Forumindex › Forums › Modellen › Tigra › Dashboard verlichting vervangen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
22 april 2011 om 22:29 #17854609
het leuke is wel, dat als je airco hebt.. niemand je kan vertellen hoe de airco knop moet worden gedemonteerd.
Ik heb de mijne vernield, wel weer een nieuwe voor gelukkig!Maar weet iemand het toevallig al wel hoe het op de juiste manier moet?
Je kunt hier geen schroevendraaier of iets dergelijks achter zetten22 april 2011 om 23:40 #17854610tegenwoordig heb je ook zwarte plasma teller platen met witte cijfers ,bij de blauwe kan je vaak ook kiezen tussen blauw of groen
en zit er een eigen dimmer bij.bij de corsa c kan je de Leds wel heel goed dimmen met de originele dimmer.
bij de corsa b is de airco knop het zelfde als de middelste vermoed ik,had hem destijds ook moeten slopen om er uit te krijgen.23 april 2011 om 14:57 #17854611Link voor de zwarte platen? :D
23 april 2011 om 15:11 #17854612hier is een link ,voor bijna alle opel’s :)
zwart is:http://www.blauertacho4u.de/en/EL-Dashes/Black-EL-Dashes/Vauxhall
wit is:
http://www.blauertacho4u.de/index.php?language=en&cat=107&cPath=88_101_107&page=1
23 april 2011 om 16:21 #17854613Helaas (nog) niet voor de Tieg of Crossa, alleen die lelijke witte..
[rquote=1919702&tid=146299&author=nexus6]hier is een link ,voor bijna alle opel’s :)
zwart is:http://www.blauertacho4u.de/en/EL-Dashes/Black-EL-Dashes/Vauxhall
wit is:
http://www.blauertacho4u.de/index.php?language=en&cat=107&cPath=88_101_107&page=1
[/rquote]23 april 2011 om 23:20 #17854614voor de tigra a/corsa b niet nog,maar je kan wel je orgineele verlichting wit maken met die super witte SMD leds.
15 juni 2011 om 20:49 #17854615even een vraagje over die verlichting, bij mij zit de km teller kabel in de weg, is er een manier om toch fatsoenlijk bij de fittignen te komen? tis echt een en al gepuzzel en dan maar hopen dat ik ze niet nog om moet draaien :hmmz
15 juni 2011 om 21:13 #17854616corsa c heeft geen kabel maar een kabel bundel die eigenlijk niet los kan maar zit wel met een tyrep aan het achter chassis vast wat je zou kunnen los maken zodat je je teler voorover kan kantelen en zo de ledjes kan wisselen ,voor de corsa c heb ik nog el een schema van waar de plussen en minne
zitten zodat je ze er in een keer goed in kunt doen.15 juni 2011 om 21:36 #17854617sorry vergeten te melden, gaat om een tigra-a
15 juni 2011 om 21:52 #17854618oh ok,tigra a is zelfde als de corsa b ,als er een km kabel op zit kan je die gewoon toch los draaien,maar je blijft toch zitten met het keer op keer in en uitbouwen zitten ,als je de plussen en minne daar niet van weet.
15 juni 2011 om 21:58 #17854619ja is die los te draaien? was bang dat ik hem kapot maakte.. inbouwen uitbouwen maakt niet zo heel veel uit want tis klik en hij heeft stroom, alleen zit nu steeds met mn vingers in een slangenmens houding die dingen er blindelings in en uit te draaien
15 juni 2011 om 22:08 #17854620haha ik weet hoe lastig het daar kan zijn ja,het werkt wel wat makelijker als je de hendeltjes er even uit klikt,en het stuurkolom kapjes er af haalt
kom je er al een stuk makkelijker bij,
nu je toch met je teler bezig ben,ik heb hier nog een witte transparante teller plaat liggen mocht je interesse hebben :)15 juni 2011 om 22:11 #17854621hmm zou zeker niet misstaan, maar hoe zit dat dan met je km stand? was er juist trots op dat hij nog maar net de 120.000 aantikt in een tigra van 16 jaar oud :angel
tis trouwens een 1.6 dan moeten die platen wel tot de 220 lopen toch?16 juni 2011 om 21:04 #17854622de teller-plaat kan je gewoon vervangen en tast je km stand niet aan ,het is alleen de zwarte bedrukte folie/ plastic laag wat je vervangt niet de hele
teller-bak,die ik heb liggen gaat ook tot 220 en 7000 rpm ,kan tussen de corsa’s en tigra’s wel verschillen dus altijd wel goed checken voor je iets gaat kopen.27 augustus 2011 om 06:48 #17854623Hallo allemaal,
inmiddels ben ik ook verslaafd aan dingetjes veranderen aan mijn opel tigra….mooie pijp op de uitlaat, nieuwe antenne, kap over de boxen zijn inmiddels chroom gespoten…..
Maar nu wil ook ik het dashboardverlichting veranderen. nu heb ik op het internet een uitleg gevonden op (volgens mij dezelfde die hierop ook staat……)
http://www.steve010.nl/toepassingen/corsa/corsab_inbouw.htm” onclick=”window.open(this.href);return false; (is ook voor tigra)maar ik heb een Tigra Rio Verde, dus er zitten 2 extra knoppen bij voor de stoelverwarming, nu is mijn vraag hoe krijg ik deze los..
En ik rijdt automaat, dus ook de ledjes bij de automaat-pook van l,d,r,n,1,2,3 enz. hoe krijg ik die los en kan die ook los???
Wie kan mij helpen…..
grtz kim
30 augustus 2011 om 20:38 #17854624Leuk he :D !
Die knoppen van de stoelverwarming zijn hetzelfde als je mistvoor- en achterlicht, die kun je er (voorzichtig) uittrekken..
Van de automaatpook heb ik geen flauw idee eigenlijk..
@kimmy05 wrote:
Hallo allemaal,
inmiddels ben ik ook verslaafd aan dingetjes veranderen aan mijn opel tigra….mooie pijp op de uitlaat, nieuwe antenne, kap over de boxen zijn inmiddels chroom gespoten…..
Maar nu wil ook ik het dashboardverlichting veranderen. nu heb ik op het internet een uitleg gevonden op (volgens mij dezelfde die hierop ook staat……)
http://www.steve010.nl/toepassingen/corsa/corsab_inbouw.htm” onclick=”window.open(this.href);return false; (is ook voor tigra)maar ik heb een Tigra Rio Verde, dus er zitten 2 extra knoppen bij voor de stoelverwarming, nu is mijn vraag hoe krijg ik deze los..
En ik rijdt automaat, dus ook de ledjes bij de automaat-pook van l,d,r,n,1,2,3 enz. hoe krijg ik die los en kan die ook los???
Wie kan mij helpen…..
grtz kim
31 augustus 2011 om 14:28 #17854625@kadettsr wrote:
het leuke is wel, dat als je airco hebt.. niemand je kan vertellen hoe de airco knop moet worden gedemonteerd.
Ik heb de mijne vernield, wel weer een nieuwe voor gelukkig!Maar weet iemand het toevallig al wel hoe het op de juiste manier moet?
Je kunt hier geen schroevendraaier of iets dergelijks achter zettenik heb de mijne los gekregen door er aan te trekken en voorzichtig met een schroefendraaier er onder te komen, dat schiet ie vanzelf los. bij mij is de knop ook niet meer zoals het hoort. ik heb een stukje tape om het alsje gedaan en toen de knop er weer op gedrukt dit gaat prima.
Gert
4 mei 2012 om 16:57 #17854626Fijn dit gevonden te hebben!
Morgen ga ik aan de slag met de mijne!!Cheers!
@normen1991 wrote:
even Upje,
:DReden: even dit topic weer aan de gang zien te krijgen:D misschien dat er wel meer mensen hier wat aan gaan hebben,
Bij de meeste mensen deze tutorial misschien wel bekend:
Hier een korte beschrijving van het inbouwen van fittingen met led’s in een Corsa B. vergelijkbaar met Tigra A
De TID (triple info display).
Duw stevig tegen de onderkant van de luchtroosters en ze kunnen dan een stukje naar
beneden zoals op de foto. Hierachter zitten 2 schroeven die los moeten.Het kapje met de TID kan je nu omhoog halen.
De TID kan je met 2 schroeven losschroeven van het kapje zodat je er makkelijker bij kan.
De 2 groene fittingen kun je nu gemakkelijk vervangen.
Hierbij kan je een punttang gebruiken maar zorg wel dat het contact
uit staat om kortsluiting te voorkomen.Test even of de led’s goed zitten en het goed doen, zo niet dan moet je ze een
halve slag draaien.
Het resultaat:Nu het tellerhuis verwijderen.
De plastic rand zit met 3 schroeven vast.De 2 stuurkapjes zitten aan de onderkant met 3 schroeven vast en naast het stuur
zit aan beide kanten een klein schroefje.De stuurkappen kan je nu loshalen, dit kan lastig gaan omdat er weinig ruimte is.
Het tellerhuis zit met 2 schroeven vast aan de onderkant en met 1 klem aan de bovenkant.Je kan het tellerhuis nu zo eruit klikken (voor versies zonder kilometerkabel)
Aan de achterkant bevinden zich 3 groen fittingen, deze moet je vervangen door de fittingen
met led’s.Dan weer terug monteren en checken of de led’s goed zitten en het doen, zo niet dan moet je
ze een halve slag draaien.
Het eindresultaat:Nu de kachelknoppen.
Eerst begin je met een kleine schroevendraaier (platte kop) het knopje hier af te pulken let op dat je dit zijdelings doet en niet langs boven of onder:Daarna het afdekplaatje hier geld de zelfde regel langs de kant waar de schroevendraaier staat:
Daarna zet je je kachel knop op stand 1 en duw je je schroeven draaier helemaal door zodat je de knop er losjes af kan nemen dit werkt met een soort induw systeempje dus loop niets te forceren! :
Alles verwijderd:
Voor de 4 knipperlicht schakelaar weg te nemen dien je deze in de “aan” positie te zetten en vervolgens met een schroevendraaier onder in de voorziene uitsparring te verwijderenDaarna draai je je kachels naar beneden dit gaat normaal ook zonder al te veel forceren een plate schroevendraaier wilt hier wel eens bij helpen,
Dan zie je 2 kruiskop schroefjes zitten die je vervolgens los draait,
Nu komt je TID los:Vervolgens schuif je de hele handel voorzichtig naar voor !
Daarna koppel je deze klemmetjes voorzichtig af dit kan je doen door ze heel voorzichtig naar je toe te halen, 2 Rechts, 1 Links.
Nu kan je alles nog verder naar voor schuiven zodat je beter
aan deze 2 torx’jes kan deze zie je als je vanboven af kijkt.Vervolgens neem je het hele paneel er af, vanvoor onder de kachels,
Maar wees voorzichtig dit gaat niet zo simpel een beetje gedult en handigheid is hier van toepassing om niets te forceren !!
kleine tip : het paneel zit vast met een shuif-klik systeem ik denk op ongeveer 5 plaatsen als je langs de zijkant kijkt zie je alles ongeveer zitten.Vervolgens ziet het er zo uit en kan je de 2 lampjes bovenaan vervangen door T5 fittingen met led’s.
Vervolgens neem je het laatste component weg dit gaat door middel van de twee klipjes opzij in te duwen en hierachter kan je ook 1 T5 fitting plaatsen.
Eind resultaat :
Met dank aan Steve010 voor de kachelombouw beschrijving.
Nog een paar aanvullende opmerkingen.
-Achter de tellerplaten 3 osram fittingen nodig, achter het TID schermpje (met o.a. klok/datum) zitten er 2.
-Mocht de led niet werken dan moet je hem eruit halen en omdraaien, de led heeft namenlijk een +
en een – kant.
-Als de led niet werkt kan het ook zijn dat de contacten niet strak genoeg zitten. Zit de fitting een beetje los,
haal hem dan eruit en buig de metalen contacten iets dichter richting het plastic deel. Met een punttang kan je dit
makkelijk doen. De fitting gaat er nu iets stoever in maar hij maakt dan beter contact met de printplaat.
-Achter de verwarmingsknoppen kan je T5 fittingen plaatsen.
-Achter de lichtschakelaar/elek.ramenschakelaars kan je een 3mm led met mini weerstand solderen, zie de tutorial voor de astra voor een handleiding.
-De kosten zijn te vinden op de pagina “fittingen”hier de link van de site: http://www.steve010.nl
maar wat me nu dwarszit is dat meer mensen deze tutorial hebben gedaan, en dat men last had van;
dat men de wijzers niet meer goed zichtbaar meer waren, ik las deze tutorial door en wat me gelijk al opviel was dat de corsa witte wijzers heeft, en tigra, rood, en rood is zobiezo al een donkere kleur dan wit, ik. ik denk dat dit waarschijnlijk de reden is.
Dus misschien als men de corsa wijzers toepast, dit duidelijker wort net zo als op de foto’s
verder wordt het stap voor stap uitgelegt en is volgens mij voor de meeste mensen wel te doen,
maar steve bied leds aan, en wat al heel vaak besproken is, is dat leds licht naar voren stralen en niet versprijden zo als de orginele lampjes, hoe kan het dan wel zo zijn dat op de foto’s de hele dash verlicht is er er nergens plekken zijn te vinden waar minder licht is te zien?
Dabok, is ook op dit moment bezig, maar zijn TID ziet er netjes uit, ben van plan om dit aan komende zomer te doen omdat mijn middenconsole ook kapot is.
Alles is te bestellen op de site, maar als ik de foto’s zo zie ziet het er netjes uit, alleen ik ben bang dat ik tegen de zelfde problemen aan loop, als de rest:swear
Maar als je de wijzers vervang voor de corsa wijzers,(de witte) zo als op de foto’s moet het volgens mij al een heel stuk beter gaan, en volgens de beschrijving van de fittings wat je kan bestellen is dat deze het licht versprijd zo als de orginele lampjes, inplaats van leds, die het licht naar voren stralen…,:swear deze lampjes lijken ook op de orginele, dus ik heb er wel vertrouwen in.mensen die tips en info voor me hebben post maar:wors
Groet Norm
als ik fout zit corrigeer me :wors:D
6 mei 2012 om 16:17 #17854627ik ga binnenkort ook maar es beginnen.
alleen staan er nu een paar linken naar tellerplaten maar de brandstofmeter zit aan een geheel andere kant of ligt dat nou aan mij :???:
12 mei 2012 om 21:53 #17854628hee bij autostyle verkopen ze tegenwoordig een pak met 5 lampjes ofzo voor 12 euro nogwat speciaal hiervoor. goed bright enzo.
maar die hele uitleg met foto’s kan die niet ff naar tigra how to topic verplaatst worden? denk dat mensen dat namelijk eerder daar zullen zoeken en heb er net ook een topic bij gezet dus dan kan die ook een beetje groter worden :thumb
12 mei 2012 om 21:57 #17854629Ik heb zelf ook 12,- betaald voor leds, met 3 leds per fitting. Geven idd super licht, en in tegenstelling tot de bovenstaande afbeelding, verstrooien deze het licht niet.
12 mei 2012 om 21:58 #17854630Tis welliswaar een corsa, maar daar zie je van binnen niets van uiteraard.
12 mei 2012 om 22:06 #17854631haha inderdaad dat zijn ze :P ziet er goed uit :thumb ga ik binnenkort ook maar ff bestellen ;) heb alleen wel de toerenteller en snelheidsmeter witte racing tellerplaten dus ben benieuwd of dat niks veranderd :???:
12 mei 2012 om 22:24 #17854632Let wel, ik had wel enige moeite om de leds te plaatsen in het TID. Voor het mooie wil ik ze solderen omdat er 1 is die geen goed contact maakt.
14 mei 2012 om 17:58 #17854633welke had je precies? 1led, 2led, 3led? en t10 t5 of t4.2-t5 ? heb hier het autostyle boek voor me maar ben er niet helemaal uit welke nou zal passen :S
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.