DB"S!!!!! vragen over hoe en wat

Forumindex Forums Modellen Astra DB"S!!!!! vragen over hoe en wat

  • Dit onderwerp is leeg.
17 berichten aan het bekijken - 26 tot 42 (van in totaal 42)
  • Auteur
    Berichten
  • #17553989
    robert_corsa
      Lid sinds:
      16 May 2009

      @14xe: je heb wel gelijk hoor, basiskennis is niet beroerd hoor, weet wel wat ik wel en niet moet kopen. (van de goedkopere setjes dan)
      weet wel heel veel van instalaties thuis, maar dat is totaal iets anders, is niet eens te vergelijken.

      ben wel een tijdje bij de ron de vries geweet vandaag, veel info gehad, en denk dat ik nog ff wacht met wedstrijden, ik werk dan wel, en heb er wel wat voor over, maar het gaat idd veel geld kosten als je leuk mee wilt komen met de rest.
      -zwaardere versterker
      -bekisting maken
      -goeie woofers
      -zwaardere bekabbeling
      -auto dempen
      -condensator
      -extra accu.
      ga zo maar door, dat kost wel pittig geld. je gaat zo naar 3000 euro toe, dan begin je pas.

      over een paar jaar maar eens mee beginnen, wil het wel heel graag, het audio gedeelte spreekt mij erg aan:wub. ga eerst maar sparen, nu en dan eens wat kopen, en veel meetings en shows afgaan en info vergaren, in veel auto’s luisteren.

      maar, ik wil nu evengoed iets beters acherin mijn kofferbak.
      hoe zijn die jl audio speakers?
      mijn eisen:
      het moet harder gaan als wat ik nu heb.
      -moet goed klinken, geen boem bass
      -moet heel diep gaan.
      afwerking en uiterlijk boeit mij niet zo.
      als het maar aan mijn eisen voldoet.

      maximale prijs: 600. maar, er is een marge

      geen kicker dus, heb er toch goeie verhalen over gehoort

      #17553990
      Powercorsa
        Lid sinds:
        26 October 2007

        – De versterker moet worden gekozen op de subwoofer die je wilt gebruiken, als je bijv. een versterker heb die meer kan leveren als het piek vermogen kan je het maximale uit de woofer halen. Je moet dan wel GOED afregelen anders kost het je je woofer.
        – Goede woofers zijn nog geeneens zo belangrijk, wat belangrijker is dat je kist goed berekend is voor de subwoofer en voor het doel.
        – De bekabeling moet worden aangepast op het gebruik, dus op het stroom verbruik van de versterkers
        – Dempen is een pre, hiermee kan je winst behalen
        – Condensator geen aanrader, extra accu achterin wel.

        Je kan gewoon rustig aan beginnen, je hoeft niet perse eerste te worden om een leuke en leerzame dag te hebben.
        Op o.a http://forum.showyoursound.nl en http://www.12vhifi.nl staat een heleboel nuttige informatie
        Op http://www.emmanet.nl kan je zien waar en wanneer er een Emma wedstrijd wordt gehouden.
        Het seizoen 2009 is nu wel afgelopen maar in begin mei 2010 zullen ze wel weer beginnen met seizoen 2010.

        Kicker is echt voor het ram werk, muzikaal kan/mag je ze niet noemen.

        Als ik m’n lijstje bekijk dan heeft/gaat (heb nog niet alles aangeschaft) het me ook al zat gekost :P

        high-end HU 350,-
        bekabeling 250,-
        versterkers 600,-
        woofer 200,-
        speakers voor 160,-
        accu 325,-

        #17553991
        jaccomega
          Lid sinds:
          10 January 2006

          origineel gepost door Powercorsa

          origineel gepost door jaccomega
          heb audio system woofers en versterker en compo heb er 145.0 db mee gedraaid. en moet volgens mij nog harder kunnen.heb ook al heel wat merken in de auto gehad.maar vind zelf audio system helemaal toppie:wors

          Welke serie woofers heb je dan??
          Wel erbij vermelden, de lage series gaan dit echt niet halen. Daarnaast heb je er genoeg vermogen op staan.
          En de meting, door wie is die gedaan? Als ik bijv. naar Emma wedstrijden kijk is die score erg hoog. Lijkt op een meter van een winkel die een beetje te ruim meet.

          Vec Station heeft een dubbele 12 inch woofer met elk een versterker van 2.4kw, dat is een best beetje en met een goede wedstrijd kan hij 150+ dB behalen. Maar met een slecht wedstrijd kan dit ook een heel stuk minder zijn.
          Zie hier bijv de uitslagen van een wedstrijd, kijk dan naar de 4 woofer klasse
          http://www.emmanet.nl/uitslagen/2009/Uitslag_Speed_2009_ESPL.pdf
          Ronald behaalde hier 141.4 db dicht en 140.4 open

          Als ik het goed heb is hij ook Nederlands kampioen 2009 geworden.

          heb de kryptons met op allebei een f2-500 versterker
          is gemeten op de meeting bij opel club zeeland had op emma meter de eerste x 142.9
          en weet inderdaad dat er veel vershil per wedstrijd(cd) is
          maar word nu allemaal in m`n combo opnieuw ingebouwd,door iemand van de jury van emma:D

          #17553992
          Powercorsa
            Lid sinds:
            26 October 2007

            Dan is het erg netjes, en dat zijn idd. wel de hogere klassen van AS.

            Hee…..dat is vals spelen :P:P:P:P….
            Zal zeker resultaat opleveren, succes bij de wedstrijden :thumbup

            #17553993
            jaccomega
              Lid sinds:
              10 January 2006

              origineel gepost door Powercorsa
              Dan is het erg netjes, en dat zijn idd. wel de hogere klassen van AS.

              Hee…..dat is vals spelen :P:P:P:P….
              Zal zeker resultaat opleveren, succes bij de wedstrijden :thumbup

              doe het niet echt voor wedstrijden,want kan daar bija niet naar toe:(

              maar ben er zeer goed over te spreken over hogere klasse

              #17553994
              robert_corsa
                Lid sinds:
                16 May 2009

                haha, je die db uitslagen zijn soms erg aangedikt ja. heb wel al wat gezien, op 100% tuning dit jaar. nou, kan je zeggen dat er veel goed spul tussen stond. tenminste, dat was er wel vanaf tezien.
                maar met metingen mag je je handje dichtknijpen 140db.
                stond een fiat bravo station. met 2 flinke woofers van?? (gele conus, brede dikke rand, merk begint met een M geloof ik)
                heb daar ff gestaan tijdens de metingen, heb 12 auto’s gezien, en de meeste haalde 130/140 db. niet veel meer dan dat. maar was wel leuk.

                nou weet ik nog steeds niet wat ik moet doen, vind die woofers van jl-audio wel er mooi, maar die lage gevoeligheid houd mijn tegen, wil wel gewoon een knap geluid. als deze woofers in mijn auto komen, dan worden het er 2, en apparte kisten, gsloten systeem.
                volgens ron de vries moet dit onwijs goed spelen op mijn versterker.
                moet zeggen, dat ik wel goeie ervaringen heb met ron de vries. mijn versterker had problemen, en alles is zonder gezeur verholpen, helaas daarna weer problemen, en het is weer alemaal verholpen. en bij het kopen van audio daarzo, doen ze er veel gratis bij.

                tot nu toe bevalt het goed, maar wil nu wel eens een goed geluid in mijn auto, dus zijn die jl-audio woofers goed te noemen? iemand die ervaring met dit merk heeft?

                iemand nog goeie test nummers?
                heb er al heel veel, maar wil nog meer:jerry

                #17553995
                kaneelschep
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  30 November 2004

                  Ik ben persoonlijk ook voor flink hard geluid, maar ik wil wel ook verschillende muziek stijlen MOOI kunnen beluisteren ook op zachter volume.. nu heb ik echt zeker geen proffesionele opstelling maar voor het geld vind ik het wel mijn ding.
                  Ook denk ik persoonlijk dat wedstrijden winnen (Beuken en max belasting) of gewoon lekker muziekje luisteren in de auto zodanig dat je moeder er ook nog in wil zitten niet helemaal hetzelfde is en misschien ook niet zo makkelijk/goedkoop te realiseren is.
                  Als je nu al zegt dat je ook op lagere belasting mooi geluid wil dan heb je jezelf al antwoord gegeven over die speakers.
                  Heb je al eens hier gekeken? Linkje Best een hoop basic info over alles.
                  En een kist maken is helemaal niet zo moeilijk hoor.. Bij elke speaker komt een specsheet met volume maten. Als je die enigzins aanhoud komt het wel goed. Die oude boekenkast die in de weg stond verzagen, 12 inch gaatjes erin, stapeltje schroeven erin jagen en een siliconekit-spuit leegspuiten. Demping stofje eromheen als je wil.. En klaaaar.

                  Deze past precies tussen de veerpoten en tegen de achterbank van een kadett. En als je hem op zn rug legt kan je op de onderkant de condensator en versterker schroeven..
                  En toch heel dicht bij de specs van de speaker.. Terwijl ik er echt geen bal van wist toen ik hem maakte.. :P

                  Verder vragen heeft nooit zo’n zin.. je moet er uiteindelijk zelf naar luisteren.. Dus goed je oren en ogen openhouden op meetingen of gewoon iets kopen en weer doorverkopen alst niet bevalt.. :D

                  :D

                  #17553996
                  Powercorsa
                    Lid sinds:
                    26 October 2007

                    origineel gepost door robert_corsa

                    nou weet ik nog steeds niet wat ik moet doen, vind die woofers van jl-audio wel er mooi, maar die lage gevoeligheid houd mijn tegen, wil wel gewoon een knap geluid. als deze woofers in mijn auto komen, dan worden het er 2, en apparte kisten, gsloten systeem.
                    volgens ron de vries moet dit onwijs goed spelen op mijn versterker.
                    moet zeggen, dat ik wel goeie ervaringen heb met ron de vries. mijn versterker had problemen, en alles is zonder gezeur verholpen, helaas daarna weer problemen, en het is weer alemaal verholpen. en bij het kopen van audio daarzo, doen ze er veel gratis bij.

                    tot nu toe bevalt het goed, maar wil nu wel eens een goed geluid in mijn auto, dus zijn die jl-audio woofers goed te noemen? iemand die ervaring met dit merk heeft?

                    Zoals 14XE al zegt, niet te veel naar die verkoper luisteren.
                    Het is ECHT een VERKOOPPRAATJE wat je hebt gehoord.
                    Hoe kan hij nou bepalen dat je een gesloten systeem moet hebben met 2 woofers????
                    Heeft hij het onderbouwt waarom hij tot dit advies is gekomen, of een paar gerichte vragen gesteld (doel/muziekstyle/wat je nog verder wilt/gaat doen/enz)

                    Als je laag wilt zal je al gepoort moeten hebben (op een paar woofer uitzonderingen na)
                    Tevens heeft de gepoorte kist een + 3dB winst t.o.v. een gesloten
                    En als je 2 woofers wilt aansluiten zullen dit dan 2x 500W RMS moeten zijn, aangezien je versterker niet meer levert.

                    Het grote voordeel van een gesloten kist is dat je hiermee weinig fout kan doen.
                    De kist is minder kritisch om te bouwen en je houd meer controle over de woofer.
                    Tevens zijn deze qua grote ook wat kleiner, omdat je minder volume nodig hebt.

                    Je zal altijd verschillende meningen horen, wat je zelf mooi vind klinken kan een ander niet mooi vinden. Het is echt een kwestie van smaak. Mijn advies is om eens op je gemak te gaan luisteren, hetzij op een meeting hetzij in verschillende winkels.
                    Het liefst nog de verkoper wegsturen :P:P

                    Houd met je budget ook rekening met kabels en aansluitmaterialen, deze lijken goedkoop maar kosten toch nog redelijk veel van je budget, kijk maar eens naar mijn opsomming (toch even gauw 250 euro aan kabels en dan heb ik nog geen aansluitmateriaal mee gerekend)

                    Tip: Ze mogen wel doen dat je wat gratis krijgt, maar dit is in werkelijkheid anders.
                    Er zit op sommige producten een redelijke marge, waardoor je het dus toch echt ZELF betaald. Ik krijg dan liever korting dan dat ik wat gratis krijg.

                    #17553997
                    robert_corsa
                      Lid sinds:
                      16 May 2009

                      ja, ik moet idd zelf luisteren, dat klopt.
                      ze vragen je altijd wat voor muziek je draait, wat je eisen zijn, of je hard wil spelen, of het laag moet gaan, etc etc.
                      maar het blijft idd persoonlijk.

                      dat je het uteindelijk zelf betaald klopt wel, maar toch, bij de meeste klante die goedkopere setjes kopen, doen ze er niks gratis bij.

                      bekabeling heb ik al, die is van redelijke kwaliteit, dus die kan wel lbijfen.
                      had in mijn vorige (en die andere auto’s daarvoor) ook nog een 4 kanaals versterker, dus heb de beste kabels n op mijn monoblock.

                      ik ga veel luisteren, dan denk ik dat het goed moet komen.
                      bedankt voor alle hulp en tips. heb er veel aan gehad:angel

                      bijna alles is te beluisteren in ijn auto, daar doen ze niet moeilijk over, dat is ook erg lekker.

                      als ik wat heb laatik het weten!!!:angel

                      #17553998
                      robert_corsa
                        Lid sinds:
                        16 May 2009

                        na veel verschillende subwoofers gehoort te hebben (ook in mijn auto) .
                        o.a. mtx, hertz, rockford, jl audio en jbl, ben ik overstag gegaan me kicker!!
                        een dubbele woofer 12” gepoort dubbel spoels.
                        klink heel goed, kan heel hard, gaat heel diep, verassend beheerst diep, had het niet verwacht.

                        heb eerst nog de 4kante versie van kicker erin gehad, dat dreunde veelste veel.
                        de kicker die ik nu heb bevalt heel goed.
                        binnenkort foto’s.
                        als er intresse is natuurlijk:P:jerry
                        niet iedereen is fan van kicker, maar deze klinkt heel goed, ook op de cd van kane akoestich live.

                        #17553999
                        corsa2.016v
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          22 August 2006

                          Mijn kameraad zijn oom, stond (vele) jaren geleden in de top(3/4) van nederland,(voor de schat ik 35+ het was een nissan)
                          en die zweerde bij JL-AUDIO subs en HIffonics versterkers, en 1 van die versterkers ligt nog altijd bij mijn kameraad in de kofferbak ,
                          de woofers te slopen.

                          ik persoonlijk ga ook voor hiffonics, en als ze nog maken subs van Cerwin Vega.

                          En voor kennis van zaken ging ik naar Rob? van Stagar(nu Brezan?)in Stadskanaal.
                          Ik wou een paar hoedenplank speakers (6×9)voor mijn vriendin haar auto,
                          hij kwam er aanzetten met een setje van 25/35 euro en zei dat het klonk alsof er een versterker achter zat, en er was geen woord van gelogen:thumbup

                          #17554000
                          robert_corsa
                            Lid sinds:
                            16 May 2009

                            ja, jl audio schijnt ook heel goed tezijn.
                            ik had 1 van de beste modellen in mijn auto, 12”, enkel spoels.
                            tenminste, de bete die hun hadden staan.
                            in een gesloten kast, 2 woofers, en ik vond het in vergelijking met mijn oude hertz helemaal nergens naar klinken, de bass was heel ver te zoeken.
                            ik had daarvoor wel een geporte kast kunnen maken, maar dan zou het nog niet klinken als ik had gewild.

                            want het mag van mij soms wel een beetje hard gaan, en toch goed klinken.
                            dan zullen die kickers niet de beste zijn, maar ik ben er heel blij mee.

                            mijn pa had in zijn auto 13cm speakers van magnat, een duurdere lijn. in de aanbieding gekocht voor 50 euro, maar het klonk echt heel goed. de prijszegt toch niet altijd alles.

                            en thuis heb ik en redelijk goeie instalatie staan, gewoon stereo natuurlijk, dan is het wel leuk om in de auto even te knallen:wors

                            #17554001
                            Silence
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              16 December 2005

                              ze letten bij echte EMMA wedstrijden op alles wat je maar kunt verzinnen je kist moet echt muurvast zitten alles moet netjes afgewerkt zijn en niet zomaar snel aangesloten dat er overal een wirwar van draden is.

                              ik zou eens een mailtje naar EMMA sturen en kijken at hun je kunnen vertellen want tegen de echte pro’s kan bijna niemand op.

                              zo was ik laatst bij een officiële wedstrijd en dan zie je auto’s binnen komen en gaan op autoambulances omdat ze stampvol zitten met muziek daar kwam dan toevallig een oude renault traffic aangereden van een vrachtwagen af hij had 6x 12 inch weet niet welk merk maar zette een score neer die ik nog nooit had gezien op een EMMA meter 169,9 DB met enkel een bassfrequentie van 10 seconden en het was gelijk gebeurd.

                              #17554002
                              robert_corsa
                                Lid sinds:
                                16 May 2009

                                heb op shows meerdere auto’s gezien, daar kan je gewoon niet tgenop dan. dan moet je je auto opofferen, achterbank eruit en helemaal dichtbouwen.

                                heb o.a. een pt-cruiser gezien met alles van kicker, 2 fiatje chiceciento’s etc ec, dan praten we pas over db”s, maar dat gaat mij te ver, ten eerste omdat het niet te betalen is, en ten 2de omdat ik mijn auto niet meer kan gebruiken

                                #17554003
                                corsa2.016v
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  22 August 2006

                                  die wedstrijdauto’s zijn kwa geluid ook niet mooi meer ,
                                  dan moet je aan zoveel schuifjes en knopjes draaien ,enz om het geluid weer
                                  fatsoenlijk te krijgen

                                  @16vpower

                                  bij mij was het altijd netjes afgwerkt (laten bekleden)
                                  en vast zat het zeker, want we hadden overal hoekijzers(zeg maar waar je
                                  een schutting mee vast zet) gelast

                                  #17554004
                                  gekke-pappa
                                    Lid sinds:
                                    31 October 2009

                                    origineel gepost door robert_corsa
                                    die liedje ga ik uitproberen.

                                    heb de keuse gmaakt, hou mijn monoblock, omdat die heel hoog vermogen aan kan. hij is 1000 rms, kan het deuubele hebben volgens ron de vries.

                                    goede verkoper :angel
                                    maar zou me eerst verdiepen ,gaat lekker een keer naar een show ,doe je meer info op dan lukraak te gaan vragen
                                    en proberen

                                    #17554005
                                    Powercorsa
                                      Lid sinds:
                                      26 October 2007

                                      origineel gepost door corsa2.016v
                                      die wedstrijdauto’s zijn kwa geluid ook niet mooi meer ,
                                      dan moet je aan zoveel schuifjes en knopjes draaien ,enz om het geluid weer
                                      fatsoenlijk te krijgen

                                      Ben ik het niet helemaal mee eens, ga maar eens bij Emma luisteren.
                                      Vooral de SQ en SQL wedstrijden.

                                    17 berichten aan het bekijken - 26 tot 42 (van in totaal 42)
                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.