Forumindex › Forums › Overige › Feedback en mededelingen › De toekomst van het Opelforum.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
1 maart 2011 om 21:06 #17233567SenatormanLid sinds:
1 January 1970Beste leden en bezoekers.
Graag zou ik met jullie willen brainstormen over de toekomst van het Opelforum.
Op dit moment lopen wij tegen enkele problemen aan m.b.t. het huidig gebruikte forumscript.
Momenteel gebruikt dit forum het XMB-forum script, en naar onze mening is dit script verouderd, onveilig, en niet genoeg doorontwikkend om mee te kunnen draaien met de nieuwste ontwikkelingen op internet.
Er wordt op een zeer langzaam niveau nog ontwikkeld aan het huidige script, en heeft daardoor teveel tekortkomingen voor een stabiel forum voor de komende jaren.
Afgelopen weken is het forum meerdere keren aangevallen door botnets, welke tientallen topics aanmaken met grote lappen onzinnige teksten. Hieruit blijkt maar weer dat de huidige beveilging niet voldoende meer is. In het huidige script, wordt er te weinig gedaan aan de beveilging, en daarom willen wij overstappen op een ander script.
Daarnaast willen wij toekomstige uitbreidingen gaan maken zoals:
-Het forum geschikt maken voor weergave op mobiele apparatuur zoals Ipad, Phone, pda Enz.
-Implementatie van rss feeds
-Koppelingen met Facebook, twitter enz.Momenteel zijn wij aan het kijken welke forumscript het beste is voor het forum. Welk script is veilig genoeg, en welk sript voldoet aan de nieuwste eisen.
Uiteraard hebben wij gekeken naar een script waarin het mogelijk is om alle huidige topics gemakkelijk over te kunnen verhuizen naar het nieuwe forumscript, maar dit blijkt erg moeilijk te zijn. Hierin lopen wij dus tegen een probleem op.Er is een heel oud script waarin je xmb kan overzetten naar phpbb, maar dit script werkt niet meer, en zit vol fouten.
Onze programeur is momenteel bezig om te kijken of deze fouten zijn op te lossen, en of het overzetten probleemloos kan verlopen.Het zou immers zonde zijn als wij alle topics en ledendatabase niet mee kunnen nemen naar een nieuw forum, maar nog erger zou zijn als het huidige forum niet meer kan draaien omdat de beveilging tekort komt.
Hier moet dus een gedegen oplossing voor komen.
Heb je een goed ideé laat maar horen.
1 maart 2011 om 21:12 #17827446dit is inderdaad een lastig dillema,
Er staat ondertussen weer heel veel informatie in de diverse topics.Ook wel veel spul wat dubbel zinnige is en weg zou kunnen,
Maar een opruiming als de crash van 2004 zit niemand meer op te wachten denk ik.Wat zijn de kansen dat de migratie tool toch nog werkend te krijgen is..
1 maart 2011 om 21:14 #17827447Databases aan elkaar knuppen moet het probleem niet zijn.
phpmyadmin kan dat perfect, mits ervaring :thumbup1 maart 2011 om 21:31 #17827448AnoniemLid sinds:
1 January 1970[rquote=1881327&tid=143731&author=corsaboy]
Wat zijn de kansen dat de migratie tool toch nog werkend te krijgen is..[/rquote]Dit zijn we momenteel aan het onderzoeken, maar dit verloopt erg moeizaam.
[rquote=1881328&tid=143731&author=DarkNL08]Databases aan elkaar knuppen moet het probleem niet zijn.
phpmyadmin kan dat perfect, mits ervaring :thumbup[/rquote]De huidige database dient geimporteerd te worden naar de nieuwe forumdatabase hierbij hebben we te maken met meerdere factoren:
-Het betreft een zeer grote database, dus testen duurt erg lang.
-De databasestructuren verschillen enorm van elkaar.1 maart 2011 om 21:34 #17827449Je moet dan ook een export maken van de huidige database, daarvan een gedeelte (zeg de eerste 100 records) in eerste instantie in een nieuwer klein bestandje zetten.
Vervolgens bekijk je de structuur van de database van de nieuwe forumsoftware. De database kolommen ga je vervolgens matchen aan elkaar. De laatste stap is dan een goede importtool óf rechtstreeks via phpmyadmin een import draaien.
Dit is een veel gebruikte optie overigens.
1 maart 2011 om 22:10 #17827450Begrijp me niet verkeerd maar zijn onze “privacy” gegevens wel veilig ?
Helaas heb ik totaal geen kennis van dit onderwerp maar zal dit topic wel blijven volgen.Success voor het vinden van de beste oplossing !!!
Groet, Rik
1 maart 2011 om 22:30 #17827451AnoniemLid sinds:
1 January 1970[rquote=1881387&tid=143731&author=KadAstra-EF]Begrijp me niet verkeerd maar zijn onze “privacy” gegevens wel veilig ?
Helaas heb ik totaal geen kennis van dit onderwerp maar zal dit topic wel blijven volgen.Success voor het vinden van de beste oplossing !!!
Groet, Rik[/rquote]
Privegegevens zijn uiteraard veilig, maar dit kan altijd beter. Daarom ben ik ook op zoek naar een beter script. Tevens is de beveilging voornamelijk gericht op spammers, die dmv bots honderden reclametopics openen, om zo bezoekers te ontvangen. Dis is dus niet wat ik wil, dus moet de beveiliging omhoog.
1 maart 2011 om 23:02 #17827452`waarom kijken jullie niet ook voor een chat ruimte er bij voor de forum voor de slappe klets
1 maart 2011 om 23:14 #17827453een mooi horizontaal scrollend balkje bovenaan met forumnieuws/te koop topics lijkt me ook een mooie toevoeging.
1 maart 2011 om 23:24 #17827454Ik hoop dat het mogelijk is zonder risico’s. Er zijn hier een berg mooie topic’s. Het is wel een mooie gelegenheid om het forum gebruiksvriendelijker te maken.
Aan de andere kant bevalt het in mijn ogen zakelijke uiterlijk van dit forum me ook wel zonder enige opsmuk.
2 maart 2011 om 05:45 #17827455AnoniemLid sinds:
1 January 1970dat verandering nodig is
daar kan ik me wat bij voorstellenenkel zou ik de layout zo die nu is
proberen te behoudent werkt nu ook al prima op m,n android telefoon
echter mocht het zo zijn
dat de hystorie van het forum verdwijnt
denk ik niet dat ik weer mee verhuis naar een nieuw leeg opel forum:o:o:o;)net wat corsaboy al aanhaald
wat in 2004 gebeurd is
moet niet nog eens gebeuren:opersoonlijk denk ik dat wat er nu opgeboud is
dat dat niet minder belangrijk is dan een
iets mindere beveiliging :o;)2 maart 2011 om 05:48 #17827456AnoniemLid sinds:
1 January 1970ik zie net dat er met de zoek functie al wat aan de hand is:o
hoop dat dat maar tijdelijk is
maar ik kan op m,n eigen naam
niet eens zien wat ik gisteren gepost heb
laat staan van nog eerder??enkel wel in de topics die over de verandering gingen???
2 maart 2011 om 09:07 #17827457ik ben wel voor een knoppie met je eigen berichten of iets in de richting, want nu ben ik aan het zoeken waar het topic was waar ik heb gepost, en ik nu kan je het forum zonder ingelogd te zijn volledig bekijken dat moet ook wel anders denk ik.
Erwin
2 maart 2011 om 10:38 #17827458als bij veranderingen het hele gebeuren verloren gaat dan begin ik er ook niet meer aan,dat verandering,beveiliging verbeterd wordt is echter alleen maar toe te
juichen maar alles van voor af aan ,met een leeg forum dus dan denk ik dat veel mensen niet meer terug komen.
vgr tonsr.2 maart 2011 om 11:31 #17827459Senatorman, ik vind dat je er goed aan doet om zodanig bezig te zijn met de toekomst, dat is een goede visie. Qua beveiliging weet ik niet superveel maar ik vind nu wel dat de site goed werkt (op mijn Android telefoon.). Wellicht dat dat komt doordat het forum niet heel groot is qua layout.
Andere ideeën zijn wellicht om de layout enigzins te moderniseren, met behoud van de huidige huisstijl. Daarnaast zou een overzicht van de actieve topics handig zijn, zodat een user kan zien welke reactie je in welk topic heeft geplaatst, ongeveer zoals bij het profiel.
2 maart 2011 om 11:47 #17827460AnoniemLid sinds:
1 January 1970Hmm prettig om feedback te horen. Zojuist mijn programmeur gesproken, en de testen verlopen vooralsnog goed. Hierbij bedoel ik de migratie van de database.
hier en daar zal een importtool ontworpen moeten worden, maar dit gaat waarschijnlijk helemaal goed komen, mijn programmeur kennende :thumbup
Hij vindt dit een uitdaging, en bijt zich hier helemaal in vast.Uiteraard wil ik geen data verliezen, en hier zijn we dan ook vollop oplossingen voor aan het ontwerpen. Daarnaast zullen wij alle migraties vele malen uittesten in de testfase, en als wij overtuigd zijn dat we niets verliezen dan gaat alles pas over.
dit kan dus nog weken zoniet maanden duren.We gaan dus voor een zero-datalose tollerance. :angel
2 maart 2011 om 11:51 #17827461dat zou wel het mooiste zijn anders gaat alle info verloren.
Erwin
2 maart 2011 om 13:43 #17827462Dus jullie gaan voor PHPBB3 ?
2 maart 2011 om 13:53 #17827463Ik denk ook als er weer data verloren gaat dat er een hoop het opgeven. Maar goed, het komt allemaal goed :thumbup
2 maart 2011 om 15:21 #17827464Wat gaat er concreet eigenlijk veranderen wanneer het forum migreert??
2 maart 2011 om 15:35 #17827465[rquote=1881523&tid=143731&author=Erwin1987]ik ben wel voor een knoppie met je eigen berichten of iets in de richting, want nu ben ik aan het zoeken waar het topic was waar ik heb gepost, en ik nu kan je het forum zonder ingelogd te zijn volledig bekijken dat moet ook wel anders denk ik.
Erwin[/rquote]
Zo’n (soort) knopje hebben ze nu toch al?
Als je onder je bericht op find post drukt zie je al je eigen berichten ;)2 maart 2011 om 16:23 #17827466AnoniemLid sinds:
1 January 1970[rquote=1881597&tid=143731&author=Senatorman]Hmm prettig om feedback te horen. Zojuist mijn programmeur gesproken, en de testen verlopen vooralsnog goed. Hierbij bedoel ik de migratie van de database.
hier en daar zal een importtool ontworpen moeten worden, maar dit gaat waarschijnlijk helemaal goed komen, mijn programmeur kennende :thumbup
Hij vindt dit een uitdaging, en bijt zich hier helemaal in vast.Uiteraard wil ik geen data verliezen, en hier zijn we dan ook vollop oplossingen voor aan het ontwerpen. Daarnaast zullen wij alle migraties vele malen uittesten in de testfase, en als wij overtuigd zijn dat we niets verliezen dan gaat alles pas over.
dit kan dus nog weken zoniet maanden duren.We gaan dus voor een zero-datalose tollerance. :angel[/rquote]
klinkt hoopgevend:thumbup
dus denk dat het wel goed komt
:thumbup;)2 maart 2011 om 16:37 #17827467valt het niet te doen dat 1 moderator of zo alle informatieve en intresante foras in een back up zet, en deze vervolgens weer in de nieuwe server terug zetten? zo begin je het volgende opel forum weer opgeruimd.
zoals ik al zei in dat topic “voorstel gezeur” ofzo aangaf, misschien is het handig een paar nieuwe dingen toe te voegen
– eerst in het voorstel topic posten voor dat je ergens anders wat kan posten. (hoeft van mij niet maar velen stellen het op prijs als iemand zich eerst voorsteld)
– 1e ? maand niks op verkoop forum kunnen plaatsen (dit tegen de leden die 1malig komen.)
– 1e ?maand niet zelf een topic kunnen openen (dit tegen leden die hun probleem oplossen en nooit weer komen)uiteraad geld dit niet voor de inmiddelas bestaande leden.
misschien ook makkelijk om tijdens de verhuizing eens de leden lijst op te schonen.
langer dan 1 jaar (bv) niet online geweest er uit gooien.dit is zo maar ff een idee hoor ;)
2 maart 2011 om 21:10 #17827468Eerste maand geen topic openen? Dan was ik ook heel stil geweest. Meeste mensen komen inderdaad met problemen maar kom op, daar zijn wij toch ook voor? En als nieuw lid wil je uiteraard graag een topic openen over je bolide.
2 maart 2011 om 21:25 #17827469Ik was vroeger nog al eens actie op dit forum; http://www.opelpowerforum.net/
Later las ik dat op dat forum, dat er ook geprobeerd was wachtwoorden te ontfutselen en het bijna ook gelukt was.
Goedde raad, gebruik voor alle forums en andere sites verschillende wachtwoorden. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.