Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › De juiste rijstijl voor de V6?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
24 november 2010 om 16:14 #17228905
Ik heb geloof ik over een topic heen gelezen, sorry!:P
Maar de rijstijl waarbij de V6 het zuinigst rijdt, is mij nog niet helemaal duidelijk.
Ik heb de laatste tijd ff flink zitten gassen met de vectra,
kijken hoe snel de brandstofmeter zakt.
Het is idd hoe snel hij zakt, ik kom op 1 op 5.
Volle tank (60 liter) heb ik +/- 300 km mee gereden.
Paar kleine stukkies “snel”weg en de rest stadsverkeer.Moet m’n rijstijl denk drastisch veranderen, anders ben ik
alleen voor de brandstof aan’t werken.:hmmzMaar hoe zit dat met de heren V6-jes?
Raymond
24 november 2010 om 17:55 #17764773mijn vec a automaat 1 op 10
gewoon rustig aan
24 november 2010 om 18:26 #17764774Jaaaaaaaaaaaaa, maar voor iedereen is rustig aan niet hetzelfde, toch?:hmmz
24 november 2010 om 18:30 #17764775als me tankmeter onder in hangt gewoon tanken.
en ik rij gemiddeld 1 op 9 a 10.
en dan rij ik redelijk normaal maar trek hem ook wel is lekker door.24 november 2010 om 18:39 #17764776Ik ben heel vervelend, want wat is normaal en wat is lekker doortrekken?:P
Van wat ik normaal vind, heeft mijn vrouw een hele andere mening over en lekker doortrekken is bij mij tot aan de toerenbegrenzer.
24 november 2010 om 18:43 #17764777Als ik met een gillende motor door de
straat vlieg, gebruikt de auto ongeveer
1 op 8. Rij ik echter normaal “vlot” en niet als een opa,
gebruikt hij in stadsverkeer 1 op 10. Op de snelweg,
bij 130 km/h op de CC ongeveer 1 op 14. Mij hoor je dus
niet echt klagen.24 november 2010 om 18:47 #17764778als ie warm is trek ik hem met rustig rijden door tot ongeveer 3500 toeren soms iets meer.
en als ik echt goed door trek ongeveer 6000 toeren, ik trek nooit door tot aan de toeren begrenzer24 november 2010 om 20:16 #17764779Op de bc staat meestal een gemiddelde van 15L op 100km. 85% korte ritten en normaal gebruik door vrouwlief want die rijdt met de vec voor 98% van de tijd. 3.2 v6 automaat.
Gr. Gts32v6
24 november 2010 om 21:07 #17764780nou 1 op 5 vind ik toch een hoog verbruik, ik heb met me auto op het circuit gereden en daar reed ik 1op4 1op5 ongeveer.
nou als je weet hoe het daar gaat tis of vol gas of vol in de ankers, zou je dit op de openbare weg doen dan moet je wel asosiaal rijden.
op de weg rijd ik ook wel aardig door en daar zit ook door halen tot 6/6.5 d/tpm bij, net niet tot tegen de begrenzer, bij schakelen zat ie dan precies rond de 3d/tpm en haalt ie weer lekker door.
maar ik rijd ook veel korte ritten met koude motor, dan rij ik uiteraard rustig, gem. rijd ik 1op6.5 1op7.ik zou eens proberen wat rustiger aan te doen, dus minder ver doortrekken, rustig schakelen en als je bijv lang stukje 50, 60, 80 etc moet rijden optijd in z’n 5 zit en niet door blijven janken in z’n 2 of 3.
dan moet je verbuik wel omlaag gaan, en anders zit er iets motorische iets niet helemaal top.24 november 2010 om 21:12 #17764781origineel gepost door Henk042
Als ik met een gillende motor door de
straat vlieg, gebruikt de auto ongeveer
1 op 8. Rij ik echter normaal “vlot” en niet als een opa,
gebruikt hij in stadsverkeer 1 op 10. Op de snelweg,
bij 130 km/h op de CC ongeveer 1 op 14. Mij hoor je dus
niet echt klagen.Hier ook zo en dan met cruise control aan soms.
Maar als ik met een gillende motor door de
straat vlieg.. zoals henk zegt .. gaat hier niet lukken dan sta ik vast op een drempel hier:D24 november 2010 om 21:56 #17764782origineel gepost door nova….
origineel gepost door Henk042
Als ik met een gillende motor door de
straat vlieg, gebruikt de auto ongeveer
1 op 8. Rij ik echter normaal “vlot” en niet als een opa,
gebruikt hij in stadsverkeer 1 op 10. Op de snelweg,
bij 130 km/h op de CC ongeveer 1 op 14. Mij hoor je dus
niet echt klagen.Hier ook zo en dan met cruise control aan soms.
Maar als ik met een gillende motor door de
straat vlieg.. zoals henk zegt .. gaat hier niet lukken dan sta ik vast op een drempel hier:D:jerry:jerry Als je maar hard genoeg
gaat, kun je ook nog een stukje vliegen.25 november 2010 om 14:20 #17764783Stevig doortrekken is tot aan de toerenbegrenzer?……….. dan wil ik ik niet weten wat je doet als je een potje gaat scheuren :o
Ik zou er toch es over gaan na denken…… niet alleen voor het verbruik.
Groet Tim
25 november 2010 om 14:42 #17764784Ik kom nooit tot de toerenbegrenzer, heeft mijns inziens geen zin.
Heb met de vectra een gemiddeld verbruik van 1 op 8 (2.2 benzine) en met de kadett 1 op 5 (2.4)25 november 2010 om 14:59 #17764785Vectra B 3.0 V6 automaat station
Gemiddeld verbruik 1 op 8 op LPG / 1 op 9 Benzine
Met trailer (1500kg) erachter 1 op 7 op LPG / 1 op 8 Benzine.Met gemmideld verbruik bedoel ik, stad (boodschappen), snelweg (woon werk etc.) en wat N wegen.
25 november 2010 om 22:36 #17764786origineel gepost door Henk042
origineel gepost door nova….
origineel gepost door Henk042
Als ik met een gillende motor door de
straat vlieg, gebruikt de auto ongeveer
1 op 8. Rij ik echter normaal “vlot” en niet als een opa,
gebruikt hij in stadsverkeer 1 op 10. Op de snelweg,
bij 130 km/h op de CC ongeveer 1 op 14. Mij hoor je dus
niet echt klagen.Hier ook zo en dan met cruise control aan soms.
Maar als ik met een gillende motor door de
straat vlieg.. zoals henk zegt .. gaat hier niet lukken dan sta ik vast op een drempel hier:D:jerry:jerry Als je maar hard genoeg
gaat, kun je ook nog een stukje vliegen.:jerry
25 november 2010 om 23:54 #17764787origineel gepost door Rubyvectra_A
Stevig doortrekken is tot aan de toerenbegrenzer?……….. dan wil ik ik niet weten wat je doet als je een potje gaat scheuren :oIk zou er toch es over gaan na denken…… niet alleen voor het verbruik.
Groet Tim
Ik zei het alleen, wil niet zeggen dat ik het doe!
Heb pas 2 X door getrokken tot de begrenzer, was na de chip wissel en daarna niet meer.
Met de calibra trok ik ‘m door tot aan de 8200 toeren, vind de calibra veel leuker rijden overigens, helaas staat hij al
2 jaar te wachten om afgebouwd te worden.En mijn kadett c1 sedan reed meestal 1 op 4, dat komt omdat je in een kart rijdt met weggoedkeuring.
Die dingen wegen niets en dan een 2.2 of 2.4 met uitgebalanseerde krukas en afgewogen drijfstangen, 3 liter aanzuigbuis + gasklep, scherpe nokkenas, groep A uitlaat, enz.
Veel vermogen hoog koppel kleine tank en veel dorst.
Was m’n allerleukste auto, gevaarlijk speelgoed dat wel, heerlijk.
Oeps ben off-topic!Kan het m’n lmm zijn die vervangen moet worden, onderin vind ik ‘m niet vooruit te branden, dat zij die chiptuner namelijk.
Zuinig rijden doe ik met mijn blauwe chinees, de 4-takt scoot.
Rij met 1 volle tank 2 weken, volle tank kost €7,80.
En daar rij ik altijd dezelfde stijl mee, snel en top.26 november 2010 om 16:34 #17764788ik weet niet waar je nu precies heen wil, maar gaat eerst eens rustiger/zuiniger rijden en kijken wat er dan met het verbuik gebeurd, dan kan je daarna na gaan of er iets kapot is of niet goed meer werkt, want ik krijg een beetje de indruk dat je echt wel goed zit te trappen en ja dan gaat zijn motor natuurlijk zuipen ook.
27 november 2010 om 23:27 #17764789origineel gepost door rooiepeet
ik weet niet waar je nu precies heen wil, maar gaat eerst eens rustiger/zuiniger rijden en kijken wat er dan met het verbuik gebeurd, dan kan je daarna na gaan of er iets kapot is of niet goed meer werkt, want ik krijg een beetje de indruk dat je echt wel goed zit te trappen en ja dan gaat zijn motor natuurlijk zuipen ook.Op dit moment nergens heen!:sleeping
Ik probeer me zoveel mogelijk te houden aan de max snelheid.
Ik schakel tussen de 2000 en 3000 rpm.
Dat lukt aardig, maar wil af en toe ook wel eens ff een beetje snel accelereren.
Ik doe Geen gekke dingen en zeker niet als de motor nog koud is.
Een olie temperatuurmeter zou overigens geen overbodige luxe zijn.
Motor start in 1X loopt stationair mooi en rustig (afgezien ‘t feit dat als hij koud is op een diesel lijkt), verder geen gekke dingen.
Geen tot zeer weinig olieverbruik.
Ik rij wel met een open luchtfilter, misschien een mantel om bouwen waardoor hij alleen van voren lucht krijgt?
De chipkerel, een duitser, vertelde mij dat m’n lmm waarschijnlijk aan vervanging toe is, omdat de motor in de
lage toeren niet veel doet.7 december 2010 om 18:37 #17764790Als ik met mijn 2.6 v6 uit 2001 rustig rijd dan rijdt ik nog 1 op 8. Vind het echt knap als je 1 op 10 kunt halen!!
7 december 2010 om 20:28 #17764791Tja, ik rijdt met een hand geschakelde V6, welke zoweizo in stadsverkeer wel wat zuiniger zou moeten zijn dan een automaat.
mijn doet in de stad zo’n 1 op 10 bij normaal lekker mee rijden.
hoe rijdt ik mijn V6:
Stad:
– gewoon lekker mee rijden met verkeer, hoger als 2500 toeren niet echt nodig om mee te komen.
– Beetje anticiperen helpt HEEL DRASTISCH het verbruik naar beneden te halen, laten uitrollen en niet van stoplicht naar stoplicht karren en op het laatst remmen.– Wegrijden kost de meeste energie en dus brandstof, beter proberen te blijven rollen, Scheelt echt liters op de 100km.
Willem
11 december 2010 om 13:35 #17764792Ik lees nu al een tijdje mee over het verbruik van de vectra 2.5 v6. Ikzelf rijd al4jaar of 75.000km met de mijne (vectra B1 v6 ’98 handgeschakeld) met een gemiddeld verbruik rond de 9.2l/100km laatste maanden zelfs 8.7l/100 km.
En ik rij heus nie als een oude vent. er krijgen 170 paarden drinken, moeten ze er ook maar voor werken.
Wel maak ik veel gebruik van de CC en probeer ik zoveel mogelijk constante snelheden te rijden, en te anticiperen op het verkeer…
Wat mij wel heel erg is opgevallen, is dat grotere velgen bij mij het verbruik serieus deed stijgen ( heb een jaar op 17″ coupe turbo met 215/45/17gereden), en toen zat ie inderdaad boven de 9l/100km.11 december 2010 om 19:52 #17764793Zet even de dingen op een rij:
Chip = meer verbruik
Open Filter = Meer verbruik
Lekker doorkarren = meer verbruik
niet lekker lopende motor = meer verbruiktel dat eens bij elkaar op: = Veel meer verbruik!!
Je zegt zelf al dat ie niet lekker doorrijd, laat er eens iemand mee rijden die er kaas van gegeten heeft.
heb hier Bij de Weg nog wel een V6 LMM liggen om te testen.
Willem
19 januari 2011 om 23:40 #17764794[rquote=1817518&tid=137632&author=wim-v6]Zet even de dingen op een rij:
Chip = meer verbruik
Open Filter = Meer verbruik
Lekker doorkarren = meer verbruik
niet lekker lopende motor = meer verbruiktel dat eens bij elkaar op: = Veel meer verbruik!!
Je zegt zelf al dat ie niet lekker doorrijd, laat er eens iemand mee rijden die er kaas van gegeten heeft.
heb hier Bij de Weg nog wel een V6 LMM liggen om te testen.
Willem[/rquote]
Hé Willem, dit laatste berichtje van jou heb ik helemaal nog niet gelezen.
Ik dacht dat een andere chip bij de v6 ook brandstof zou besparen.
Heb nu het “nieuwe rijden” toegepast en dat scheelt enorm.
Het enige nadeel is dat het slaapverwekkend is, bij mij dus echt letterlijk.
Ik ben van 300 km op 60 liter, naar 325 km op 42 liter gegaan en dat is wel een forse besparing dacht ik zo.
Toeren in de vec is leuk, maar vind ‘t wel saai.
Word tijd dat ik de calibra eens van stal haal en deze is gaat afronden. Ik weet zeker dat deze sneller en veel voordeliger met de brandstof is. kofferbak is best groot.
De vec blijft!Ik wil die lmm van jou wel eens proberen, zou overigens nog steeds een X bij je langs komen.
Gaat nu ff niet ivm geen geldige apeka.Raymond
21 januari 2011 om 20:25 #17764795ik heb een tijd geleden een vectra v-6 gekocht
deze rijd ongeveer 1 op 10 en dan rijden we gewoon lekker door
dit is mn eerste opel en ik weet nu al niet mn laatste maar blijf nu wel v-6 rijden
fotos komen morgen als het wat lekker weer is .
21 januari 2011 om 22:04 #17764796Tja, Raymond, ik heb toch het vermoeden dat er iets GOED mis is met jouw auto of jouw rijstijl, maar 325km op 42 liter is zeker ERG veel voor de V6.
en zo slaapverwekkend hoeft het nieuwere rijden niet te zijn.
je kan er vlot mee doorrijden, je hoeft niet overal PRECIES 50 te rijden hoor, gaat meer en puur om constanter rijden.
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.