Dashboard verlichting vervangen

Forumindex Forums Modellen Tigra Dashboard verlichting vervangen

• Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 87)
  • Auteur
    pluuske

[rquote=1914287&tid=146299&author=dabok]Heb alleen gister mijn klokje gedaan:

[rquote=1914231&tid=146299&author=Kay..]Damn wil ik ook maar dan in het blauw >.< maar dat wil ik eigenljk laten doen :P[/rquote][/rquote]

wat is er met je kachel gebeurt ? want daar zit normaal geen gat

Kay..

Hahha toen zei ik dat ik uit aarle-rixtel kom 3 km van helmond en 15 km van ehv

dabok
        Deelnemer

Klopt, heeft airco (gehad) en heeft wss een tft-scherm gezeten..

[rquote=1914294&tid=146299&author=pluuske][rquote=1914231&tid=146299&author=Kay..]Damn wil ik ook maar dan in het blauw >.< maar dat wil ik eigenljk laten doen :P[/rquote][/rquote]

wat is er met je kachel gebeurt ? want daar zit normaal geen gat [/rquote]

pluuske

ow oke :P

dabok
            Deelnemer

Moet van binnen zowiezo flink aangepakt worden, dus dan is zon “kleinigheidje” niks vergeleken met de rest wat er moet / gaat gebeuren..

Hou het iig wel clean en origineel, aangezien het wagentje is waar mijn vriendin voornamelijk mee rijd!

[rquote=1914343&tid=146299&author=pluuske]ow oke :P[/rquote]

normen1991

ziet er goed uit:D dabok, zou jij ook niet wat foto’s willen plaatsen als je verder bent,:D??

iniedergeval bedankt:P

dabok
                Deelnemer

Mits ik alles ga vervangen, heb nu alles toch open liggen.. !

[rquote=1914570&tid=146299&author=normen1991]ziet er goed uit:D dabok, zou jij ook niet wat foto’s willen plaatsen als je verder bent,:D??

iniedergeval bedankt:P[/rquote]

normen1991

haha:P owke kan je me dan mss ook vertellen hoe je te werk bent gegaan, en welke leds enz je hebt besteld en van af welke site:D?

nexus6

welke Leds heb je gebruikt @Dabok ?

dabok
                      Deelnemer

Doe ik Normen!

En Nexus, das een goeie, die heb ik al een lange tijd, zal weleens de foto’s eens posten toen ik ze in mijn Corsa B GSi van 1998 had zitten, is van een paar jaar geleden..

[rquote=1916171&tid=146299&author=nexus6]welke Leds heb je gebruikt @Dabok ?[/rquote]

normen1991

even Upje,
                          :D

Reden: even dit topic weer aan de gang zien te krijgen:D misschien dat er wel meer mensen hier wat aan gaan hebben,

Bij de meeste mensen deze tutorial misschien wel bekend:

Hier een korte beschrijving van het inbouwen van fittingen met led’s in een Corsa B. vergelijkbaar met Tigra A

De TID (triple info display).
                          Duw stevig tegen de onderkant van de luchtroosters en ze kunnen dan een stukje naar
                          beneden zoals op de foto. Hierachter zitten 2 schroeven die los moeten.

Het kapje met de TID kan je nu omhoog halen.

De TID kan je met 2 schroeven losschroeven van het kapje zodat je er makkelijker bij kan.

De 2 groene fittingen kun je nu gemakkelijk vervangen.
                          Hierbij kan je een punttang gebruiken maar zorg wel dat het contact
                          uit staat om kortsluiting te voorkomen.

Test even of de led’s goed zitten en het goed doen, zo niet dan moet je ze een
                          halve slag draaien.
                          Het resultaat:

Nu het tellerhuis verwijderen.
                          De plastic rand zit met 3 schroeven vast.

De 2 stuurkapjes zitten aan de onderkant met 3 schroeven vast en naast het stuur
                          zit aan beide kanten een klein schroefje.

De stuurkappen kan je nu loshalen, dit kan lastig gaan omdat er weinig ruimte is.
                          Het tellerhuis zit met 2 schroeven vast aan de onderkant en met 1 klem aan de bovenkant.

Je kan het tellerhuis nu zo eruit klikken (voor versies zonder kilometerkabel)
                          Aan de achterkant bevinden zich 3 groen fittingen, deze moet je vervangen door de fittingen
                          met led’s.

Dan weer terug monteren en checken of de led’s goed zitten en het doen, zo niet dan moet je
                          ze een halve slag draaien.
                          Het eindresultaat:

Nu de kachelknoppen.
                          Eerst begin je met een kleine schroevendraaier (platte kop) het knopje hier af te pulken let op dat je dit zijdelings doet en niet langs boven of onder:

Daarna het afdekplaatje hier geld de zelfde regel langs de kant waar de schroevendraaier staat:

Daarna zet je je kachel knop op stand 1 en duw je je schroeven draaier helemaal door zodat je de knop er losjes af kan nemen dit werkt met een soort induw systeempje dus loop niets te forceren! :

Alles verwijderd:
                          Voor de 4 knipperlicht schakelaar weg te nemen dien je deze in de “aan” positie te zetten en vervolgens met een schroevendraaier onder in de voorziene uitsparring te verwijderen

Daarna draai je je kachels naar beneden dit gaat normaal ook zonder al te veel forceren een plate schroevendraaier wilt hier wel eens bij helpen,
                          Dan zie je 2 kruiskop schroefjes zitten die je vervolgens los draait,
                          Nu komt je TID los:

Vervolgens schuif je de hele handel voorzichtig naar voor !

Daarna koppel je deze klemmetjes voorzichtig af dit kan je doen door ze heel voorzichtig naar je toe te halen, 2 Rechts, 1 Links.

Nu kan je alles nog verder naar voor schuiven zodat je beter
                          aan deze 2 torx’jes kan deze zie je als je vanboven af kijkt.

Vervolgens neem je het hele paneel er af, vanvoor onder de kachels,
                          Maar wees voorzichtig dit gaat niet zo simpel een beetje gedult en handigheid is hier van toepassing om niets te forceren !!
                          kleine tip : het paneel zit vast met een shuif-klik systeem ik denk op ongeveer 5 plaatsen als je langs de zijkant kijkt zie je alles ongeveer zitten.

Vervolgens ziet het er zo uit en kan je de 2 lampjes bovenaan vervangen door T5 fittingen met led’s.

Vervolgens neem je het laatste component weg dit gaat door middel van de twee klipjes opzij in te duwen en hierachter kan je ook 1 T5 fitting plaatsen.

Eind resultaat :

Met dank aan Steve010 voor de kachelombouw beschrijving.

Nog een paar aanvullende opmerkingen.

-Achter de tellerplaten 3 osram fittingen nodig, achter het TID schermpje (met o.a. klok/datum) zitten er 2.
                          -Mocht de led niet werken dan moet je hem eruit halen en omdraaien, de led heeft namenlijk een +
                          en een – kant.
                          -Als de led niet werkt kan het ook zijn dat de contacten niet strak genoeg zitten. Zit de fitting een beetje los,
                          haal hem dan eruit en buig de metalen contacten iets dichter richting het plastic deel. Met een punttang kan je dit
                          makkelijk doen. De fitting gaat er nu iets stoever in maar hij maakt dan beter contact met de printplaat.
                          -Achter de verwarmingsknoppen kan je T5 fittingen plaatsen.
                          -Achter de lichtschakelaar/elek.ramenschakelaars kan je een 3mm led met mini weerstand solderen, zie de tutorial voor de astra voor een handleiding.
                          -De kosten zijn te vinden op de pagina “fittingen”

hier de link van de site: http://www.steve010.nl

maar wat me nu dwarszit is dat meer mensen deze tutorial hebben gedaan, en dat men last had van;

dat men de wijzers niet meer goed zichtbaar meer waren, ik las deze tutorial door en wat me gelijk al opviel was dat de corsa witte wijzers heeft, en tigra, rood, en rood is zobiezo al een donkere kleur dan wit, ik. ik denk dat dit waarschijnlijk de reden is.

Dus misschien als men de corsa wijzers toepast, dit duidelijker wort net zo als op de foto’s

verder wordt het stap voor stap uitgelegt en is volgens mij voor de meeste mensen wel te doen,

maar steve bied leds aan, en wat al heel vaak besproken is, is dat leds licht naar voren stralen en niet versprijden zo als de orginele lampjes, hoe kan het dan wel zo zijn dat op de foto’s de hele dash verlicht is er er nergens plekken zijn te vinden waar minder licht is te zien?

Dabok, is ook op dit moment bezig, maar zijn TID ziet er netjes uit, ben van plan om dit aan komende zomer te doen omdat mijn middenconsole ook kapot is.

Alles is te bestellen op de site, maar als ik de foto’s zo zie ziet het er netjes uit, alleen ik ben bang dat ik tegen de zelfde problemen aan loop, als de rest:swear
                          Maar als je de wijzers vervang voor de corsa wijzers,(de witte) zo als op de foto’s moet het volgens mij al een heel stuk beter gaan, en volgens de beschrijving van de fittings wat je kan bestellen is dat deze het licht versprijd zo als de orginele lampjes, inplaats van leds, die het licht naar voren stralen…,:swear deze lampjes lijken ook op de orginele, dus ik heb er wel vertrouwen in.

mensen die tips en info voor me hebben post maar:wors

Groet Norm

als ik fout zit corrigeer me :wors:D

normen1991

mijn veronderschuldegingen nog voor het gebrekkig nederlands..,:P jah ik ben gewoon een nederlander, maar het is al laat

normen1991

Osram fitting met felle led en weerstand compleet.
                              De led is melkglas van kleur waardoor het licht goed verspreid wordt.
                              Deze fittingen passen in diverse auto modellen.

In een Corsa B/Tigra zitten er 3 achter de tellerplaten en 2 achter de TID.
                              Klik hier voor een inbouwbeschrijving in een Corsa B/Tigra.

TID=Triple info display, met o.a. datum en tijd.
                              MID= Multi info display = boardcomputer.

Beschikbaar in de kleuren:
                              -Blauw
                              -Wit
                              -Groen
                              -Rood
                              Prijs € 4,00 euro stuk

T5 fitting met felle led
                              Past in veel verschillende auto’s achter het dashboard en vervangt de normale kleine 5mm steeklampjes.

In een Corsa B/Tigra zitten er 3 achter de kachelbediening
                              Klik hier voor een inbouwbeschrijving in een Corsa B/Tigra.

Beschikbaar in de kleuren:
                              -Blauw
                              -Wit
                              -Groen
                              -Rood

Prijs € 4,00 euro stuk

Groet Norm

normen1991

dus in totaal:

In een Corsa B/Tigra zitten er 3 achter de tellerplaten en 2 achter de TID.

In een Corsa B/Tigra zitten er 3 achter de kachelbediening

8 x € 4,00 euro stuk , € 32,00 euro op de site van steve010

nexus6

Osram is een merk niet een fitting type = officiële naam is 509T Twistlock/draai fitting
                                  T5 = 286 wedgebase/steek fitting

heldere Leds licht opschuren voor een betere verspreiding van het licht .
                                  overdag geven de meeste Leds te weinig light vooral in felle zon,nieuw zijn de SMD(Surface mounted Diode) leds die uit meerdere SMD leds bestaan en dus een veelvoud aan licht opbrengst geven tegenover de standaard leds.

op MP complete interieur verlichting voor corsa b voor 18 euro

http://auto-onderdelen.marktplaats.nl/opel-onderdelen/423381318-blauw-verlichte-tellerpl-dashboard-corsa-b-tigra-a.html

mooiste is natuurlijk Plasma tellerplaat zie foto.

dabok
                                  Deelnemer

Alle LED’s, ook die van steve, zijn allemaal hetzelfde, of je ze nu bij hem besteld, of via Ebay of via MP, 1 pot nat..

En inderdaad, er is zeer zeker wel te zien dat er plekken zijn die minder verlicht zijn, ook op de foto, kijk maar naar de hoeken en in het midden (schijnt de LED ook veel feller.

Ook om het licht te dimmen gaat bijna niet met de LED, deze blijven op 1 ” stand” staan als je de knop bediend (bijna niet te veranderen)..

Middenconsole heb ik nog nooit gedaan, tering werk hoor, maar heb het weleens met losse LED’jes gedaan, dus gaatjes gemaakt op de plekken waar ze licht nodig hebben en daar de kabeltjes aan gesoldeerd, dit werkt veel beter als de beschrijving aan geeft..

Zal straks eens de foto’s plaatsen van mijn dash (zijn niet de helderste, paar jaar geleden gemaakt met mijn telefoon)..

[rquote=1918128&tid=146299&author=normen1991]even Upje,
                                    :D

maar steve bied leds aan, en wat al heel vaak besproken is, is dat leds licht naar voren stralen en niet versprijden zo als de orginele lampjes, hoe kan het dan wel zo zijn dat op de foto’s de hele dash verlicht is er er nergens plekken zijn te vinden waar minder licht is te zien?

Dabok, is ook op dit moment bezig, maar zijn TID ziet er netjes uit, ben van plan om dit aan komende zomer te doen omdat mijn middenconsole ook kapot is.[/rquote]

Dominic

10,- meer en je heb een plasma plaatje met invertor etc. ;)

staat ook een 2e hands tellerhuis inclusief plasma op mp

nexus6

das idd ook wel mooier plasma :)

pluuske

dan zou ik inderdaad 1 10 tje meer lappen . of zelf t 10 concave leds in de oude hulsjes solderen .
                                          ben je voor 1 euro klaar .

nexus6

10 ledjes plus weer standjes solderen,wat een gepriegel is me dat ook wel eens gedaan ,maar dat is toch niet iets om happy van te
                                            worden die led lampjes zijn tegenwoordig ook niet meer zo duur,voor 8 euro of zo heb je al je tellerplaat uitgerust met leds,en voor
                                            18 euro kan je de helle dashbord ,Tellerplaat,TID/MID en kachel paneeluit rusten met Leds.

normen1991

owke, maar het gaat niet om het geld jonges,
                                              dat is het probleem niet:P ik wil de tigra gewoon nog een beetje standaart laten

om daar gelijk al achter te gaan solderen, of andere tellerplaat er in, is me geen donder waard:D wat ik wou is gewoon de zooi losschroeven, lampjes verwisselen.., en dan plaats van dat kots gele, gewoon dat blauwe er in:angel:P

Dominic

vind dat blauw toch wel amateuristisch eruit zien.. als je dan toch origineel
                                                wil houden kijk dan naar de nieuwe tigra ofzo wat voor kleur die heeft in
                                                het dashboard?

wit/rood ofzo?

pluuske

[rquote=1918389&tid=146299&author=nexus6]10 ledjes plus weer standjes solderen,wat een gepriegel is me dat ook wel eens gedaan ,maar dat is toch niet iets om happy van te
                                                  worden die led lampjes zijn tegenwoordig ook niet meer zo duur,voor 8 euro of zo heb je al je tellerplaat uitgerust met leds,en voor
                                                  18 euro kan je de helle dashbord ,Tellerplaat,TID/MID en kachel paneeluit rusten met Leds.[/rquote]

lees dan ook T10 dat is een formaat led dat is er maar 1 .
                                                  concave betekend 3 hoek voor een verbreed licht beeld :P ff lezen

normen1991

@ dominic nah ik wil hem niet 100% orgineel houden,:D maar gewoon in plaats van dat amber gele licht, gewoon blauw :P niet gelijk een plasma plaat er in,of er in gaan solderen, wou het zo hebben dat het later weer makkelijk omkeer baar is.

ik snap eigelijk niet, dat het kleurverschill bepalend is, dat het er dan amateuristisch uitziet,:hmmz misschien dat je bedoelt van: dat amber geel gewoon bij opel hoort, en blauw bij volks,wagen? :angel

maar ik kies blauw omdat het naar mijn mening er mooier uit ziet, :D

Dominic

plasma plaat gaat toch gewoon over de originele? enige wat je moet doen is ff aansluiten…

nja dat blauw, ik vind het persoonlijk niet mooi..
                                                      als je dan toch echt mooi blauw wil moet je inderdaad
                                                      net als bij een VW het effect zo kunnen krijgen
                                                      naar dan ga je toch al weer snel naar plasma toe
                                                      omdat je het effect niet goed krijgt omdat tigra
                                                      gewoon een verouderde plaat heeft..

anders moet je ff TACHO bij google intypen..

25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 87)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.