Forumindex › Forums › Modellen › Insignia › Dieselpartikelfilter
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 mei 2013 om 15:38 #17257817
Ik lees in mijn handleiding het volgende:
Wanneer het filter gereinigd moet worden, maar de recente rijomstandigheden geen automatische reiniging toelieten, knippert het controlelampje van de dieselpartikelfilter en code 55 verschijnt op het driver information center.
Vraag:
Ik rij zelden boven de 2000 toeren, meer rustig rond de 1500 toeren. Wat gaat er nu gebeuren met die dieselpartikelfilter?
Gaat die code komen moet ik dan naar de garage telkens??Maak me beetje zorgen…
15 mei 2013 om 17:16 #18144252ik als techieker zeg tegen mijn klanten zo .
al de nieuwe snufjes met shift lights en dergelijk . voor eco te rijden is mooi en fijn maar denk ook aan de mechaniek.
wanneer heeft jouw diesel het beste koppel zal ergens rond de 2000-3000 rpm liggen .
als je onder het koppel gaat rijden dan heb je zwaardere motorbelasting maar lawaai . en die 0.2mss 0.5 minder verbereik valt dan weg als je moet versnellen of bergop rijdt .ik doe af en toe snel weg . rijdt eigenlijk zelde in 6de waarom als ik op cruise in 6de 120 rijdt verbruikt hij iets minder . terwijl ik in vijfde vlotter kan inhalen de motor temp sneler op punt is en uitlaat gasse warmer zijn .
volgens mij altijd beter
geen schrik inverband roetfilter als alles functioneert zoals het hoort . gewoon goed stuk aan vaste snelheid en toerental rijden en het is opgelost . beste zie je dit als je verbruik onderweg plots bv 10l is wat vrij hoog is .
ik rijdt altijd zelf 2000-2500 rpm heb een losse motor die weiniglawaai maakt . en op mijn dagelijkse 60 km per dag snelweg 30 gewone weg 30 6.5 liter verbruikt . voor mij dus niet hoog .
ps kom gerust na de meet dan kan ik je nog een hoop extra info geven
15 mei 2013 om 17:35 #18144253bedankt
maar als je nooit 2000toeren haalt…
Ik rij elke dag 12km enkel naar het werk, max tegen 70km/u.
Dus die dieselfilter gaat nooit vanzelf reinigen… Hoe los ik dat op?
Gaat ie dat dan aangeven?
Moet ik bij code 55 naar de garage? Hoe te voorkomen?15 mei 2013 om 18:33 #18144254ja kijk is je motor 90 graden op het instrument .
de motor moet bedrijfswarm zijn . voor dit functioneert . de roetfilter regeneratie .
moest dat lichtje aan gaan moet je niet direct na de garage . ik raad mijn klante dan aan motor warm rijden en dan een goed stuk bv snelweg . constant snelheid constant toerental . gaan rijden km of 30 als je heel goed luistert hoor je ook wanneer het begint en eindigt soms voel je het .
mijn schokt voor en na even kort . verbruikt ligt bij mij op de snelweg rond de 10-13 liter dan . kan enorm stinken . dus niet schrikken .
je ka de garage contacteren ma wss gaan zei hetzelfde doen als ik je juist vertelt . ten zei er een storing zou vordoen
15 mei 2013 om 18:39 #18144255ja, na een 6-7km is de bedrijfstemperatuur 90 graden, maar ik rijd tegen 70/u in 4e of 5e tegen 1500 toeren op cruisecontrol. Volgens mij krijgt ie de kans dan niet om te starten, wel?
15 mei 2013 om 19:10 #18144256ik zou eerder zeggen rijdt maar in 3de 70 wordt hij stuk sneller warm . zoveel meer verbruikt hij niet .
ik vind 70 in vijfde rijde gekke werk . moet je toch constant schakelen als je moet in houde
16 mei 2013 om 05:36 #18144257ok, en dan zou ik geen problemen krijgen met die roetfilter? Ook al zal het toerental niet echt boven de 2000 toeren gaan…?
16 mei 2013 om 10:30 #18144258zeg nooit nooit . beter langere rijconditie zoude natuurlijk beter zijn . maar je kan niemand verplichten te gaan extra rond rijden .
20 mei 2013 om 22:13 #18144259Je woont vast niet in nederland, want dan kan een diesel voor die paar kilometers écht niet uit.
Anyway, ga gewoon eens een stukje toeren. Misschien familie of vrienden opzoeken die wat verder weg wonen.
Trap die wagen eens een keer lekker op z’n staart, das goed voor ‘m. Even goed de roetfilter schoonblazen enzo.
Het is goedkoper om een paar liters diesel extra te verbranden, dan om elke keer naar de garage te moeten om de filter schoon te laten maken.21 mei 2013 om 10:42 #18144260spijitig genoeg werkt heyt principe zo niet als jij het zegt even lekker goed gas geven .
een oud roet opslag filter wel ja .
er moete een paar verschillende parameters bereikt worden voor dit pas echt goed gaat functioneren .
beetje gaan gas geven op een niet goed opgewarmde motor is schade rijden .
21 mei 2013 om 11:34 #18144261Ik zeg ook niet dat het met een koude motor moet.
Ga een eindje toeren, en trap hem dan eens lekker op z’n staart.De parameters voor het regeneren van de DPF worden voornamelijk bereikt door de motor gedurende langere tijd in bedrijf te houden.
Kortom: lekker warm stoken en niet van die kippen eindjes rijden ;) -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.