Forumindex › Forums › Techniek › Elektrische problemen › digitaal dashboard kadett 4 cilinder –> astra f v6 toeren
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 juni 2014 om 22:04 #17266460
hallo iedereen,
ik zit met een lastig dingentje, ik heb in mijn astra f een v6 motor geplaatst.
en nu wil ik graag mijn kadett tellerhuis ombouw laten werken op de 6 cilinder in de astra ligt.nu had ik eerder wat mensen om me heen gevraagd maar kreeg al snel een antwoord van dat kan niet etc.
eigenwijs als ik ben ben ik verder gaan zoeken.nu heb ik informatie gevonden waar ik misschien iets mee kan.
maar waar ik zelf nog niet alles snap. dus als jullie mij verder er mee kunnen helpen zou dat super zijn.de formule om het toerental goed te krijgen is:
aantal pulsen in –> X 2 –> uitkomst –> : 3 = is 0.666
met bijhoorende informatieU6 LCD instrument panel 569 to 593
U6.1 Charging system warning lamp 569
U6.2 Voltmeter 570, 572
U6.3 Fuel gauge 571
U6.4 Oil pessure warning lamp 586
U6.5 Oil pessure gauge 588
U6.6 Temperature gauge 581
U6.7 Lights on’ indicator 578
U6.8 Speedometer 592, 593
U6.9 High beam indicator 582
U6.10 Direction indicator repeater left 586
U6.11 Direction indicator repeater right 588
U6.13 Handbrake ‘on’ warning lamp 584
U6.14 Tachometer 584
U6.15 Trailer direction indicator repeator 580
U6.21 Panel lighting relay 574, 576
U6.22 Panel lamp bulbs 575, 576
U6.23 Speedometer illumination 592
U6.24 Miles/KM changeover switch 593
U6.25 Changeover switch 578
U6.27 Engine malfunction warning lamp 590P4 Feul gauge sender 571
P5 coolant temperature sensor 581
S13 Handbrake ‘on’ warning switch 584
S14 Oil pressure warning switch 586
P10 Oil pressure sensor 588
R11 Instrument illumination rheostat 575en daarbij kreeg ik de volgende tekening weer terug van iemand:
met het bij horende aanvulling
N1 levert een kortstondige puls bij elke opgaande flank en bij elke neergaande flank aan de ingang.
De 4017 deelt die pulsen door drie.
Meer moet dat niet zijn.Alhoewel…
Als het ingangssignaal geen nette puls/pause-verhouding heeft van 50/50%, zal de afstand tussen de uitganspulsen ietwat variëren. Op dit punt verwacht ik geen problemen. Maar je weet nooit…
Als het ingangssignaal uit korte naaldpulsen bestaat, wordt het erger. Als de R/C-tijd van R1/C1 langer is dan de ingangspuls, geeft N1 de ingangsfrequentie onveranderd door. In dat geval moeten R1 en C1 een maat kleiner genomen worden.
Ik ga er van uit, dat er een nette blokspanning aangeboden wordt die varieert tussen 0V en 12V (of daaromtrent). Maar dat kunnen net zo goed pulsen zijn met een amplitude van 1V of zo. Dan hoort er nog een ingangsversterker bij.en iemand die nog een andere optie aanbood:
Er zit een I2C eeprom (PCF85xx) in het dashboard met calibratie gegevens.
Heb weleens, in een zeer grijs verleden, de tankmeter aangepast voor een Omega dashboard.
Daar zou ook het deeltal in moeten staan.
Dus als de TS durft….nu is mijn vraag aan jullie.
wat zouden jullie doen? waar zou jij mee beginnen of kan iemand mij het bovenste schema in normaal boeren nederlands uit leggen.
want snap gedeelte rechts onder wel maar wat er links boven bij staan echt totaal niet.alvast bedankt.
chris
18 september 2015 om 19:17 #18238732Links boven is gewoon het op de juiste manier aansluiten van pinnen die je niet gebruikt (N2, N3, N4, C1)
Je douwt er blijkbaar een puls in die door R1 + N1 + 4017 omgezet wordt naar het gene jij wilt hebben.Dus lijkt me dat je de puls uit je auto aansluit op links van R1 en vervolgens met de uitgang pin2 van 4017 naar je nieuwe teller set gaat.
19 september 2015 om 21:15 #18238733Je zou eens contact kunnen opnemen met Dom van http://www.picbits.co.uk
Hij maakte zelf van die pulse converters specifiek voor dit probleem.
Of hij ze nu nog steeds maakt, weet ik niet, maar er is via zijn forum nog wel een tutorial hoe je ze zelf kunt maken. (wel zelf een accountje aanmaken om daar te kunnen lezen)
http://www.picbits.co.uk/forum/viewforum.php?f=9″ onclick=”window.open(this.href);return false;
De benodigde onderdelen verkoopt hij meen ik ook zelf in z’n webshop. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.