Forumindex › Forums › Overige › Wassen, Poetsen en Detailing › Detail topic Juffer1’s Astra H
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
11 mei 2013 om 14:46 #17257703
Hier wil ik de detail beurten die ik uitvoer aan onze Astra gaan bijhouden,
Bij aanschaf wisten we van te voren al dat er nogal wat werk aanzat en hebben er daarom we ook 3 dagen ervoor uit getrokken.
De Astra bij aanvang :
Eerst geprobeerd om de lakdefecten vast te leggen op beeld :
Dag 1 8.30uur : tijd om te gaan wassen
Het wassen hebben we gedaan met een flinke concentratie Mequiars hyper wash icm het welbekende 2 emmer systeem en een Mequiars wash-mitt.
De emmer na afloop (Astra was vrijdag ook al even snel gewassen met Dodo born to be Mild)
Na het afspoelen met de wax stripper kwam er weer genoeg reflectie naar boven. Je ziet aan de grote watervlekken duidelijk dat er nu geen wax meer te bekennen is :
Op zich een heel net en strak plaatje, maar nu vanuit een andere invals hoek :
Genoeg werk dus. Eerst maar eens de grove vervuiling verwijderen met Iron-X :
Voor de mensen die zich afvragen waarom ik dat mondkapje draag, dit ruikt verre van rozenblaadjes
IronX lost alle metaaldeeltjes die op de lak zitten (zoals vliegroest) op. Deze vervuiling kleurt paars.
Nadat het product een minuutje had ingetrokken heb ik het er weer afgespoeld. Normaliter behoort het 3 minuten te blijven zitten, maar door de warmte (was toen al 27 graden) durfde ik dat niet aan.
Na het afspoelen en afdrogen kwamen er allemaal teerspetters naar boven. Ik had vrijdag al wat zien zitten maar het leek wel of het overal zat.
Hierop de Mequiars Body Solvent erbij gepakt. Dit erop gesprayed en een minuutje laten intrekken. Hierna met een doek de Body Solvent afgenomen en lokaal nog wat aangebracht om de laatste teerspetters te verwijderen.
Inmiddels was het 11.00uur en kon ik de auto weer opnieuw afspoelen om de Body Solvent te verwijderen.
Nu was het dan eindelijk tijd om te clayen. Hiervoor heb ik Poorboys Elastic Clay gepakt icm Dodo Born Slippery. Dit omdat de Poorboys clay wat agressiever is dan de Dodo Supernatural en de Born Slippery heeft een reinigende werking, iets wat bijv. last touch of spray &
wipe weer niet heeft. Door alle voorgaande stappen kwam er trouwens zo goed als niks meer van de lak af.Na het clayen kon ik de auto weer afspoelen (dit maal voor de laatste keer) omdat Born Slippery het nadeel heeft dat het nogal wil schuimen.
Na 2 glazen koud drinken was het om 12.00 uur dan eindelijk zover… we konden gaan beginnen met polijsten !
Natuurlijk eerst een testspot met de DAP900 (excentrische machine) gedaan en begonnen met mezzo op oranje. Helaas bleek dit niet de combi te wezen omdat er nog heel veel achter bleef. Hierop Inizio Forza met oranje en zelfs geel geprobeerd maar ook dat werkte niet.
Daarop de DAP900 ingeruild voor de PRO900 (is een roterende machine) en nogmaals met oranje en inizio geprobeerd. Dit bleek de gouden keuze. Na deze stap nogmaals nabewerkt maar ditmaal met de DAP900, eerst oranje met mezzo en daarna finale met licht groen.
Rechts wel gedaan, links nog onbehandeldNormaliter neem je na het polijsten het residu af met IPA wat eigenlijk cosmetische / medicinale alcohol is.
Door de grote warmte ging dit dus niet. zodra ik het op de auto nevelde droogde de alcohol direct op en was er van afnemen geen sprake meer.
Daarom maar overgestapt op een detailer spray in dit geval Mequiars Last touch welke ik 1:1 had aangelengd met water.Om 16.00uur had ik de gehele auto gehad. Inmiddels is er ook al een sealant aangebracht (Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant). Door de drukte icm de warmte hebben we nog geen foto’s kunnen maken, maar die komen morgen.
Vervolg dag 2 13:00 uur
Vandaag zijn we verder gegaan met de Astra. Ik zag gisteren nog een heel klein krasje op de achterklep dus deze als eerste nog even lokaal bewerkt.
Na het bewerken de DGPS aangebracht en eerst de padwasher maar een schoongemaakt :Aangezien mijn vriendin de Astra meehad naar haar werk dus als eerste de auto gewassen :
De velgen had ik gisteren expres nog niet schoongemaakt omdat ik al wist dat er nog met de Astra moest worden gereden.
Als eerste de velgen natgespoten. Hierna Mequiars Wheel Brightener 1:4 opgespoten en dit met een Swissvax Wheel brush ingewerkt :
Nadat alle velgen voor het oog weer schoon waren (weet het, de achterkant moet nog) de auto afgespoeld en helemaal gewassen :
Wat een beading geeft die DGPS3 zeg !
Na het droog afspoelen de auto heel licht afgenomen met een Miracle dryer en de auto in de garage gezet :
Ondertussen de DAP900 omgebouw naar een kleine backingplate en met een rode pad machinaal de Fuzion (wax) aangebracht. In de tijd dat deze wax moest kuren vast alle plastic delen en het hemeltje afgenomen met een APC oplossing (ontvetter – allesreiniger) om alle cockpitspray en plastic shine achtige zaken te verwijderen.
Na het uitbuffen van de Fuzion werdt het tijd voor de binnenkant.
De leren delen heb ik eerst gereinigd met Swissvax Leather Cleaner en bijbehorend borsteltje.
Na het zachtjes inborstelen met een katoenen Swissvax doek de leren delen afgenomen en deze voorzien van Swissvax Leather Milk. Dit is opgebracht met een badstoffen Swissvax sponsje.Ondertussen had mijn vriendin de auto uitgezogen en alle kunstof delen in de Natural Look gezet.
Na 2 uur mochten we de delen die behandeld waren met Swissvax Leather Milk weer gebruiken en konden we even wat foto’s van de Astra schieten.
We hebben geprobeerd om het in de volle zon te doen maar de camera werd steeds overbelicht (was inmiddels 17:00uur).Dit zijn de delen waar de schades opzitten / zaten:
Tot dan hebben we dus een auto in en staat waarmee we weer voor de dag kunnen komen.
We zijn er dan nog lang niet, want er valt nog genoeg te detailen !11 mei 2013 om 14:47 #18142745Iets waar ik me sinds de aanschaf al enige tijd aan ergerde waren de beschadigingen in de tellerunit.
Maar ja, hoe kom je daarbij ?
Nou, zo :
wat dus uiteindelijk onderstaand plaatje oplevert :
Goed te zien om welke beschadigingen het ging :
Unit uit elkaar gehaald tot de plexiglas plat overbleef en deze met een zwarte pad voorzien van Dodo Juice – Lime Prime een hitje gegeven :
Eindresultaat na 1 hitje :
Me is happy :
11 mei 2013 om 14:51 #18142746Gedurende de detailbeurten van de Astra H is iets wat me steeds meer gaat irriteren : de grote mate waarin de sinasappelhuid op de Astra aanwezig is.
Nu loop ik al een tijdje met het idee om de motorkap te wetsanden en deze dan weer naar glans terug te polijst, hier kleven echter nogal wat risico’s aan omdat je pas na het schuren weet hoeveel lak er nog over blijft en als je te ver schuurt rest alleen nog overspuiten.Sinds enkele weken is er echter een alternatief voor het wetsanden : denim pads.
Dit is een zeer grove pad die specifiek bedoeld is om de toppen in de lak weg te schuren en de lak strakker te maken.Voor diegene die geen idee hebben wat sinasappel lak is :
Zoals jullie kunnen zien is de lichtbron niet egaal rond, maar geribbeld. Die ribbels worden dus veroorzaakt door het sinasappel effect.
Genoeg tekst, foto’s willen we zien !
Als eerste de rubbers afgeplakt :
En op een aantal plekken de lakdiktes gemeten :
Op het bovenste gedeelte is er nog lak genoeg aanwezig, op onderste gedeelte is het echter niet zo ruim aanwezig en is enige voorzichtigheid geboden. Bij 90 micron is het toch wel kantje boord.
Na het gebruik van de pad eerst gemeten en de hoeveelheid lak die we hebben verwijderd is ongeveer 3 micron :
Het eindresultaat na nabehandeling met de afbouwende stappen :
Binnenkort ga ik de motorkap ermee aanpakken :
Uiteraard blijft het niet alleen tot de kofferbak beperkt aangezien ik eigenlijk wel benieuwd was of ik de “sinasappel pads” ook kon gebruiken met gewoon polijst middel dus op zoek naar een klein oppervlakte met sinasappel lak. Slachtoffer werd het achterste gedeelte van het dak.
Na het clayen de rotary en denim pad erbij gepakt. De meeste van jullie hebben wel eens vaker een machine gezien met daarop een pad. Deze pad is geheel vlak en redelijk ruw :
Let ook op de dikte van de pad :
Vooraf uiteraard eerst weer de lakdiktes gemeten :
Na 1 hit (dus een keertje van links naar rechts en van rechts naar links :
Ter vergelijk het deel ernaast :
Om zeker te zijn dat ik op dezelfde plek de lakdiktes bleef meten even bij paps de bouwlaser gepakt :
Met als resultaat :
Polijst op de pad aangebracht voor de 2de hit :
Even de pad lekker dik insmeren :
Na de 2de hit :
Ter vergelijk :
En het nog onbehandelde deel :
Na 2 hits heb ik besloten om niet verder te gaan. Er is nog veel meer resultaat te behalen maar ik wil ook nog wat lak overhouden voor de toekomst.
We begonnen met :
en eindigen met :
Het eindresultaat :
11 mei 2013 om 22:19 #18142747mooi werk man,ik heb hier echt bewondering voor… was mijn auto maar zo :thumb
arjan
16 mei 2013 om 17:26 #18142748Respect :thumb
16 mei 2013 om 17:57 #18142749Echt mooi gedaan, Maar wat een werk. Waarom voor de
dap900 gekozen i.pv. de dap500?16 mei 2013 om 18:03 #18142750die laatste foto reeks vind ik wel interessant.
heb laatst mijn motorkap geruild met iemand.
mijne had veel meer krassen dan die ik nu heb, toen ik thuis was had ik de zon er ff vol op schijnen, toen zag ik pas wat voor lekkere sinaasappel het eigenlijk is!!
had verwacht dat dat maar zo moest blijven, maar zo te zien is dat ook nog wel te verhelpen ;)16 mei 2013 om 18:16 #18142751AnoniemLid sinds:
1 January 1970Ziet er echt puik uit.
16 mei 2013 om 18:21 #18142752@dree4681 wrote:
Waarom voor de dap900 gekozen i.pv. de dap500?
Ik neem aan dat je nu doelt op de tekst in het eerste topic ?
Naast de DAP900’s (en de PRO900) heb ik ook een DAP500. De DAP900 gebruik ik vooral voor correctiewerk omdat dat makkelijker en sneller gaat dan met de DAP500. Wil je echter machinaal een glaze of wax aanbrengen dan kan je mijn inziens beter een DAP500 kiezen omdat het anders net even te snel gaat.Overigens kan je met een DAP500 hetzelfde resultaat behalen als met een DAP900, het duurt gewoon even wat langer.
Mocht ik de DAP alleen voor mijn eigen auto gebruiken dan was een DAP500 ruim voldoende geweest omdat je na 1 goede beurt het normaliter alleen maar een kwestie van bijhouden is.
Omdat ik ook wel eens een auto van bekenden doe, is een PRO900 en een DAP900 eigenlijk onmisbaar geworden.@soepkiepe wrote:
die laatste foto reeks vind ik wel interessant toen zag ik pas wat voor lekkere sinaasappel het eigenlijk is ! had verwacht dat dat maar zo moest blijven, maar zo te zien is dat ook nog wel te verhelpen ;)
Het is zeker wel te verhelpen echter zitten er nogal wat punten en komma’s aan vast. Ten eerste is een lakdiktemeter onmisbaar. Met deze pads breng je serieuze correctie aan (vergelijkbaar met schuurpapier 2000 & 3000) en je wil wel graag weten hoe hard je laklaag eraf gaat. Daarnaast heb je er ook een roterende machine voor nodig met een polijstmiddel wat naast een corrigerende werking ook vettig blijft. Nabehandelen doe je daarna met een excentrische machine.
Grote gevaar met die sinasappel pad’s is dat na iedere behandeling het plaatje steeds strakker wordt en dat je eigenlijk door wil blijven gaan.
Bij mij is het nog steeds niet 100% strak omdat ik ook nog ruimte in de lak wil blijven overhouden om later veilig krasjes en swirls te kunnen verwijderen. Maar er is zeker nog genoeg aan te doen, dat is een ding wat zeker is !@ de rest : bedankt voor jullie reacties, erg leuk om te lezen :thumbup
16 mei 2013 om 18:24 #18142753Heb jij ook ervaring met de orange peel pads? En zo ja, hoe vind jij die in verhouding staan tot de Denim pads? Ze bieden zo op het oog een erg goed resultaat! Gebruikt met finale?
16 mei 2013 om 18:34 #18142754Die orange peel pads zijn de denim pads ? Ik gebruik ze iig van CPro en denk dat jij (als CC lid) dezelfde bedoeld ?
Ik gebruikte in de eerste sessie de M205 van Mequairs maar inmiddels maak ik zelf een combi met andere polijstmiddelen.
16 mei 2013 om 18:42 #18142755Ik zie hem ja :)
Heb jij ook de Velvet? Voor een auto met erg zachte lak ben ik bang dat de 2000 te grof is. M205 lijkt mij inderdaad ook een goed smeermiddel. Zelf had ik een mix van Finale en BoB in gedachten. Na het zien van die foto’s ga ik ze toch maar bestellen :wubHoe vind jij de duurzaamheid van de pads? Valt het mee dat de pads na 1 paneel ‘op’ zijn?
16 mei 2013 om 18:49 #18142756Ik gebruik zelf zowel de 2000 als 3000 pad’s. Nu heb ik een redelijk harde lak in vergelijking met bijvoorbeeld een Astra G / Corsa B.
Het is niet zo dat de pad’s na 1 paneel ook echt “op” zijn, al is een motorkap even iets groter als een kofferbak.
Wel neemt het effect van die pad’s af. Voor een Astra H heb je toch wel minimaal een pad of 7 nodig en een flesje of 2 / 3 M205.
Overigens gaat er enorm veel werk inzitten, zeker op het dak. Voordeel van een Astra H is dat ik veel rechte lijnen heb, bij jou Corsa B wordt dat al een heel ander verhaal met al die rondingen.Zorg dat je je goed inleest en vooral dat je de lakdiktes serieus goed in de gaten houdt. De lak zal behoorlijk warm worden en het corrigeert echt enorm snel. Vooral op kunstof delen, rubbers en rondingen is het enorm goed oppassen !
22 mei 2013 om 11:09 #18142757Lekker bezig Arjan ! Ziet er goed uit hoor !
9 juni 2013 om 07:18 #18142758ziet er goed uit, ben jaloers haha
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.