Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › demonteren steekas
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
16 april 2011 om 12:50 #17235712
hoe demonteer ik een steekas van achterwiel opel vectra 1999
wielbouten zijn alle vier afgebroken16 april 2011 om 13:24 #17856803[rquote=1915070&tid=146482&author=j1schenkel]hoe demonteer ik een steekas van achterwiel opel vectra 1999
wielbouten zijn alle vier afgebroken[/rquote]de vectra heeft geen steek as bij de achter wielen.
is een voorwiel aan drijver. ;)16 april 2011 om 13:57 #17856804idd
de enige met aandrijving op de achterwielen is de Vectra A 4×4
en daarmee zijn ze gestopt rond 1995 ;)maar nu vraag ik mij serieus af hoe je het voor elkaar krijgt om alle 4 je wielbouten af te breken van 1 wiel :hmmz
16 april 2011 om 14:54 #17856805[rquote=1915092&tid=146482&author=sw_reijnders]idd
de enige met aandrijving op de achterwielen is de Vectra A 4×4
en daarmee zijn ze gestopt rond 1995 ;)maar nu vraag ik mij serieus af hoe je het voor elkaar krijgt om alle 4 je wielbouten af te breken van 1 wiel :hmmz[/rquote]
Waarschijnlijk hebben de bouten nooit goed vast gezeten.
Het is geen vier wiel maar volgens mij een voorwiel aandrijving.
Maar dit heeft toch niets met de steekas te maken?16 april 2011 om 15:20 #17856806Waarschijnlijk hebben de bouten nooit goed vast gezeten.
Het is geen vier wiel maar volgens mij een voorwiel aandrijving.
Maar dit heeft toch niets met de steekas te maken?16 april 2011 om 15:25 #17856807[rquote=1915139&tid=146482&author=j1schenkel]Waarschijnlijk hebben de bouten nooit goed vast gezeten.
Het is geen vier wiel maar volgens mij een voorwiel aandrijving.
Maar dit heeft toch niets met de steekas te maken?[/rquote]zeker wel.
Hoe wil je anders de wielen aandrijven.toch wel met dit denk ik:
16 april 2011 om 15:27 #17856808De steekas zit aan de voorkant in de bak.
Achter zit die niet. dus heb je niks mee te maken.
Achter zit 1 starre as.
Daaraan zit met een lager erin de remtrommel om de remmerij heen en in die remtrommel zitten de 4 bouten gedraaid.
dus een andere trommel erop en klaar…
En die haal je eraf door de lagermoer los te halen. lager eruit te peuteren en trommel eraf te trekken.
Mocht je in de buurt van weesp wonen en kadett e trommels hetzelfde zijn heb ik die nog wel liggen voor je.
waren nieuw min 3000km. toen kwam er een as met schijven op ;)16 april 2011 om 15:29 #17856809Jongens.. laten we om het duidelijk te houden, het woord steekas gewoon vergeten… :P
Heeft er niks mee te maken als het om het achterwiel gaat.16 april 2011 om 15:32 #17856810[rquote=1915147&tid=146482&author=kaneelschep]De steekas zit aan de voorkant in de bak.
Achter zit die niet. dus heb je niks mee te maken.
Achter zit 1 starre as.
Daaraan zit met een lager erin de remtrommel om de remmerij heen en in die remtrommel zitten de 4 bouten gedraaid.
dus een andere trommel erop en klaar…
En die haal je eraf door de lagermoer los te halen. lager eruit te peuteren en trommel eraf te trekken.
Mocht je in de buurt van weesp wonen en kadett e trommels hetzelfde zijn heb ik die nog wel liggen voor je.
waren nieuw min 3000km. toen kwam er een as met schijven op ;)[/rquote]
de vectra is wel iets complexer achter.
multilink achteras. schijven achter (muv 1,7 diesel en 1,6 8v)16 april 2011 om 15:38 #17856811Aaaah :) ik las even over het bouwjaar heen en ging vd A uit :P
16 april 2011 om 16:07 #17856812Ik ben door een monteur op het verkeerde been gezet, wat betreft die steekas.
Maar gauw vergeten.
Het is in ieder geval een vectra met schijfremmen achter.
De remklauw ligt er al naast.( twee bouten aan de achterkant losgedraaid)
Maar nu het “unit” dat vóór de schijf zit. Dáár zitten namelijk de afgebroken delen van de bouten in. En díe moet er af! Maar hoe???16 april 2011 om 16:27 #17856813steekt er nog iets uit van het schroef draad?
dan las je er een moer op en kun je ze er uit draaien.
maar als ze afgeknapt zijn zullen ze wel lomp vast zitten dus las hem wel redelijk vast, alleen een laspikje zal niet werken denk ik dan knapt die las er zo afbeetje wd40 bij de bout in spuiten kan ook wel helpen
16 april 2011 om 17:42 #17856814Er steekt géén schroefdraad uit. De afgebroken delen zitten er ongeveer een halve centimeter in.
Dus dat beest waar die resten van die bouten nog in zitten, moet er echt af. Maar hoe??16 april 2011 om 17:50 #17856815gat in boren en linkse draad erin tappen
boutje met linkse draad wr in draaien en kijken of het stuk mee komt16 april 2011 om 17:50 #17856816Dat word een Complete naaf vervangen of proberen uit te boren met een links draaiende boor.
De naaf is vrij prijzig, daar zit namelijk het wiellager, en de ABS sensor is.
> Klauw demonteren
> ankerplaat demonteren
> 4bouten aan achterzijde los draaien
> naaf uitnemen
> nieuwe monteren en de boel terug bouwen.Willem
16 april 2011 om 23:09 #17856817[rquote=1915153&tid=146482&author=arjontje]
de vectra is wel iets complexer achter.
multilink achteras. schijven achter (muv 1,7 diesel en 1,6 8v)[/rquote]
muv belgische vectra’s:)[rquote=1915274&tid=146482&author=j1schenkel]Er steekt géén schroefdraad uit. De afgebroken delen zitten er ongeveer een halve centimeter in.
Dus dat beest waar die resten van die bouten nog in zitten, moet er echt af. Maar hoe??[/rquote]Ik heb nog een goed lager liggen, u2u me ff indien intresse.
17 april 2011 om 16:45 #17856818als ik mijn monteur gesproken heb en hij weet ook geen andere oplossing zak ik eventueel reageren op uw aanbod lager achterwiel. ik heb dan natuurlijk wel een complete naaf nodig. niet alleen het lager.
17 april 2011 om 17:17 #17856819ik heb de complete naaf (4 gaats)
17 april 2011 om 17:18 #17856820[rquote=1915877&tid=146482&author=Bartjex88]ik heb de complete naaf (4 gaats)[/rquote]
Waarschijnlijk is dit een B2 (altijd 5gaats naven.
Willem
17 april 2011 om 17:49 #17856821in de eerste post spreekt hij over alle 4 de wielbouten wim
18 april 2011 om 07:58 #17856822[rquote=1915293&tid=146482&author=wim-v6]Dat word een Complete naaf vervangen of proberen uit te boren met een links draaiende boor.
De naaf is vrij prijzig, daar zit namelijk het wiellager, en de ABS sensor is.
> Klauw demonteren
> ankerplaat demonteren
> 4bouten aan achterzijde los draaien
> naaf uitnemen
> nieuwe monteren en de boel terug bouwen.Willem
[/rquote]
ik weet het heb hem laatst vervangen 1 dolle bout.
ik weet niet waar de topic starter weg komt maar in Duiven( arnhem) zit een bedrijf die de orginele levert voor 102 euro inclusief btw.Erwin
18 april 2011 om 08:25 #17856823Ik ga het misschien eerst proberen met een vrij zware boormachine met hamerfunctie, en dan links eem gaatje boren in het restant van de bout. Daarna met een tapse boor en hamerfunctie proberen de restanten er uit te draaien.
18 april 2011 om 20:11 #17856824Succes, wielbouten zijn nogal hard om een gat in te boren.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.