diesel v/s benzine astra g. tips en uitleg en advies gevraag

Forumindex Forums Modellen Astra diesel v/s benzine astra g. tips en uitleg en advies gevraag

  • Dit onderwerp is leeg.
14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Berichten
  • #17228747
    robert_corsa
      Lid sinds:
      16 May 2009

      hoi,

      Tot mijn verbazing rijd ik inmiddels een jaar in mijn astra g. en ben op dit moment 25000 km verder.

      nu is het geval, dat ik meer ga rijden aankomende 2 jaar.
      dat resulteert in 2 uur in de week extra.
      dus denk dat ik tegen de 30000 in het jaar uit kom.

      is het verstandiger te gaan dieselen?

      welke moter kan ik dan het beste kiesen?
      ik weet dat er een 1.7dti is
      een 1.7 cdti
      een 1.7 dti evo4
      en een 2.0 16v dti.

      klopt dit?

      welke is nu het beste?
      is km stand belangrijk? heb al gekeken, maar de meeste zitten wel rond de 2 ton. wat mij veel lijkt.

      ik rijd monenteel een 1.6 8v 84pk uit 2002. een 3 deurs.
      deze rijd ong gemiddels (sportieve rijstijl) 1.11

      rijd een diesel aanmerkelijk zuiniger? ook met sportief rijden?
      wegenbelasting kost nu nog dacht ik 111 euro per kwartaal.

      bij voorbaad dank voor de reacties. ben erg benieuwt.

      gr, robert

      #17763047
      red astra
        Lid sinds:
        30 June 2004

        een 1.7 dti zou ik niet aan beginnen ivm brandstofpomp.

        en een diesel rijd gem. 1:19/20 ligt ook aan je rechtervoet ;)

        ik zelf rij een 1.9 TDI 110 pk en ik rij gem. 1:19/20 ( en dan rij ik soms best stevig door)

        gr. sjaak

        #17763048
        Marcel28
        Deelnemer
          Lid sinds:
          10 April 2007

          HUmmm.. rij sinds kort een v6 diesel, ook deze haalt de 1 op 16 met gemak.

          #17763049
          robert_corsa
            Lid sinds:
            16 May 2009

            en toch, als ik de specivicaties lees op autoweek.nl, dan haalt een 2.0 diesel nog een rood label.
            en een 1.7 een oranje.

            en het gaat om een astra g.

            ik weet ook dat er een 2.2 diesel is:P

            #17763050
            opelkadetje
            Deelnemer
              Lid sinds:
              6 December 2004

              bij dezelfde categorie qua gewicht zit je bij de 16.000 km pj al op het omslagpunt met de prijzen van brandstof nu.

              ik zelf reed calibra 8v deze reed zo’n 1:11/12 rij nu 19tdi rij stevig door en rij 1:18 gemiddeld.

              dit scheelde me qua wegenbelasting/brandstof 1400 euro per jaar.

              rekensom is:

              aantal km wat je rijdt per jaar / (delen door) aantal km wat je rijdt per liter brandstof en dat keer de brandstof prijs

              daarbij tel je op de wegenbelasting welke je per jaar betaald en voila.

              #17763051
              xladage
              Deelnemer
                Lid sinds:
                1 July 2008

                Met de huidige brandstofprijzen zal je voor het diesel omslagpunt zo rond de 15.000 komen te liggen (ook een beetje afhankelijk van waar je woont).
                Mijn mijn 1.7 dti rijdt ik nu in de kou 1:19, in de lente / zomer zal dat dus naar verwachting dik boven de 1:20 liggen.
                Ik rijd dan op de snelweg tussen de 130 en 140, en trek standaard “normaal” op en soms ff lekker door (vooral bij opritten van de snelweg enzo even flink doortrappen)

                Daarbij moet je ook nog even rekenen dat je (hopelijk) minder reparaties hebt aan zo’n diesel (geen garantie, maar voor mijn vorige astra zeker waar!!)

                #17763052
                akonings
                  Lid sinds:
                  9 November 2004

                  Diesel, benzine altijd een lastig verhaal hoor…

                  ‘onze’ diesel ( astra 2.0 dtl station ) gekocht met een km stand van 2 ton en nu na al die tijd probleemloos naar de 330.000.
                  Voornamelijk regulier onderhoud en af en toe een kleinigheidje.
                  Als ie goed is gaat het kennelijk lang probleemloos goed.

                  Ik weet nu onderhand dat er op de diesels sommige onderdelen schreeuwend duur kunnen zijn, voornamelijk koppeling ( en het vervangen daarvan ) en de beruchte brandstofpomp.
                  Daar komt bij dat de dieselprijs ook niet meer is wat het geweest is. Tevenswil onze geliefde overheid graag de wegenbelasting op al die nare oude vervuilende diesels in de hoogte laten schieten om het zo betaalbaar te maken om die groene eco bakken belastingvrij de weg op te laten. Houdt rekening met een 250-300 euro hsb per kwartaal, tenminste voor mijn station van 1249 kiklo. Ik vind het best veel ik kan het niet helpen. goeie 90 euro per maand, 6 jaar terug betaalde ik nog 75 per maand.. Ik heb niet het idee dat dit nog naar beneden gaat de komende tijd……

                  Het mag duidelijk zijn dat het omslagpunt dan wel rond de 15.000 kms per jaar mag liggen als je puur naar brandstof/wegenbelasting kijkt, maar dan mag er in dat jaar echt niks stuk gaan.
                  Houdt ook rekening met een hogere aanschafprijs voor een ‘nette’ diesel t.o.v. een nette benzinewagen, en evt het verlies dat je moet nemen om van je huidige auto af te komen ( dat is moeilijker in geld uit te drukken ). Inbouw van G3 kun je wellicht ook altijd overwegen. Ook daar geld een terugverdientijd alvorens het wat oplevert.

                  Kortom, moeilijke vragen allemaal. Als je al die afstand wel moet rijden voor je werk dan kun je echt niet minder.. Ik zat een paar jaar terug ook met dat dilemma; maar ipv mijn auto in te ruilen heb ik mijn baas maar ingeruild voor een met betere reiskostenvergoeding.. Tis maar net welke weg het makkelijkst gaat.

                  grtz

                  #17763053
                  robert_corsa
                    Lid sinds:
                    16 May 2009

                    is allemaal waar. heb toch maar besloten te blijfen rijden in mij vertrouwde 1.6.

                    ik durf het niet aan een diesel te kopen met meer dan 2 ton op de klok.
                    er staan er gewoon te weinig op internet.

                    #17763054
                    opelkadetje
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      6 December 2004

                      je mag mijne kopen:D seat toledo 1.9 tdi 140 pk

                      1:20 haalbaar (en nog zuiniger als je wil)

                      maar als de diesel goed onderhouden is, boekjes erbij (zekerheid heb je nooit) dan is zo’n auto met 2 ton net ingereden…

                      #17763055
                      xladage
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        1 July 2008

                        origineel gepost door robert_corsa
                        is allemaal waar. heb toch maar besloten te blijfen rijden in mij vertrouwde 1.6.

                        ik durf het niet aan een diesel te kopen met meer dan 2 ton op de klok.
                        er staan er gewoon te weinig op internet.

                        Ik snap je helemaal!
                        Mijn Astra G diesel die ik nu ongeveer een maand heb, heb ik ook heel lang naar gezocht. Ik had 180k als max, omdat ik minimaal een jaar aan KMs (40 – 50k) op mijn oude F wilde winnen. Dat is dus inderdaad lang zoeken naar een beetje goede. gewoon afwachten en een beetje in de gaten blijven houden, je weet maar nooit ;)

                        #17763056
                        wim-v6
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          12 August 2005

                          Let op, de eerdere 2.0 en 2.2 diesels hebben vaker dieselpomp problemen dan de 1.7DTi.

                          Deze pomp is wel verbetert vanaf 2003.

                          de 1.7DTi loopt wel Flink zuiniger als de 2.0 en 2.2 diesels, en weegt minder.

                          De 1.7DTi heeft ook niet vaak last van de retourslangen, en andere kleine defecten die bij de Grote diesels wel voorkomen.

                          De enige astra-G Diesel die ik je echt af raad is de 1.7TD (68pk OPEL diesel).

                          Willem

                          #17763057
                          TheGeneral
                            Lid sinds:
                            21 February 2010

                            Ik zelf rij nu op lpg (G3) en moet zeggen dat het bevalt ik heb ook eerst zitten kijken voor een diesel maar lpg was goedkoper en dat komt ook omdat de brandstof het goedkoopst is en dat ik genoeg rij en het verbruik valt mee maar ben zelf geen zuinige rijder dus zit rond de 1op11 maar als je zuinig rijd kan het beter

                            #17763058
                            red astra
                              Lid sinds:
                              30 June 2004

                              origineel gepost door TheGeneral
                              Ik zelf rij nu op lpg (G3) en moet zeggen dat het bevalt ik heb ook eerst zitten kijken voor een diesel maar lpg was goedkoper en dat komt ook omdat de brandstof het goedkoopst is en dat ik genoeg rij en het verbruik valt mee maar ben zelf geen zuinige rijder dus zit rond de 1op11 maar als je zuinig rijd kan het beter

                              heb zelf een wagen gehad op lpg (G3) maar onderhoud en slijtage is vele malen groter dan een diesel, vandaar mijn overstap op diesel.

                              je hebt je onderhoud van lpg, en je gewone onderhoud van benzine ;)

                              en daarbij kwam ook dat ik 3 x in de week moest tanken á 28 euro per tankbeurt, dan wordt lpg rijden niet goedkoop meer…

                              met mijn TDI tank ik maar 1 x per 6 dagen á 55 euro dus reken maar uit.

                              en een diesel kopen met meer dan 2 ton op de teller, hoeft geen probleem te zijn/wezen ;)

                              2 ton is niks voor een diesel, dan beginnen ze net te leven :P

                              @ wim heb zelf aantal jaren geleden een opel astra station 1.7 dti gehad bouwjaar 2000, en die had idd het brandstofpomp probleem, zou mij toen 5000 euro gaan kosten bij de dealer ( nieuwe pomp, arbeidsloon, en btw)

                              dus maar gauw vanaf gestapt ;)

                              gr. sjaak

                              #17763059
                              Splash
                                Lid sinds:
                                25 September 2007

                                origineel gepost door wim-v6
                                Let op, de eerdere 2.0 en 2.2 diesels hebben vaker dieselpomp problemen dan de 1.7DTi.

                                Deze pomp is wel verbetert vanaf 2003.

                                de 1.7DTi loopt wel Flink zuiniger als de 2.0 en 2.2 diesels, en weegt minder.

                                De 1.7DTi heeft ook niet vaak last van de retourslangen, en andere kleine defecten die bij de Grote diesels wel voorkomen.

                                De enige astra-G Diesel die ik je echt af raad is de 1.7TD (68pk OPEL diesel).

                                Willem

                                De 2.0 is wel een Opel motor met DB-Ketting en 1.7DTi heeft een DB-Riem.

                              14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.