Db-controles

Forumindex Forums Overige Opel algemeen Db-controles

• Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 34)
  • Auteur
    teungts
    Deelnemer

hier in het noorden hoor ik steeds meer verhalen over db controles voor de uitlaat door de politie. zelfs een auto in orginele staat worden hier afgekeurt! mij is het advies ook al gegeven, mocht je aangehouden worden ga het filmen!!!

maar wat zijn de juiste richtlijnen waar de poltie zich aan moet houden bij het keuren/meten

BlueAstraG

Goede vraag. Ben ik ook wel benieuwd naar met mijn katvervanger, middendempervervanger en sportdemper ;)

TWA
        Deelnemer

Test moet binnen, op een betonnen ondervloer met bedrijfstemp warme motor worden gedaan. Mag dus niet buiten op straat.

Politie zal bluffen en zeggen dat ze dat wel mogen. Gewoon de mond dicht houden, de snor zn werk laten doen en bij een boete in bezwaar gaan.

Zie het zo: als er dus op het moment van meten een vrachtwagen/hells angel op Harley/vliegtuig overkomt is jouw meting niet meer correct. Ze kunnen dus nooit een correcte waarde krijgen.

Dus just accept it for then, maar thuis in beroep gaan op de beslissing ;-)

Greetz Emiel

teungts
          Deelnemer

moeten ze ook niet een bepaald toerental beet houden? want er zijn tegenwoordig auto,s die je ine de vrij set en gas geeft dan in een begrenser gaan.

turbootje
            Deelnemer

@BlueAstraG wrote:

Goede vraag. Ben ik ook wel benieuwd naar met mijn katvervanger, middendempervervanger en sportdemper ;)

hey johan. ik denk dat als je word aangehouden dat je de sjaak bent… komt aardig geluid uit je astra !!

maarja dat is het risico ervan

wim-v6
              Deelnemer

@teungts wrote:

moeten ze ook niet een bepaald toerental beet houden? want er zijn tegenwoordig auto,s die je ine de vrij set en gas geeft dan in een begrenser gaan.

Die kunnen ze dan niet meten volgens richtlijn..

Willem

teungts
                Deelnemer

dus zouden ze die ook niet mogen bekeuren

BlueAstraG

Ach ja Dik, ik ben er al voor gewaarschuwd! En alles wat opvallend is mag niet hehheh! Ik hoop alleen niet dat ze me staande houden nadat ik heb zitten trappen want dan is ‘ie nog een stukkie luider hahah!

Pastra
                    Deelnemer

Ik hoop dat het toerengebied onder de 3500rpm zal zijn :jerry
                      Daarboven begint de Groep A achter de v6 lekker te janken :jerry

dion87

maar het kan toch neit zo zijn dat een astra’tje meer geluid maakt dan een farrari ofzo.
                        of mogen die opeens wel meer geluid produceren?

TWA
                        Deelnemer

Die wel jah…zo worden ze ingevoerd ;-) type goedkeuring…

Rijden in Amsterdam stadsbussen die meer herrie maken.

Ach rij met groep a rond zonder enige demping, nooit aangehouden. Ligt er gewoon aan hoe je zelf in de buurt rond rijd.

leuke info: BRON: tuning-gids.nl

dion87

dat is ook oneerlijk, maar anderzijds betalen ze daar ook weer voor..

en het ligt er maar net aan wat voorn agent je tegenover je hebt.
                            je hebt er namelijk echt gestapo figuren bij.

tja ik ga eerdaags met een 3″ rijden met een klep ertussen die me demping omzeild. dus ff kijken hoe dat uitpakt :P

lenny0202
                            Deelnemer

Ik woon in veendam en daar hebben ze me al te pakken gehad 380€ was dat ff voor 98 db filmpje heb ik ook op youtube staan
                              http://youtu.be/GD6xffo48lg” onclick=”window.open(this.href);return false;
                              http://youtu.be/ICCjTEFUCKw” onclick=”window.open(this.href);return false;

teungts
                              Deelnemer

Lijkt wel of ze bij echt zoeken naar de hoogste db. In plaats een toerental beethouden

arjontje
                                Deelnemer

@TWA wrote:

Die wel jah…zo worden ze ingevoerd ;-) type goedkeuring…

Rijden in Amsterdam stadsbussen die meer herrie maken.

Ach rij met groep a rond zonder enige demping, nooit aangehouden. Ligt er gewoon aan hoe je zelf in de buurt rond rijd.

leuke info: BRON: tuning-gids.nl

Sorry maar wat er op die site beschreven staat klopt van geen kanten.
                                  Het is meer een verkoop praatje.
                                  Als jou auto APK gekeurd is wil niet zeggen dat de auto aan de type goedkeuring, en aan de wegen verkeerswet voldoet.
                                  Geluid is namelijk WEL een eis bij de apk, echter hoeft er niet naar gekeken te worden.
                                  Dat komt omdat elk auto bedrijf dan een meet ruimte moet bouwen, en dit een te dure investering wordt bevonden door de RDW
                                  Wel dient de keur meester officieel te waarschuwen als de uitlaat veel lawaai maakt.
                                  Maar dat wordt niet vermeld op het apk rapport, het dient mondeling te gebeuren.

Ik heb ooit eens een site gevonden waar de regels helemaal op staan.
                                  Helaas kan ik die nu niet meer vinden.

TWA
                                  Deelnemer

Klopt ook wel, maar is geen afkeur. Wat je wel meestal ziet is dat een CO2 meting te hoge waardes geeft.

Heb het wetboek ergens liggen (had ik achterin mn auto liggen, altijd leuk) maar moet dan echt gaan zoeken. Daar staat dus ook in dat je maximaal 2 db hoger uit mag komen en wat de voorwaarden van de meting zijn…

Zal weer ff gaan zoeken ;-)

lenny0202
                                    Deelnemer

Vanaf 2DB is het al een verdubbeling van het geluidsniveau volgens meneer de politie agent
                                      ik kon toen ook gelijk mn kenteken inleveren en mn auto weer laten zien met
                                      orginele uitlaat .
                                      Die is er nu ook onderuit nu heb ik 4x remus onder mn calibra homemade :D

vincent23
                                      Deelnemer

@TWA wrote:

Test moet binnen, op een betonnen ondervloer met bedrijfstemp warme motor worden gedaan. Mag dus niet buiten op straat.

Politie zal bluffen en zeggen dat ze dat wel mogen. Gewoon de mond dicht houden, de snor zn werk laten doen en bij een boete in bezwaar gaan.

Zie het zo: als er dus op het moment van meten een vrachtwagen/hells angel op Harley/vliegtuig overkomt is jouw meting niet meer correct. Ze kunnen dus nooit een correcte waarde krijgen.

Dus just accept it for then, maar thuis in beroep gaan op de beslissing ;-)

Greetz Emiel

Ik zal je uit de droom helpen, want wat je in deze post zet (en ook in andere) klopt helaas niet.

De test zal worden uitgevoerd waar het kan, dus gewoon buiten.
                                        Binnen geeft juist een extra hoge uitslag, gezien het feit dat het geluid rond gaat….

Het geluidsniveau zal worden gedaan aan de hand van de gegevens die de rdw opgeeft.
                                        Dus bijv 92 db bij 3400 tpm. (staat in kentekengegevens rdw)

Boete bedragen weet ik ff niet 123 maar ik dacht 1 tot 4 db teveel is geloof ik boete.
                                        Bij overschrijding van 5 db en meer is het boete en invordering kentekenbewijs deel 1A.
                                        Dan naar rdw voor herkeuring (dacht 180,- of 220,- euro)

Zorg maar dat je uitlaat in orde is, want de bedragen en de moeite is die blerpijp niet waard…

Gr Vinc :agent

BlueAstraG

@Pastra wrote:

Ik hoop dat het toerengebied onder de 3500rpm zal zijn :jerry
                                          Daarboven begint de Groep A achter de v6 lekker te janken :jerry

Jij bent, net als ik, sowieso de lul bij een test op DB’s. In welk toerental dan ook, Patrick! :jerry

TWA
                                          Deelnemer

@ Vinc: your right! Hierbij (moest ff spitten) de officiële regels:

bron: wetten.nl

Afdeling 2. Geluid
                                            Artikel 30

1. Het geluidsniveau moet worden gemeten met gebruikmaking van een:
                                            a. geluidsniveaumeter;
                                            b. calibratiegeluidsbron;
                                            c. toerenteller.
                                            2. De in het eerste lid vermelde apparatuur moet voldoen aan hetgeen voor het desbetreffende meetmiddel is bepaalde in hoofdstuk 8 van deze regeling.
                                            3. Bij het meten van het geluidsniveau worden de meetcondities als bedoeld in artikel 31 in acht genomen.
                                            Artikel 31

1. De meting vindt plaats in de open lucht.
                                            2. Het proefterrein mag niet blootstaan aan sterke akoestische storingen. Hieraan wordt voldaan indien het oppervlak van het terrein bestaat uit beton, asfalt, tegels of een vergelijkbaar hard materiaal.
                                            3. Het proefterrein moet minimaal de afmetingen van een rechthoek hebben, waarvan de zijden zich op ten minste 3,00 m afstand van de personenauto, bedrijfsauto of bus bevinden, zoals weergegeven in figuur 4. Binnen deze rechthoek mogen zich geen personen of voorwerpen bevinden die niet noodzakelijk zijn voor de meting. De personenauto, bedrijfsauto of bus wordt op zodanige wijze binnen de rechthoek geplaatst dat de microfoon zich op ten minste 1,00 m afstand van eventueel aanwezige trottoirbanden bevindt.
                                            4. De waarden die door de geluidsniveaumeter voor het omgevingsgeluid en de wind worden aangegeven, moeten ten minste 10 dB (A) lager zijn dan het geluidsniveau dat in het kentekenregister is vermeld. Dit wordt gecontroleerd door vaststelling van het achtergrondgeluidsniveau voor en na de meting. De microfoon van de geluidsniveaumeter mag van een passende windkap worden voorzien, mits rekening wordt gehouden met de invloed daarvan op de gevoeligheid van de microfoon.
                                            5. Voor aanvang van de meting moet de motor van de personenauto, bedrijfsauto of bus op bedrijfstemperatuur worden gebracht.
                                            6. De meting vindt plaats bij een stilstaande personenauto, bedrijfsauto of bus.

Figuur 4. Afmetingen proefterrein.
                                            Artikel 32

De meting van het geluidsniveau wordt uitgevoerd aan de hand van de onderstaande wijze van keuren:

a. voor de aanvang van de meting wordt de geluidsniveaumeter ingesteld op de tijdweging ‘F’ , voorheen aangeduid met ‘Fast’, en de frequentieweging ‘A’;
                                            b. de motor is op bedrijfstemperatuur indien deze ongeveer vijftien minuten onder normale bedrijfsomstandigheden heeft gefunctioneerd;
                                            c. aan het begin en einde van iedere serie metingen moet de geluidsniveaumeter gecalibreerd worden volgens de aanwijzingen van de fabrikant met behulp van een calibratiegeluidsbron;
                                            d. de afwijking tussen het geluidsdrukniveau van de calibratiegeluidsbron en de aanwijzing van de geluidsniveaumeter mag niet groter zijn dan 1 dB(A). Indien deze waarde bij de aanvangscontrole wordt overschreden moet de geluidsniveaumeter zodanig gejusteerd worden dat wel aan deze eis wordt voldaan. Als aan het einde van de serie metingen wordt geconstateerd dat deze afwijking groter is dan 1 dB(A), is de serie metingen ongeldig;
                                            e. de microfoon van de geluidsniveaumeter moet in de volgende positie worden geplaatst, zoals weergegeven in figuur 5:
                                            1°. ter hoogte van de uitlaatmonding, in ieder geval ten minste 0,20 m boven het wegdek;
                                            2°. het membraan van de microfoon is naar de uitlaatmonding gericht en bevindt zich op een afstand van 0,50 m, waarbij een afwijking van 50 mm is toegestaan;
                                            3°. de hoofdgevoeligheidsas van de microfoon loopt evenwijdig aan het wegdek en vormt een hoek van niet minder dan 35° en niet meer dan 55° met het loodrechte vlak waarin de emissierichting van de uitlaatgassen ligt; de microfoon is zo geplaatst dat de afstand tussen de microfoon en de personenauto het grootst is;
                                            4°. indien het uitlaatsysteem meerdere uitmondingen heeft, die zijn aangesloten op eenzelfde geluidsdemper, waarvan de middelpunten niet meer dan 0,30 m van elkaar zijn verwijderd, is de microfoon gericht op de uitmonding die zich het dichtst bij de omtrek van de personenauto, bedrijfsauto of bus of zich het hoogst boven het wegdek bevindt. Indien de middelpunten van de uitmondingen meer dan 0,30 m van elkaar zijn verwijderd, wordt bij iedere uitmonding een afzonderlijke meting verricht, waarbij alleen de hoogst gemeten waarde wordt aangehouden;
                                            f. het toerental van de motor wordt op de waarde gebracht die in het kentekenregister voor de betreffende personenauto, bedrijfsauto of bus is vermeld. Indien het kentekenregister geen toerental vermeld wordt de motor van de personenauto, bedrijfsauto of bus met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg op 3.500 min-1 gebracht voor zover het betreft een voertuig met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking en op 2.000 min-1 voor zover het betreft een voertuig met een verbrandingsmotor met compressieontsteking. Voor personenauto’s, bedrijfauto’s en bussen met een toegestane maximummassa van meer dan 3.500 kg wordt een toerental van 1.500 min-1 aangehouden;.
                                            g. na het bereiken van de in onderdeel f vermelde waarde wordt het gaspedaal snel losgelaten. De tijdsduur van de meting van het geluidsniveau omvat de periode, waarin het toerental constant wordt gehouden, en de gehele duur van de vermindering van het toerental tot het stationaire toerental weer is bereikt;
                                            h. er wordt per meetpunt ten minste een serie van drie metingen verricht, waarbij:
                                            1°. de hoogste waarde die de geluidsniveaumeter heeft aangegeven, als meetwaarde per meting geldt;
                                            2°. de meetwaarde per meting op de meest nabijgelegen hele decibel wordt afgerond;
                                            3°. alleen meetwaarden die bij drie opeenvolgende metingen worden verkregen en onderling niet meer dan 2 dB(A) verschillen, mogen worden aangehouden;
                                            4°. als meetresultaat de hoogste van deze drie meetwaarden geldt.

Figuur 5. Plaatsing microfoon.

RISL
                                            Moderator

@lenny0202 wrote:

Vanaf 2DB is het al een verdubbeling van het geluidsniveau volgens meneer de politie agent
                                              orginele uitlaat .

Iedere 3 decibell is een verdubbeling van het geluid.

jeroenk
                                              Deelnemer

@RISL wrote:

@lenny0202 wrote:

orginele uitlaat .

Iedere 3 decibell is een verdubbeling van het geluid.

Klopt.

Heb je 1 toeter loeien, heb je een x-aantal decibel.
                                                Zet je er een 2e, zelfde toeter bij heb je x-aantal +3 decibel.

Overigens kan je met geluid ook weer geluid opheffen, maar hier zal ik niet over uitwijden 8)

RISL
                                                Moderator

Ja, inderdaad, BMW gebruikt het zelfs al! Maar goed, laten we dat maar ff zitten ja ;)

vincent23
                                                  Deelnemer

@TWA wrote:

@ Vinc: your right! Hierbij (moest ff spitten) de officiële regels:

bron: wetten.nl

Afdeling 2. Geluid
                                                    Artikel 30

1. Het geluidsniveau moet worden gemeten met gebruikmaking van een:
                                                    a. geluidsniveaumeter;
                                                    b. calibratiegeluidsbron;
                                                    c. toerenteller.
                                                    2. De in het eerste lid vermelde apparatuur moet voldoen aan hetgeen voor het desbetreffende meetmiddel is bepaalde in hoofdstuk 8 van deze regeling.
                                                    3. Bij het meten van het geluidsniveau worden de meetcondities als bedoeld in artikel 31 in acht genomen.
                                                    Artikel 31

1. De meting vindt plaats in de open lucht.
                                                    2. Het proefterrein mag niet blootstaan aan sterke akoestische storingen. Hieraan wordt voldaan indien het oppervlak van het terrein bestaat uit beton, asfalt, tegels of een vergelijkbaar hard materiaal.
                                                    3. Het proefterrein moet minimaal de afmetingen van een rechthoek hebben, waarvan de zijden zich op ten minste 3,00 m afstand van de personenauto, bedrijfsauto of bus bevinden, zoals weergegeven in figuur 4. Binnen deze rechthoek mogen zich geen personen of voorwerpen bevinden die niet noodzakelijk zijn voor de meting. De personenauto, bedrijfsauto of bus wordt op zodanige wijze binnen de rechthoek geplaatst dat de microfoon zich op ten minste 1,00 m afstand van eventueel aanwezige trottoirbanden bevindt.
                                                    4. De waarden die door de geluidsniveaumeter voor het omgevingsgeluid en de wind worden aangegeven, moeten ten minste 10 dB (A) lager zijn dan het geluidsniveau dat in het kentekenregister is vermeld. Dit wordt gecontroleerd door vaststelling van het achtergrondgeluidsniveau voor en na de meting. De microfoon van de geluidsniveaumeter mag van een passende windkap worden voorzien, mits rekening wordt gehouden met de invloed daarvan op de gevoeligheid van de microfoon.
                                                    5. Voor aanvang van de meting moet de motor van de personenauto, bedrijfsauto of bus op bedrijfstemperatuur worden gebracht.
                                                    6. De meting vindt plaats bij een stilstaande personenauto, bedrijfsauto of bus.

Figuur 4. Afmetingen proefterrein.
                                                    Artikel 32

De meting van het geluidsniveau wordt uitgevoerd aan de hand van de onderstaande wijze van keuren:

a. voor de aanvang van de meting wordt de geluidsniveaumeter ingesteld op de tijdweging ‘F’ , voorheen aangeduid met ‘Fast’, en de frequentieweging ‘A’;
                                                    b. de motor is op bedrijfstemperatuur indien deze ongeveer vijftien minuten onder normale bedrijfsomstandigheden heeft gefunctioneerd;
                                                    c. aan het begin en einde van iedere serie metingen moet de geluidsniveaumeter gecalibreerd worden volgens de aanwijzingen van de fabrikant met behulp van een calibratiegeluidsbron;
                                                    d. de afwijking tussen het geluidsdrukniveau van de calibratiegeluidsbron en de aanwijzing van de geluidsniveaumeter mag niet groter zijn dan 1 dB(A). Indien deze waarde bij de aanvangscontrole wordt overschreden moet de geluidsniveaumeter zodanig gejusteerd worden dat wel aan deze eis wordt voldaan. Als aan het einde van de serie metingen wordt geconstateerd dat deze afwijking groter is dan 1 dB(A), is de serie metingen ongeldig;
                                                    e. de microfoon van de geluidsniveaumeter moet in de volgende positie worden geplaatst, zoals weergegeven in figuur 5:
                                                    1°. ter hoogte van de uitlaatmonding, in ieder geval ten minste 0,20 m boven het wegdek;
                                                    2°. het membraan van de microfoon is naar de uitlaatmonding gericht en bevindt zich op een afstand van 0,50 m, waarbij een afwijking van 50 mm is toegestaan;
                                                    3°. de hoofdgevoeligheidsas van de microfoon loopt evenwijdig aan het wegdek en vormt een hoek van niet minder dan 35° en niet meer dan 55° met het loodrechte vlak waarin de emissierichting van de uitlaatgassen ligt; de microfoon is zo geplaatst dat de afstand tussen de microfoon en de personenauto het grootst is;
                                                    4°. indien het uitlaatsysteem meerdere uitmondingen heeft, die zijn aangesloten op eenzelfde geluidsdemper, waarvan de middelpunten niet meer dan 0,30 m van elkaar zijn verwijderd, is de microfoon gericht op de uitmonding die zich het dichtst bij de omtrek van de personenauto, bedrijfsauto of bus of zich het hoogst boven het wegdek bevindt. Indien de middelpunten van de uitmondingen meer dan 0,30 m van elkaar zijn verwijderd, wordt bij iedere uitmonding een afzonderlijke meting verricht, waarbij alleen de hoogst gemeten waarde wordt aangehouden;
                                                    f. het toerental van de motor wordt op de waarde gebracht die in het kentekenregister voor de betreffende personenauto, bedrijfsauto of bus is vermeld. Indien het kentekenregister geen toerental vermeld wordt de motor van de personenauto, bedrijfsauto of bus met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg op 3.500 min-1 gebracht voor zover het betreft een voertuig met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking en op 2.000 min-1 voor zover het betreft een voertuig met een verbrandingsmotor met compressieontsteking. Voor personenauto’s, bedrijfauto’s en bussen met een toegestane maximummassa van meer dan 3.500 kg wordt een toerental van 1.500 min-1 aangehouden;.
                                                    g. na het bereiken van de in onderdeel f vermelde waarde wordt het gaspedaal snel losgelaten. De tijdsduur van de meting van het geluidsniveau omvat de periode, waarin het toerental constant wordt gehouden, en de gehele duur van de vermindering van het toerental tot het stationaire toerental weer is bereikt;
                                                    h. er wordt per meetpunt ten minste een serie van drie metingen verricht, waarbij:
                                                    1°. de hoogste waarde die de geluidsniveaumeter heeft aangegeven, als meetwaarde per meting geldt;
                                                    2°. de meetwaarde per meting op de meest nabijgelegen hele decibel wordt afgerond;
                                                    3°. alleen meetwaarden die bij drie opeenvolgende metingen worden verkregen en onderling niet meer dan 2 dB(A) verschillen, mogen worden aangehouden;
                                                    4°. als meetresultaat de hoogste van deze drie meetwaarden geldt.

Figuur 5. Plaatsing microfoon.

Sportief opgepakt en Netjes gevonden :thumbup

Gr Vinc

TWA
                                                    Deelnemer

Tuurlijk, why not zo leren we van elkaar :thumb

Leuke is vragen naar de ijkingsrapporten :ass

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 34)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.