Forumindex › Forums › Overige › Wassen, Poetsen en Detailing › De grote poetsbeurt van de Vectra GTS Irmscher
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
27 augustus 2012 om 18:04 #17251766
Vandaag kwam Jeroen (B44) op visite om de auto een grote beurt te geven. Wassen, kleien, polijsten en de wax om het af te sluiten. Hierbij een kleine fotoreportage, Jeroen zal het technische gedeelte nog aanvullen.
De uitdragerij (8:00 ‘s ochtends):
Jeroen is toen eerst aan de slag gegaan met de koplampen. Ze staan er wel beter bij, maar de krassen waren helaas grotendeels te diep om ze echt weg te krijgen. Toch even een before en after…
Before:
After:
Terwijl Jeroen bezig was met de koplampen begon het bij mij te jeuken en ben ik mijn logo aan de achterkant gaan verwijderen. De föhn er op en langzaam het logo er af trekken. Deze was er al een keer afgeweest ivm een kleine schade aan de achterkant, hij was vastgezet met dubbelzijdig tape en kon er dus makkelijk af.
Het logo er af:
Detailfoto:
Redelijk schoon (zitten wel strepen van de otvetter op de lak):
Inmiddels was Jeroen bezig met de foamlaag.
Kauwgomballenauto:
Jeroen was tevreden over het resultaat van het logoverwijderen, dus mocht ik die van hem ook even doen :ass…
Logo verwijderd:
Aangezien Jeroens logo er af fabriek al op zat, was hier toch wel een visdraadje nodig. Wat er over bleef was een dikke rubberlaag die je er, verwarmd door de föhn, makkelijk af kon trekken. Daarna begon het poetsen om de lijmresten er af te krijgen (ontvetter als smeermiddel met een viscosedoekje).
Het resultaat:
Inmiddels was de auto met foam gewassen en dus schoon.
Na het wassen de auto droog gemaakt. Hier dus even een “before” en gelijk een “after” om het verschil duidelijk te maken:
Je ziet nog wel wat krasjes, maar het overgrote deel is toch echt foetsie door de poetsie!
Een foto van de zijkant achter vóór de actie:
En de zijkant achter na de actie:
Toen de auto droog was werd het tijd voor een bakkie. Een tip voor iedereen die ooit van Jeroens diensten gebruik wilt maken (je kan hem PM’en); voer hem stroopwafels!!
En zo geschiedde:
Daarna hebben we samen alle rubbers afgeplakt, hier heb ik alleen geen foto’s van… Toen dat gebeurd was is Jeroen aan de slag gegaan met de klei en ben ik me druk gaan maken met de eindstukken van mijn uitlaat. Ik heb geen “before” pics, maar ze waren behoorlijk zwart en met wassen heb ik ze nooit schoon gekregen. Een fijn polijstmiddel van Jeroen samen met een sponsje deed wonderen:
En dat mocht deze meneer dus ook weer even bij de Vec van Jeroen doen… :jerry
Before:
After:
Jeroens Vec heeft andere eindstukken en is ook een paar jaartjes ouder, helaas heb ik de bende hier dus niet zo goed van afgekregen (zelfs niet met schuurmiddel en schuurspons :shock: ).
Ik heb verder helaas geen foto’s van de actie (zo gaat dat als je samen lekker bezig bent :hmmz ), maar zoals eerder gezegd zal Jeroen nog even het technische gedeelte plaatsen. Ook de volgorde was wellicht ietsje anders :sleeping maar hé, het gaat om het idee!
Anyhowz, na hard werken volgt er altijd:
En een kleine reportage van het resultaat (helaas geen zon meer tegen die tijd):
De blotebillenclub:
Om 16:00 waren we eindelijk klaar en kon het hele spul weer ingeladen worden. Jeroen: bedankt voor de leerzame en gezellige dag!
27 augustus 2012 om 18:31 #18061401*bling* :agent :thumb
king:
27 augustus 2012 om 18:37 #18061402Ziet er gelikt uit, Jeroen mag mijn Calibra ook wel een mooie poetsbeurt geven..zet ik het bier wel koud king:
27 augustus 2012 om 18:43 #18061403Thanks. Je kan hem altijd even pm’en, maar met een kratje bier (of stroopwafels) ben je er nog niet ;) ! Kost wat maar dan heb je ook wat :thumb !
27 augustus 2012 om 19:07 #18061404Denk dat die poetsbeurt meer kost dan mijn hele auto :jerry
27 augustus 2012 om 19:26 #18061405Het was idd erg gezellig, ook erg leuk dat Florian zelf ook de handen uit de mouwen wilde steken! :thumb
Stappenplan
– Koffie
– Wetsanden koplampunits
– Polijsten koplampunits
– Auto afspuiten
– Foamen
– Wassen dmv 2 emmer methode Meq shampoo plus
– Kleien
– Monello Inizio
– Monello Mezzo
– Monello Finale
– Meq Last touch
– Poorboys Profesional Polish
– Meq Last touch
– Meq M26 wax
– Velgen gereinigd incl het netjes maken van de banden
– Kunstof delen behandeld
– Ramen gereinigd
– Dorpels en binnenzijde deuren gereinigd
– Meq Last touch
– BierHelaas zaten er een paar kleine plekjes op de wagen die meer aandacht nodig hebben, maar waar nog niet de juiste middelen en kennis voor in huis heb.
Verder gaat het er uiteraard om dat Florian blij is met het resultaat.
Florian bedankt voor de top dag!!
27 augustus 2012 om 19:30 #18061406Your welcome! En je weet hè, als je aan de klus gaat met je waggie bel je maar!
27 augustus 2012 om 19:32 #18061407Doe we!!
Binnenkort eerst maar eens ff je remklauwen aanpakken :angel
27 augustus 2012 om 20:51 #18061408Ziet er weer strak uit.
Die koplampen kun je nog stukken beter krijgen. Ik moet woensdag van een Audi A6 de koplampen doen. Zaak is om eerst met 400 droog of 600 waterproof te schuren en dan met stapjes naar 3000 te gaan. Zelfde met polijsten, eerst grof polijstmiddel met gele pad en dan fijner met de oranje pad en na met de zwarte. Maar het belangrijkste is om er een goede beschermlaag op te zetten, alleen met polijsten blijven ze niet mooi.
27 augustus 2012 om 20:55 #18061409Respect! Ik hou d’r van om zulke topics te lezen :thumbup
27 augustus 2012 om 21:26 #18061410@ GTS2.2 DTI: thanks voor de tip! Jeroen, heb je m opgeslagen?! ;)
@Harjan: thanks for the respects! Ben n uur bezig geweest met tikken en foto’s selecteren, dus fijn om te horen dat t gewaardeerd wordt :thumb27 augustus 2012 om 21:30 #18061411@Florian wrote:
@ GTS2.2 DTI: thanks voor de tip! Jeroen, heb je m opgeslagen?! ;)
@Harjan: thanks for the respects! Ben n uur bezig geweest met tikken en foto’s selecteren, dus fijn om te horen dat t gewaardeerd wordt :thumbMaar natuurlijk wordt dat gewaardeerd! Ben zelf ook een poets liefhebber dus het is altijd leuk om het werk van een ander te volgen en om te lezen welke producten een ander gebruikt!
27 augustus 2012 om 21:33 #18061412:thumb
27 augustus 2012 om 22:54 #18061413de Vec ziet er weer geweldig uit :thumb :thumb
28 augustus 2012 om 09:28 #18061414@GTS2.2DTI wrote:
Ziet er weer strak uit.
Die koplampen kun je nog stukken beter krijgen. Ik moet woensdag van een Audi A6 de koplampen doen. Zaak is om eerst met 400 droog of 600 waterproof te schuren en dan met stapjes naar 3000 te gaan. Zelfde met polijsten, eerst grof polijstmiddel met gele pad en dan fijner met de oranje pad en na met de zwarte. Maar het belangrijkste is om er een goede beschermlaag op te zetten, alleen met polijsten blijven ze niet mooi.
Thanks voor de tip, droog schuren (mbt de wagen dan) had ik nog niet eerder gehoord dit is zeker even de moeite om thuis te beoefenen.
Idd een goede uv beschermende laag is belangrijk, daarom is deze ook uiteraard in het verhaal meegenomen.
Zoals ik al zei heb ik niet alle kennis en kunde in huis, input zoals deze wordt ook zeer gewaardeerd!! :thumb
28 augustus 2012 om 11:44 #18061415Superresultaat!!!!! En ook ik word een gelukkig man want Jeroen komt op 8 september helemaal naar Limburgland toe om mij alle fijne kneepjes van het DAP-vak bij te brengen. Kijken of hij ook van Limburgse vlaai houdt!!!!!
Greets Roel
28 augustus 2012 om 17:57 #18061416Even een vraagje uit interesse :
Dit is voor :
En dit is het eindresultaat :
Toch ? Ik ben erg benieuwd naar de polijststappen die jullie hebben gedaan en met name naar welke producten en pads erbij zijn gebruikt.
28 augustus 2012 om 19:00 #18061417@Juffer1 wrote:
Even een vraagje uit interesse :
Dit is voor :
En dit is het eindresultaat :
Toch ? Ik ben erg benieuwd naar de polijststappen die jullie hebben gedaan en met name naar welke producten en pads erbij zijn gebruikt.
Is inderdaad voor en na. Moment alstublieft, ik verbind u even door naar de man van de techniek: uhhh… Jeroen…? :thumb
28 augustus 2012 om 19:24 #18061418Ziet er goed uit heren!!!
Het is een feit dat Jeroen DOL is op stroopwafels ;) ;)
28 augustus 2012 om 19:27 #18061419Thanks Powert! Ik snap ook niet waarom ie niet als GTStroopwafel aangemeld is….
28 augustus 2012 om 20:30 #18061420hierbij de lijst aangevuld met de pads, uiteraard hoor ik graag van de overige kenners evt tips/ of verbeterpunten.
Daar ook ik nog steeds in de leer zit, en nooit net als de rest alle kennis in pacht kan hebben.– Auto afspuiten
– Foamen
– Wassen dmv 2 emmer methode Meq shampoo plus
– Kleien
– Monello Inizio (witte pad)
– Monello Mezzo (oranje pad)
– Monello Finale (groene pad)
– Meq Last touch
– Poorboys Profesional Polish (zwarte pad)
– Meq Last touch
– Meq M26 wax
– Velgen gereinigd incl het netjes maken van de banden
– Kunstof delen behandeld
– Ramen gereinigd
– Dorpels en binnenzijde deuren gereinigd
– Meq Last touch@GTSpower: Stroopwafels roeleren de pan uit :thumb
29 augustus 2012 om 06:13 #18061421@B44 wrote:
– Monello Inizio (witte pad)
– Monello Mezzo (oranje pad)
– Monello Finale (groene pad)
– Meq Last touch
– Poorboys Profesional Polish (zwarte pad)
@B44 : bedankt voor het aanvullen van je lijstje.
De reden dat ik hierom vroeg is omdat ik ondanks dat de auto enorm is opgeknapt na het zien van de “afterfoto” het idee heb dat er nog veel meer resultaat te behalen is.
Ik hoop niet dat je het erg vindt, maar hieronder mijn visie op je stappenplan :Je gebruikt de allerzwaarste compound (polijstmiddel) met een pad die weinig cutting heeft, daarna een medium polijstmiddel met een van de zwaarste pads ?
Die bouw je dan in een keer af met de lichtste polish en een van de lichtste pad’s die er zijn ?Even afgaand op mijn ervaringen met de Vectra C lak en de staat waarin deze lak zich volgens de foto’s bevindt zou ik gebruiken :
– Inizio Forza op een oranje pad
– Mezzo op een oranje pad
– dan of Mezzo of Finale op een witte pad (afhankelijk of de lak strak genoeg is)
– Finale op een licht groene padDe stappen die je nu hebt uitgevoerd liggen zover uit elkaar dat het niet op elkaar aansluit.
Als voorbeeld ben je nu van 8 naar 6 naar 2 gegaan waar je beter van 9 naar 8 naar 6 naar 4 naar 2 had kunnen gaan.De stap met de Prof polish snap ik ook niet helemaal. Deze lakken zijn zo hard dat de PP geen genoeg cutting vermogen heeft. Ook gebruik je deze op een zwarte pad welke ook geen enkele cutting heeft. Logischer was geweest om de zwarte pad dan met Finale te gebruiken of deze helemaal over te slaan en te kiezen voor een extra tussenstap.
De PP is een mooi product om de lak te reinigen maar dat heb je nu al door te polijsten gedaan.Ook lees ik dat je de lak afneemt met Meq’s Last Touch. De opzet na het polijsten is dat je iedere stap afneemt met een doek (voor ieder polijstmiddel een andere doek pakken) en dat je na de laatste stap (mag uiteraard ook na iedere polijststap en is eigenlijk ook wel aan te bevelen) de lak reinigt.
Dit doe je dan met een middel op basis van alcohol omdat je de olieen van het polijstmiddel wil verwijderen. Last Touch zit vol met toegevoegde “zooi” en het laatste wat dat middel doet is de lak schoonmaken. Spuit maar eens wat op de lak, neem dat eens af en je voelt dat de lak gladder wordt : een echt schone lak voelt juist stroever aan ;)Ik zou bij de volgende bestelling zeker een middel zoals de Eraser of de Spruzzo meebestellen.
Je loopt namelijk het risico dat je nu nog “schades” hebt die vol gestopt zitten met olieen vande polijstmiddel en zooi van de Last Touch. Uiteindelijk raak je deze wel kwijt door het wassen en komen er “opeens” ” schades” naar boven.
Ik gebruik het woord schades maar bedoel dan swirls en kleine krasjes.Hopelijk kan je wat met mijn informatie, nogmaals : is echt bedoeld als opbouwende kritiek en zeker niet om iemand af te branden of af te kraken !
Iedereen ziet dat de Vec er enorm van is opgeknapt en dat het zeker zin heeft gehad.Gr. Arjan
29 augustus 2012 om 10:04 #18061422Allereerst zie ik dit niet als een aanval, en neem ik zeker een aantal punten mee.
Mbt het gebruik van de pads moet ik een kleine correctie toevoegen.MIjn volgorde was: Oranje, wit, groen, en de PP op zwart.
Jou tips mbt het gebruik van de pads zal ik zeker gaan testen op mn eigen lak, mijn dank daarvoor.
Mbt de LT vindt ik dit een onwijs fijn product aangezien ik deze onwijs verdun. Maar uiteraard zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden en dit dus ook getest kan worden.
Mbt de spruzzo, deze ligt als het goed is vandaag op de Mat ;)
Mbt het afbranden/ afkraken kom ik uit een organisatie waar dit dagelijkse kost is, dus wanneer ga je ermee beginnen ;)
Nogmaals dank voor je input, het wordt zeker op prijs gesteld.
Ik ben iig erg content met het feit dat Florian tevreden is, en mocht hij het willen kan ik een aantal aanpassing toepassen op zijn wagen mocht dit op mijn eigen lak getest zijn.
29 augustus 2012 om 11:04 #18061423@ Arjan;
Goede feedback! Sterker nog, volgens mij bespeur ik zelfs nog een sandwichmethode in de tekst ;) !
My respects iig en thanks!
@ Jeroen;
Kom maar door :thumb !!
25 februari 2013 om 12:54 #18061424Schoon werk :kewlpics
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.