het geval, dan kan hij er weer op en dan een nieuwe riem er op doen. Wel even “op tijd” zetten idd.
          Er staan op de kruk-as pulley en de nokken-as pullies streepjes die overeen moeten komen met een plek/markering op het motorblok.
          Zet ze op die stand (gearbox in vrij zetten) en doe de riem er op, riemspanner aandraaien en dan starten. Zou goed moeten komen.

          Als je een 8klepper had gehad, had je veel minder risico op kromme kleppen gehad. Dat zijn namelijk (meestal) non-interferentie blokken. Daarvan komen de kleppen niet zo ver naar beneden dat er een situatie kan ontstaan dat ze de zuiger raken.
          Als daarvan de D-Riem knapt is er niks aan de hand.

          #17712124
          Famempeters
            Lid sinds:
            8 March 2008

            Bij de 16 v is dit niet zomaar zonder motor schade .of je moet een grote engel op de schuoder hebben maar ik geef je heelllllllllllllllweinig kans.

            ga de kop er maar af halen en zie dan verder en bekijk op dat moment wat de schade is .

            dan kan je op dat moment kijken wat je doet dit repareren of een blokkie kopen met minder km,s bijvoorbeeld

            ga je de kop opknappen vergeet de klepseals niet he .

            zonde als dit soort dingen gebeurden ,,was je veel km,s over de vervanging heen of telde de jaren ???????

            60.000km of 4 jaar

            bert

            #17712125
            Thrix
              Lid sinds:
              27 July 2009

              hoorde van mijn buurman dat bij een ecotec blok (wat er in ligt) ook die ruimte tussen de kleppen en de zuigers zitten is dit waar anders schroef ik alsnog ff de kop er af om te kijken..

              #17712126
              Anoniem
                Lid sinds:
                1 January 1970

                ik zou in jou geval
                eerst maar eens kijken hoeveel de riem van tijd afstaat

                en mischien gewoon eerst eens een nieuwe riem
                op tijd plaatsen

                dan starten:o
                loopt hij mooi ben je klaar

                loopt hij slecht of niet
                kun je altijd de kop er nog aftrekken;)

                als er nu al schade is
                zal dat niet veel erger meer worden als je hem probeerd te starten met een nieuwe riem
                op de juiste tijd;)
                ;)

                #17712127
                Thrix
                  Lid sinds:
                  27 July 2009

                  heb een nieuwe riem gehaald, maar kan hem niet plaatsen want krijg de onderste wiel er niet af waar de ‘v’-snaart over loopt (vliegwiel geloof ik) daar achter zit nog weer een torque en het vliegwiel blijft draaien pneumatisch gereedschap voor nodig dus ff wachten tot maandag denk ik, of heeft iemand nog een idee hoe je dit los kan krijgen zonder pneumatisch gereedschap? ehmm laten we zeggen de linker staat op ongeveer 4min. over als je hem snap andere staat nog op tijd (dt beiden zonder riem) als ik de linker op tijd wil zetten vliegt hij een kwartier te ver, is dit normaal of zit hier ook al een fout?

                  #17712128
                  Anoniem
                    Lid sinds:
                    1 January 1970

                    origineel gepost door Thrix
                    heb een nieuwe riem gehaald, maar kan hem niet plaatsen want krijg de onderste wiel er niet af waar de ‘v’-snaart over loopt (vliegwiel geloof ik) daar achter zit nog weer een torque en het vliegwiel blijft draaien pneumatisch gereedschap voor nodig dus ff wachten tot maandag denk ik, of heeft iemand nog een idee hoe je dit los kan krijgen zonder pneumatisch gereedschap? ehmm laten we zeggen de linker staat op ongeveer 4min. over als je hem snap andere staat nog op tijd (dt beiden zonder riem) als ik de linker op tijd wil zetten vliegt hij een kwartier te ver, is dit normaal of zit hier ook al een fout?

                    je zult gereedschap nodig zijn om de nokkenas(en) te
                    blokkeren vermoed ik;)

                    #17712129
                    Thrix
                      Lid sinds:
                      27 July 2009

                      nee achter mijn vlieg wil zxit nog weer een torque boutje, die moet los zodat ik de voledige kap kan verwijderen en er normaal bij kan om de dis. riem er op de leggen, maar dan moet dus eerst het vliegwiel los, en aangezien die zo vast zit moet ik ff wachten op gereedschap :(

                      #17712130
                      Thrix
                        Lid sinds:
                        27 July 2009

                        of heeft iemand anders een idee om het los te krijgen zonder te slopen? :P

                        #17712131
                        Corsa_GSi
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          30 June 2004

                          Vliegwiel zit sowieso aan de andere kant van je motor :o

                          En waarom proberen met een nieuwe riem, die smallblock 16-kleppers zijn geen vrijloop motoren, dus je hebt altijd klepschade.

                          Als je alles zelf kan, en de onderdelen goedkoop kan krijgen, dan nog kost het rond de 750 tot 1000 euro (incl. kop reparatie) om de boel weer draaiend te krijgen.

                          Soms is het beter om rond te kijken en motorswap te doen…. volgens mij kan je zo’n x14xe voor 500 wel vinden.

                          #17712132
                          Thrix
                            Lid sinds:
                            27 July 2009

                            *^%&$%##^*$vloek$%$$%$%@scheld%@#$$@verdomme had gisteren al bij zo’n shop gevraagd wat die kleppen kosten, dat word dus 16×25 en dan de rest dus nog pffff word weer leuk..

                            #17712133
                            wim-v6
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              12 August 2005

                              Ik heb zulke koppies wel voor 300 laten opknappen, goede rviseur hoeft niet duur te zijn.

                              Makkelijker is een Goed koppie te kopen, en hierop een paar nieuwe kleprubbers te drukken (zitten zowiezo bij een Koppakking set).

                              dan deze kop op jouw motor zetten.

                              Krukaspoelie los halen

                              Vliegwiel blokkeren op de startkrans aan de bakzijde motor.

                              Bout los draaien.

                              Willem

                              #17712134
                              hans-01
                                Lid sinds:
                                24 July 2010

                                ik kan je verzekeren dat je kop stuk is

                                ben zelf ook met een 1.6 16v bezig maar daar zet een een gereviseerde kop weer voor terug
                                ik heb nu de oude kop eraf en 9 van de 16 kleppen waren krom
                                zal bij jou ook wel zijn

                                ik heb een gereviseerde kop gehaald en die koste me 350 euro

                                en de rest van het werk doe ik zelf:jerry:jerry

                                je moet natuurlijk wel een goed setje gereedschap hebben want er zit heel veel torcx schoefjes in

                                succes met repareren:wors:wors:wors

                                #17712135
                                OrangeArrow
                                  Lid sinds:
                                  18 February 2007

                                  makkelijke methode om te zien of je kleppen krom zijn zonder kop demontage: kleppendeksel eraf, klepspeling meten… Als er ene krom is, heeft ie aanzienlijke speling… Maar kans is heeeel klein dat er geen kromme kleppen zijn.

                                  #17712136
                                  corsaboy
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    30 June 2004

                                    Originally posted by Thrix
                                    heb een nieuwe riem gehaald, maar kan hem niet plaatsen want krijg de onderste wiel er niet af waar de ‘v’-snaart over loopt (vliegwiel geloof ik) daar achter zit nog weer een torque en het vliegwiel blijft draaien pneumatisch gereedschap voor nodig dus ff wachten tot maandag denk ik, of heeft iemand nog een idee hoe je dit los kan krijgen zonder pneumatisch gereedschap? ehmm laten we zeggen de linker staat op ongeveer 4min. over als je hem snap andere staat nog op tijd (dt beiden zonder riem) als ik de linker op tijd wil zetten vliegt hij een kwartier te ver, is dit normaal of zit hier ook al een fout?

                                    die torque bout waar je multiriem poelie opzit zit inderdaad goed vast.. rond de 250nm..

                                    Is geen kinderachtig boutje..
                                    Ik krijg hem meestal los met een grote electrische slagmoer..
                                    Die dingen kunnen tot 350nm aan. Hoef je nix te blokkeren.

                                    DIng erop en gaan met de banaan..

                                    #17712137
                                    Bug Killer
                                      Lid sinds:
                                      29 March 2008

                                      Idd met luchtol gaat die bout los, of blokkeren bij je vliegwiel. Dan eerst kijken hoeveel hij van tijd staat.

                                      En dan als je hem optijd heb staan nieuwe riem erop en starten. mochten er kleppen krom zijn merk je dat dan gelijk. als het dan niet krom is kan je gewoon gaan rijden. als het wel krom is moet de kop eraf. en de zuigers eruit.:vertag

                                      #17712138
                                      Anoniem
                                        Lid sinds:
                                        1 January 1970

                                        origineel gepost door Corsa_GSi
                                        Vliegwiel zit sowieso aan de andere kant van je motor :o

                                        En waarom proberen met een nieuwe riem, die smallblock 16-kleppers zijn geen vrijloop motoren, dus je hebt altijd klepschade.

                                        tjah de topic starter melde
                                        dat hij bij lage toeren er mee stopte
                                        zelfs de auto weggedrukt en nergens staat dat de riem echt geknapt is
                                        kan dus ook versprongen zijn;)
                                        dus even proberen met een nieuwe riem
                                        kan lonend zijn ;)
                                        en je verliest er niets mee als er wel meer schade was
                                        is er niet meer schade dan heb je in iedergeval niet voor niets de kop erafgetrokken
                                        met alle bijkomende kostten

                                        dat zo,n torretje geen vrijloop motor is
                                        wist ik ook wel ;);););)

                                        Als je alles zelf kan, en de onderdelen goedkoop kan krijgen, dan nog kost het rond de 750 tot 1000 euro (incl. kop reparatie) om de boel weer draaiend te krijgen.

                                        Soms is het beter om rond te kijken en motorswap te doen…. volgens mij kan je zo’n x14xe voor 500 wel vinden.

                                        #17712139
                                        KERNI
                                          Lid sinds:
                                          28 August 2004

                                          Heb hier nog een hele goede 14 16v liggen.
                                          Mag weg voor 375 ……
                                          Is over van een motor ombouw

                                          Gr.kerni

                                          #17712140
                                          Thrix
                                            Lid sinds:
                                            27 July 2009

                                            gister nog even bezig geweest, ik vermoed dat er wel kleppen krom zijn aangezien toen de nieuwe riem er op zat en op tijd stond geprobeerd met de hand(ratel) de boel te draaien maar op een bepaald punt komt die gewoon niet verder, ga nu zo de boel ff los draaien, nou zij mijn broer gisteren dat je wel moet zorgen met op tijd zetten dat je moet zorgen dat je begint met de eerste cillinder, klopt dit, zoja welke is de eerste? ga nu zo ff de kop er af draaien en dan ff checken met die speling wat jullie zeiden. en ff @ KERNI aan dat blok is gewoon alles goed?

                                            #17712141
                                            Bug Killer
                                              Lid sinds:
                                              29 March 2008

                                              zodra jij de nokkenassen op merkteken hebt staan en onder ook. staat de riem gewoon optijd. dan zou hij ten alle tijden vrij moeten kunnen rond draaien. als er kleppen krom zijn. moet je niet vergeten dat de zuigers ook een opdonder hebben gehad. met olie verbruik als gevolg.

                                              #17712142
                                              dimi_v
                                                Lid sinds:
                                                14 July 2010

                                                geen idee of ik het mag vragen, maar iemand interesse om onze Corsa met X14XE in de omg. Oosterhout/Breda te doen?

                                                #17712143
                                                KERNI
                                                  Lid sinds:
                                                  28 August 2004

                                                  Als die motor niet goed is , mag je hem terug brengen.

                                                  Gr.kerni

                                                  #17712144
                                                  Thrix
                                                    Lid sinds:
                                                    27 July 2009

                                                    Mijn kleppen zijn zeker krom:swear:fy1. Ben nu aan het denken om een motor swap te doen. Zou iemand mij kunnen vertellen of je van 1.4 16v naar 1.6 16v GSI veel moet veranderen? Dan kan ik dit in mijn achterhoofd houden bij de overweging alvast bedankt mensen! :wors

                                                    #17712145
                                                    Mak-mc
                                                      Lid sinds:
                                                      22 August 2010

                                                      Wat ik nergens kan vinden: is/was die distributieriem over z’n houdbaarheidsdatum?
                                                      Heb het zelf gehad met m’n 83er TR 1.2 S, maar dat was volgens de kenners nu net de motor waar dat geen problemen gaf..

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 27)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.