Forumindex › Forums › Overige › Even voorstellen dit ben ik › De Sjack: Fearless corsa back to life…..
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 juli 2012 om 10:59 #17250241
Ook maar even voorstellen alhier.
Naam is Eric Duijster, alias De Sjack, veel te oud om m’n leeftijd te vermelden.
Woon in Naaldwijk, zit in de bloemenhandel en heb ernaast ook nog een webshop in gereedschappen en auto-onderdelen.
3 jaartjes aan een Subaru turbo gesleuteld, te weinig ermee gereden en nu werd het tijd voor wat meer power :hmmz
Paar maanden geleden liep ik tegen een Corsa aan:
Voor velen wel een bekende auto volgens mij.
Niet dat het me veel zegt, maar er ligt (nog steeds) een C20XE motor in met R1 carburateurs.
Lekker no nonsens onder de motorkap.De auto starte niet toen ik hem kocht, heb hem dus direct weggebracht om hem lopend te laten maken.
Halgever was kapot en de carb’s zaten niet goed in elkaar en nog wat kleine dingen.
Heb er eerst wat mee over straat gereden, volgens de verkoper moest ie nog ingereden worden.
Nu heb ik daar weinig geduld voor, dus ben ik afgelopen woensdag maar op het circuit geweest met het beestje.
(Sorry, maar heb de spiegels wel even een ander kleurtje gegeven…)
Auto heeft me positief verrast,
zit best goed gang in en is leuk om mee te rijden.
Ben een 4wd gewend, dus is wel even overschakelen, maar ze hebben beide een stuur en gaspedaal.Alleen de remmen mogen wat beter:
Neusje duikt enorm naar beneden, alsof je op alleen de voorwielen rijdt bij aanremmen.
Daarnaast ie de auto ook zeer nerveus op de achterwielen, wat ook wel zijn charme heeft om hem de bocht in te kunnen zetten.
Dynamoriem was gebroken en hij liep iets wat warm, net tegen rood aan.
Of dat nu met elkaar te maken heeft weet ik zo niet, lijkt me wel dat de fan iets minder draait als ie alleen maar 12v van de accu heeft ipv 14v van de dynamo.
Anders moet er een grotere radiateur in.
Ik wil hem graag af laten stellen,
alleen tikt er wat en volgens anderen heeft dit te maken met de klepstoters.Things to do:
Remmen nalopen, andere blokken erin, alleen achter zitten die er niet.
Stuggere voorveren
Volgens mij zit er water ipv koelvloeistof in, dat dus ook eerst vervangen.
Dynamoriem monteren, moet eerst uitvogelen welke lengte erop past.
Getik uit de motor (laten) halen.
Afstellen op een bank.
Evt nog een sperretje tegen de torque-steer en wielspin.Hoop hier wat info van het forum te kunnen trekken,
Subaru ken ik inmiddels wel met de ogen dicht, maar dit is weer allemaal nieuw voor me.6 juli 2012 om 11:05 #18044075Hey, welkom hier :thumbup
Ziet er al goed uit :thumb
6 juli 2012 om 11:32 #18044076Welkom op het Opel Forum
Leuk te zien dat Fearless z’n ex circuitwagen nog leeft :kewlpics6 juli 2012 om 13:56 #18044077welkom
6 juli 2012 om 15:39 #18044078Hey Erik, wat mooi dat je hem hebt uitgelaten op de baan.
Wordt ie eindelijk gebruikt waarvoor die bedoelt is.
Zeer mooi om te zien dat mn fearless racing team sticker er nog op zit :thumbup
De remmerij aan de voorkant is van een meriva turbo, was al aardig groot en remde een heel stuk beter als de astra gsi remmen waarmee ik eerder geraced heb.
Ik vind het mooi, jammer dat jeroen hem heeft moeten verkopen, maar nu jij hem hebt wordt ie eindelijk goed gebruikt.
Ik mis het racen wel, maar goed, een huis was toch ff wat belangrijker.
Heb van het opbouwen van de wagen een hoop geleerd, dingen proberen en zelfmaken/bouwen en een hoop trial and error. Genoeg van geleerd voor de volgende racer.We komen elkaar vast wel eens tegen, dan maken we wel even een praatje :thumbup
Ook lache, de auto door mij als broekie van 20 tot 24 jaar opgebouwd en wordt nu gereden(geraced) door een meneer waarvan de leeftijd te hoog is om te vermelden king:
6 juli 2012 om 18:01 #18044079@Fearless wrote:
Zeer mooi om te zien dat mn fearless racing team sticker er nog op zit :thumbup
Met jouw goedvinden wil ik er die op laten zitten, zo blijft er een mooi stukkie historie bewaard…
@Fearless wrote:De remmerij aan de voorkant is van een meriva turbo, was al aardig groot en remde een heel stuk beter als de astra gsi remmen waarmee ik eerder geraced heb.
Hij remt ook heel goed, maar na een paar rondes wordt het wat minder,
dat zit niet in het remsysteem opzich, maar in de blokken denk ik,
daarnaast in het feit dat ie achter heel licht wordt en wil gaan blokkeren.Enne, als je hem erg mist kom je een keertje naar het circuit, stap je maar achter het stuur.
Misschien mist ie jou ook wel.
Ps.
mocht je nog gegevens/art nr hebben van bv de remblokken en wat voor kg voorveren en merk erop zitten graag.
Dat is altijd wel erg lastig met iets wat je zelf niet opgebouwd hebt,
alles is een verrassing om uit te dokteren wat erop zit.6 juli 2012 om 18:36 #18044080Remblokjes waren std saab 93 Daar kwamen de klauwen af…Waren toen bij mij niet zo heel slecht. Maar beter kan altijd natuurlijk.
Remvloeistof zou ik wel eens vervangen voor dot 5.
Ik kreeg hem op Assen iets aan de kook, en had ik in de pits geen druk meer. Pas met rijden dat ik weer goed remmen kon.
Maar dan moet je alle dot 4 er uit persen en flink spoelen met dot 5De schroefset is een goedkope tec tuning schroefset. Goedkoopste wat ze toen te koop hadden. Daar is dus ook nog een upgrade mogelijk
8 juli 2012 om 08:59 #18044081welkom hier :thumb
9 juli 2012 om 10:19 #18044082Welkom!
Goed om te zien dat deze Corsa nog steeds op het circuit te vinden is.
Is dat de Tarzanbocht die je via de grindbak neemt?10 juli 2012 om 11:27 #18044083welkom hier, bekende auto, leuk! daar kun je wel wat plezier aan beleven lijkt me! king:
succes met de corsa en veel plezier hier!
groetjes Marjolein11 oktober 2012 om 19:31 #18044062Even een updateje plaatsen.
Remolie ververst, dat scheelt ongeveer 30 meter remweg :wtf
“warm lopen” op circuit kwam omdat er dus gewoon een aan/uit knop zit voor de radiateur-ventilator :sleeping RTF !!
Dynamo en accu vernieuwd, naar CPZ gereden en na weer opweg geholpen te zijn door de ANWB,
vandaag weer een keertje de dynamo vernieuwd.
Hopelijk had ik een maandagmorgen model, anders zou er iets in de auto mis moeten zijn.Wel iets positiefs ontdekt.
Ik wilde de auto eigenlijk alweer verkopen, zeker omdat de motor tikt, 2x kapotte dynamo,
met de daarbij behorende 10x lege accu’s, daar had ik al geen puf meer in.
‘t is voor mij maar een auto erbij voor de fun, dan moet ie het wel doen :fy1
Maar vandaag ben ik erachter gekomen dat de motor niet tikt, maar de vacuumvervroeger.
Dan wordt het in iedergeval toch weer interesant om de motor goed af te laten stellen.11 oktober 2012 om 19:48 #18044074Is die vaccuumvervroeger aangesloten dan???
Wie heeft dat gedaan?
Dat hoort niet op een motor met carbutateurS :vertag
Dat trekt zo weinig vacuum stationair dat ie gaat tikken.
Dat had ik aan het begin gelijk al door, staat ook op mn allereerste filmpje op Youtube…..
http://youtu.be/7Foq_dL-ooM” onclick=”window.open(this.href);return false;Had die andere gast niet laten zien dat er een extra schakelaar op zit dan?
Hij werkt normaal via de gewone ventilatorschakelaar in de radiateur, maar voor het circuitrijden gebruik je die schakelaar. Dan draait ie constant.En tja die remolie….Hoe oud is die onderhand al niet en hoe warm is het almet al al niet geworden? Ik heb ze ook al eens aan de kook gehad, endaarna weer ververst.
Dot 5.1 er in das het mooiste. Ik had gewoon dot4 destijds.11 oktober 2012 om 21:07 #18044072Diegene welke de carbs heeft nagekeken en hem lopend heeft gemaakt.
Dat kan gewoon afgedopt worden neem ik aan?Misschien heeft Jeroen die schakelaar wel gemeld, maar is het niet blijven hangen :afro
5.1 zit er nu in. Ik heb al vaak verbeteringen gemerkt met remolie’s, maar deze keer was het wel extreem.
Na CPZ wilde de auto echt niet meer remmen.11 oktober 2012 om 21:20 #18044073Ah okee op die manier. Die vacuumvervroeger gaat niet werken iig. En is eigenlijk ook nutteloos op zon motor.
Afdoppen idd.Ik heb jeroen destijds alles laten zien van hoe en wat en hoe het werkte.
Bij jeroen knapte de gaskabel een keer, daarna is ie nooit meer fijn geweest.Ik weet ook wel hoeals dat komt. Toen mij dat een keer overkwam was die gelijk verzopen nadat we de nieuwe er op hadden. Omdat je telkens aan het gas loopt te trekken met het monteren van die kabel. De kabel moet zo lang mogelijk blijven en het liefste van het type bromfietsremkabel. Die is goed dik en knapt niet zomaar.
Jeroen heeft hem toen dus nooit meer fris gekregen. Verzopen motor kan ook doorgeslagen bougies veroorzaken enz.Ik heb zelf nooit die 5.1 geprobeerd, ik merkte op assen wel…..vooral in de pits dat ik weinig druk had op het pedaal. Met rijden geen last.
Is dustoen al eens aan de kook geweest.11 oktober 2012 om 21:28 #18044071Dot 5.1 heeft maar heel even voordeel t.o.v. van Dot 4.
Dot 5.1 heeft helemaal nieuw een hoger kookpunt als Dot 4, maar zodra er een beetje vocht in zit is het verschil eigenlijk al weg.
Daar komt nog bij, dat Dot 5.1 makkelijker vocht aantrekt als Dot 4.
M.a.w. je blijft aan het verversen om het voordeel van Dot 5.1 goed te kunnen benutten.Een set goede remblokken voor straat- en circuitgebruikt (bijvoorbeeld Ferodo DS 2000 of DS 2500 of EBC Green of Yellow Stuff) worden minder warm en geven dus ook minder hitte door aan de vloeistof.
Ik denk dat je hiermee meer winst behaald als met een upgrade van Dot 4 naar Dot 5.1.
Neemt niet weg, dat een keer verversen nooit verkeerd is natuurlijk ! Kijk dan ook even welk merk en type je pakt, hier zitten ook nog wel eens flinke verschillen tussen.Als je het beter aan wil pakken zou je er siliconen remvloeistof in kunnen doen (AP, Castrol, Bardahl Silicone Dot 5, ATE super blue o.i.d).
Neemt nooit meer vocht op, nog hoger kookpunt (en dat blijft dus ook zo).
Alleen 1 nadeel : het mag ABSOLUUT niet gemengd worden met ‘gewone’ remvloeistof.
M.a.w. je remsysteem moet dus HELEMAAL leeg en schoongemaakt worden, dat is bijna onmogelijk, tenzij je toch bijvoorbeeld al de klauwen ging reviseren en leidingen moet vervangen. Dan kan je net zo goed alles nieuw maken en dan de siliconenvloeistof er in. Anders is er eigenlijk geen beginnen aan.12 oktober 2012 om 04:38 #180440695.1 moet je id regelmatig verversen, zelf houdt ik meestal max 1 jaar aan.
4.0 heb ik geen ervaring mee.
Er zit nu Ferrodo in omdat ik die nog genoeg heb staan,
maar in de Subaru kwam de Ferrodo tekort en heb ik de AP PRF660 gebruikt.12 oktober 2012 om 19:48 #18044068Wat je dan ook nog kan doen : betere banden en dan minder remmen en harder de bocht om……. :jerry
12 oktober 2012 om 19:58 #18044067Ik heb dus ook die ate bleu erin zitten maar dat het niet gemengd mag worden was me niet bekend .
Heb het hele systeem leeggepompt met machine en daarna het blauwe spul erin en die goed door laten lopen12 oktober 2012 om 20:16 #18044066@david verburg wrote:
Ik heb dus ook die ate bleu erin zitten maar dat het niet gemengd mag worden was me niet bekend .
Heb het hele systeem leeggepompt met machine en daarna het blauwe spul erin en die goed door laten lopenKlopt inderdaad !
Ik heb vroeger bij een straat/circuitauto de remvloeistof ververst met Super Blue.
In de ‘gebruiksaanwijzing’ stond toen dat hij absoluut niet gemixt mocht worden.
Heb dit net nog even nagekeken op de site van ATE, tegenwoordig staat het er niet meer bij.
Op diverse fora geven ze zelfs aan, dat het makkelijk spul is om te vervangen.
Je spoelt gewoon je hele systeem door totdat er overal blauw uit komt.
Op https://www.pegasusautoracing.com/productselection.asp?Product=3326″ onclick=”window.open(this.href);return false; staat ATE Type 2000 Amber.
Dit is Super Blue, maar dan amberkleurig, zodat je dit makkelijk om en om met Super Blue kan verversen door het kleurverschil.Bij Castrol SRF staat er zelfs uitdrukkelijk bij de specificaties dat je het kan mengen met gewone remvloeistoffen.
Bardahl geeft voor zijn Silicone Dot4 nog steeds aan dat dit in een droog en schoon of nieuw remsysteem moet.
AP geeft voor 600 en 660 aan eerst het systeem goed door te spoelen met de nieuwe remvloeistof, alvorens het uiteindelijk te vullen.13 oktober 2012 om 10:48 #18044065Ik heb het soiezo goed leeg gepompt en daarna echt goed laten stromen todat er alleen maar blauw spul uitkwam
Dus ga er vanuit dat het goed is.
En anders maar niet dan doen we het nog een keer haha13 oktober 2012 om 13:53 #18044064Wat voor banden zitten er nu eigenlijk onder de wagen?
Heb hem weggedaan op bovenstaande wielen, zaten toen normale straatbanden omheen….
Ik reedt m zelf op het circuit met renault schoepenwielen met toyo r1r er op (legale semislick)13 oktober 2012 om 16:27 #18044063Zit nu Dunlop SP Sport op, dus een normale band.
Met regen kun je net zo goed gaan fietsen ivm wielspin, op circuit deden ze het eigenlijk best goed.Dinsdag gaat de auto op de testbank bij Tovami.
Voor mijn gevoel loopt ie met dit koudere weer al aardig goed door,
we zullen zien of er nog wat te winnen valt.16 oktober 2012 om 17:04 #18044070Vandaag dus bij Tovami in Goes op de bank geweest.
De carburateurs eerst moeten restaureren, vooral de gasnaald was ingesleten.
De auto liep al niet slecht, maar leek weleens na te moeten denken voordat ie wilde gaan.
Nu loopt ie als een zonnetje en schreeuwd gelijk om meer als je gas geeft. Hij loopt veel beter door.
Frapant eigenlijk, want op de dyno is geen verschil te zien:
De ene run is dat hoe de auto kwam, met daarbij de laatste run na het afstellen.
Doordat de gasnaald ingesleten was zijn er wel veel grotere spoeiers ingegaan,
maar eind vermogen nihil winst.
Ding loopt wel veel beter en is heel gebleven, dat is ook wat waard natuurlijk.21 november 2012 om 18:47 #18044084Ondanks dat ik er met veel plezier in rij, staat ie nu toch te koop.
Niet dat ik er perse vanaf wil, maar achterwielaandrijving blijft me toch meer trekken.10 januari 2013 om 20:53 #18044085Waar is die nu dan? hij stond te koop, hier en op marktplaats.
rdw voertuiggevens vind geen gegevens meer :shock:
Uitgevoerd? -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.