DB"S!!!!! vragen over hoe en wat

Forumindex Forums Modellen Astra DB"S!!!!! vragen over hoe en wat

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 42)
  • Auteur
    Berichten
  • #17214364
    robert_corsa
      Lid sinds:
      16 May 2009

      hallo astra rijders!!!!

      ik wil gaan updaten met mijn audio. alleen een zware subwoofer.

      ik heb nog een dubbele sub van hertz. speeld onwijs goed, klinkt heel mooi.

      maar wil n voor db’s gaan. nu enkele vraagjes daarover.

      -wat voor muziek moet je draaien om het hoogste db’s te halen? wat voor nummers geven de meeste db’s weer?

      vanaf welk vermogen kan je leuk meedoen met wedstrijden?

      heb een hertz subwooferop het oog. 2000watt rms, 8000 max. 12”. is dit wat? of heb ik meer nodig?

      alle info is welkom, wil weten wat het precies inhoud allemaal.

      kan ook wel op google zoeken, maar hierop vragen is veel leuker, en makkelijker (liever lui dan moe he:angel)
      maar ook betrouwbaarder.

      heb mn audio tekoop staan trouwens. zie verkoop topic

      #17553965
      tijgetje57
      Deelnemer
        Lid sinds:
        7 July 2004

        wat heel goed speelt is Eartquake. Dan bouw je een kist met een Magma sub erin + slab.

        Dikke versterker van hetzelfde merk erop of vergelijkbaar en je dreunt de deuren uit de sponning vandaan.

        #17553966
        erwin78
          Lid sinds:
          23 May 2009

          tja ik haalde met 2 pyle 12″ subjes 138DB wel een hifonics 2×500 rms erachter op 2ohm stabiel, stond toendertijd iedereen van te kijken.

          Wel een fatsoenlijk kistje eromheen, ging harder als menig rockford fosgate installatie.

          #17553967
          IceFreak
            Lid sinds:
            2 January 2007

            Bij officiele metingen worden dezelfde CD’s gebruikt. Zo krijg je het niet voor elkaar dat iemand kan ‘vals spelen’ met speciale CD’s/nummers.

            Qua subwoofers en versterkers zijn er altijd mening verschillen :P. Ik heb zelf met een ‘goedkoop’ setje van MTX 136dB gehaald.

            Succes!

            #17553968
            robert_corsa
              Lid sinds:
              16 May 2009

              Heb nu een hertz monoblock van 1000watt. Wil kijken of ik daar wat mee kan. Eigen kist maken is geen probleem. Ken iemand die al jaren zelf high end speakers met afgestemde kast maakt. Moet de bass die zijn? Zo niet, kan je volgens mij heel goed hardcore draaien. Moet ik nog extra spullen aansluiten? Of is een subwoofer met versterker al genoeg? Goeie kabels uiteraard.

              #17553969
              Bluns
                Lid sinds:
                24 December 2005

                Als eerste zorgen voor een goede voeding..
                Dus flinke kabels bv 50mm2 en een extra accu, echt dat doet wonderen..

                Verder zou ik geen hardcore draaien maar meer ergens naar R7b gaan met lange lage bassen..

                Dat ligt verder toch aan de kist die je bouwt en de tuningfrequentie..

                Had met mn oude setup (Audio System X-ion 15-1000 met een Twister F2-500) 143,2 dB dat ging vrij hard..

                Maar let erop dat als je de eerste keer aan zoiets mee doet, het zwaar tegen valt. Er zijn daar mafkezen die er zo veel geld tegen aan gooien dat je het toch nooit gaat winnen.

                Misschien een idee om het EMMA boek/regelement door te lezen?

                #17553970
                robert_corsa
                  Lid sinds:
                  16 May 2009

                  ik ga sowieso wel heel veel info ophalen van internet.
                  hhoe kan je een extra accu aansluiten? zou je naast je orginele accu een plaat kunnen lassen en daar een 2de accu tussen plaatsen?
                  of kan de accu onder de moterkap?

                  geen hardcore, mooizo:jerry
                  kist kan zeer professioneel gemaakt worden, verder kan ik heel veel info bij ron de vries halen, hun doen ook aan db’s in een fiat bravo met dls instaltie.

                  wat is r7b? kan niks vinde ervan op google
                  heb ook vaak van die flesjes gezien (condensator???) weet net presies wat die dingen doen, maar werkt het? ze geven een boost van 10 db toch?

                  #17553971
                  IceFreak
                    Lid sinds:
                    2 January 2007

                    Enige wat een condensator doet is eventuele spanningspieken en spanningsdalingen opvangen en ervoor zorgen dat er naar de versterker een mooie lineaire 12V gaat.

                    #17553972
                    robert_corsa
                      Lid sinds:
                      16 May 2009

                      oke, niet echt intresant dus, is alleen leuk met high end instaltie,

                      #17553973
                      IceFreak
                        Lid sinds:
                        2 January 2007

                        Ligt er eigenlijk aan wat voor accu je hebt. Je kunt namelijk het probleem krijgen, vooral bij de grotere/zwaardere versterkers, dat je de auto na een paar keer hard draaien niet meer kan starten. Of dat je tijdens het hard draaien de lichten gaan flikkeren. Dan is een condensator pas noodzakelijk.

                        #17553974
                        Bluns
                          Lid sinds:
                          24 December 2005

                          Condensator is grote onzin als je stroom voorziening dik in orde is.. Daar kan je dus beter voor zorgen.

                          Een 2e accu kan ook in de kofferbak geplaats worden, zorg dan wel dat het een onderhoudsvrije gel accu is.

                          Ik bedoelde R&B muziek niet R7B ;) maar lekker lange lage bassen.. Heerlijk.. vooral op grotere woofers..

                          #17553975
                          robert_corsa
                            Lid sinds:
                            16 May 2009

                            origineel gepost door Bluns
                            Condensator is grote onzin als je stroom voorziening dik in orde is.. Daar kan je dus beter voor zorgen.

                            Een 2e accu kan ook in de kofferbak geplaats worden, zorg dan wel dat het een onderhoudsvrije gel accu is.

                            Ik bedoelde R&B muziek niet R7B ;) maar lekker lange lage bassen.. Heerlijk.. vooral op grotere woofers..

                            mmm, in de koferbak, ben ik niet blij mee, moet elke zaterdag spullen meenemen, is niet handig, moet nu al mijn woofers erit halen.
                            ja, ik heb nu 2x 10” woofers, maar gaan ook lekker diep hoor. maar niet hard. als je de achterklep open zet met radio open, dan zie je geneog bewegen, maar er komt niet meer heel veel bass uit dan, en dat wil ik wel.
                            maatje heb alles rockford in zijn auto, 2 x compo set op rockford versterker, hoedeplank ovale speakers van rockford met versterker, en een monoblock met daarop 1 kist met 2 woofers, 12”. speeld wel erg hard, ben behoorlijk jaloers op dat joch, maar het klinkt niet mooi moet ik zeggen. dan heb ik weer een mooier geluid.

                            maar ik wil db’s scoren i.c.m een goed geluid.
                            het spulletje staat in de verkoop, daarna maar eens kijken voor iets anders.

                            #17553976
                            Bluns
                              Lid sinds:
                              24 December 2005

                              Mijn keuze gaat ook niet uit naar rockford..
                              Heb momenteel al wat setjes van Audio System gehad en wil nooit meer anders..

                              Ik weet niet wat je budget is? Maar een 12″ Krypton woofer in gepoorte behuizing op een Steg K2.03 is echt masterlijk. Het klinkt ten eerst super en je blijft absoluut niet graag in je auto zitten.

                              Doe daar een setje Audio System Helons 165 bij voor in de deuren met een leuk versterkertje.. Het knalt en klinkt super!!

                              Zeker weten dat als je dat hebt gehoord, nooit meer anders wil.

                              #17553977
                              robert_corsa
                                Lid sinds:
                                16 May 2009

                                origineel gepost door Bluns
                                Mijn keuze gaat ook niet uit naar rockford..
                                Heb momenteel al wat setjes van Audio System gehad en wil nooit meer anders..

                                Ik weet niet wat je budget is? Maar een 12″ Krypton woofer in gepoorte behuizing op een Steg K2.03 is echt masterlijk. Het klinkt ten eerst super en je blijft absoluut niet graag in je auto zitten.

                                Doe daar een setje Audio System Helons 165 bij voor in de deuren met een leuk versterkertje.. Het knalt en klinkt super!!

                                Zeker weten dat als je dat hebt gehoord, nooit meer anders wil.

                                speakers in de deuren blijfen zo. heb in mijn colt en corsa alle speakers vervangen, en daar begin ik niet meer aan. vooral niet met mijn g, dat zit behoorlijk ingewikkeld inmekaar.

                                heb je foto’s van je instalatie?
                                evt prijsen? ben nu wel benieuwt geworden.
                                prijsen mogen ook u2u. prijsen zullen er niet om liegen.
                                tja, buget, hangt ervan af wat het kosten gaat, en wat ik ervoor krijg.

                                #17553978
                                Powercorsa
                                  Lid sinds:
                                  26 October 2007

                                  Helaas werkt het niet zo makkelijk als je nu wilt.

                                  Als je in het dB wereldtje wilt meedraaien zal je toch wat meer moeten/willen doen.

                                  Denk aan de volgende dingen
                                  – Bekabeling netjes en goed afwerken
                                  – Demping in de auto aanbrengen
                                  – Veel testen, de woofer en sub die aangegeven worden zijn echt niet slecht maar het kan in jou auto bijv. weer tegenvallen.
                                  – (te) veel vermogen op een subwoofer willen zetten (met natuurlijk het risico van een beschadigde sub)
                                  – enz.

                                  Je zal ook echt de voorspeakers moeten gaan aanpakken anders klinkt het op hoog volume alleen maar boemboemboem. De sub zal dus dan zo veel overheersen dat het gewoon niet meer mooi klinkt, als je dit wilt adviseer ik je om met de DB drag wedstrijden mee gaan doen. Daar maakt het niet uit hoe het ingebouwd zit en hoe het klinkt, als het maar dB’s trekt. Bij Emma wordt er toch wat meer van je verwacht, en als je hoog wilt eindigen zal je hier ook tijd in moeten stoppen. dB’s zegt nog niet zo veel bij Emma, een stukje (inbouw)kwaliteit wordt ook geëist (om hoog te eindigen)

                                  Het is meestal een spelletje met zo veel mogelijk vermogen op een woofer zetten om hierdoor een hoge score neer te kunnen zetten. Zie Vecstation hier van het forum maar, die heeft ook veel te veel vermogen (boven de specificaties) zitten. Het kan fout gaan, maar je kan ook geluk hebben dat het goed uitpakt.
                                  Een woofer met een hoge gevoeligheid geeft natuurlijk ook een stuk voordeel :thumbup

                                  #17553979
                                  robert_corsa
                                    Lid sinds:
                                    16 May 2009

                                    Klopt allemaal wat je zegt. Versterker moet de baas zijn. Ik wil wel een leuk aantal db’s halen. En in een auto overheerst een sub altijd. De akoestiek in een auto is beroerd, alles trilt mee. Om een sub als aanvuling te gebruiken kan je goed een focal gebruiken met een laag vermogen. Die dreunt minder, kent geen resonantie, en is niet aanwijsbaar. De focal die in een klein kistje zit. Is een keer meedoen op een meeting of show lijkt mij wel wat. Wil nog niet profesioneel gaan.

                                    #17553980
                                    zetos
                                      Lid sinds:
                                      4 January 2009

                                      Hey

                                      Een 2de accu is ook niet altijd alles als je nagaat dat je dan een klasse hoger gaat zitten en dus nog meer moeite moet gaan doen voor hogere DB’s ik had zelf in me gsi 2xjbl p1222 en jbl 14001 mono blok haalde 140,9 db. Ben nu bezig met auto van me maatje alles audio system voorin helon compo steg amp krypton woofer gaat als een malle 62 liter gepoorte kist haal je wel wat dbs mee. en oververmogen op je subs is niet erg ik speel met 2x 400 rms op 1500 rms monoblok krypton woofer is 1000 rms de steg k203 gemeten 1900 rms ze geven 1740 rms op dus goede amps zeker een aanrader!!!! en voor dbs heb je geen voor speakers nodig zal ze met db drag wel uit de iso halen van je radio gaan ze ook niet stuk xD

                                      Greetz Wes

                                      #17553981
                                      Cheater
                                        Lid sinds:
                                        19 October 2009

                                        Speakers vervangen in een Astra is nou niet de meest moeilijke klus.

                                        Voorzichtig de deurpanelen demonteren, originele speakers demonteren, nieuwe speakers monteren (dit zal niet direct gaan, vanwege de rare plug die opel aan de kabel heeft zitten). Deurpanelen weer monteren.

                                        Onthoud, dat je wel ‘speakerverhogers’ nodig hebt. Die kosten een tientje ongeveer (voor 2).

                                        #17553982
                                        kaneelschep
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          30 November 2004

                                          speakers vervangen zal je wel moeten. die originele geven de db’s zeker nie..
                                          Ik heb juist wel goede ervaringen met condensators.
                                          Al met de typische 6 kanaals gto6000 met daaraan 2X12 inch mtx subs samen in gepoorte kist, 2 jbl power serie hoedenplank speakers en een composetje voorin begon bij heftige bassen alles mee te knipperen in de auto. en dan had ik echt dikke dikke plus en min kabel naar de accu. En een 75AH accu. ook klapte de automatische hoofdzekering er nog wel eens uit.
                                          Faithless – machines r us, lukte dat altijd mee!
                                          Toen ik dat zat was en een redelijk goedkope condensator van conrad geplaatst had was alle ellende over. Gewoon KNALLEN!
                                          En een paar liedjes waar het altijd wel leuk mee testen is (of je de muziek leuk vind of niet :D )
                                          Prince – Cream
                                          avancada – Jump Pump Break (Warp Brothers Terror Horns Mix).mp3
                                          Bubbles – Bidibodi Bidibu – (Super Troopers Mix).mp3
                                          01 – Metallica – Black Album – Enter Sandman.mp3
                                          02 – Bump It (Feat. Zap Mama & Karo – Erykah Badu.mp3

                                          #17553983
                                          robert_corsa
                                            Lid sinds:
                                            16 May 2009

                                            die liedje ga ik uitproberen.

                                            heb de keuse gmaakt, hou mijn monoblock, omdat die heel hoog vermogen aan kan. hij is 1000 rms, kan het deuubele hebben volgens ron de vries.

                                            ik ga 2 woofers van jl audio 12w3 v3-4.
                                            volgens ron de vries gaan ze zeer laag, audiofiele kwaiteit.
                                            wat denken jullie ervan? gevoeligheid is aan de lage kant, dus je moet veel volume maken om wat te horen. op laag volume hoor je weinig. dat is wat ik denk. bij ron de vries praten ze er vol lof over.
                                            gesloten speelt het al zeer goed, maar om alles eruit tehalen moet je gepoort kast maken, die kist moet je dan wel laten maken.

                                            http://rondevries.nl/index.php?page=producten_bekijken/detail.php&product_nr=8016&hoofdgroep=8&subgroep=120

                                            hoop dat ik een link mag plaatsen.
                                            dus, wat denken jullie? dan kan ik ze van de week ophalen.

                                            #17553984
                                            robert_corsa
                                              Lid sinds:
                                              16 May 2009

                                              of ze raden een serrie van kicker aan. dubbelle woofer 12” in 1 kist.
                                              is dat ook goed?

                                              #17553985
                                              jaccomega
                                                Lid sinds:
                                                10 January 2006

                                                heb audio system woofers en versterker en compo heb er 145.0 db mee gedraaid. en moet volgens mij nog harder kunnen.heb ook al heel wat merken in de auto gehad.maar vind zelf audio system helemaal toppie:wors

                                                #17553986
                                                Powercorsa
                                                  Lid sinds:
                                                  26 October 2007

                                                  heb de keuse gmaakt, hou mijn monoblock, omdat die heel hoog vermogen aan kan. hij is 1000 rms, kan het deuubele hebben volgens ron de vries.

                                                  Mag ik vragen waar ze die wijsheid vandaan hebben???? heb nog nooit gehoord dat een versterker in een keer 2x de specs kan leveren. Laat je niet lekker maken met het piek vermogen, maar kijk alleen naar het RMS vermogen.

                                                  f ze raden een serrie van kicker aan. dubbelle woofer 12” in 1 kist.
                                                  is dat ook goed?

                                                  Wil je een stuk kwaliteit hebben welke op lagere volumes ook leuk klink, GEEEEEN kicker nemen.
                                                  Die kunnen alleen maar rammen, en meer niet.

                                                  Daarnaast een dubbele 1000W RMS woofer (totaal 2000W RMS) op een versterker die maar 1000W RMS levert, is geen goed idee. Houd altijd oververmogen aan op de versterker als je wedstrijdplannen hebt, indien je het alleen voor persoonlijk gebruik waarbij je niet vaak en lang je volume op max heb staan kan je ze gelijk nemen. Maar als je toch wat langer/vaker je volume vol open hebt staan oververmogen nemen.

                                                  #17553987
                                                  RonaldH
                                                    Lid sinds:
                                                    30 June 2004

                                                    sorry hoor maar Ron de Vries wil enkeld verkopen wat in zijn straatje past.

                                                    laat je nou niet gek maken door alle verhalen hier over maatjes die dit en dat hebben.

                                                    ga nou gewoon eens naar zo’n meeting toe,geef je ogen de kost praat eens met mensen die er al veel langer mee bezig zijn.

                                                    je kan niet hoog eindigen zonder veel moeite te doen.

                                                    als kwalitatief goed spul wil moet je flink geld uitgeven en niet op andere dingen bezuinigen.

                                                    daarom moet je je eerst goed orienteren,kijken en luisteren.

                                                    ik wil je niet afvallen maar ik denk dat je basiskennis niet al te hoog is,spijker dat nou eens bij,hoe meer je weet hoe beter je weet welke keuze je kan maken.

                                                    deze hobby is duur als je hoog wil eindigen

                                                    ik weet dat je ergens moet beginnen,maar koop niet zomaar wat of laat je niet zomaar wat aanpraten

                                                    #17553988
                                                    Powercorsa
                                                      Lid sinds:
                                                      26 October 2007

                                                      origineel gepost door jaccomega
                                                      heb audio system woofers en versterker en compo heb er 145.0 db mee gedraaid. en moet volgens mij nog harder kunnen.heb ook al heel wat merken in de auto gehad.maar vind zelf audio system helemaal toppie:wors

                                                      Welke serie woofers heb je dan??
                                                      Wel erbij vermelden, de lage series gaan dit echt niet halen. Daarnaast heb je er genoeg vermogen op staan.
                                                      En de meting, door wie is die gedaan? Als ik bijv. naar Emma wedstrijden kijk is die score erg hoog. Lijkt op een meter van een winkel die een beetje te ruim meet.

                                                      Vec Station heeft een dubbele 12 inch woofer met elk een versterker van 2.4kw, dat is een best beetje en met een goede wedstrijd kan hij 150+ dB behalen. Maar met een slecht wedstrijd kan dit ook een heel stuk minder zijn.
                                                      Zie hier bijv de uitslagen van een wedstrijd, kijk dan naar de 4 woofer klasse
                                                      http://www.emmanet.nl/uitslagen/2009/Uitslag_Speed_2009_ESPL.pdf
                                                      Ronald behaalde hier 141.4 db dicht en 140.4 open

                                                      Als ik het goed heb is hij ook Nederlands kampioen 2009 geworden.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 42)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.