Dieselfilter regenereert niet automatisch

Forumindex Forums Modellen Corsa Dieselfilter regenereert niet automatisch

  • Dit onderwerp is leeg.
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #17276170
    balder
    Deelnemer
      Lid sinds:
      17 January 2005

      Hallo!

      Vandaag sprong op de snelweg opeens mijn auto op “noodloop”. ANWB gebeld, en die zeiden dat mijn roetpartikelfilter al 900 km niet geregenereerd had en dat die waarschijnlijk vol zit. Ik mocht er niet meer mee rijden en de sleepdienst heeft hem naar mijn garage gebracht.

      Wat ik niet goed snap is waarom een dieselfilter zou besluiten om niet meer te regenereren. Ik heb onlangs (in de laatste 900 km) nog een flinke rit van ong. 500 km gemaakt. Normaalgesproken maak ik dagelijks een ritje van 25 km.

      Ik heb nog garantie op de auto, omdat ik hem 4 maanden geleden gekocht heb. Maar ik moet wel zelf 50% van de materiaalkosten betalen omdat ie meer dan 100k gelopen heeft.

      Weet iemand wat hier aan de hand kan zijn? En kan iemand een inschatting van de mij te verwachten kosten geven? Het is een Corsa 1.3tdi D uit februari 2007.

      Dank!

      #18316257
      bart-gsi
      Deelnemer
        Lid sinds:
        7 July 2012

        wat is jouw rijstijl??? standje zuinig of geef je er zo nu en dan gas op??

        #18316258
        Fearless
        Deelnemer
          Lid sinds:
          9 January 2005

          Die dagelijkse ritjes die je maakt zijn te kort voor de diesels van tegenwoordig, je stookt daarmee alleen maar je roetfiler vol en op zon korte rit zal hij zichzelf niet schoon gaan branden.

          Je zult nu het roetfilter geforceerd moeten regenereren, dus zal ie aan de computer moeten.
          Als er verder geen storingen zijn zal dat gewoon gaan.
          Veel werk is dat niet, de motor moet op temperatuur zijn, en vrij van foutcodes.
          Daarna doet de computer het werk en zal de auto een 10/15 minuten staan draaien op hogere toeren.

          Als dat een half uurloon zal kosten zou ik dat redelijk vinden.

          Maar dan….
          Met de korte ritjes die je maakt zal je het over een tijdje weer krijgen….

          #18316259
          balder
          Deelnemer
            Lid sinds:
            17 January 2005

            Mijn rijstijl is de laatste tijd wel iets zuiniger geweest, maar zo nu en dan trap ik hem toch ook wel door. Wat ik niet zo goed snap is dat hij ook tijdens de de rit van 500 km blijkbaar niet geregenereerd heeft. Inmiddels heeft mijn garage me gebeld en zij snappen het ook niet. Kan het met iets anders dan de roetfilter zelf te maken hebben?

            #18316260
            Fearless
            Deelnemer
              Lid sinds:
              9 January 2005

              Hebben ze hem al geregenereerd?

              #18316261
              Fearless
              Deelnemer
                Lid sinds:
                9 January 2005

                Sommige diesels doen dat pas als de motor op bedrijfstemp is..
                Of als je minstens 100km/h hebt gereden..
                Weet er niet hoe de corsa het regelt.

                Bedrijfstemp met een diesel duurt nogal wat lang dus voordat ie echt kan gaan regenereren uit zich zelf moet er al een lange rit gemaakt worden.
                Als er foutcodes aanwezig zijn geweest zou ie dat ook al niet doen.

                #18316262
                pascal1109
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  29 November 2007

                  Weet niet om welke corsa diesel het gaat, maar ik heb dit ook gehad bij mijn corsa d 1.3 cdti. Ik reed dagelijks 100 km heen en ook weer terug naar het werk (dus 200 per dag) en nog steeds uiteindelijk noodloop en bleek dus dat ding wat niet regenereerde (wel pas rond de 120.000 km en ben hem vanaf nieuw gaan rijden).
                  Naar de dealer, uitlezen, goedje in de tank en de opdracht om naar de volgende bestemming in de 4e versnelling 120 km/u te gaan rijden. Dat werkte en daarna af en toe nog maar eens extra gas erop ;)
                  Melding nooit weer gezien.

                  #18316263
                  balder
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    17 January 2005

                    En dan nu de terugkoppeling.

                    De auto is naar de garage gebracht. Die konden niets vinden. Zij hebben hem toen naar de opel dealer gebracht. Tijdens het rijden naar de opel dealer heeft hij zich geregenereerd en is toen denk ik weer uit de noodloop gekomen. Opel dealer heeft er nog even naar gekeken en een nieuwe software versie op gezet. Kosten: 110 euro. Probleem was echter wel ‘verholpen’.

                    2 maanden en een paar duizend km later gaat het uitlaatgas waarschuwingslampje aan. Uitgelezen: EGR klep kapot. Kosten: 320 euro. Nu zit er een nieuwe EGR klep in en het lampje is weer uit. Gelukkig had ik nog garantie dus voor mij vielen de kosten mee. Ik vermoed dat het de eerste keer ook al de EGR klep was, maar dan mijn oude software dat nog niet snapte en maar gewoon dat ding in de noodloop gooide…

                    #18316264
                    balder
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      17 January 2005
                      #18316265
                      mvolkerink
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        18 November 2009

                        Het probleem met de EGR kan kloppen, soms wordt er geen foutcode opgeslagen als de EGR-klep vastzit.
                        Het gevolg is dan inderdaad dat het roetfilter verstopt raakt.
                        Bij deze problemen is het aansturen van de EGR-klep ook de enige manier om er achter te komen dat deze kapot is.
                        Komt niet vaak voor overigens.
                        Mooi dat het opgelost is!

                      10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.