dashboard verlichting corsa b

Forumindex Forums Modellen Corsa dashboard verlichting corsa b

• Dit onderwerp is leeg.
15 berichten aan het bekijken - 51 tot 65 (van in totaal 65)
  • Auteur
    juruca
    Deelnemer

Ok, Thx voor jullie reactie :D

Gaan we van het weekend proberen!

Byjugo
      Deelnemer

Heren,

Even een vraag:
        Ik heb ook een serie leds besteld (uit china, dus duurt nog even..). Maar normaliter is led niet dimbaar. Geeft dat geen problemen met de standaard dimmer die in de lichtschakelaar is ingebouwd??

VideoRipper

@Byjugo wrote:

Geeft dat geen problemen met de standaard dimmer

Nee, maar je zult de LEDs niet kunnen dimmen.
          (Oké, er is een heel klein verschil te zien, maar niet noemenswaardig)

Greetz,

Peter.

juruca
          Deelnemer

Nou vandaag was het zo ver….

Afgelopen week heb ik het verwarming paneel alvast gedemonteerd .

De ronde rooster heb ik niet meer naar beneden gekregen dus heb ik gewoon een lange schroevendraaier gebruikt :D

En de beide schroeven naar beneden laten vallen.

Vandaag eerst langs brezan voor de lampjes ook voor de TID want die was nu ook toegankelijk.

Beide lampjes achter de verwamings schakelaars vervangen, geen punt als alles open ligt.

De modificatie voor het achterruit verwarmings lampje heb ik niet gedaan want dat zag ik niet zitten.

Wel heb ik het (ABS) lampje in het instrumentenpanel aangesloten op de auterruitverwarmings schakelaar, dus dan zie ik toch wanneer die aanstaat :D .
            Gewoon een draadje naar het instrumenten panel gelegd van de bruinwitte draad v/d schakelaar :thumb

Tevens zag ik dat de verlichting achter de verwarmingsdraaiknoppen aan gingen op het contact :(

Zo hebben de lampjes inderdaad geen lang leven…..(ik heb gekozen voor conventionele lampjes vanwege het strooilicht)

Dus dat heb ik gemodificeerd en ze gaan nu pas aan indien je de verlichting aanzet :)
            Dit is een kleine modificatie als alles toch open ligt, afgetakt van de bedrading voor de stoelverwarmings schakelaars.

Toen alles open lag kon ik met een schroevendraaier de blokkering van de ronde rooster bypasen voor het monteren van beide schroeven.

Tevens heb ik gelijk een draadje gelegd voor een lampje in het dashboardkastje.

Al met al viel het nog wel mee maar je moet geen haast hebben…..

Foto van het blokkeerlipje van de ronde roosters:

VideoRipper

Top, eindelijk gelukt. :thumb

@juruca wrote:

(ik heb gekozen voor conventionele lampjes vanwege het strooilicht)

Je kunt een heldere LED diffuus krijgen door hem met (fijn) schuurpapier
              licht op te schuren.

Greetz,

Peter.

juruca
              Deelnemer

Ik heb nog een foto toegevoegd van de rooster blokkeerlipjes :D

McKaamos
                Deelnemer

Mbt het dimmer van LED’s… je zou een microcontroller kunnen gebruiken (b.v. een ATMega8 of 168 of 368) en het voltage van de dash verlichting draad daar mee “voelen” via de analog-in.
                  Dan stuur je via een Digital-out een PWM signaal naar je LEDs.

LED’s kan je namelijk wel dimmen met PWM (Pulse Width Modulation). Dat is in essentie de electriciteit aan en uit pulsen op een bepaalde snelheid (b.v. 4Khz). De lengte van elke puls maak je dan langer of korter.

Op dit plaatje zie je de groene streepjes, dat is dan die snelheid, maar de het aan v.s. uit gedeelte binnen die puls lengte maak je dan korter of langer.

wat arduino-pseudo-code voor de microcontroller:

while (true) {
                  $brightness = analogRead(analogPin1);
                  analogWrite(digitalPin1, map(0-255,0-1024,$brightness));
                  }

Daar staat dus letterlijk “lees analoog voltage”, “schijf analoog voltage naar PWM waarbij waarde van 0 tot 1024 wordt omgezet naar schaal 0 tot 255”, “herhaal deze opdrachten tot in de eeuwigheid”.

VideoRipper

Volgens mij (het is alweer lang geleden dat ik écht met mijn oorspronkelijk
                    vak bezig ben geweest) bestaan/bestonden er gewoon U->PWM IC’s.

Je zou zelfs een 555 timer IC kunnen gebruiken in astabiele multivibrator
                    configuratie; ben je voor een paar euri klaar. ;)

Greetz,

Peter.

McKaamos
                    Deelnemer

Oh geen idee, ben ook maar n hobbyist ;)
                      anyway, oplossingen zat :)

Byjugo
                      Deelnemer

@VideoRipper wrote:

Volgens mij (het is alweer lang geleden dat ik écht met mijn oorspronkelijk
                        vak bezig ben geweest) bestaan/bestonden er gewoon U->PWM IC’s.

Je zou zelfs een 555 timer IC kunnen gebruiken in astabiele multivibrator
                        configuratie; ben je voor een paar euri klaar. ;)

Greetz,

Peter.

Ik zat nog even te kijken wat er inderdaad mogelijk is om de dimmer toch te laten werken. Ik ben alleen niet zo onwijs sterk met elektra..
                        Als ik er zoiets tussen zet, gaat het dan werken?
                        http://www.conrad.nl/ce/nl/product/177090/DCDC-LED-driver-serie-AMLDLW-Z-Aimtec-AMLDLW-3035Z-Uitgangsstroom-350-mA-Voedingsspanning-7-30-V?ref=searchDetail

Ik kan er maar nergens achter komen of die PWM fuctie er nou wel of niet in zit… Vermogen 350mA zou ongeveer goed moeten zijn, misschien voor de veiligheid 1 maatje groter..

VideoRipper

@Byjugo wrote:

Ik kan er maar nergens achter komen of die PWM fuctie er nou wel of niet in zit…

Daar zijn datasheets voor, maar bij de details op die pagina staat het ook al (als je weet
                          hoe je het moet lezen):
                          @Conrad website wrote:

■Dimfunctie (digitale PWM/analoge stuurspanning).

Met andere woorden: je moet er zelf een PWM signaal op zetten of gebruik maken van
                          een analoge stuurspanning (dat *zou* voor ons interessant kunnen zijn).

@Byjugo wrote:

Vermogen 350mA zou ongeveer goed moeten zijn, misschien voor de veiligheid 1 maatje groter..

En daar ga je de mist in (maar dat kan je niet kwalijk genomen worden) ;)

Een LED gebruikt, in tegenstelling tot een normale lamp, geen spanning, maar stroom.
                          (Ja oké, ze gebruiken beiden zowel spanning als stroom, maar bij een LED moet de stroom
                          constant zijn en bij een gloeilamp de spanning ).

Wat zo’n module doet is er voor zorgen dat er altijd een bepaald ingestelde stroom loopt
                          door hetgeen is aangesloten; in ons geval een LED (of meerdere LEDs).
                          Deze module zorgt er dus voor dat er altijd 350mA door je LED (of LEDs) zal lopen, ook
                          als de ingangsspanning oploopt (tot een maximum van 30V).

De goedkope manier om LEDs te voorzien van een constante stroombron is de vaak door
                          ons gebruikte manier van een eenvoudige serieweerstand.
                          Hier gaan we echter uit van een constante spanningsbron (onze accu) en dat is doorgaans
                          geen probleem, maar *stel* dat de accu per ongeluk ineens 24V zou leveren, dan ploppen
                          de LEDs er alsnog uit (omdat de stroom dat ook twee keer zo hoog wordt).

Voor de goede orde:

• Spanning = U = in Volt (V)
                          • Stroom = I = in Ampère (A)
                          • Vermogen = P = in Watt (W)
                          • Weerstand = R = in Ohm

Zelf de weerstand voor een LED uitrekenen is heel eenvoudig:

Rv = (Us - Ul) / Il

In normaal Nederlands:

Voorschakelweerstand is (Bronspanning - Spanningsval_over_LED) gedeeld door nominaal_benodigde_stroom_door_LED

Maar… er zijn website te over waar je dit veel gemakkelijker kunt uitrekenen. ;)

Om kort te gaan (want jullie zijn autoliefhebbers en geen elektronici): ik zou geen €20
                          uitgeven voor een veredelde weerstand.
                          Daarbij heeft deze oplossing niet direct de mogelijkheid om te dimmen (zonder je halve
                          auto om te moeten bouwen).

Als ik de tijd kan vinden zal ik eens kijken of ik nog dit soort schema’s kan tekenen, het
                          is voor mij ook alweer 25 jaar geleden en ken alleen de theorie nog. :oops:
                          En dan eentje die we direct kunnen aansluiten tussen dimmer-uitgang en LEDs. king:

Greetz,

Peter.

Byjugo
                          Deelnemer

@VideoRipper wrote:

En dan eentje die we direct kunnen aansluiten tussen dimmer-uitgang en LEDs. king:

Precies, dat ja :P

Want alles wat je vertelt klinkt heel mooi (geloof je direct), maar ik kan er helemaal niks mee xD
                            Maatje van me is elektrotechnicus, zal het hem ook eens voorleggen. T zou toch moeten kunnen….

Lizet9

Ik ben de strijd ook aangegaan met het dashboard en de lampjes.
                              Heb er nu nieuwe standaard (gloei?) lampjes in met blauwe kapjes er over. Maar ik vind dat deze maar slecht licht geven en geen felle kleur.
                              Scheelt het veel als er blauwe led lampjes in zitten? Zijn die feller?

VideoRipper

LEDs schelen inderdaad een slok op een borrel.

Tot nog toe heb ik alleen LEDs geplaatst achter mijn TID (klok/datum/temp-schermpje).
                                Met de standaard lampjes gaf de display een flauw oranje gloed af.

Nu heb ik er witte LEDs in gesoldeerd en kan ik alles prima zien. :D

(Ik was alleen vergeten de LEDs te schuren, waardoor ze op het brandpunt nogal fel zijn) :oops:

Een ander voordeel is dat je auto korter meegaat dan de LEDs die erin zitten. ;)

Greetz,

Peter.

VideoRipper

Gisteren verlichting achter verwarmingspaneel vervangen (door vier LEDs, maar ben
                                  niet tevreden over het resultaat, dus moet het overdoen) :(

Nu had ik ergens gelezen (weet alleen niet waar), dat er mensen waren die achteraf
                                  niet meer wisten waar welke verwarmingskabeltjes moesten.
                                  Dus eventjes fotootjes gemaakt voor het nageslacht. ;)

Links (zit de zwarte kabel):

Rechts (zitten de witte en bruine kabels):

Achter (zit de blauwe kabel):

Greetz,

Peter.

15 berichten aan het bekijken - 51 tot 65 (van in totaal 65)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.