Forumindex › Forums › Techniek › Cih › De zin en onzin van heatwrap (uitlaattape)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
13 juli 2012 om 16:05 #18037687
soort van koperdraad gebruiken ?? gebruikt mijn pa voor zijn bonsai boompjes
13 juli 2012 om 16:06 #18037688@boyanka wrote:
;) spruitstuk moet zo heet mogelijk zijn om een goede en snelle flow te verkrijgen
wat boyonka hier zegt is de belangrijkste voordeel van heatwrap :thumb
omdat bij de meeste Opels de uitlaatspruitstuk aan de voorkant zit krijgt de uitlaat spruitstuk veel rijwind waardoor het verschil in temp in de motor en uitlaatspruitstuk te groot wordt. de hete lucht uit de motor implodeerd als het in de koelere spruitstuk komt.
en dit kost vermogen!
ik had op mijn vorige auto Kadett GSI 2.0SEH een Complete Sebring uitlaat laten monteren incl. Spagetti spruitstuk. als de motor net op bedrijfs temperatuur was voelde je de extra vermogen dat het leverde. Maar als de motor wat langer draaide voelde je het vermogen wegzakken. ik heb later mijn orginele gietijzeren spruitstuk (houd de warmte beter vast) gemonteerd ivm laswerk aan het spruitstuk van sebring. ik merkte toen gelijk dat ik na lange ritten geen vermogenverlies had.
bijkomend voordeel is idd dat het wat een stuk koeler blijft onder de kap wat een gunstige invloed heeft op kwetsbare aanbouwdelen en vermogen!13 juli 2012 om 16:44 #18037689Ik gebruik vlechtdraad, afkomstig uit de bouw. Een maat van me is ijzervlechter. Dus heb een grote rol liggen ;)
Daarmee binden ze de staafjes aan elkaar voordat ze beton gaan storten13 juli 2012 om 17:10 #18037690Nadeel is dat een vriend van me die in de bouw zit net weg is op vakantie :P ach ik probeer het wel met slangenklemmen, zou zo gauw niet weten hoe ik aan vlechtdraad kom. Ik hoop dat ik morgen überhaupt tijd heb.
14 juli 2012 om 13:44 #18037691Welkoop of boerenbond heeft ook wel binddraad ;)
14 juli 2012 om 14:36 #18037692Welkoop, boerenbond, praxis, gamma, karwei…
Om maar even een paar plaatsen te noemen waar je dit kan krijgen :)14 juli 2012 om 16:19 #18037693Ik heb er RVS slangenklemmen omheen zitten, werkt ook prima.
En heb gekozen voor hitteband met aluminium-nabewerking, vind ik mooier als de ‘standaard’ hittebandlook.14 juli 2012 om 16:21 #18037694Kom er niet aan toe helaas dit weekend, volgende week zaterdag weer op de brug proberen, zonder begin ik er niet aan. Dan meteen maar even naar de Welkoop, de Gamma had het niet.
14 juli 2012 om 16:22 #18037695@TeamWest wrote:
Ik heb er RVS slangenklemmen omheen zitten, werkt ook prima.
En heb gekozen voor hitteband met aluminium-nabewerking, vind ik mooier als de ‘standaard’ hittebandlook.Nice! :thumb
14 juli 2012 om 18:02 #18037696Thnx :thumbup !
16 juli 2012 om 19:18 #18037697Ik ga slangenklemmen en vlechtdraad gebruiken, double Dutch haha. Even voor de duidelijkheid; bij begin en het einde de draad gewoon heel strak om de uitlaat binden? En hoe dan vastzetten?
16 juli 2012 om 19:21 #18037698Vlechtdraad gewoon met een kniptang opwinden en opdraaien. Afknippen en het stukje platslaan.
Ik zou hem halverwege ook nog wat vastzetten. Mocht het ooit iets los gaan zitten dan hoef je niet een heel nieuw stuk te gaan omrollen. Das rotwerk.29 september 2012 om 18:29 #18037699Inmiddels heb ik de voorpijp en de bocht over de achteras ingepakt (alle stukken zonder demper). Resultaat: minder warm in de auto en motorruimte en het geluid is iets doffer en zwaarder, het geplof is nu vooral ietjes lager in de toeren. Of het qua vermogen iets uitmaakt; geen flauw idee.
30 september 2012 om 20:10 #18037700
m’n uitlaat heb ik ook ingepakt, het belangrijkste was dat m’n inlaatspruitstuk minder opgewarmd werd.
De elektrische kabeltjes naar oa de gasklepschakelaar waren wat krokant aan’t worden…
Het is minder warm onder de kap maar of het meer vermogen geeft??3 oktober 2012 om 18:13 #18037701Naja theoretisch gezien wordt bij een cih motor het inlaatspruitstuk minder warm en dus de inlaat lucht minder warm.
En dat verhaaltje van koudere lucht kennen de meeste wel denk ik.Wat een mooi blok trouwens… CIH 16V :wub
5 oktober 2012 om 15:17 #18037662De zin van koudere lucht in je inlaat bevestig ik ook, maar het nadeel van mijn blok is dat de inlaatkanalen
een deel zijn van het kleppendeksel, dat quasi even warm word als het motorblok. Maar aangezien dit 16V
blokje pas echt wakker word vanaf 3500-4000 tr/min heeft de lucht op zulk een toerental weinig tijd om warm te
worden. Ik heb nog een 2.4 8klepper en toen ik nog met webers reed was een goede isolatie wel zeer belangrijk, die
carbs werden anders te heet boven dat uitlaatspruitstuk.
En merciekes voor’t compliment, is idd een knap blokje!14 oktober 2012 om 21:19 #18037661Wat te doen met een Cih spruitstuk?
Ik ga voor dubbele webers en tja….dat uitlaatje hangt daar mooi onder dan he.Nou is inwikkelen met heatwrap geen probleem, ik heb nog een rol liggen. Maar nu las ik ergens dat het niet aan te raden was ivbm lekkage van de carbs. Daar komt altijd iets een dampje benzine vanaf. Wat vervolgens weer in de heatwrap wordt opgezogen.
Mischien toch eens gaan kijken voor dat alufolie spul? Met een hitteschild van rvs daarboven.
23 april 2014 om 07:14 #18037702Even het topic wakkerschudden. Waar heb je toen uiteindelijk voor gekozen?? Ik ben aan het overwegen het ook te monteren namelijk.
Bedankt!
23 april 2014 om 10:24 #18037703Ik ga geen carbs meer doen met oog op benzine spugen uit de kelkjes.Ik ga over op injectie.
Ik heb laatst de 2.2 voorzien van de blanke heatwrap wat ik nog had liggen. Dit is een motor op alleen lpg.
Scheelt weer wat warmte onder de motorkap.23 april 2014 om 11:01 #18037704Was je dan bang dat het dan vol met benzine ging zitten? Loopt hij nu ook beter op lpg door de wraps?
23 april 2014 om 15:00 #18037705@H-400 wrote:
m’n uitlaat heb ik ook ingepakt, het belangrijkste was dat m’n inlaatspruitstuk minder opgewarmd werd.
De elektrische kabeltjes naar oa de gasklepschakelaar waren wat krokant aan’t worden…
Het is minder warm onder de kap maar of het meer vermogen geeft??Pffff, hier gaat me broek van bollen :wub
Ontopic: mocht mijn spruitstuk ooit gaan roesten dan doe ik heatwrap er om heen, maar zolang het om aan te zien is: neu, gaat niet gebeuren.
23 april 2014 om 16:10 #18037706@Dennis1702 wrote:
Was je dan bang dat het dan vol met benzine ging zitten? Loopt hij nu ook beter op lpg door de wraps?
Webertjes kunnen nog wel eens een beetje benzine terug spugen. Dat kan op de uitlaat komen. Nou zal dat niet zo snel vlam vatten. Maar op een Cih motor, met de in en uitlaat aan 1 kant, zou ik toch wel wat veiligers willen. Nou is het wel zo dat benzine redelijk vlot verdampt. Maar na het zien van een brand door carbjes, kies ik toch maar voor de veiligere optie.
Ik merk geen prestatie winst. Die 2.2 in de station is ook geen racemotor. Ik rij bijna nooit hard met die auto.
Ik had de boel toevallig toch los omdat ik met de inlaat bezig was, en ik had nog een grote rol heatwrap liggen.Enige wat ik merk is dat het wat koeler is onder de kap na een eindje rijden.
24 april 2014 om 06:53 #18037707@Fearless wrote:
@Dennis1702 wrote:
Was je dan bang dat het dan vol met benzine ging zitten? Loopt hij nu ook beter op lpg door de wraps?
Webertjes kunnen nog wel eens een beetje benzine terug spugen. Dat kan op de uitlaat komen. Nou zal dat niet zo snel vlam vatten. Maar op een Cih motor, met de in en uitlaat aan 1 kant, zou ik toch wel wat veiligers willen. Nou is het wel zo dat benzine redelijk vlot verdampt. Maar na het zien van een brand door carbjes, kies ik toch maar voor de veiligere optie.
Ik merk geen prestatie winst. Die 2.2 in de station is ook geen racemotor. Ik rij bijna nooit hard met die auto.
Ik had de boel toevallig toch los omdat ik met de inlaat bezig was, en ik had nog een grote rol heatwrap liggen.Enige wat ik merk is dat het wat koeler is onder de kap na een eindje rijden.
Ja dat snap ik wel! Het lijkt me verschrikkelijk als je dat zou overkomen! Dat gun je niemand. Ik ga zelf niet met webertjes rijden. Maar gewoon met een Varajet 2, en dan voornamelijk op LPG. Ik heb de in- en uitlaat nog op het blok zitten (blok is er wel uit), is het dan een beetje goed te monteren? Het is een 2.0S.
24 april 2014 om 10:44 #18037708Ik heb een injectie inlaat. Op de 2.2. Heel simpel enkel en alleen lpg op de gasklep. Al het benzine gebeuren is er af.
Als je de uitlaat los haalt aan het blok kan kun je het makkelijkste de boel inwikkelen.
24 april 2014 om 11:07 #18037709oke dank je wel! Ik ga ff een rolletje bestellen :thumb
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.