demonteren steekas

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum demonteren steekas

  • Dit onderwerp is leeg.
23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Auteur
    Berichten
  • #17235712
    j1schenkel
      Lid sinds:
      16 April 2011

      hoe demonteer ik een steekas van achterwiel opel vectra 1999
      wielbouten zijn alle vier afgebroken

      #17856803
      arjontje
      Deelnemer
        Lid sinds:
        31 March 2006

        [rquote=1915070&tid=146482&author=j1schenkel]hoe demonteer ik een steekas van achterwiel opel vectra 1999
        wielbouten zijn alle vier afgebroken[/rquote]

        de vectra heeft geen steek as bij de achter wielen.
        is een voorwiel aan drijver. ;)

        #17856804
        sw_reijnders
        Deelnemer
          Lid sinds:
          27 October 2005

          idd
          de enige met aandrijving op de achterwielen is de Vectra A 4×4
          en daarmee zijn ze gestopt rond 1995 ;)

          maar nu vraag ik mij serieus af hoe je het voor elkaar krijgt om alle 4 je wielbouten af te breken van 1 wiel :hmmz

          #17856805
          j1schenkel
            Lid sinds:
            16 April 2011

            [rquote=1915092&tid=146482&author=sw_reijnders]idd
            de enige met aandrijving op de achterwielen is de Vectra A 4×4
            en daarmee zijn ze gestopt rond 1995 ;)

            maar nu vraag ik mij serieus af hoe je het voor elkaar krijgt om alle 4 je wielbouten af te breken van 1 wiel :hmmz[/rquote]

            Waarschijnlijk hebben de bouten nooit goed vast gezeten.
            Het is geen vier wiel maar volgens mij een voorwiel aandrijving.
            Maar dit heeft toch niets met de steekas te maken?

            #17856806
            j1schenkel
              Lid sinds:
              16 April 2011

              Waarschijnlijk hebben de bouten nooit goed vast gezeten.
              Het is geen vier wiel maar volgens mij een voorwiel aandrijving.
              Maar dit heeft toch niets met de steekas te maken?

              #17856807
              arjontje
              Deelnemer
                Lid sinds:
                31 March 2006

                [rquote=1915139&tid=146482&author=j1schenkel]Waarschijnlijk hebben de bouten nooit goed vast gezeten.
                Het is geen vier wiel maar volgens mij een voorwiel aandrijving.
                Maar dit heeft toch niets met de steekas te maken?[/rquote]

                zeker wel.
                Hoe wil je anders de wielen aandrijven.

                toch wel met dit denk ik:

                #17856808
                kaneelschep
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  30 November 2004

                  De steekas zit aan de voorkant in de bak.
                  Achter zit die niet. dus heb je niks mee te maken.
                  Achter zit 1 starre as.
                  Daaraan zit met een lager erin de remtrommel om de remmerij heen en in die remtrommel zitten de 4 bouten gedraaid.
                  dus een andere trommel erop en klaar…
                  En die haal je eraf door de lagermoer los te halen. lager eruit te peuteren en trommel eraf te trekken.
                  Mocht je in de buurt van weesp wonen en kadett e trommels hetzelfde zijn heb ik die nog wel liggen voor je.
                  waren nieuw min 3000km. toen kwam er een as met schijven op ;)

                  #17856809
                  kaneelschep
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    30 November 2004

                    Jongens.. laten we om het duidelijk te houden, het woord steekas gewoon vergeten… :P
                    Heeft er niks mee te maken als het om het achterwiel gaat.

                    #17856810
                    arjontje
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      31 March 2006

                      [rquote=1915147&tid=146482&author=kaneelschep]De steekas zit aan de voorkant in de bak.
                      Achter zit die niet. dus heb je niks mee te maken.
                      Achter zit 1 starre as.
                      Daaraan zit met een lager erin de remtrommel om de remmerij heen en in die remtrommel zitten de 4 bouten gedraaid.
                      dus een andere trommel erop en klaar…
                      En die haal je eraf door de lagermoer los te halen. lager eruit te peuteren en trommel eraf te trekken.
                      Mocht je in de buurt van weesp wonen en kadett e trommels hetzelfde zijn heb ik die nog wel liggen voor je.
                      waren nieuw min 3000km. toen kwam er een as met schijven op ;)

                      [/rquote]

                      de vectra is wel iets complexer achter.
                      multilink achteras. schijven achter (muv 1,7 diesel en 1,6 8v)

                      #17856811
                      kaneelschep
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        30 November 2004

                        Aaaah :) ik las even over het bouwjaar heen en ging vd A uit :P

                        #17856812
                        j1schenkel
                          Lid sinds:
                          16 April 2011

                          Ik ben door een monteur op het verkeerde been gezet, wat betreft die steekas.
                          Maar gauw vergeten.
                          Het is in ieder geval een vectra met schijfremmen achter.
                          De remklauw ligt er al naast.( twee bouten aan de achterkant losgedraaid)
                          Maar nu het “unit” dat vóór de schijf zit. Dáár zitten namelijk de afgebroken delen van de bouten in. En díe moet er af! Maar hoe???

                          #17856813
                          soepkiepe
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            10 August 2010

                            steekt er nog iets uit van het schroef draad?
                            dan las je er een moer op en kun je ze er uit draaien.
                            maar als ze afgeknapt zijn zullen ze wel lomp vast zitten dus las hem wel redelijk vast, alleen een laspikje zal niet werken denk ik dan knapt die las er zo af

                            beetje wd40 bij de bout in spuiten kan ook wel helpen

                            #17856814
                            j1schenkel
                              Lid sinds:
                              16 April 2011

                              Er steekt géén schroefdraad uit. De afgebroken delen zitten er ongeveer een halve centimeter in.
                              Dus dat beest waar die resten van die bouten nog in zitten, moet er echt af. Maar hoe??

                              #17856815
                              sw_reijnders
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                27 October 2005

                                gat in boren en linkse draad erin tappen
                                boutje met linkse draad wr in draaien en kijken of het stuk mee komt

                                #17856816
                                wim-v6
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  12 August 2005

                                  Dat word een Complete naaf vervangen of proberen uit te boren met een links draaiende boor.

                                  De naaf is vrij prijzig, daar zit namelijk het wiellager, en de ABS sensor is.

                                  > Klauw demonteren
                                  > ankerplaat demonteren
                                  > 4bouten aan achterzijde los draaien
                                  > naaf uitnemen
                                  > nieuwe monteren en de boel terug bouwen.

                                  Willem

                                  #17856817
                                  Bartjex88
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    19 June 2009

                                    [rquote=1915153&tid=146482&author=arjontje]

                                    de vectra is wel iets complexer achter.
                                    multilink achteras. schijven achter (muv 1,7 diesel en 1,6 8v)[/rquote]
                                    muv belgische vectra’s:)

                                    [rquote=1915274&tid=146482&author=j1schenkel]Er steekt géén schroefdraad uit. De afgebroken delen zitten er ongeveer een halve centimeter in.
                                    Dus dat beest waar die resten van die bouten nog in zitten, moet er echt af. Maar hoe??[/rquote]

                                    Ik heb nog een goed lager liggen, u2u me ff indien intresse.

                                    #17856818
                                    j1schenkel
                                      Lid sinds:
                                      16 April 2011

                                      als ik mijn monteur gesproken heb en hij weet ook geen andere oplossing zak ik eventueel reageren op uw aanbod lager achterwiel. ik heb dan natuurlijk wel een complete naaf nodig. niet alleen het lager.

                                      #17856819
                                      Bartjex88
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        19 June 2009

                                        ik heb de complete naaf (4 gaats)

                                        #17856820
                                        wim-v6
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          12 August 2005

                                          [rquote=1915877&tid=146482&author=Bartjex88]ik heb de complete naaf (4 gaats)[/rquote]

                                          Waarschijnlijk is dit een B2 (altijd 5gaats naven.

                                          Willem

                                          #17856821
                                          sw_reijnders
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            27 October 2005

                                            in de eerste post spreekt hij over alle 4 de wielbouten wim

                                            #17856822
                                            Erwin1987
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              15 September 2009

                                              [rquote=1915293&tid=146482&author=wim-v6]Dat word een Complete naaf vervangen of proberen uit te boren met een links draaiende boor.

                                              De naaf is vrij prijzig, daar zit namelijk het wiellager, en de ABS sensor is.

                                              > Klauw demonteren
                                              > ankerplaat demonteren
                                              > 4bouten aan achterzijde los draaien
                                              > naaf uitnemen
                                              > nieuwe monteren en de boel terug bouwen.

                                              Willem

                                              [/rquote]

                                              ik weet het heb hem laatst vervangen 1 dolle bout.
                                              ik weet niet waar de topic starter weg komt maar in Duiven( arnhem) zit een bedrijf die de orginele levert voor 102 euro inclusief btw.

                                              Erwin

                                              #17856823
                                              j1schenkel
                                                Lid sinds:
                                                16 April 2011

                                                Ik ga het misschien eerst proberen met een vrij zware boormachine met hamerfunctie, en dan links eem gaatje boren in het restant van de bout. Daarna met een tapse boor en hamerfunctie proberen de restanten er uit te draaien.

                                                #17856824
                                                Henkieo
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  26 February 2011

                                                  Succes, wielbouten zijn nogal hard om een gat in te boren.

                                                23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
                                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.