Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Dieselfilter regenereert niet automatisch
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
9 april 2016 om 20:52 #17276170
Hallo!
Vandaag sprong op de snelweg opeens mijn auto op “noodloop”. ANWB gebeld, en die zeiden dat mijn roetpartikelfilter al 900 km niet geregenereerd had en dat die waarschijnlijk vol zit. Ik mocht er niet meer mee rijden en de sleepdienst heeft hem naar mijn garage gebracht.
Wat ik niet goed snap is waarom een dieselfilter zou besluiten om niet meer te regenereren. Ik heb onlangs (in de laatste 900 km) nog een flinke rit van ong. 500 km gemaakt. Normaalgesproken maak ik dagelijks een ritje van 25 km.
Ik heb nog garantie op de auto, omdat ik hem 4 maanden geleden gekocht heb. Maar ik moet wel zelf 50% van de materiaalkosten betalen omdat ie meer dan 100k gelopen heeft.
Weet iemand wat hier aan de hand kan zijn? En kan iemand een inschatting van de mij te verwachten kosten geven? Het is een Corsa 1.3tdi D uit februari 2007.
Dank!
9 april 2016 om 20:56 #18316257wat is jouw rijstijl??? standje zuinig of geef je er zo nu en dan gas op??
9 april 2016 om 21:15 #18316258Die dagelijkse ritjes die je maakt zijn te kort voor de diesels van tegenwoordig, je stookt daarmee alleen maar je roetfiler vol en op zon korte rit zal hij zichzelf niet schoon gaan branden.
Je zult nu het roetfilter geforceerd moeten regenereren, dus zal ie aan de computer moeten.
Als er verder geen storingen zijn zal dat gewoon gaan.
Veel werk is dat niet, de motor moet op temperatuur zijn, en vrij van foutcodes.
Daarna doet de computer het werk en zal de auto een 10/15 minuten staan draaien op hogere toeren.Als dat een half uurloon zal kosten zou ik dat redelijk vinden.
Maar dan….
Met de korte ritjes die je maakt zal je het over een tijdje weer krijgen….12 april 2016 om 16:57 #18316259Mijn rijstijl is de laatste tijd wel iets zuiniger geweest, maar zo nu en dan trap ik hem toch ook wel door. Wat ik niet zo goed snap is dat hij ook tijdens de de rit van 500 km blijkbaar niet geregenereerd heeft. Inmiddels heeft mijn garage me gebeld en zij snappen het ook niet. Kan het met iets anders dan de roetfilter zelf te maken hebben?
12 april 2016 om 22:03 #18316260Hebben ze hem al geregenereerd?
12 april 2016 om 22:08 #18316261Sommige diesels doen dat pas als de motor op bedrijfstemp is..
Of als je minstens 100km/h hebt gereden..
Weet er niet hoe de corsa het regelt.Bedrijfstemp met een diesel duurt nogal wat lang dus voordat ie echt kan gaan regenereren uit zich zelf moet er al een lange rit gemaakt worden.
Als er foutcodes aanwezig zijn geweest zou ie dat ook al niet doen.13 april 2016 om 07:55 #18316262Weet niet om welke corsa diesel het gaat, maar ik heb dit ook gehad bij mijn corsa d 1.3 cdti. Ik reed dagelijks 100 km heen en ook weer terug naar het werk (dus 200 per dag) en nog steeds uiteindelijk noodloop en bleek dus dat ding wat niet regenereerde (wel pas rond de 120.000 km en ben hem vanaf nieuw gaan rijden).
Naar de dealer, uitlezen, goedje in de tank en de opdracht om naar de volgende bestemming in de 4e versnelling 120 km/u te gaan rijden. Dat werkte en daarna af en toe nog maar eens extra gas erop ;)
Melding nooit weer gezien.10 juni 2016 om 21:59 #18316263En dan nu de terugkoppeling.
De auto is naar de garage gebracht. Die konden niets vinden. Zij hebben hem toen naar de opel dealer gebracht. Tijdens het rijden naar de opel dealer heeft hij zich geregenereerd en is toen denk ik weer uit de noodloop gekomen. Opel dealer heeft er nog even naar gekeken en een nieuwe software versie op gezet. Kosten: 110 euro. Probleem was echter wel ‘verholpen’.
2 maanden en een paar duizend km later gaat het uitlaatgas waarschuwingslampje aan. Uitgelezen: EGR klep kapot. Kosten: 320 euro. Nu zit er een nieuwe EGR klep in en het lampje is weer uit. Gelukkig had ik nog garantie dus voor mij vielen de kosten mee. Ik vermoed dat het de eerste keer ook al de EGR klep was, maar dan mijn oude software dat nog niet snapte en maar gewoon dat ding in de noodloop gooide…
10 juni 2016 om 22:07 #1831626410 juni 2016 om 22:12 #18316265Het probleem met de EGR kan kloppen, soms wordt er geen foutcode opgeslagen als de EGR-klep vastzit.
Het gevolg is dan inderdaad dat het roetfilter verstopt raakt.
Bij deze problemen is het aansturen van de EGR-klep ook de enige manier om er achter te komen dat deze kapot is.
Komt niet vaak voor overigens.
Mooi dat het opgelost is! -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.