Dashboard verlichting veranderen

Forumindex Forums Modellen Astra Dashboard verlichting veranderen

• Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 53)
  • Auteur
    wim-v6
    Deelnemer

Volvo, heeft nooit blauw licht gehad, die is alleen vaker van kleur veranderd dan een gemiddelde regenbooglamp..

Vroeger was Volvo net als Saab, Ford, Velen Jappen etc etc Altijd Groen.

Maar merken willen verandering, Volvo heeft het een tijdje Wit (led) gehad in combi met rode wijzers, een Tijdje amber gehad in Combi met witte wijzers., Go on and on.

Saab heeft het Groene nog heel lang vol gehouden, of dat nu nog is weet ik niet..

BMW, Alfa Romeo, SEAT, Audi hebben het eigenlijk Altijd Rood gehad..

Blauw ala VW: Ik kan je melden, Als je de Tellerverlichting Altijd volop hebt staan (dat heb ik altijd), en je hebt dat blauwe in je auto van VW (hadden we op de VW LT’s en Transporters, en uiteraard de Golfjes), ga je deze vanzelf Dimmen, Mijn collega’s zeiden daar hetzelfde over, op een gegevenmoment werd je een beetje tureluurs van die Fel Rood verlichte Wijzers over dat Fel Blauw verlichte Tellerblad..

Dus of het rust geeft, bij ons op het werk vond meer dan de helft eigenlijk van niet…

Doe mij maar rood, Amber, Wit Groen, Geel, of wat dan ook..

Willem

krasy
      Deelnemer

de verlichting van de astra is als volg
        3 x T5 draaifitiing achter de tellers. + 1 achter je dagteller
        zitten ook 3 achter je mid (2 achter je tid)
        in je asbakje zit 1 x T5 steekfitting.
        (verder heb je nog een paar draaifittingen achter teller zitten voor je knipperlichten enzo)
        ook een paar smd ledjes voor je tc.lampje ofzo beiden niet nodig te vervangen.

dan heb je in je dashbordkastje kofferbak en hemelverlichten een c5w buisje zitten van 39 mm

dat was het wel zo’n beetje

:D

kajomidy

:D hahahaha
          Mooie discussies over lampjes
          Ik vind blauw mooier dan geel daarom mijn vraag…
          Krasy : heeft de asbak maar 1 lampje ?
          Webshops leveren namelijk 2 lampjes
          1 voor de aansteker en 1 voor de asbak
          Bij mij geen verlichting in de asbak maar wel een plastic stukje in de asbak waardoor het lijkt dat het is gemaakt voor een lampje

wim-v6
          Deelnemer

1 voor de Asbak EN aansteker

Astraman
            Deelnemer

Blauw en groen werken juist averechts voor het nachtzicht. Je ogen moeten altijd wennen aan donker, je hebt twee soorten fotocellen in je ogen. Kegeltjes en staafjes. Kegeltjes nemen kleuren weer, en de staafjes worden gebruikt in het donker en gaan pas na een poosje werken (daarom duurt het altijd even voor je goed ziet in het donker) In principe ben je dan effectief kleurenblind. De staafjes zijn het meest gevoelig (in negatieve zin) voor groen/blauw licht, dus als je de werking niet wilt ondermijnen is rood licht het gunstigst. Daarom word dit ook aan boord van onderzeëers zodat je nachtzicht zoveel mogelijk in tact blijft als je door een periscoop moet kijken.

Nou denk ik wel dat het voor in de auto weinig uit zal maken omdat je nooit helemaal in het aarde donker rijdt. Je hebt je eigen lampen aan, je hebt tegenliggers en vaak ook straat verlichting, dus je zult nooit echt op je nachtzicht rijden.

Jerremy
              Deelnemer

Idd. Astraman dat klopt. Overigens niet alleen onderzeeers. Ook op de brug (stuur/navigatie ruimte) en cockpit van zee- en lucht vaartuigen is de enige ambiant verlichting die gevoerd wordt rood van kleur. De instrumente daarintegen kennen een variateit van kleuren.

DeMeistah
                Deelnemer

@RISL wrote:

Nee, dan ben je inderdaad behoorlijk genaaid, ik ken iemand die les heeft gehad van die prof uit Tilburg, gelukkig mag ze haar diploma gewoon houden. Ik heb dat onderzoek gelezen toen ik m’n blauwe verlichting inbouwde twee jaar geleden. Ik was toen namelijk op zoek naar iets waarin stond of het legaal was of niet (blauw licht, politie, ik wilde geen gezeur). Ik ga even voor je zoeken of ik het weer kan vinden.

daar heb ik destijds ook naar lopen zoeken, enige wat niet mag zijn die neon balkjes als ze boven je ramen uitkomen, dus ze mogen er wel zitten, maar je mag alleen de gloed ervan zien en niet de balkjes zelf. zal ook wel zo’n regel voor zijn als die leds, maar die zitten gelukkig verstopt achter het dashboard.
                  als je zo’n los ledje van die autostyle meuk los op je dash zou plakken zou het weer niet mogen denk ik..

RISL
                  Moderator

Klopt, zolang de gloed niet buiten zichtbaar is, is het goed. Ik heb er wel eens problemen mee gehad toen de binnenverlichting aan stond toen ik geparkeerd heb. Ik heb toen een waarschuwing gehad en ik moest het er direct uit halen. Het zit er inmiddels weer in natuurlijk. :jerry

Ik kan het onderzoek niet meer vinden. Ik weet dat het van de Ohio University was en ik heb destijds dus maar voor ‘waar’ aangenomen. Moet zeggen dat ik de verklaring van Astraman ook zo voor waar durf aan te nemen, aangezien (ik heb niet veel biologie gehad) het logisch klinkt ;)
                    Ik vind het zelf in ieder geval erg prettig in tegenstelling tot rood en wit.

kajomidy

Zo, eindelijk gekocht
                      Draaifitting t5 led blauw
                      Pakje van 6 stuks voor 30 euro en opengeknipt
                      Tellerunit eruit gehaald , is even tobben maar simpel
                      En ja hoor….fittingen zijn dikker dan er in kan…..
                      Domme zet om de verpakking open te knippen hè

krasy
                      Deelnemer

vreemd kan je de pootjes niet beetje buigen ?
                        zou moeten passen anders heb ik ze ook nog liggen.
                        heb er nog stuk of 20 blauw

kajomidy

Buigen gaat helaas niet
                          Kan ze er gewoon niet indraaien omdat de fitting veels te dik is en niet in het gat passen
                          Wil je misschien ruilen?
                          Kan ze naar je opsturen

RISL
                          Moderator

Das balen. Wel vreemd dat ze te dik zijn, kun je er niet een beetje afhalen ofzo?

Ik heb een how-to gemaakt over het uitbouwen van je tellerunit trouwens: viewtopic.php?f=126&t=157899

P.s. er begint me nu iets te dagen dat ik ook mijn fittingen heb moeten aanpassen om het te laten werken. Ik haal binnenkort mijn tellerbak er weer uit omdat één ledje niet meer functioneert, zal dan gelijk eens kijken of dat ik die fittingen heb nabewerkt of een andere.

kajomidy

Ik had je how to al gezien en uitgeprint :thumb
                              Als ik ze niet kan ruilen met iemand kan ik proberen om de fitting kleiner te maken
                              Zal niet meevallen denk ik om dat voor elkaar te krijgen

RISL
                              Moderator

Ik haal op z’n vroegst volgende week de tellerunit er even uit, dus ik kan het je niet met zekerheid zeggen, maar ik heb volgens mij delen van de fitting weggesneden.

Fijn dat je wat aan m’n how-to hebt :D das nog eens leuk om te horen :thumb

krasy
                                Deelnemer

@kajomidy ik heb je een pm gestuurd

Vinci
                                  Deelnemer

Heb er zelf blauwe leds in gezet. Nou zit ik zelf in de electronica en mijn werk heeft met camera’s te maken, dus over licht en de samenstelling er van en opbrengst heb ik wel wat kennis en meetapparatuur in huis om aan lampjes te meten wat voor opbrengst ze geven en in welk spectrum de licht frequenties zitten en de totale verhouding er van. Led’s geven PER DEFINITIE minder lumens per watt dan een gloeilamp. Vuistregel is 1 lumens per watt voor leds en 2 lumens per watt voor een gloeilamp. Laat de politiek maar wauwelen! :sleeping Nou zijn ze nog lang niet met leds uit ontwikkeld en ze worden steeds beter moet ik wel zeggen, zou me niks verbazen dat ze de gloeilamp echt in gaan halen de komende jaren.

De enige reden waarom mensen denken dat ze meer licht geven is omdat het PER DEFINITIE gebundeld licht is en in die bundel meetbaar feller is dan de standaard rondom stralende gloeilamp. Leds zijn daardoor feller om in te kijken, maar ga er maar eens een pand mee uitlichten bijvoorbeeld. Kom je toch een hele hoop mee tekort hoor! En pak maar eens een gloeilamp in een top kwaliteit armatuur met straler en je zult nog opkijken van de licht opbrengst!

“Ja, maar ze worden toch veel minder heet…” Antwoord is dus nee. Pak maar eens een led armatuur vast die ook maar een beetje in de buurt komt van de licht opbrengst van een gloeilamp en je brand er gewoon je vingers aan!

Als je in die holletjes van je dash gewoon een enkel ledje duwt ga je voor de achtergrond verlichting nog bekaaid uit komen met het licht! Zeker met blauw. Vind het niet vreemd dat mensen zeggen dat ze het prettiger en minder fel aan hun ogen vinden, dat is namelijk ook echt zo! Mits je je aan de maximale stroom van de leds houdt, je kan ze wel heel fel laten branden, maar sterk ten koste van de levensduur. Voor de controle lampjes is het nog wel te doen, zelfs op een lagere stroom is het al gauw genoeg.

Ik heb bij mijn teller bak maar liefst 96 blauwe leds gebruikt die ik op stripjes heb gesoldeerd en heb voorzien van een schakelend dimmer circuitje. Heb de boardjes er voor zelf ontworpen en zo kom ik aan genoeg licht om het ook overdag of met schemering nog blauw te verlichten. Ziet er wel mooi uit. En ik heb een draaiknopje gemaakt om de dimmer te bedienen.

Mocht je het allemaal niet te ingewikkeld willen maken kun je er nog het beste een stuk of vier ledjes per gat in solderen, hoe meer er in passen hoe beter. Gewoon direct op het koper baantje. En uiteraard een goede stroom begrenzings weerstand er bij in serie schakelen. Voor sommige controle lampjes zul je er ook vaak nog een weerstand overheen moeten zetten om te voorkomen dat ze de hele tijd zwakjes blijven branden, dat komt nog wel eens voor.

Succes er mee!

RISL
                                    Moderator

Dit is het effect met drie blauwe ledjes. De tellerbak van Vinci zal zeker mooier verlicht zijn, maar in vergelijking met de hoeveelheid werk…..

kajomidy

Zeker mooi en zo wil ik het ook graag
                                        Ik heb exact dezelfde lampjes gekocht zoals je al eerder aangaf op je foto
                                        Misschien dat bij mij een andere tellerbak inzit als bij jou
                                        Ik zal is kijken of ik de lampjes passend krijg anders koop ik de goede bij krasy

RISL
                                        Moderator

Ja, die lampjes van de foto zitten er bij mij ook in. Heb ze bij Autostyle gekocht, ik ken iemand die daar werkt, dus voor klein spul zoals ledjes e.d. ga ik daarheen.

krasy
                                          Deelnemer

kijk wat Vinci is de eenige uitleg die er is .
                                            overdag zijn de leds ook stuk slechter zichtbaar.
                                            maar zoals je zeg je hebt verschillende leds.
                                            en ja met 1 lampje krijg je het effect zoals risl
                                            maar dat is in de avond.

wel de eenvoudigste manier
                                            of plasma

dit is zoals ik het heb
                                            [youtube:3mbjtlaf]http://www.youtube.com/watch?v=RQ4lH1yUhck[/youtube:3mbjtlaf]

RISL
                                            Moderator

Overdag zie je inderdaad bijna niets van mijn leds. Maar hee, daar is het ook overdag voor hè ;)

Vinci
                                              Deelnemer

@RISL wrote:

Dit is het effect met drie blauwe ledjes. De tellerbak van Vinci zal zeker mooier verlicht zijn, maar in vergelijking met de hoeveelheid werk…..

Dat ziet er best mooi uit en zo te zien zijn het witte platen, dus dat geeft al wat meer effect van de leds, maar ik kan me er niet aan onttrekken dat ik precies een paar bundels/vlekken licht zie waar de leds onder zitten…

Noem mij maar een zeikerd, maar ik stoor me aan zo iets… :jerry

RISL
                                                Moderator

Klopt, witte tellerplaten zijn standaard op de Coupé.
                                                  Maar je ziet inderdaad heel goed waar de leds geplaatst zijn. Dit zag je echter ook bij de originele lampjes, al was dat wel wat minder duidelijk.

Vinci
                                                  Deelnemer

Dat effect heb ik bij mijn tellers helemaal geelimineerd dus. Zal er binnenkort nog eens een foto van maken, alleen is er nu één led stripje gesneuveld op de een of andere manier, heb nu dus een donkerder stukje er in zitten. Is waarschijnlijk maar één ledje waardoor er acht niet branden, want ze staan per acht stuks in serie steeds…

Eerst had ik er ook gewoon leds in gepropt via die gaten, had toen ook bundels. Op zich niet lelijk hoor, maar omdat ik er toch een dimmer in had ging ik toch voor meer en beter verdeeld licht uiteindelijk.

RISL
                                                    Moderator

Tja, het effect zal inderdaad heel mooi zijn. Maar als ik al denk dat ik 96 leds zou moeten gaan solderen, word ik gek, denk ik….solderen is niet mijn favoriete werkje….

25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 53)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.