Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Dikkere olie, hogere oliedruk??
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 augustus 2012 om 20:58 #17251204
Als ik dikkere olie in men 3.0E gooi, gaat de oliedruk dan ook omhoog? Nu is hij voorzien van 10W40, bij koude motor en hoge oliedruk loopt hij mooi, eens de motor op bedrijfstemperatuur komt en de oliedruk zakt dan is er een kleine tik vanuit de motor hoorbaar (is al héél lang zo). Nu dacht ik dat als ik mss dikkere olie in de motor kap dat dan de oliedruk hoger blijft (blijft de tik ook weg). Maar is dit ook het geval?
7 augustus 2012 om 21:04 #18054376Iets wel als je bv 20W50 neemt heb je iets meer druk maar heb je van die goedkope olie haalt het al niet veel uit.
Als de tik uit het onderblok komt kan het een lager zijn als het uit de kop komt kan het een hydro stoter zijn.
Wat is je oliedruk als je de tik hoort?
7 augustus 2012 om 21:07 #18054377olie druk is rond de 2.5 bar (pijl staat in het midden) als hij op bedrijfstemperatuur staat. Bij koude motor 3.5 bar is de tik volledig weg.
8 augustus 2012 om 07:43 #18054378Bjorn, ten eerste, bij welk motortoerental lees je die drukken af?
Bij welke druk gaat het oliedruk lampje aan? Niet alle oliedrukzenders hebben namelijk dezelfde weerstand en als er eentje gebruikt is die niet bij je oliedrukmeter hoort, geeft je meter niet de echte oliedruk aan. Een indicatie hiervan is dat je oliedruklampje niet bij 0,5Bar aangaat maar bij een hogere druk, het schakelaartje en de zender zijn namelijk twee aparte metingen in een gezamenlijk huis (er van uitgaande dat je de standaard Bosch oliedrukgever/schakelaar hebt). In dat geval denk je dus dat je 2,5Bar meet maar in werkelijkheid zou dat ongeveer 1,5Bar kunnen zijn.Is je drukmeting goed, eventueel te vergelijken met een tijdelijke mechanische meter dan zou het kunnen zijn dat je oliekanaal naar de kop of naar de/een van de stoters meer of minder dichtzit.
Is je druk meting niet goed en heb je dus in werkelijkheid een druk die veel lager is dan wat je afleest, dan zou het kunnen dat je drukregelventiel in het oliepompdeksel, te veel lekt. De plunjer is van een bruine kunststof die op een aluminium zitting af moet dichten. Boven een bepaalde druk wordt de plunjer gewoon opzij gedrukt waardoor olie van de drukzijde naar de aanzuigzijde van de pomp stroomt, hierdoor neemt de druk in de motor dus af. Nadeel van dat kunststof plunjertje is dat het vrij makkelijk slijt tegen het aluminium huis waardoor lekkage optreedt en hierdoor heb je dus over het hele toerengebied een standaard verlies in oliedruk. Oplossing is relatief simpel: gewoon het kunststof plunjertje vervangen door een messing exemplaar.
Is je oliedruk dan nog niet hoog genoeg naar je zin, dan kun je nog altijd een ringetje bij de veer leggen om de veerspanning te verhogen.
8 augustus 2012 om 08:20 #18054379Stationair is de oliedruk op de meter in de auto 2 bar, tijdens het rijden (2500tr ong) is hij 2.5 a 3 bar. Het lampje van de oliedruk gaat nooit branden. De olie druk is ook zoals hij moet zijn volgens de constructeur, er is niks mis mee. Enkel heeft hij bij warme motor die tik, en dit is niet als hij koud staat. Hoe meer je de oliedruk ziet zakken hoe harder die tik hoorbaar wordt. Dus ik dacht mss om de oliedruk een beetje omhoog te brengen door andere olie.
8 augustus 2012 om 10:27 #18054380Het zou kunnen maar het blijft een lapmiddel.
Bij een oliedruk zoals jij beschrijft, zou er helemaal geen tik te horen mogen zijn. Als je wel een tik hoort, is er dus iets fout. De oliedruk heb je gecontroleerd en die is goed. Daar kan het dus niet aan liggen en moet er een andere oorzaak zijn.
Wat nog zou kunnen is dat de stoter misschien niet goed ingesteld staat. Het beste kun je eerst uitzoeken welke stoter het is die geluid maakt. Daartoe, kleppendeksel verwijderen, spatplaat monteren over de distributieketting, strook karton in de kop steken naast de klepveren, motor starten (stationair laten draaien) en als er een stoter gaat tikken, met een vinger op de tuimelaar drukken (net of je de stoter omlaag wilt drukken). Je hoeft niet eens zo hard te drukken om het tikken weg te krijgen. Heb je de dader gevonden: rustig de stelmoer linksom los draaien tot de tuimelaar begint te klepperen en daarna in stapjes van 90 graden de moeren een hele omwenteling aandraaien.\Ik lees het wel.
8 augustus 2012 om 11:05 #18054381Lager of stoter zal de boosdoener wel zijn het is niet zo zeer de druk maar de visicositeit van de olie:
Is de zaak koud en dik vult het beter spelingen op,warm en dunner is de olie niet meer zo goed in staat om spelingen op tevullen met als gevolg dat tikjes eerder hoorbaar zijn.Kunt 2 dingen doen:
Zoals Hot Rod zegt als het een stoter is deze vinden en bijstellen of vervangenOf een grotere pomp monteren die de druk altijd hoog houd
Optie 2 is niet de beste je verhelpt het probleem niet maar verdoezelt het.
Ik zelf heb een 30% meer volume pomp met diesel deksel (staal en een iets ander overdruk systeem)
Ik heb stationair met normaal gebruik 2 a 2.2bar en met 1600-1700 max druk van 4.5 bar.
Een extreme autobaan rit kan de druk laten zakken tot 1,5bar als ik net een afrit afga…
Ik heb 10w40 olie derin nu van Castrol of Kroon weet het ff zelf niet staan hier zoveel kannen maar ik schrijf het der altijd op in welk iets ik de olie in kiep.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.