Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Dieselgeur in auto
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 november 2014 om 04:20 #17269307
Goedemorgen,
Ik heb een vraag,
Ik heb al een tijd last van een dieselgeur in de auto als hij warm is en als ik stil sta voor het stoplicht, als ik rijd of als hij koud is ruik ik niets.
Wij hebben de brandplaatjes al vervangen maar het probleem blijft…
Wie weet de oplossing of waar ik het probleem moet zoeken?
mijn 1.7 dti heeft 285.000km op de teller staan.
Wil hem best nog een tijd rijden maar deze stank begint me nu goed te irriteren en het frustreert mateloos omdat we het niet kunnen vinden.
Alvast heeeeel erg bedankt.30 november 2014 om 08:38 #18262673Heb ik ook gehad met mijn Astra, weet precies wat je bedoelt.
Het was bij mij de afsluiter van de brandstofpomp.
Als die lek is, dan lekt hij druppelgewijs langs de kabelboom naar beneden.
De druppels vallen dan op het uitlaatspruitstuk, en door de warmte verdampt de diesel dan meteen.
Rijwind zorgt er voor dat je er tijdens het rijden geen last van hebt, die voert de damp meteen af, maar als je stilstaat is dit het probleem.Dure reparatie, aangezien de pomp gedemonteerd en weer gemonteerd moet worden, om bij de afsluiter te komen.
Afsluiter kost je ongeveer 200 euro dacht ik (is al ff geleden)Hier zie je hoe je de boel ook kan dichtkitten ;)
http://www.astraownersclub.com/vb/showthread.php/682679-1-7-DTI-Fuel-Leak-Pump-maybe” onclick=”window.open(this.href);return false;30 november 2014 om 14:27 #18262674De pomp zit acht op het blok.
Aam de pomp it een kabelboom die langs het blok naar beneden loopt.
Onderaan het blok moet je maar eens voelen, daar is het vermoedelijk nat.
dit is iig de boosdoender:
http://i1131.photobucket.com/albums/m549/andysterling/IMG_20110209_095536.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;1 december 2014 om 07:27 #18262672Lekker dan :-s
Die afsluiter, weet je daar toevallig de originele benaming van?1 december 2014 om 08:11 #18262675Volgens mij “elektrisch afsluiter”… ik zou het anders niet weten
1 december 2014 om 08:15 #18262676Denso Fuel Control Valve / Timing Solenoid (art. nr. 0963600760)
In het Nederlands… geen idee…1 december 2014 om 08:24 #18262677Uhhhhm durf het bijna niet te vragen maar waar zit hij precies op het blok?
Ik heb net ff onder de kap gekeken en geroken maar koud stinkt hij helemaal niet naar diesel, alleen met warme motor ruikt hij naar diesel.1 december 2014 om 09:46 #18262678Het is een druk-klep, en als hi lek is, ruik je het omdat hij lekt op een warme uitlaat.
De pomp moet dus onder druk staan (motor moet lopen), even wat toeren maken en dan terug naar stationair (dan sluit hij namelijk af) en de uitlaat moet warm zijn, en je moet stil staan (geen rijwind)
dat zijn als het goed is de voorwaarden waar je het bij ruikt.Hij zit hier:
Achter de zwarte kap, rechts op het blok op de foto, ongeveer middenop qua hoogteDat bruinige / zilverige ding er onder is de EDU, en waar daar de stekker zit met de stroomdraadjes is waar jij ongeveer je diesel leuk op de uitlaat hebt.
Daar zit dus de pomp, als je de zwarte kap weghaalt kom je bij de pomp zelfDe klep zit onderop, recht onder het bruine ding (met die 4 pennen er op) links op de pomp
Hier zie je hem iets beter zitten:Onder de witte sticker met de streepjescode
2 december 2014 om 09:25 #18262679Super duidelijk dank je wel! Nou komt het…. die stekker en daarom heen is droog :-s
Word nog spannend hahaha.2 december 2014 om 10:31 #18262680Dat die stekker roog is klopt, dat was meer de plaatsbepaling ;)
De zwarte kabelboom(mantel) die je ziet lopen achter op het blok, die dus rechts langs de pomp en langs de EDU loopt, maakt rechts onder een knik, mar hij onder de EDU doorloopt. Daar loopt de boom horizontaal. Op de plek waar de stekker de EDU uit komt, heb je een T-verbinding in de kabelboom mantel.
Dat stuk dat horizontaal loopt, daar kan de lekkage merkbaar zijn.
Je moet dus even dat stuk van de kabelboom voelen dat horizontaal loopt en even checken of er van binnen diesel te vinden is.Het kan ook zijn dat dat de lekaage niet via de boom loopt, maar direct langs het blok naar beneden. Dan loopt het achter de EDU langs (of de EDU in)
Dat gebied zou dan nat moeten zijn.Als je daar niks kan vinden, dan zou de oorzaak heel goed ergens anders kunnen liggen / zitten.
Het is heel goed moegelijk dat de lekkage toch van de pomp af komt, mar dan op een andere manier loopt, of dat er een ander punt is.
De retourslang van het dieselfilter op het hitteschild bijvoorbeeld, die kan ook lekken boeven op de uitlaat (de aanvoerslang overigens ook, maar goed).
Als je iig rond de pomp / EDU de nattigheid niet kan vinden wordt het verder zoeken…Dan is het iig goed om te checken:
– aanvoer en retour leidingen van de dieselfilter (zit op het hitteschild gemonteerd)
– dieselfilterhuis
– Inspuitpunten motorblok (vier dunne zilveren gehoekte leidinkjes die ongeveer achter bij het klepdekssel naar binnen gaan)ben benieuwd…
3 december 2014 om 13:51 #18262681Hij is inderdaad nat op de kabelboom Maar dit is dus een dure reparatie? Is het gezien de leeftijd en de kmstand van de auto nog rendabel? Remmen komen er ook nog aan om vervangen te worden. ..
3 december 2014 om 18:50 #18262682Als je handig bent kan je het zelf.
Je zal de pomp moeten demonteren, en dan de afsluiter zelf vervangen, en dan de boel weer terug.
Ik vond het te gecompliceerd, en heb het laten doen.
200 Euro voor het onderdeel ongeveer, en een paar uur uurloon.
Tegenwoordig ga je dan dus richting de 400 – 500 euro.Als je nog handiger bent kan je proberen de boel met epoxy / twee-componenten filler dicht te smeren. Dat kost je dan alleen de tijd…
Of het het waard is kan ik je niet adviseren… 285 op de teller, dit type blok kan het dubbele lopen ;)
Remmen zijn slijtage onderdelen, dus die kan je net zo goed op een andere auto ook krijgen, hoort bij het rijden…Succes er mee iig!
28 december 2014 om 15:10 #18262683Bedankt voor de hulp allemaal, ik denk dat ik binnenkort toch de reparatie aan de afsluiter laat uitvoeren, voor een 100 of 6 koop ik geen andere betrouwbare auto
28 december 2014 om 19:28 #18262684Hier zefde redenatie en ook laten doen ;)
Ik heb nog wel een garagevmet ervaring in Vianen als je wil ;)29 december 2014 om 19:21 #18262685Woon in Ede dus als je een adresje met ervaring in Ede weet hahaha
28 januari 2015 om 14:59 #18262671Morgen gaan ze de lekkage opsporen en repareren, ik hoop natuurlijk op een meevaller :vertag :afro
29 januari 2015 om 17:22 #18262686Helaas komen er meerdere problemen aan bij de astra waardoor de kosten te hoog worden om hem te laten maken, ik rijd er nog een paar maanden mee en dan ruil ik hem in :thumbdown
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.