Diep geluid vanaf 2800 toeren Astra G Coupé 2.2

Forumindex Forums Modellen Astra Diep geluid vanaf 2800 toeren Astra G Coupé 2.2

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #18365249
    Cupra 6K2
    Deelnemer
      Lid sinds:
      17 May 2017

      Hey Astra liefhebbers,

      Afgelopen week viel het mij op dat de auto vanaf 2800 toeren een diep geluid maakt. Dit is met name in de vierde en de vijfde versnelling en in mindere mate ook in de derde versnelling. Dit heeft hij vroeger nooit gedaan. Ik heb er een filmpje van gemaakt met mijn telefoon, deze kunnen jullie hier op mijn YouTube kanaal bekijken. Omdat het geluid nogal diep is, is het vrij lastig te horen via telefoon of laptop speakers. Als je het filmpje afspeelt in combinatie met een subwoofer die je omhoog draait is duidelijk te horen wat ik bedoel. In het filmpje begint het diepe geluid op 28 sec. Zoals in de video te zien is heeft het duidelijk te maken met het toerental (en niet met de snelheid). Verder lijkt de uitlaat niet lek te zijn en heb ik ook geen onderdelen kunnen ontdekken die mee vibreren vanaf 2800 toeren.

      Het is vooral erg vervelend op de snelweg bij drukte; als je rond de 100 km/h een beetje gas geeft de auto direct een erg diep geluid geeft. Ik heb het idee dat het diepe geluid weer afneemt vanaf 3300 toeren, maar ben hier niet zeker van.

      Ik hoop dat jullie me kunnen helpen! :D

      Met vriendelijke groet,
      Casper

      #18365260
      Opeltje17
      Deelnemer
        Lid sinds:
        18 January 2012

        Ik merk dit ook op met mijn Vectra C z22yh.

        Bij mij is het de uitlaat die je hoort, is ook niet lek!

        #18365306
        Cupra 6K2
        Deelnemer
          Lid sinds:
          17 May 2017

          @Opeltje17, bedankt voor je reactie! Heb je hier ook pas last van vanaf een bepaald toerental? Ik vind het nogal vreemd dat dit pas vanaf een bepaald toerental komt opzetten. Als ik accelereer heb ik het idee dat vanaf 3500 er iets in de motor gebeurd waardoor ik dan meer power beschikbaar heb dan voor de 3500 toeren. Dit verklaart ook niet waarom de brom al begint bij 2700. De brom blijft constant vanaf 2700 dus resonantie lijkt me ook niet direct de oorzaak. Zou het dan toch een gaatje in de uitlaat kunnen zijn die pas lucht lekt als er veel druk op komt te staan? Verklaart dit ook dat het geluid veel beter hoorbaar is in de 5de en 4de versnelling dan een lagere versnelling?

          Ik heb nog een nieuw filmpje gemaakt, waarbij ik in de 4 en de 5 met een constante acceleratie heb gereden waarbij het punt van de brom nog duidelijker hoorbaar is in vergelijking tot het eerste filmpje. Dit is het nieuwe filmpje! Ook hierbij afspelen via koptelefoon, oortjes of goede geluidsinstallatie om de diepe toon te kunnen horen. Als iemand nog een suggestie heeft wat de oorzaak zou kunnen zijn of waar ik het beste mee kan beginnen met zoeken hoor ik dat graag! :)

          Groeten, Casper

        3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.