Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Die V8 van de bekende monza klinkt wel vet :)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
18 januari 2015 om 18:48 #17270091
[youtube:3hi2uhgi]http://www.youtube.com/watch?v=0qa59hhCi7k[/youtube:3hi2uhgi]
19 januari 2015 om 12:27 #18269401Hehehee waarom zitten der geen spruitstukken op??????
Omdat deze Monza het originele stuursysteem nog heeft en daarom passen de spruitstukken niet en kom je niet weg met een normale uitlaat…
Ik heb de verkoper ooit eens een mailtje gestuurt over de spruitstukken hoe de ruimte was tussen stuurhuis en cilinder kop en nooit andwoord gekregen.
Ik heb hier een vergelijkbare V8 liggen kwa bouw wijze en met het originele stuurhuis kom ik haast tegen de kop aan,der is no way dat je daar een spruitstuk tussen krijgt never.
De Holdens in Australie hebben v8,s in gebruik en daarbij is het Monza Senator stuurhuis komen te vervallen en is der gekozen voor een veel compacter direct stuurhuis,das niet waarom maar daarom..
Anders krijg je der geen spruitstuk tussen geloof me,met het oude stuurhuis heb je misschien een paar mm tussen de kop en het stuurhuis.
20 januari 2015 om 12:08 #18269402Ik zou wel eens willen zien hoe precies de kop en stuursysteem afstand is…….
20 januari 2015 om 19:28 #18269403Die is vast extreem klein anders zat er al lang een uitlaat onder :P Die auto is inmiddels 3 eigenaren verder en nog steeds geen uitlaat.
20 januari 2015 om 23:37 #18269404Ik heb een stuk chassie balk uit een oude sloop senator geslepen en als model gebruikt voor op de vooras te leggen bij die V8 op de foto eerder geplaatst (vergelijkbare V8 als een chev small block wat ook in die Monza zit) om te zien wat ik aan ruimte heb L en R.
Tegen die chassie balk heb ik toen een stuurhuis tegenaan geschroeft en op die vooras in de foto gezet (vooras past 1 op 1 in een Monza) en toen kwam het stuurhuis bijna en dan bedoel ik echt bijna tegen de kop ruimte voor een spruitstuk is der echt niet,verder al zou je wel de ruimte hebben kom je nooit tussen stuurhuis door met een pijp (50mm of dikker in diameter)
En je hebt nog het pluspunt dat der nog een oliefilter zit op een plek net bij het stuurhuis zoals het nu in die Monza zit en geloof me die zit ook verre van ideaal.
(deze is wel te verzetten dmv een relocate kit zoals dat word genoemd)Die v8 zal best goed lopen alleen met het originele stuurhuis zie ik een mogelijkheid voor een normaal spruitstuk als onmogelijk..
21 januari 2015 om 08:12 #18269405AnoniemLid sinds:
1 January 1970Klink wel mooi maar zie nog steeds geen meerwaarde om een standaard v8 smallblock in een Monza te plaatsen.
Qua vermogen wordt er nauwelijks iets gewonnen tov een C30NE, en bij een C30SE 24V heb je meer vermogen dan deze setting.Niet mijn ding.
21 januari 2015 om 16:27 #18269406Senatorman dat ben ik niet met je eens ik bedoel een sbc is een heel andere motor met een heel andere karakter dan de lijn 6 van Opel,ik zeg dit niet omdat ik zelf voorstander van een v8 ben.
Waarbij kwa loop cultuur de lijn 6 een veel mooiere motor is maar de Opel CIH en C30SE zijn maar opwind tollen die onderin niet veel te bieden hebben (de 30E het ergst).
Een V8 van de stoterstangen modellen zoals de SBC zijn onderin gewoon super sterk.
Een C30SE vs bv een Chev 350 met beide 160kw zal de chev stukke sneller vertrekken in de regel omdat bij de chev gemiddeld tussen de 2000 en 4000 toeren het koppel word gekweekt en bij de kleine C30SE moet je het hebben van de toeren en dan zul je zien dat het koppel omhoog verhuist naar bv tussen de 3000 en 5000rpm.
Als je een v8 hebt gehad zoals ik bv die Mercedes w126 5liter dan lever je flink in op een opel lijn 6 kwa koppel,die v8 kon ik makkelijk met een automaat een burn out mee maken geen enkel probleem en dit is haast niet te doen met een Monza met 3 gang automaat en CIH 12V.(niet dat het moet maar gewoon om aan te geven hoe verschillende de motoren zijn)
Wat mij persoonlijk stoort aan die V8 Monza is het maar half afwerken en dan bedoel ik:
Maak dan ook een direct stuurhuis met fatsoenlijke uitlaten en zorg dat je die lelijke bult van de kap haalt dmv van een andere inlaat spruitstuk en zorg dat je een klokje krijgt ipv een boordcomputer die niks doet..22 januari 2015 om 18:49 #18269407Ben, iedereen moet zelf weten wat hij, zij het liefst rijdt. De één een 4 cilinder, de ander 6 of liever turbo en weer een ander geeft de voorkeur aan het getokkel en koppel van diesel.
Zelf ben ik van mening dat je eigenlijk alles eens moet uit proberen. Opel, BMW, Porsche, of een dikke challenger.
Ik heb tal zespitters gehad, tal x 24V zowel lijn als V-motor. Nu heb ik alleen nog een 4cil-turbo wat opel betreft. Altijd graag een V8 willen rijden, en waarom, alleen vanwege het geluid. het geluid vond ik vroeger al waanzinnig. Beetje rouw en onregelmatig. Een V12 is ook leuk, maar toch anders, rustiger, souplesse. Dat mijn V8 uiteindelijk beter bevalt dan verwacht, mede door het zeer aangenaam koppel, is dan ook mee genomen.
Wanneer de benzine prijzen nog meer zakken wordt het rijden nog meer leuker.22 januari 2015 om 20:39 #18269408Ik zeg ook niet dat een V8 verplicht is Jo enkel dat je een lijn 6 van opel niet met een V8 van chev kan vergelijken beide bv 165kw zal de v8 winnen vs de opel lijn 6.
Enkel bedoelde ik dat deze v8 zo bruut klinkt vanwege het gebrek aan spruitstukken waar dit topic om begonnen is,denk dat jij ook weet dat het originele kogelkringloop systeem moet wijken omdat der anders geen plaats is voor een spruitstuk,ik zal morgen wel eens een foto plaatsen van de ruimte..
23 januari 2015 om 20:36 #18269409V8 is lekker laag en dat onregelmatige vrot vrot vrot geluid maakt het allemaal lekker dik. Aan de andere kant is het ook de beleving per persoon. Bij zo’n geluid denk ik aan een torino, camaro, dikke impala. Maar een bmw 3 serie hoort zo’n lekkere 6 cylinder vanos roffel in. Monza is voor mijn gevoel net zo. Een 12 klepper met C30NE geeft een erg fijn geluid met een RVS systeempje. Laag in toeren die roffel, en je kan hem lekker door laten janken. Maargoed zoals Jo zegt, ieder zijn ding. Heb wel respect voor zo’n ombouw naar V8 puur omdat het kan en het erg veel doorzettingsvermogen vraagt. Maar als iemand tevreden is met een 2.2 4 cylinder blokje in de monza, ach ja waarom ook niet.
24 januari 2015 om 20:31 #18269410Is maar net wat land je leeft in australie duwen ze een kleine v8 (4,2 5L 5,7l) in de europese chassies bij de GM-Holden fabriek daar word op de lijn 6 neer gekeken zoals mensen hier naar bv een 4cil kijken in een Monza Senator.
[youtube:213l96hi]http://www.youtube.com/watch?v=FVdVZtvuz4U[/youtube:213l96hi]
[youtube:213l96hi]http://www.youtube.com/watch?v=pM063DFaEKQ[/youtube:213l96hi]
26 januari 2015 om 13:11 #18269411Wow, leuk spul :)
Ligt er inderdaad aan waar je mee bent opgegroeid. Hier is het allemaal 4 cilinder wat de klok slaat en een 6 cilinder, nou dan had je destijds wat in handen. V8 en hoger is hier nooit echt gemeengoed geweest, alleen in de dikke mercedesen en bmw’s en hier en daar een jaguar. En als kind stond ik me te vergapen aan snelle 3 series, opels en ander 6 cilinder spul. Noem het maar nostalgie :) Als de gemiddelde auto in de jaren 80 een 1.3 4 cilinder blokje had dan was een 3.0 6 cilinder ultiem. Keek ook altijd op die aanduidingen achter op de auto’s :) 2.0 en hoger maakte vaak veel indruk.
Maar in de VS en australie heerst een andere auto cultuur met totaal andere motoren, dus dan kan ik goed in jouw verhaal komen ;)
30 januari 2015 om 16:52 #18269412Precies waar mensen bv hier geilen op een C30SE alias de 24V word je in australie uitgelachen als je zegt 3 liter 24V 204pk daar nemen ze dan een 355 Holden (dit is origineel een 304/308 Holden V8 geweest waar ze een andere krukas inleggen met andere drijfstangen en zuigers en dan krijg je een 5,7L met hoge compressie) of men neemt een groter budget en men duwt der een Amerikaanse LS V8 motor in..
En de een andere groep hobbyisten slaan weer de weg in van de lijn 6 Nissan motoren de DET motoren of zoiets (deze werden in de Commodore VL verkocht omdat Holden naar loodvrije benzine moest overschakelen en hun eigen motoren te primitief waren om snel om te bouwen) werden er Nissan motoren ingevoerd en deze werden dan in een Senator A chassie gehangen maar dit zijn dezelfde blokken als in de skylines van die tijd min of meer (je kon met en zonder turbo krijgen de turbo blokken zijn haast identiek aan de Nissan Skyline motoren.
En weer andere mensen nemen een Holden V8 maken der een 355 of 383 stroker van nemen een turbo en dan krijgt men zoiets:
https://www.youtube.com/watch?v=D5CK95gDomc” onclick=”window.open(this.href);return false;Ik ken de chassies van de oudere Commodores and Statesmans wel en weet wel wat ze hebben gedaan bij Holden als ik het zo maak:
Commodore C chassie (VB VC VH Commodore 1978/1984)
lijn 6 3.3L carby motor en 2 typen v8 4,2 en een 5.0L (starfire 4 cil carby ook maar heel zeldzaam niemand wilden een 4 banger met geen vermogen)Senator A chassie (VK VL Commodore 1985/1988)
lijn 6 3.3L met injectie of carby en een lijn 6 van Nissan met injectie en turbo en een v8 308 5LOmega A chassie (VN VP VR VS 1988/1999)
3,8L Buick v6 en 2 types v8 5.0 en 5.7L injecties (5.7 is pas later gekomen vrij vrij vrij zeldzaam)Omega B chassie (VT VX VY VZ Commodore 1999/2005 dacht ik)
3,8 USA V6 en een 5L en 5.7L Holden motor en af 2000 of 2001 is de Holden motor komen te vervallen en werd de LS1 gebruikt standaard in een VT commodore V830 januari 2015 om 20:19 #18269413Dat verhaal van die skyline blokken klinkt erg leuk :) Een blok uit een R34 GT-R is leuk speelgoed om in een monza te hangen :afro LS1 is toch dat blok wat ook in de Monaro hangt? Monaro Vxr8 is dat snelle gebakje waar de top gear crew helemaal weg van is.
31 januari 2015 om 12:15 #18269414Monaro is een Opel Omega B coupe
Gebaseerd in australie op de Commodore VT VX VY VZ deze hadden als zijnde 4 deurs Commodore modellen een USA V6 en V8 motor.
De Commodore VT had nog een oude echte Holden V8 5.0/5.7 met een roller cam en sequentiele inspuiting,maar deze motor is in 1999 of 2000 komen te vervallen en vervangen door de LS1.
Hier zie je een echte Holden 304/355 en in het 2de filmpke zie je een ls1 in hetzelfde chassie.
https://www.youtube.com/watch?v=3QJBsp_FqpQ” onclick=”window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=N2FZuP-NvlE” onclick=”window.open(this.href);return false;Maar de Monaro was eigenlijk een veel oudere auto ergens uit de jaren 70 met een V8 carby motor,since die tijd was der eigenlijk geen fatsoenlijke coupe gemaakt door Holden zie hier:
https://www.youtube.com/watch?v=Lle2BcnTG64″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Daar is de Monaro van de Commodores weer op gebaseerd,dit was de eerste echte Monaro,trouwens trimatic op de achterkant staat voor 3-gang automaat en de trimatic is weer beter bekent als de TH180 en die is weer beter bekent als de 3 gang automaat van Opel dus der zit dezelfde bak in als in de oude opels.
https://www.youtube.com/watch?v=u22Ab_U3zLw” onclick=”window.open(this.href);return false;
En nog wat turbo geweld van de nissan turbo 6 kijk maar eens bij youtube naar VL turbo
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.