Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › defecte waterpomp met als gevolgschade 14 kleppen defect.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 augustus 2012 om 15:54 #17251201
Goedemiddag mensen,
Ik ben Roy, kom uit Utrecht en voel mij genaaid…
Ik heb een Vectra uit 97 met een 1.6v xel ecomotor. In DL zag ik dat mijn temperatuur boven de 100 op liep, en na 2 minuten binnen 2 seconden naar daalden naar het minimum temperatuur. Geen goed teken, meteen mijn auto aan de kant gezet. Conclusie van de Duitse wegenwacht was defecte waterpomp. Koelvloeistof was leeg, water wat bij gegooid werd liep meteen weer weg onder de auto vandaan.
Weggesleept naar een Opel garage, met de leenauto mijn weg vervolg met de diagnose waterpomp (en vervangen distributieriem, standaardprocedure) á 500 euro.
Na een weekend Berlijn weer teruggekeerd naar de garage waar ik de mededeling kreeg dat de motor was overleden, 14 van de 16 kleppen waren beschadigd. Het vervangen van de waterpomp was wel gedaan, het constateren van de beschadigde kleppen kan pas na vervanging van de waterpomp volgens de Opel garage, de distributieriem was immers niet geknapt, de schade zal door de kapotte waterpomp zijn gekomen (speling van de distributieriem).
Tijdens het rijden heb ik niets gemerkt dat er 14 kleppen beschadigd waren, ik had geen vermogen verlies, geen rare geluiden, reed gewoon linkerbaan in Duitsland.
Mijn vragen zijn?:
– Had opel kunnen weten dat mijn motor beschadigd was voordat de reparatie werd uitgevoerd?
– Had ik tijdens het rijden kunnen merken dat de motor beschadigd was door vermogen verlies o.i.d?
– Is het terecht dat ik de rekening gewoon heb moeten betalen?Alvast bedankt voor jullie antwoord.
7 augustus 2012 om 16:15 #18054339ten eerste welkom hier op het forum
de antwoorden:
– ja door middel van een compressietest.
– niet tijdens het rijden
– ja tuurlijk, men vervangt immers je kapotte waterpomp zodat je weer kan rijden.mijn vraag aan jou
wanneer is voor het laatst je distributieriem vervangen en wanneer is voor het laatst je waterpomp vervangen?7 augustus 2012 om 16:22 #18054340Bedankt voor jouw snelle reactie.
De distributieriem was vervangen bij 190.000, de km-stand was 230.000. Ik ga ervan uit dat de waterpomp toen ook vervangen is.
Als ik het goed begrijp had de reparatie voorkomen kunnen worden door de cilindertest vooraf te doen? Dit hebben zij gedaan na de reparatie.
Kortom, is het terecht dat ik mij genaaid voel?
7 augustus 2012 om 16:29 #18054341@Okkie1983 wrote:
Bedankt voor jouw snelle reactie.
De distributieriem was vervangen bij 190.000, de km-stand was 230.000. Ik ga ervan uit dat de waterpomp toen ook vervangen is.
Als ik het goed begrijp had de reparatie voorkomen kunnen worden door de cilindertest vooraf te doen? Dit hebben zij gedaan na de reparatie.
Kortom, is het terecht dat ik mij genaaid voel?
Dat vind ik wat kort door de bocht.
Als de dealer ziet dat de waterpomp schade heeft en evt daar door de riem slap is komen te liggen.
Is het stappen plan eerst een nieuwe riem er op te leggen.
En dan een compressie test uit te voeren. Na dat dat er gecontroleerd is dat de motor nog soepel rond gaat.
Zou de garage een compressie test doen met de oude riem en water pomp is er kans dat hij breekt en er nog meer schade ontstaat.Maar, dit had wel in overleg gemoeten.
Ik zeg dit niet om de dealer de hand boven de kop te houden.
Maar dit is een normale stappen gang.
De dealer had ook gelijk de kop er af kunnen trekken.7 augustus 2012 om 16:33 #18054342kun je de compressie niet testen door met de hand de krukas te draaien??
vind het overigens wel knap dat ze zeggen dat er 14 kleppen beschadigd zijn.
hoe gaan ze dat controleren zonder de kop te lichten :hmmz7 augustus 2012 om 16:36 #18054343Het enige overleg dat er geweest is met mij is de prijs voor het vervangen van de pomp+riem. Eventuele risico’s als gevolgschade zijn mij niet medegedeeld, want dan had ik de auto niet eens laten repareren, dat was het risico, lees 500 euro, niet waard geweest.
Ik heb ter plaatste ook direct de ANWB gebeld (technische afdeling) en zij vonden het een merkwaardige gang van zaken…
7 augustus 2012 om 16:37 #18054344@sw_reijnders wrote:
kun je de compressie niet testen door met de hand de krukas te draaien??
vind het overigens wel knap dat ze zeggen dat er 14 kleppen beschadigd zijn.
hoe gaan ze dat controleren zonder de kop te lichten :hmmzNee de compressie kan je niet meten door met de hand de krukas rond te draaien. Altans niet pressies genoeg.
Dat van die 14 kleppen is idd vaag. Kan je idd niet goed zien zonder de kop te lichten.
7 augustus 2012 om 16:38 #18054345@Okkie1983 wrote:
Dat is nooit met zekerheid te zeggen. Als ‘t niet vermeld staat op een rekening kun je ervan uit gaan dat de pomp niet is vervangen. Daarnaast dient de riem vervangen te worden bij 60 000 km of 4 jaar, hetgeen dat het eerst komt.
In dit geval denk ik dat het gewoon vette pech is. Bij een defecte pomp en een normaal lopend blok zonder gebroken riem is het vervangen van pomp + riem normaliter een oplossing. Dat de kleppen krom/kapot zijn is dan lastig te constateren, je gaat er niet automatisch van uit dat de kleppen beschadigd zijn. Ook haal je niet snel ‘even’ de kop eraf om het een en ander te bekijken. Dat zou wel logisch zijn bij een geknapte riem aangezien de kleppen dan eigenlijk altijd een klap krijgen.
Een defecte klep merk je ook niet altijd, heb ‘t meegemaakt met een 16 klepper blokje uit een Lotus van m’n broer dat ‘t bij revisie effectief gezien een 15 klepper bleek… Daarvoor heeft ie wel nog een tijdje gelopen zonder dat er iets aan opviel.
7 augustus 2012 om 16:45 #18054346Wat ik erbij vergeet te melden is dat toen de auto de sleepwagen werd opgereden mijn zwager en ik al dachten dat de einde motor was door het rammelende geluid. Is dit niet al een voorbode voor gevolgschade? Volgens de garage lag dat geluid aan de defecte waterpomp…
Na reparatie sloeg de motor ook niet meer aan…terwijl toen hij de sleep op ging starten lopen was…
7 augustus 2012 om 16:47 #18054347Een defecte waterpomp kàn een hoop herrie maken.
Voordeel is wel dat je een 1600 hebt, daar zijn er ontiegelijk veel van geleverd dus voor een redelijke prijs kun je best een prima 2e hands blokkie op de kop tikken. Zet je de waterpomp over / over laten zetten van het oude blok. Wellicht meteen even een nieuwe koppeling als ‘t blok er toch uit ligt en je hebt weer een prima auto voor de komende jaren. Andere kop (mits zuigers niet beschadigd) kan natuurlijk ook een oplossing zijn. :)
7 augustus 2012 om 16:50 #18054348@Okkie1983 wrote:
Wat ik erbij vergeet te melden is dat toen de auto de sleepwagen werd opgereden mijn zwager en ik al dachten dat de einde motor was door het rammelende geluid. Is dit niet al een voorbode voor gevolgschade? Volgens de garage lag dat geluid aan de defecte waterpomp…
Dat is lastig te zeggen van af hier.
Ik zou zeggen vraag aan de anwb of ze een second opinion willen uitvoeren. Of een expert langs te sturen, en zou fijn zijn als hij goed Duits kan.Het enige wat ik kan zeggen is dat de dealer in mijn ogen een logische stappen plan gevolgd heeft. Of het rand gebeuren goed is gegaan is denk ik niet. (overleg enz.)
7 augustus 2012 om 17:00 #18054349@arjontje wrote:
@Okkie1983 wrote:
Wat ik erbij vergeet te melden is dat toen de auto de sleepwagen werd opgereden mijn zwager en ik al dachten dat de einde motor was door het rammelende geluid. Is dit niet al een voorbode voor gevolgschade? Volgens de garage lag dat geluid aan de defecte waterpomp…
Dat is lastig te zeggen van af hier.
Ik zou zeggen vraag aan de anwb of ze een second opinion willen uitvoeren. Of een expert langs te sturen, en zou fijn zijn als hij goed Duits kan.Het enige wat ik kan zeggen is dat de dealer in mijn ogen een logische stappen plan gevolgd heeft. Of het rand gebeuren goed is gegaan is denk ik niet. (overleg enz.)
Auto is al total loss verklaard, in duitsland ingevoerd, en is al bijna gesloopt…
Het zure ervan is dat er een in nov-11 een nieuwe accu in is gegaan, dec-11 nieuwe remblokken en schijven, in maar12 gekeurd, in mei-12 dynamo vervangen…een hoop onkosten gemaakt voor niets dus…
Ben zelf niet technisch, heb geen trailer o.i.d en 500 km’er rijden om de auto op te halen vond ik op dat moment (slecht nieuws, gestrand in DL, rekening voor reparatie waar ik niets aan had) geen optie.
7 augustus 2012 om 17:05 #18054350Ik begrijp niet goed waardoor ineens de kleppen geraakt zijn.
Wat ik vermoed is dat ze na het monteren van je nieuwe pomp en riem de boel gestart hebben terwijl ie niet goed op tijd stond.Dat is nooit tijdens het rijden gebeurt, want dan stond je wel stil langs de snelweg… :vertag
7 augustus 2012 om 17:17 #18054351@Fearless wrote:
Ik begrijp niet goed waardoor ineens de kleppen geraakt zijn.
Wat ik vermoed is dat ze na het monteren van je nieuwe pomp en riem de boel gestart hebben terwijl ie niet goed op tijd stond.Dat is nooit tijdens het rijden gebeurt, want dan stond je wel stil langs de snelweg… :vertag
Dat is dus ook mijn punt, op welk moment zijn de kleppen beschadigd? Riem was niet geknapt, waterpomp was kapot, waterpomp vervangen, kleppen kapot…….
7 augustus 2012 om 17:25 #18054352@Fearless wrote:
Ik begrijp niet goed waardoor ineens de kleppen geraakt zijn.
Het enigste wat ik kan verzinnen is dat de as van de waterpomp speling heeft , waardoor de riem te slap komt te liggen. En dat de nokken assen versprongen zijn. Maar dat is helaas speculeren.
Kan mischien ook zijn dat het bij de dealer gebeurt is.
7 augustus 2012 om 17:41 #18054353Anoniem
1 January 1970Zou het ook denkbaar kunnen zijn dat door de kapotte pomp de motor te heet is geweest waardoor de schade is ontstaan?
7 augustus 2012 om 17:55 #18054354@Helmer opelfan wrote:
Zou het ook denkbaar kunnen zijn dat door de kapotte pomp de motor te heet is geweest waardoor de schade is ontstaan?
motor heeft niet heel lang “gekookt”, toen temp. hoog was ben ik direct gestopt…heb misschien 2 minuten gereden met +100 graden…
7 augustus 2012 om 20:56 #18054355lijkt me heel sterk dat je 14 kleppen hebt beschadigd.
dit moet je direct gemerkt hebben.
sluit me volledig aan bij fearless.heb je de auto alweer in bezit?
lees hem is uit met een opcom of tech wellicht dat de duitser buren niet alles hebben gewist aan foutcode’s misschien dat je er iets meer info uit kan halen???en vraag een verklaring van de anwb kerel die bij je auto is geweest.
7 augustus 2012 om 21:00 #18054356@Okkie1983 wrote:
Auto is al total loss verklaard, in duitsland ingevoerd, en is al bijna gesloopt…
lijkt het me dat de auto niet meer in zn bezit is :roll:
8 augustus 2012 om 19:40 #18054357Ook vaag, als de auto het niet meer waard is om te repareren, word ie totallos verklaart, kun je m zelf ophalen.. of inderdaad laten slopen..
Willem
9 augustus 2012 om 15:16 #18054358de waterpomp in de x16xel motor kan 1 op ander moment lek gaan, heb ik ook gehad, maar niet de kleppen krom.
alleen als hij vast slaat en de db riem eroverheen gaat dan wel, maar dat zal wel niet het verhaal zijn geweest, en eigenlijk ook bijna onmogelijk.
fearless geeft ook al aan dat je tijdens het vervangen van de waterpomp de db riem niet op een juiste tijdstip heeft gezet.
hoe dan ook, het kan niet zo zijn dat wanneer je de auto start voor de 2keer, neem aan dat je dat gedaan heb toen er nieuw water in ging de kleppen al krom waren.
met zoveel kleppen krom heb je 0 aan compressie.echt een bulllshit verhaal vind ik dit, en heb je gelijk dat je genaaid voelt.
laat maar je geeft al aan dat het voorbij was, voordat je de auto weg ging brengen.
9 augustus 2012 om 17:28 #18054359Doordat de waterpomp stuk was, is de riem, die dus te slap stond, over de knokken van de nokkenas geschoten. Dat heeft weer als gevolg dat de boel nu krom staat. Op zich wel een aannemelijk verhaal. Maar als de auto met een slappe riem de garage binnen komt, had men dit kunnen vermoeden, en misschien zelfs wel kunnen verwachten. Dus niet allert genoeg gereageerd door de garage. :(
9 augustus 2012 om 19:35 #18054360hij heeft de auto weer gestart daarna met een slappe of zonder slappe riem 14 kromme kleppen is gewoon geen compressie en hoe dan ook anwb had dan ook kunnen zien en horen dat er lucht uit het luchtfilter kwam bijvoorbeeld.
links om of rechts om hij is gewoon dubbel en dwars genaaid daar!!
10 augustus 2012 om 10:07 #18054361raar verhaal idd, beter was geweest om toch de auto niet te laten slopen en onderzoek te laten verrichten,
dan had je mischien nog er precies achter kunnen komen wat nou het probleem was,nu blijft het speculeren en het eindverhaal blijft t zelfde,
dikke schadepost, en de garage komt er mee weg -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.