Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › dashboard verlichting
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
23 januari 2014 om 22:18 #17263594
goedendag
vraagje in het middenconsole van mijn opel corsa b uit 1998 doet niet een lampje het ook het bovenstukje met de temperatuur meter en de klok en dergelijke is volledig donker
heeft iemand hier enig idee wat dit zou kunnen zijn ik heb de corsa vandaag opgehaald en zal van de week een paar foto,tjes neerzetten
alvast bedankt gr martin
23 januari 2014 om 22:31 #18210349Hallo
Middenconsole los halen en het lampje vervangen, Dat is wat ik morgen ook ga doen… bij mij is ook 1 lampje stuk :cry
ik vervang de standaard lampjes voor blauwe ledjes T5 fitting.
uit mijn ervaring met het middenconsole is het los schroeven niet moeilijk maar het in elkaar zetten daar ben ik de hele middag mee bezig geweest… :fy1
En lampjes vervangen van je tempratuur/teller/toerental(of klok) en bezine meter zijn makkelijk te vervangen door je teller eruit te hallen ..een kwetsie van een paar schroeven los draaien.Greats CorsaB-roden
23 januari 2014 om 22:34 #18210350het gaat echt om het hele middenconsole dus ook de dingen die er boven zitten zullen het de lampjes zijn of kan het ook zekeringen werk zijn
tevens heb ik nu mijn raio ingebouwd en die onthoud geen enkele zender daar nog tips voor
greetz martin
23 januari 2014 om 22:41 #18210351@Martin39 wrote:
goedendag
vraagje in het middenconsole van mijn opel corsa b uit 1998 doet niet een lampje het ook het bovenstukje met de temperatuur meter en de klok en dergelijke is volledig donker
heeft iemand hier enig idee wat dit zou kunnen zijn ik heb de corsa vandaag opgehaald en zal van de week een paar foto,tjes neerzetten
alvast bedankt gr martin
heb ff wat gejat uit een ander topic voor je maar hier staat heel goed uitgelegd hoe je de lampjes moet vervangen.
@normen1991 wrote:
Bij de meeste mensen deze tutorial misschien wel bekend:
Hier een korte beschrijving van het inbouwen/vervangen van fittingen met led’s/lampjes in een Corsa B.
De TID (triple info display).
Duw stevig tegen de onderkant van de luchtroosters en ze kunnen dan een stukje naar
beneden zoals op de foto. Hierachter zitten 2 schroeven die los moeten.Het kapje met de TID kan je nu omhoog halen.
De TID kan je met 2 schroeven losschroeven van het kapje zodat je er makkelijker bij kan.
De 2 groene fittingen kun je nu gemakkelijk vervangen.
Hierbij kan je een punttang gebruiken maar zorg wel dat het contact
uit staat om kortsluiting te voorkomen.Test even of de led’s goed zitten en het goed doen, zo niet dan moet je ze een
halve slag draaien.
Het resultaat:Nu het tellerhuis verwijderen.
De plastic rand zit met 3 schroeven vast.De 2 stuurkapjes zitten aan de onderkant met 3 schroeven vast en naast het stuur
zit aan beide kanten een klein schroefje.De stuurkappen kan je nu loshalen, dit kan lastig gaan omdat er weinig ruimte is.
Het tellerhuis zit met 2 schroeven vast aan de onderkant en met 1 klem aan de bovenkant.Je kan het tellerhuis nu zo eruit klikken (voor versies zonder kilometerkabel)
Aan de achterkant bevinden zich 3 groen fittingen, deze moet je vervangen door de fittingen
met led’s.Dan weer terug monteren en checken of de led’s goed zitten en het doen, zo niet dan moet je
ze een halve slag draaien.
Het eindresultaat:Nu de kachelknoppen.
Eerst begin je met een kleine schroevendraaier (platte kop) het knopje hier af te pulken let op dat je dit zijdelings doet en niet langs boven of onder:Daarna het afdekplaatje hier geld de zelfde regel langs de kant waar de schroevendraaier staat:
Daarna zet je je kachel knop op stand 1 en duw je je schroeven draaier helemaal door zodat je de knop er losjes af kan nemen dit werkt met een soort induw systeempje dus loop niets te forceren! :
Alles verwijderd:
Voor de 4 knipperlicht schakelaar weg te nemen dien je deze in de “aan” positie te zetten en vervolgens met een schroevendraaier onder in de voorziene uitsparring te verwijderenDaarna draai je je kachels naar beneden dit gaat normaal ook zonder al te veel forceren een plate schroevendraaier wilt hier wel eens bij helpen,
Dan zie je 2 kruiskop schroefjes zitten die je vervolgens los draait,
Nu komt je TID los:Vervolgens schuif je de hele handel voorzichtig naar voor !
Daarna koppel je deze klemmetjes voorzichtig af dit kan je doen door ze heel voorzichtig naar je toe te halen, 2 Rechts, 1 Links.
Nu kan je alles nog verder naar voor schuiven zodat je beter
aan deze 2 torx’jes kan deze zie je als je vanboven af kijkt.Vervolgens neem je het hele paneel er af, vanvoor onder de kachels,
Maar wees voorzichtig dit gaat niet zo simpel een beetje gedult en handigheid is hier van toepassing om niets te forceren !!
kleine tip : het paneel zit vast met een shuif-klik systeem ik denk op ongeveer 5 plaatsen als je langs de zijkant kijkt zie je alles ongeveer zitten.Vervolgens ziet het er zo uit en kan je de 2 lampjes bovenaan vervangen door T5 fittingen met led’s.
Vervolgens neem je het laatste component weg dit gaat door middel van de twee klipjes opzij in te duwen en hierachter kan je ook 1 T5 fitting plaatsen.
Met dank aan Steve010 voor de kachelombouw beschrijving.
Nog een paar aanvullende opmerkingen.
-Achter de tellerplaten 3 osram fittingen nodig, achter het TID schermpje (met o.a. klok/datum) zitten er 2.
-Mocht de led niet werken dan moet je hem eruit halen en omdraaien, de led heeft namenlijk een +
en een – kant.
-Als de led niet werkt kan het ook zijn dat de contacten niet strak genoeg zitten. Zit de fitting een beetje los,
haal hem dan eruit en buig de metalen contacten iets dichter richting het plastic deel. Met een punttang kan je dit
makkelijk doen. De fitting gaat er nu iets stoever in maar hij maakt dan beter contact met de printplaat.
-Achter de verwarmingsknoppen kan je T5 fittingen plaatsen.
-Achter de lichtschakelaar/elek.ramenschakelaars kan je een 3mm led met mini weerstand solderen, zie de tutorial voor de astra voor een handleiding.
-De kosten zijn te vinden op de pagina “fittingen”hier de link van de site: http://www.steve010.nl” onclick=”window.open(this.href);return false;
maar wat me nu dwarszit is dat meer mensen deze tutorial hebben gedaan, en dat men last had van;
dat men de wijzers niet meer goed zichtbaar meer waren, ik las deze tutorial door en wat me gelijk al opviel was dat de corsa witte wijzers heeft, en tigra, rood, en rood is zobiezo al een donkere kleur dan wit, ik. ik denk dat dit waarschijnlijk de reden is.
Dus misschien als men de corsa wijzers toepast, dit duidelijker wort net zo als op de foto’s
verder wordt het stap voor stap uitgelegt en is volgens mij voor de meeste mensen wel te doen,
maar steve bied leds aan, en wat al heel vaak besproken is, is dat leds licht naar voren stralen en niet versprijden zo als de orginele lampjes, hoe kan het dan wel zo zijn dat op de foto’s de hele dash verlicht is er er nergens plekken zijn te vinden waar minder licht is te zien?
Dabok, is ook op dit moment bezig, maar zijn TID ziet er netjes uit, ben van plan om dit aan komende zomer te doen omdat mijn middenconsole ook kapot is.
Alles is te bestellen op de site, maar als ik de foto’s zo zie ziet het er netjes uit, alleen ik ben bang dat ik tegen de zelfde problemen aan loop, als de rest:swear
Maar als je de wijzers vervang voor de corsa wijzers,(de witte) zo als op de foto’s moet het volgens mij al een heel stuk beter gaan, en volgens de beschrijving van de fittings wat je kan bestellen is dat deze het licht versprijd zo als de orginele lampjes, inplaats van leds, die het licht naar voren stralen…,:swear deze lampjes lijken ook op de orginele, dus ik heb er wel vertrouwen in.mensen die tips en info voor me hebben post maar:wors
Groet Norm
als ik fout zit corrigeer me :wors:D
23 januari 2014 om 22:41 #18210352volgens mij als je middenconsole niet brand zou je tellerverlichting het ook niet doen kan het fout hebben…
dus dan moet je je luchtroosters naar beneden drukken met een plate schroevendraaier en daar zitten 2 schroeven
die moet je los draaien…. en van je radio moet je die rooie op de gele aansluiten als het goed is zitten daar 2 stekkertjes op dan kun je ze zo omwisselen23 januari 2014 om 22:49 #18210353@CorsaB-roden wrote:
volgens mij als je middenconsole niet brand zou je tellerverlichting het ook niet doen kan het fout hebben…
dus dan moet je je luchtroosters naar beneden drukken met een plate schroevendraaier en daar zitten 2 schroeven
die moet je los draaien…. en van je radio moet je die rooie op de gele aansluiten als het goed is zitten daar 2 stekkertjes op dan kun je ze zo omwisselenDe middenconsole lampjes gaan vaak kapot, dus dat is het probleem zoiezo.. maar al werken ze niet dan moet de tellerverlichting het nog wel doen.
En de gele en de rode draad van je radio :hmmz heeft niets te maken met je dashverlichting, maar met het constante en de geschakelde 12v van de radio.23 januari 2014 om 23:13 #18210354Mooi klusje. Maar als je het zootje open hebt liggen, vervang gelijk alle lampjes! Een keer bij mijn oude Corsa a2 gehad. Lampje vervangen en 3 dagen later gingen de andere kapot :swear :swear .
23 januari 2014 om 23:39 #18210355bij mijn Corsa B (’93) is lampjes vervangen van het middenconsole een eitje. 4schroeven en naar voren toe trekken en aan de achterkant zitten de 2lampjes (stekkers) die je zo kan vervangen, ‘t 3e lampje (achter de achterruit verwarming) moet ik de knop voor verwijderen. bij mij hoeft de middenconsole dus niet in geheel uit elkaar…
maar ik weet dat ze in ’94 weer anders zijn (moet dan in geheel uit elkaar, en dat is idd een :swear klus)edit:
‘t enige wat het middenconsole en dashboard met elkaar te maken hebben is de zekering (10A), is deze doorgefikt, dan werkt je dash (temp,benz en rpm meter) en middenconsole lampjes niet)24 januari 2014 om 06:30 #18210356De vorige keer dat ik de lampjes ging vervangen..
Kon ik 3 keer heen en weer rijden naar een tunningsshop.. :fy1
Want zodra ik de verlichting aandeed knapte de lampjes kapot. Vanmiddag ga ik weer een poging doen.
Iemand nog handig tips?Greats erwin
24 januari 2014 om 08:42 #18210357@Martin39 wrote:
tevens heb ik nu mijn raio ingebouwd en die onthoud geen enkele zender daar nog tips voor
De draden A4 en A7 in de ISO-connector verwisselen met elkaar.
In sommige (oudere) Opels en VW’s is dit anders dan standaard.Het makkelijkste gaat met een tang en een kroonsteentje; ik heb eens
een hele middag lopen klooien om het netjes te doen (de pennen zelf
proberen te wisselen in de connector), maar die connector is zo degelijk
in elkaar gezet en er was zo weinig kabelruimte, dat ik het gewoonweg
niet voor elkaar kreeg. :cryGreetz,
Peter.
24 januari 2014 om 14:37 #18210358Ik had met mijn radio een adapter setje nodig voor de stekkers. Dan kon ik root en geel gewoon omwisselen en was het goed.
24 januari 2014 om 15:06 #18210359AnoniemLid sinds:
1 January 1970Klere zooi die lampjes vervangen, van je middenconsole :cry . De Heren ontwerpers moesten ze voor straf, heelder dagen ze laten vervangen….leerden ze om sommige dingen veel eenvoudiger te ontwikkelen.
26 januari 2014 om 16:18 #18210360iemand nog enig idee wat voor irritante kleine steeklampjes er achter die kachel unit zitten want t5 gaat ik daar niet in kunnen proppen hahahahaha
dan kan ik morgen even gaan kijken naar de goede lampjes
gr martin
26 januari 2014 om 16:56 #18210361@CorsaB-roden wrote:
De vorige keer dat ik de lampjes ging vervangen..
Kon ik 3 keer heen en weer rijden naar een tunningsshop.. :fy1
Want zodra ik de verlichting aandeed knapte de lampjes kapot. Vanmiddag ga ik weer een poging doen.
Iemand nog handig tips?Greats erwin
Gewoon via eBay bestellen, had 10 blauwe lampjes voor 1,50, en bestel je 2 van die setjes kun je nog wat verpesten :jerry
26 januari 2014 om 17:08 #18210362Wat voor type lampjes zijn het
26 januari 2014 om 17:17 #18210363 -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.