Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Dashboard valt uit bij Opel Vectra C 1.8 2007
- Dit onderwerp bevat 15 reacties, 9 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 juni 2020om 19:17 door rvalentijn.
-
AuteurBerichten
-
2 september 2013 om 17:07 #17260396
Hallo,
Ik zit met een probleem; tijdens het rijden valt het dashboard uit, dwz de verlichting, kilometerteller, toerenteller, benzinemeter en de meldingslampjes. Het gekke is, wanneer ik het gevaren licht aanzet, alles het ineens weer doet!
Heeft iemand hier ervaring mee, en weet de oplossing??
Mvg
2 september 2013 om 19:46 #18171530aan zowel aan de stekker van de teller liggen, aan de teller zelf, of de CIM module
Willem
2 september 2013 om 20:00 #18171531Had ik ook gehad,op een gegeven moment deed het hele teller unit het niet meer behalve de verlichting.
Bij opel laten uitlezen,gaf als melding dat er geen verbinding was met teller unit.
Toen hebben ze even de -pool van de accu los gehad,en daarna werkte hij tot nu toe weer normaal.
Signum 2.2 20033 september 2013 om 15:12 #18171532Bedankt voor de reacties! Ik ga eerst de – pool van de accu loshalen
6 september 2013 om 14:33 #18171533Heb met mijn C2 ook twee keer gehad dat alle tellers en lampjes op het dashboard zijn uitgevallen.
Hierbij gingen verder dus ook geen geen controlelampjes branden.De reden was logisch, en ook weer niet.
Mijn eerste ingeving was namenlijk: zekeringen controleren.
Maar alles was nog heel.
Echter na het “resetten” ( eruit halen en er weer in steken ) van de zekeringen die met het dashboard te maken hadden was de klacht weg.Is ook verder nooit meer voorgekomen.
19 juni 2017 om 23:44 #18344875Hoi,
Wij hebben een mooie Vectra 2.2 V-Line station uit 2005 met exact het zelfde probleem: meestal na minuut of 10 rijden valt het dashboard uit, eerst gaat abs lampje branden, seconde later alle lampjes en vervolgens gaat alles uit en de meters op nul-stand. Meestal gaan ze weer aan als je even het alarmlicht inschakelt of soms (even stoppen en dan…) het portier openen…?
De auto rijdt verder prima door, dus het lijkt puur de verbinding naar het dashboard die even wegvalt…
Bovenstaande opties (accupolen, zekeringen) heb ik al geprobeerd zonder succes, ook de stekker rechtsonderaan dashboard aangeduwd, geen effect. Nu lees ik hier op het forum dat het mogelijk ook aan de ABS stekker kan liggen, slecht contact of vocht? Nu mijn vraag: kan iemand mij vertellen waar die stekker onder de motorkap zit ? En hoe ik hem zonder beschadigen los haal? Achter de accu zie ik de electronic control unit, die stekker heb ik ook los gehad, schoon geblazen (mijn fix techniek :applause02: ), en weer vastgezet….zonder resultaat, de storing blijft maar komen.
Vorige week APK en beurt bij de opel dealer en naar storingen en uurtje onderzoek gevraagd, maar daar willen ze gewoon niet aan. Ik hoop dus hier een oplossing te vinden!
Dank voor eventuele tips!
Johan20 juni 2017 om 11:52 #18344893Ik had dit probleem vorige maand ook, ABS stekker schoon gemaakt en probleem opgelost.
Het is de stekker die links onderin te zien is, die kun je rustig lostrekken, door aan dat blokje te trekken aan de zijkant van de stekker.20 juni 2017 om 21:10 #18344908Beste Meek,
Dank voor je suggestie! Je bedoelt de stekker min of meer in het midden van de foto, met de soort van vingergreep die je naar links kunt trekken? Dat is de unit waarop bij mij electronic control unit absb staat, die heb ik losgemaakt en bekeken, wat valt daar aan schoon te maken?
Maar bij jou verhielp het de storing?
21 juni 2017 om 08:52 #18344915Ja het is inderdaad die stekker, volgens mij is de ABS/ECU dezelfde stekker. Ik heb bij mezelf die stekker ingespoten met contactspray, en ook de de ECU/ABS kant, omdat enkele contacten blijkbaar geen goed contact meer hadden op de ECU.
2 juli 2017 om 19:17 #18345383Beste Meek,
Dank, inmiddels de ECU ABS stekker ingespoten met contactspray. Het lijkt zowaar te helpen, echter nu lijkt het dashboard toch nog af en toe te haperen, maar dan komt in het onderhoudsdisplay het stuurbekrachtigings alarm te voorschijn. Zou dit ook een gebrek aan contact probleem kunnen zijn? Zoja, waar zit dan die stekker? Dan spuit ik die ook even in, neem dat dat kan…
Groet,
Johan4 juli 2017 om 23:19 #18345490Hoi,
Afgelopen 2 dagen veel gereden en helaas valt het dashboard nog steeds om de haverklap uit. Soms lijkt het vaak na een scherpe bocht naar rechts, maar veelal ook gewoon in stilstand of rechtuit rijdend. Abs stekker opnieuw ingespoten. Hoor wel een piepje uit de dynamo (paar jaar geleden door VOD vervangen door gereviseerd exemplaar) komen, maar dat mag toch..? Accu geeft bij motor uit 12,3v en met motor aan 13,9v. Bij draaien van stuur vind ik altijd wel dat de lampen iets inzakken aan felheid…
Iemand nog advies? Dank!
Johan13 december 2017 om 12:14 #18350173Hoi,
Helaas nog steeds last van uitvallen van het dashboard bij onze Vectra C 2.2 station. Inmiddels alle zekeringen vervangen en ABS en stuurmodule stekkers los gehad en schoongemaakt en voorzien van beetje contactspray. Geen verandering… we worden er moedeloos van en neigen inmiddels naar het wegdoen van de auto…wat ik erg jammer zou vinden…
Nu kwam ik onderstaande link tegen op het AMT garageforum:
Helaas kan ik zelf de respons niet bekijken, maar hoopte dat er hier iemand (professionele auto technici… ) is die dat wel kan en mij dan kan vertellen wat men daar denkt (Word of pdf document met de respons mailen mag natuurlijk ook…)
Link: http://www.amtgarageforum.nl/opel/vectra/storing-en-uitvallen-dashboard-31440.html
Daarnaast hoop ik dat iesmand mij kan vertellen waar exact (ergens rechtsvoor achter bumper?) de stekker van de stuurbekrachtiging zit en of het schoonmaken daarvan een oplossing daarvan zou kunnen zij? Want dat lampje gaat als eerste branden, vaak na een scherpe bocht naar rechts
Dank alvast!
13 december 2017 om 12:34 #18350178Deze auto heeft als klacht dat tijdens het rijden het dashboard uitvalt en de controle lampjes van de ABS, dynamo, motorcontrole lampje dan constant branden en meters uit zijn. Als je met deze auto gaat rijden geeft hij eerst in het displaytje onder de toerenteller een melding van de stuurbekrachtiging (stuurwieltje met uitroepteken in het geel). Dat gebeurt een paar keer (soms 1x soms vaker) daarna hoor je een relais geluid (tikkend) en vallen de meters uit en gaan de controle lampjes aan, soms doet hij het nog een keer maar meestal niet. Ook het tikkend geluid van de knipperlichten valt dan uit. Pas na contact uit en weer aan doet hij het weer even (hoog uit een paar km). De klant heeft bij een ander bedrijf al een keer een nieuwe klok gehad maar er was geen verschil daardoor dus de klok lijkt goed.
We hebben de auto uitgelezen en in de ecu, abs en elektrische stuurbekrachtiging staan de volgende codes:
U2103 Storing CAN buscircuit
U2105 CAN bus storing geen comm. met ecu
U2139 CAN bus geen comm met stuurkolom module
De stuurwielmodule hebben we ook uitgelezen en die gaf U2103,U2105,U2108,2111,U2116 U2113 en B1000 ecu storing. De CAN bus codes zijn allemaal storingen op geen communicatie naar abs,ecu,elektrische stuurbekrachtiging, instrumenten paneel en SDM. B1000 is ecu storing.
Na wissen en rijden leek het even beter maar toen we de stuurwielmodule nogmaals wilde uitlezen kwamen we er niet meer in testkast gaf aan dat er een storing in de ecu zat waardoor er geen communicatie was. Toen alles doorgemeten en gecontroleerd maar pas na het loshalen van de stekker van de stuurwielmodule kwamen we er met de testkast weer in om uit te lezen. Eerst waren alleen U2105,U2108 en U2111 terug maar niet veel later ook de rest weer.
Nou lijkt het volgens ons erop alsof die stuurwielmodule de CAN bus misschien zo over de rooie helpt dat misschien daardoor de klok uitvalt. Ook omdat de stuurwielmodule als foutcode in alle andere systemen zit.
Heeft iemand er meer ervaring mee want je kunt hem ook niet even proberen, erg duur onderdeel dat ook ingeleerd moet worden op de auto.
Gemeten
zekeringen gecontroleerd en doorgemeten, massa gecontroleerd en kabelboom bij stuurkolom gecontroleerdUitgelezen met
SUNFoutcodes
U2103,U2105,U2108,U2111,U2116,U2113,U2139
Melding maken |Gepost: 13-04-2011 14:15
depit1
Eigenaar
De Pitstraat Autoservice
Universeel
Lid sinds: 22-11-2007
1570 bijdragen
Hoi,Heb je al geprobeerd de stekker van de teller wat strakker te buigen ?
Vaak fungeert de teller als gateway, als hier een slechte verbinding zit krijg je dus tig storingen in de communicatie.
De stekkers op de ABS pomp komt wel is voor.
Extra massa motor, ABS pomp wil wel is helpen.
Gr,
Marco
Melding maken | Waardevolle reactie?Gepost: 13-04-2011 17:45
Migi
After sales manager
Lid sinds: 11-09-2010
216 bijdragen
Zoals Marco hieral zei :Slecht contact van de kabelboomstekker aan het ABS-stuurapparaat
symptomen kunnen zijn :
Uitval van de instrumentenweergave tijdens het rijden, uitslaan van de instrumenten, auto niet te starten, ABS-controlelamp gaat branden, problemen bij het opslaan van de defectcodes voor ABS-wieltoerental sensors.
diverse defectcodes betrefende communicatie can bus
Melding maken | Waardevolle reactie?Gepost: 13-04-2011 19:49
japio
Lid sinds: 17-09-2010
7 bijdragen
de stekker waar Marco het over heeft van de ABS unit is als reparatie onderdeel verkrijgbaar bij de opel dealer.Zelf heb ik al een paar keer mee gemaakt dat de CIM (stuurwiel module) stuk is, maar had dan altijd problemen met zowel de high speed en low speed canbus communicatie.
deze lopen namelijk allen twee door de CIM.
Melding maken | Waardevolle reactie?Gepost: 13-04-2011 19:49
Migi
After sales manager
Lid sinds: 11-09-2010
216 bijdragen
Opel nr. reparatiestekker ABS 9012075Succes
Gr. Migi
Melding maken | Waardevolle reactie?Gepost: 13-04-2011 21:21
BjornSP
SchadeNet Winkel
Autoschade technicus
Schadeherstel
Lid sinds: 21-05-2010
117 bijdragen
“Nou lijkt het volgens ons erop alsof die stuurwielmodule de CAN bus misschien zo over de rooie helpt dat misschien daardoor de klok uitvalt.”Dit kun je vinden door een 2 kanaals scope op de canbus aan te sluiten, pen 5 en 6 op de klok of op pen 6 en 14 van de OBD stekker. Je kunt dan zien of je een canbus overload hebt. Is het het heel erg druk, meer dan 60% berichten op de lijn, dan is er een module die dat veroorzaakt. Als je dan de stekker van b.v. de stuurwiel module los neemt en het signaal wordt rustiger, ongeveer 60%, dan weet je dat dat je canbus overload veroorzaker is.
Melding maken | Waardevolle reactie?Gepost: 04-05-2012 16:59
AutoHeijden
Monteur
Autobedrijf v.d. Heijden & Slegers
Merkspecialist
Lid sinds: 04-05-2012
2 bijdragen
Hoi chris,Heb hier het zelfde probleem,
Weet je toevallig de oplossing nog
mvgr. Hans
Melding maken | Waardevolle reactie?Gepost: 04-05-2012 17:14
CHRIS1305
Lid sinds: 12-02-2009
105 bijdragen
we hebben klok bij kms in apeldoorn laten door meten zij hebben ook iets gerepareerdmaar de klacht was niet weg hun dachten dat het in de data kabel zat de klant vondt dit te duur worden en heeft de auto niet laten repareren
kms in apeldoorn repareren km teller klokken displays enz
ze hebben ook een site waar je op kunt zien wat ze doen
kms apeldoorn
lage weide 6
7317be apeldoorn
055-5347847
gr chris
Melding maken | Waardevolle reactie?
Gepost: 05-05-2012 00:59
pedroo
Lid sinds: 29-01-2009
8310 bijdragen
CHRIS1305 schreef:
Als je met deze auto gaat rijden geeft hij eerst in het displaytje onder de toerenteller een melding van de stuurbekrachtiging (stuurwieltje met uitroepteken in het geel). Dat gebeurt een paar keer (soms 1x soms vaker) daarna hoor je een relais geluid (tikkend) en vallen de meters uit
Valt stuurbekr. op moment dat lampje er van gaat branden, ook uit?Ik heb het idee, dat er gewoon ergens een grote overgangsweerstand/af en toe onderbreking zit, in gezamenlijke hoofdvoeding of massa van betreffende componenten.Voor hetzelfde geld ,een slechte hoofdzekering of een accuklem of -kabel.
Je hebt zekeringen ed doorgemeten, maar ik lees niet dat je de voeding ed belast hebt getest.
Melding maken | Waardevolle reactie?Gepost: 07-05-2012 09:52
AutoHeijden
Monteur
Autobedrijf v.d. Heijden & Slegers
Merkspecialist
Lid sinds: 04-05-2012
2 bijdragen
Stuurbekrachtiging valt inderdaad uit zodra het lampje gaat branden. Alle meters op het instrument vallen uit en de accu lamp gaat branden.Als men de auto op dat moment afzet start deze niet meer. Na ongeveer een half uur is de fout weg en start de auto weer. heb dan ongeveer 50 canbus code`s in de gehele auto.
Alle voedingen en massa`s van de stuurapparaten, die aangesloten zitten op de Highspeed-canbus gecontroleerd.
Op het moment van de fout heb ik ongeveer een busload 70% met een goed can signaal.
mvgr hans
Melding maken | Waardevolle reactie?Gepost: 07-05-2012 10:55
erwin20vt
Universeel
Lid sinds: 23-09-2010
1336 bijdragen
BjornSP schreef:“Nou lijkt het volgens ons erop alsof die stuurwielmodule de CAN bus misschien zo over de rooie helpt dat misschien daardoor de klok uitvalt.”
Dit kun je vinden door een 2 kanaals scope op de canbus aan te sluiten, pen 5 en 6 op de klok of op pen 6 en 14 van de OBD stekker. Je kunt dan zien of je een canbus overload hebt. Is het het heel erg druk, meer dan 60% berichten op de lijn, dan is er een module die dat veroorzaakt. Als je dan de stekker van b.v. de stuurwiel module los neemt en het signaal wordt rustiger, ongeveer 60%, dan weet je dat dat je canbus overload veroorzaker is.
Melding maken | Waardevolle reactie?Gepost: 14-07-2014 23:20
Fury
Wegenwacht
Lid sinds: 09-07-2009
4 bijdragen
Hallo! Is hier ooit nog een oplossing voor gevonden? Zit met een combo met ongeveer hetzelfde probleem. Michel.
Melding maken | Waardevolle reactie?Gepost: 15-07-2014 12:21
CHRIS1305
Lid sinds: 12-02-2009
105 bijdragen
goedemiddag Furybij deze auto is niet verder gezocht of gerepareerd ivm klant vond reparatie te duur worden
gr chris
Melding maken | Waardevolle reactie?Gepost: 15-07-2014 12:27
Fury
Wegenwacht
Lid sinds: 09-07-2009
4 bijdragen
Oke bedankt voor je reactie. Michel.
Melding maken | Waardevolle reactie?13 december 2017 om 13:00 #18350179Dank voor de snelle reactie!
Zeker interessant! Maar, bij ons blijft alles gewoon werken/rijden, incl stuurbekrachtiging (waar zit die stekker en kun je die loshalen?), alleen dashboard en tellers vallen uit, verlichting dashboard blijft wel werken, als ik op km reset knopje druk krijg ik de km stand en het onderhoudsstatus plaatje ook te zien. Ergens het idee van een haperende verbinding…?
31 januari 2018 om 10:12 #18352388<p style=”text-align: right;”>[quote quote=18350179]Dank voor de snelle reactie! Zeker interessant! Maar, bij ons blijft alles gewoon werken/rijden, incl stuurbekrachtiging (waar zit die stekker en kun je die loshalen?), alleen dashboard en tellers vallen uit, verlichting dashboard blijft wel werken, als ik op km reset knopje druk krijg ik de km stand en het onderhoudsstatus plaatje ook te zien. Ergens het idee van een haperende verbinding…?[/quote]</p>
Ik heb het zelfde probleem maar als ik de stekker aan druk van de tellerunit dan spring alles weer aan
8 juni 2020 om 19:17 #18375153Bij mijn opel vectra elegance uit 2002 plusminus hetzelfde:
binnen een paar kilometer rijden 3 x flits steeksleutel met auto. Vervolgens 200 a 300 meter verder alle meters op dashboard naar 0 en tegelijkertijd accu plus abslampje aan. Al je hierna de auto stil zet is die het eerste tot een paar uur niet te starten.
Gebeurt om de haverklap in de eerste kilometers. Lijkt er tot nu toe op als die door de eerste kilometers heen zit en de motor warm is dat de opel dan niet meer uitvalt.
Als je een stekker in de stekkerdoos van de trekhaak doet verschijnt er in plaats van een steeksleutel een lampje onder de toerenteller. Als je dan gaat doorrijden dan precies hetzelfde als bij de steeksleutel, tellers vallen uit enzovoort.
Trek je de stekker er uit verdwijnt het lampje weer. Dit ligt aan iets in wendigs in de opel vectra. Aanhanger en fietsendrager geven geen storing bij een andere auto.
Help, wie kan me helpen bij deze storing. Momenteel is er niet goed te rijden in deze verder mooie opel vectra
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.