Forumindex › Forums › Techniek › Airco, lpg en diesel-vragen › dieselfilter vervangen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
3 oktober 2015 om 11:50 #17273726
Hallo,
Ik rij met een astra h z17dtj uit 2009 en steeds als ik de dieselfilter vervang heb ik in het begin problemen met starten.
De dieselfilter is een kartonnen cartridge dat in een plastic potje moet gestoken worden. Het dekseltje van het potje wordt door middel van een centrale schroef vastgemaakt. Er zijn twee afdichtingen: 1 tussen deksel en potje en 1 tussen schroef en deksel. Na het vervangen van de filter vul ik altijd het potje aan met diesel tot aan de rand.Ik zet meestal eerst het contact op zonder te starten. Ik hoor dan iets zoemen dat na een minuutje stopt. Ik denk dat dit de opvoerpomp is? Vaak moet ik vervolgens verschillende keren starten alvorens hij wil aanslaan. Als hij aanslaat dan komt het vaak voor dat hij na 20 seconden terug uitvalt. Ik vul dan telkens het potje terug op met diesel en herhaal de procedure. Na 3-4 keer valt hij niet meer stil.
Ik vroeg me af of dit normaal is en of dat ik iets fout doe?
Ik weet niet precies hoe het dieselopvoersysteem werkt bij deze motor? Kan iemand hier iets meer over zeggen?
Ik denk dat het probleem misschien bij de dichtingen zit. Volgens mij moet het potje luchtdicht zitten voor het systeem goed te laten werken. Als de centrale schroef te hard of te zacht wordt aangedraaid dan kan er langst de dichtingen lucht lekken en zuigt hij geen diesel uit de tank meer aan? Zodra de inhoud van het potje leeg is valt hij stil? Klopt deze redenering? Ik vind dat de dichting tussen deksel en potje een beetje aan de grote kant is en die blijft meestal moeilijk liggen in de gleuf die er voorzien is. Weet iemand het voorgeschreven aanhaalmoment voor deze schroef?Groeten,
OpelAstrH3 oktober 2015 om 11:59 #18298091Volgende keer je filterhuis vullen na het vervangen van het filter.
3 oktober 2015 om 15:39 #18298092Inderdaad, dieselfilter vullen.
Starten en hem direct op 3500toeren houden.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
4 oktober 2015 om 16:05 #18298093@opelastrH wrote:
Na het vervangen van de filter vul ik altijd het potje aan met diesel tot aan de rand.
Diesel bijvullen deed ik al. Maar ik heb het probleem ondertussen gevonden. De dichting tussen de pot en deksel die bijgeleverd was bij de filter is wat aan de grote kant. Daardoor kreeg je hem nooit mooi in het voorziene gleufje gelegd. Heb de oude dichting hergebruikt en die paste perfect! Starten deed hij bijna direct. Ook mag je de schroef niet te hard aandraaien (staat max. 6 nm op het deksel) anders druk je de dichting te plat waardoor er weer lucht in kan lekken. Tips voor wie er ook ooit problemen mee heeft.
Groeten,
OpelAstrH -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.