De toekomst van het Opelforum.

Forumindex Forums Overige Feedback en mededelingen De toekomst van het Opelforum.

• Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 103)
  • Auteur
    Senatorman

Beste leden en bezoekers.

Graag zou ik met jullie willen brainstormen over de toekomst van het Opelforum.

Op dit moment lopen wij tegen enkele problemen aan m.b.t. het huidig gebruikte forumscript.

Momenteel gebruikt dit forum het XMB-forum script, en naar onze mening is dit script verouderd, onveilig, en niet genoeg doorontwikkend om mee te kunnen draaien met de nieuwste ontwikkelingen op internet.

Er wordt op een zeer langzaam niveau nog ontwikkeld aan het huidige script, en heeft daardoor teveel tekortkomingen voor een stabiel forum voor de komende jaren.

Afgelopen weken is het forum meerdere keren aangevallen door botnets, welke tientallen topics aanmaken met grote lappen onzinnige teksten. Hieruit blijkt maar weer dat de huidige beveilging niet voldoende meer is. In het huidige script, wordt er te weinig gedaan aan de beveilging, en daarom willen wij overstappen op een ander script.

Daarnaast willen wij toekomstige uitbreidingen gaan maken zoals:

-Het forum geschikt maken voor weergave op mobiele apparatuur zoals Ipad, Phone, pda Enz.
      -Implementatie van rss feeds
      -Koppelingen met Facebook, twitter enz.

Momenteel zijn wij aan het kijken welke forumscript het beste is voor het forum. Welk script is veilig genoeg, en welk sript voldoet aan de nieuwste eisen.
      Uiteraard hebben wij gekeken naar een script waarin het mogelijk is om alle huidige topics gemakkelijk over te kunnen verhuizen naar het nieuwe forumscript, maar dit blijkt erg moeilijk te zijn. Hierin lopen wij dus tegen een probleem op.

Er is een heel oud script waarin je xmb kan overzetten naar phpbb, maar dit script werkt niet meer, en zit vol fouten.
      Onze programeur is momenteel bezig om te kijken of deze fouten zijn op te lossen, en of het overzetten probleemloos kan verlopen.

Het zou immers zonde zijn als wij alle topics en ledendatabase niet mee kunnen nemen naar een nieuw forum, maar nog erger zou zijn als het huidige forum niet meer kan draaien omdat de beveilging tekort komt.

Hier moet dus een gedegen oplossing voor komen.

Heb je een goed ideé laat maar horen.

corsaboy
      Deelnemer

dit is inderdaad een lastig dillema,
        Er staat ondertussen weer heel veel informatie in de diverse topics.

Ook wel veel spul wat dubbel zinnige is en weg zou kunnen,
        Maar een opruiming als de crash van 2004 zit niemand meer op te wachten denk ik.

Wat zijn de kansen dat de migratie tool toch nog werkend te krijgen is..

DarkNL08
        Deelnemer

Databases aan elkaar knuppen moet het probleem niet zijn.
          phpmyadmin kan dat perfect, mits ervaring :thumbup

Anoniem

[rquote=1881327&tid=143731&author=corsaboy]
            Wat zijn de kansen dat de migratie tool toch nog werkend te krijgen is..[/rquote]

Dit zijn we momenteel aan het onderzoeken, maar dit verloopt erg moeizaam.

[rquote=1881328&tid=143731&author=DarkNL08]Databases aan elkaar knuppen moet het probleem niet zijn.
            phpmyadmin kan dat perfect, mits ervaring :thumbup[/rquote]

De huidige database dient geimporteerd te worden naar de nieuwe forumdatabase hierbij hebben we te maken met meerdere factoren:

-Het betreft een zeer grote database, dus testen duurt erg lang.
            -De databasestructuren verschillen enorm van elkaar.

DarkNL08
            Deelnemer

Je moet dan ook een export maken van de huidige database, daarvan een gedeelte (zeg de eerste 100 records) in eerste instantie in een nieuwer klein bestandje zetten.

Vervolgens bekijk je de structuur van de database van de nieuwe forumsoftware. De database kolommen ga je vervolgens matchen aan elkaar. De laatste stap is dan een goede importtool óf rechtstreeks via phpmyadmin een import draaien.

Dit is een veel gebruikte optie overigens.

KadAstra-EF
              Deelnemer

Begrijp me niet verkeerd maar zijn onze “privacy” gegevens wel veilig ?
                Helaas heb ik totaal geen kennis van dit onderwerp maar zal dit topic wel blijven volgen.

Success voor het vinden van de beste oplossing !!!

Groet, Rik

Anoniem

[rquote=1881387&tid=143731&author=KadAstra-EF]Begrijp me niet verkeerd maar zijn onze “privacy” gegevens wel veilig ?
                  Helaas heb ik totaal geen kennis van dit onderwerp maar zal dit topic wel blijven volgen.

Success voor het vinden van de beste oplossing !!!

Groet, Rik[/rquote]

Privegegevens zijn uiteraard veilig, maar dit kan altijd beter. Daarom ben ik ook op zoek naar een beter script. Tevens is de beveilging voornamelijk gericht op spammers, die dmv bots honderden reclametopics openen, om zo bezoekers te ontvangen. Dis is dus niet wat ik wil, dus moet de beveiliging omhoog.

dondevo

`waarom kijken jullie niet ook voor een chat ruimte er bij voor de forum voor de slappe klets

DeMeistah
                    Deelnemer

een mooi horizontaal scrollend balkje bovenaan met forumnieuws/te koop topics lijkt me ook een mooie toevoeging.

2000
                      Moderator

Ik hoop dat het mogelijk is zonder risico’s. Er zijn hier een berg mooie topic’s. Het is wel een mooie gelegenheid om het forum gebruiksvriendelijker te maken.

Aan de andere kant bevalt het in mijn ogen zakelijke uiterlijk van dit forum me ook wel zonder enige opsmuk.

Anoniem

dat verandering nodig is
                          daar kan ik me wat bij voorstellen

enkel zou ik de layout zo die nu is
                          proberen te behouden

t werkt nu ook al prima op m,n android telefoon

echter mocht het zo zijn
                          dat de hystorie van het forum verdwijnt
                          denk ik niet dat ik weer mee verhuis naar een nieuw leeg opel forum:o:o:o;)

net wat corsaboy al aanhaald
                          wat in 2004 gebeurd is
                          moet niet nog eens gebeuren:o

persoonlijk denk ik dat wat er nu opgeboud is
                          dat dat niet minder belangrijk is dan een
                          iets mindere beveiliging :o;)

Anoniem

ik zie net dat er met de zoek functie al wat aan de hand is:o

hoop dat dat maar tijdelijk is
                            maar ik kan op m,n eigen naam
                            niet eens zien wat ik gisteren gepost heb
                            laat staan van nog eerder??

enkel wel in de topics die over de verandering gingen???

Erwin1987
                            Deelnemer

ik ben wel voor een knoppie met je eigen berichten of iets in de richting, want nu ben ik aan het zoeken waar het topic was waar ik heb gepost, en ik nu kan je het forum zonder ingelogd te zijn volledig bekijken dat moet ook wel anders denk ik.

Erwin

TonSR

als bij veranderingen het hele gebeuren verloren gaat dan begin ik er ook niet meer aan,dat verandering,beveiliging verbeterd wordt is echter alleen maar toe te
                                juichen maar alles van voor af aan ,met een leeg forum dus dan denk ik dat veel mensen niet meer terug komen.
                                vgr tonsr.

Stender
                                Moderator

Senatorman, ik vind dat je er goed aan doet om zodanig bezig te zijn met de toekomst, dat is een goede visie. Qua beveiliging weet ik niet superveel maar ik vind nu wel dat de site goed werkt (op mijn Android telefoon.). Wellicht dat dat komt doordat het forum niet heel groot is qua layout.

Andere ideeën zijn wellicht om de layout enigzins te moderniseren, met behoud van de huidige huisstijl. Daarnaast zou een overzicht van de actieve topics handig zijn, zodat een user kan zien welke reactie je in welk topic heeft geplaatst, ongeveer zoals bij het profiel.

Anoniem

Hmm prettig om feedback te horen. Zojuist mijn programmeur gesproken, en de testen verlopen vooralsnog goed. Hierbij bedoel ik de migratie van de database.

hier en daar zal een importtool ontworpen moeten worden, maar dit gaat waarschijnlijk helemaal goed komen, mijn programmeur kennende :thumbup
                                    Hij vindt dit een uitdaging, en bijt zich hier helemaal in vast.

Uiteraard wil ik geen data verliezen, en hier zijn we dan ook vollop oplossingen voor aan het ontwerpen. Daarnaast zullen wij alle migraties vele malen uittesten in de testfase, en als wij overtuigd zijn dat we niets verliezen dan gaat alles pas over.
                                    dit kan dus nog weken zoniet maanden duren.

We gaan dus voor een zero-datalose tollerance. :angel

Erwin1987
                                    Deelnemer

dat zou wel het mooiste zijn anders gaat alle info verloren.

Erwin

Andre_Ede

Dus jullie gaan voor PHPBB3 ?

2000
                                        Moderator

Ik denk ook als er weer data verloren gaat dat er een hoop het opgeven. Maar goed, het komt allemaal goed :thumbup

Stender
                                          Moderator

Wat gaat er concreet eigenlijk veranderen wanneer het forum migreert??

Jerk
                                            Deelnemer

[rquote=1881523&tid=143731&author=Erwin1987]ik ben wel voor een knoppie met je eigen berichten of iets in de richting, want nu ben ik aan het zoeken waar het topic was waar ik heb gepost, en ik nu kan je het forum zonder ingelogd te zijn volledig bekijken dat moet ook wel anders denk ik.

Erwin[/rquote]

Zo’n (soort) knopje hebben ze nu toch al?
                                              Als je onder je bericht op find post drukt zie je al je eigen berichten ;)

Anoniem

[rquote=1881597&tid=143731&author=Senatorman]Hmm prettig om feedback te horen. Zojuist mijn programmeur gesproken, en de testen verlopen vooralsnog goed. Hierbij bedoel ik de migratie van de database.

hier en daar zal een importtool ontworpen moeten worden, maar dit gaat waarschijnlijk helemaal goed komen, mijn programmeur kennende :thumbup
                                                Hij vindt dit een uitdaging, en bijt zich hier helemaal in vast.

Uiteraard wil ik geen data verliezen, en hier zijn we dan ook vollop oplossingen voor aan het ontwerpen. Daarnaast zullen wij alle migraties vele malen uittesten in de testfase, en als wij overtuigd zijn dat we niets verliezen dan gaat alles pas over.
                                                dit kan dus nog weken zoniet maanden duren.

We gaan dus voor een zero-datalose tollerance. :angel[/rquote]

klinkt hoopgevend:thumbup
                                                dus denk dat het wel goed komt
                                                :thumbup;)

soepkiepe
                                                Deelnemer

valt het niet te doen dat 1 moderator of zo alle informatieve en intresante foras in een back up zet, en deze vervolgens weer in de nieuwe server terug zetten? zo begin je het volgende opel forum weer opgeruimd.

zoals ik al zei in dat topic “voorstel gezeur” ofzo aangaf, misschien is het handig een paar nieuwe dingen toe te voegen

– eerst in het voorstel topic posten voor dat je ergens anders wat kan posten. (hoeft van mij niet maar velen stellen het op prijs als iemand zich eerst voorsteld)
                                                  – 1e ? maand niks op verkoop forum kunnen plaatsen (dit tegen de leden die 1malig komen.)
                                                  – 1e ?maand niet zelf een topic kunnen openen (dit tegen leden die hun probleem oplossen en nooit weer komen)

uiteraad geld dit niet voor de inmiddelas bestaande leden.

misschien ook makkelijk om tijdens de verhuizing eens de leden lijst op te schonen.
                                                  langer dan 1 jaar (bv) niet online geweest er uit gooien.

dit is zo maar ff een idee hoor ;)

Stender
                                                  Moderator

Eerste maand geen topic openen? Dan was ik ook heel stil geweest. Meeste mensen komen inderdaad met problemen maar kom op, daar zijn wij toch ook voor? En als nieuw lid wil je uiteraard graag een topic openen over je bolide.

anoniem

Ik was vroeger nog al eens actie op dit forum; http://www.opelpowerforum.net/
                                                      Later las ik dat op dat forum, dat er ook geprobeerd was wachtwoorden te ontfutselen en het bijna ook gelukt was.
                                                      Goedde raad, gebruik voor alle forums en andere sites verschillende wachtwoorden.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 103)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.