dikke pech of…..??

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) dikke pech of…..??

• Dit onderwerp is leeg.
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    mpo77

Hallo allemaal,

Ik lees al een poosje vanaf de zijlijn mee en heb al veel aan jullie berichten gehad.
      Wij zijn sinds (bijna) 2 jaar (tot voor kort) de troste eigenaar van een zafira 2.2 diesel uit 2002.
      Alleen nu de laatste paar maanden stapelen de problemen zich op en zitten we een beetje met onze handen in het haar.
      Het is begonnen tijdens onze vakantie en ik de auto hoorde fluiten maar omdat het geluid op de sirenes van de hulpdiensten aldaar klonk heb ik daar verder geen aandacht aan geschonken.
      Een kleine maand later hoorde ik dat geluid weer en nu mijn man ook, vrijwel direct verliest de auto vermogen en begint flink te roken.
      Ja hoor de turbo kapot. Omdat we het financieel niet konden opbrengen dit door de garage te laten maken hebben we iemand gevonden die de turbo kon reviseren. Revisie turbo erin, motor starten…ziet er allemaal goed uit tot dusver. Boel dicht maken, auto opnieuw starten en na 3 sec valt de motor uit en is niet meer aangeslagen nadien. Motor draait wel rond maar pakt niet. Aanvoer slang van de brandstof filter losgehaald en deze is kruk droog. Auto uitlaten lezen door de garage die geeft aan dat de brandstofpomp kapot is (fout codes P1631 P1220). Lucht (turbo) en brandstof (pomp) hebben toch niets met elkaar van doen? Hoe kan dit dan gebeuren? Of is er een ander probleem en is de garage te makkelijk geweest met het roepen dat de pomp vervangen moet worden? De turbo konden we al niet betalen laat staan een pomp, garage rekent hier tussen de 2500,- tot 3000,- voor.

In afwachting op wat wijze en hoopvolle woorden

wim-v6
      Deelnemer

Goede dieselservice rekent een stuk minder voor deze dieselpomp.
        Best kans dat deze ook de Fluitende turbo heeft veroorzaakt..

heb je m al eens proberen aan te slepen???

Willem

mpo77

Willem, dank je wel voor je reactie.
          Je hebt me nieuwsgierig gemaakt.
          Dieselpomp die een fluitende turbo veroorzaakt? Kun je me dat toelichten? (ik ben alleen google wijs :-))

We hebben hem nog niet geprobeerd aan te slepen wel om hem met behulp van startkabels te starten. Zit daar nog verschil in en wat zou ons dat kunnen opleveren?

gerben rsv
          Deelnemer

Ik weet nog wel van de 2.0 en 2.2 diesel motoren dat het met onderhoud erg belangrijk was dat het brandstof filter na vervanging afgevuld moest worden om problemen te voorkomen.

Het is een aantal keer gebeurd dat een brandstofpomp is gesneuveld als gevolg van brandstofgebrek ( de dieselolie verzorgd ook de smering van de pomp!).

Opel heeft ook een elektrische pomp geleverd waarmee je het brandstof filter vol moest zuigen met brandstof na onderhoud of reparatie.

Er is geen elektrische opvoerpomp aanwezig alleen de mechanische en als hier geen brandstof in zit dan kan hij ook niks pompen.

Vraag is dus of het filter en/of brandstofslangen los zijn geweest tijdens de reparatie!
            Zoja dan adviseer ik eerst te proberen het brandstoffilterhuis te vullen met diesel evt kun je even het filter element eruit halen en kijken of er metaalresten onderin liggen .

Succes.

mpo77

@ gerben, dank je wel voor je reactie.
              Ik weet ff niet of tijdens de reparatie de slangen los zijn geweest (baas is even van huis, vraag het hem straks).
              Wat ik wel weet is dat de aanvoerslang naar het filter losgehaald is toen de auto niet meer wilde starten.
              We hebben geprobeerd om het filter te vullen met diessel maar zijn er vrij snel mee gestopt omdat we eigenlijk niet goed wisten hoe.
              Heb jij daar een handigheidje voor?
              En heeft aanslepen dan een voordeel boven startkabels?

gerben rsv
              Deelnemer

Bijvullen kun je doen mbv een flesje met een slang eraan het is wel het handigste als je het deksel dan van het filter afhaalt.

Ik denk alleen dat dat geen nut meer heeft voor jullie probleem omdat de brandstofpomp waarschijnlijk al droog staat.

Wat dan helpt is de elektrische pomp zoals ik al eerder vermelde.

Misschien kan je monteur een elektrische brandstofpomp tijdelijk in de aanvoerleiding zetten om het zo te proberen.

Ik weet nog wel dat het altijd drama was om het systeem te ontluchten na werkzaamheden aan het brandstofsysteem .

Succes Gerben

CarloAstra
                Deelnemer

Als je de codes zo ziet, ziet wel naar uit dat de pomp de geest heeft gegeven. Is gewoon domme pech dat allebei tegelikk kapot gaan. OF als ze de slangen hebben losgehaald, dat het filter leeg is en dan zuigt ie alleen maar lucht. Deze auto heeft geen electrische pomp in de tank. Dan is het kwestie van filter volgooien, en dan zover mogelijk naar pomp toe ontluchten. Daarna starten, er bestaat een kans dat ie het dan weer gaat doen. Wel eerst even de codes wissen uit de ECU.

Ze kunnen tegenwoordig ook alleen het electrische gedeelte van de pomp repareren. Is stukken goedkoper!! Maar eerst maar het eerste proberen. Mocht je nog vragen hebben stuur gerust een PM

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.