Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Dashboard demonteren
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 april 2013 om 16:14 #17257065
Kan iemand mij helpen aan een stappen plan
Om het dashboard van de vectra c gts te demonteren.
Moet namelijk de verdamper vervangen.
Airco wordt namelijk niet koud en als je de bedragen hoort
vind ik het wel de moeite waard om zelf te doen.15 april 2013 om 17:19 #18126647geen idee..
ik ben wel benieuwd welke bedragen er worden genoemd..
misschien kan iemand anders je wel helpen met een stappenplan..
succes..15 april 2013 om 17:27 #18126648Maar dan moet je toch alsnog airco middel bij laten vullen?
Bij de vectra b zitten de meeste schroefjes onder de luchtroosters, die moet je er eerst dan uit peuteren.
Of dit ook zo bij de vec c is geen idee.15 april 2013 om 18:02 #18126649De eerste die ik heb gehoord ging alleen
al voor €350,- materiaal daar komt bij 4 uur werk
wist hij te vertellen.
En ik heb idd wat over de vectra b gelezen met het demonteren
van het dashboard, maar ik hoef toch niet de airbags ook te doen
dan.
misschien moet me daar maar een beetje aan vasthouden dat de
Schroeven achter de roosters zitten en dan zien we het wel.15 april 2013 om 18:22 #18126650Ik betwijfel het of je het hele dashbord moet demonteren. Daar doet de VOD 2 dagen over :vertag
Je moet dan namelijk je stuur, klok, airbags, airco unit, radio en alles meer wat je tegen komt loshalen.Ik vermoed dat je in je dasbordkastje moet zijn.
Da’s aanzienlijk minder werk. Als de vod 350 rekent denk ik aan max 2 uur werk gezien de prijs van een nieuwe condensor. Ik zal ‘t voor je opzoeken in TIS, ik kom er op terug.Groet jraaf
15 april 2013 om 18:55 #18126651Gaarne…
Kan niet w8ten.
Denk dat ik ook maar eens een garage handboek
voor die vectra gaat aanschaffen of downloaden.Maar meneer jraaf ik hoor het graag van u.
18 april 2013 om 07:13 #18126652Jordy,
Welke motor heb je in je GTS liggen en van welk bouwjaar is ie?
Denk da’k ‘m al heb…. Zoek functie op ‘t forum :jerry 1.8 uit 2003 klopt dah :afroGroet jraaf
18 april 2013 om 09:20 #18126653Korte omschrijving hoe de verdamper uit te bouwen. Bij de VOD staat er ongeveer 3.5 uur voor de werkzaamheden.
Ik geef hierbij ook nadrukkelijk aan dat ik dit zelf nog nooit gedaan heb en ook geen verantwoordelijkheid kan nemen voor de correcte en juiste uitvoer.
Je hoeft in ieder geval niet je hele dashboard er uit te halen. Het gaat om je handschoenkastje en de rechter afdekplaat van de middenconsole in de voetenruimte. Dat is het werk niet.
Het meeste werk zit ‘m in de uitbouw van de kachel weerstand en Kachelmotor.
Ik denk echter als je er ruim de tijd voor neemt het prima te doen is. Het gaat vooral om het losschroeven van onderdelen en loshalen van stekkertjes.Houd voor de zekerheid een dikke handdoek bij de hand in de binnen ruimte voor het geval er nog vloeistof in het systeem blijkt te zitten.
Stap 1: Airco dient leeg te zijn!. Dit dien je door een service station te laten doen. Na vervanging van de verdamper dien je ‘m weer te laten vullen. VOD heeft voor die werkzaamheden meestal wel een aanbieding lopen. Rond de 135 euro. Dient dan af te spreken dat zij ‘m legen en later pas weer vullen.
Stap 2: Parafaan (afdekplaat voorruit en motorruimte) uitbouwen.
a) Ruitenwissers er af schroeven
b) Plastic afdekplaat over de hele breedte los klippen
c) Ruitensproeier er uit klikken
d) Plastic afdekplaat er helemaal afhalen.Stap 3: Interieur filter houder uitbouwen. Zit onder de zo juist uitgeboude plastic afdekplaat links (passagierplek)
a) Interieur filter los klippen links en rechts en uit nemen.
b) Interieur filter huis los klippen links en rechts een plastic wip schakleaar.
c) Interieur filter huis er uit halen.Stap 4: Nu in de motorruimte tegen het schutbord aan het rechthoekige blok zoeken waar een dikke en een dunne slang in gaan.
a) Schroef losdraaien
b) Slangen er af nemen. Zorg voor een afdichting van de openingen.
c) Thermostaat expansiventiel er af halen door 2 schroeven los te halen (zit dus op het zelfde blok als de slangen)
d) Schuimcoating verwijderen
e) Houder plaat er uit halen door tegen de klok in te draaien kwart slag en dan naar je toe halen
f) Rubber afdichting los peuteren en naar je toe er af halen.
g) Houder U vorm slang (op zijn kop) los halen door 2 klipjes in te drukken die aan weerszijde zittenStap 5: Handschoenkastje uitbouwen.
a) Sierstrip dashbord van rechts pakken en los trekken.
b) Kastje open doen en alle schroeven los en kastje er uit halen, vergeet de stroom van het lampje niet.
c) Afdekkap voeten ruimte rechts van de middenconsole uitbouwen.
a. Ronde klepje los klikken en achterliggende bout er uitdraaien en kap afnemen.
d) Luchtslang naar voeten ruimte uitbouwen. Deze zie je linksonder zitten achter de plaat die je net hebt los gehaald.
a. Eerst schroef los halen en dan los trekken.Stap 6: Blaas motor uitbouwen(hoe heet z’n ding in het NL??(kachel)) da’s dat grote ronde ding achter het dash kastje. Kan niet missen.
a) Aan de onderkant links er van zit een brede stekker die dien je los te halen en daar achter zit de weerstand. Die er uit lepelen (voorzichtig doen)
b) Dan op de blaas motor de kleine stekker aan de onderkant loshalen. Zit er midden op ongeveer.
c) Onderkant 7 schroeven er uit halen en 3 klipjes loshalen
d) Kachel motor er uit nemen.Stap 7: Luchtregelings klep uitbouwen
a) Waar de kachelmotor zat komt rechts boven een ruimte vrij waar een regel doos zit met een klein stekkertje.
a. Stekker loshalen
b. Rechts onder een schroef er uit(deze houdt die regel eenheid op z’n plek en gaat dus door de dashboardhouder heen.
c. Nu de licht klep er uit halen door ‘m om te klappen en naar je toe te halen.Stap 8: Nu kun je het verdamperhuis zien zitten.
a) 8 schroeven los halen
b) Afdekking er af halen
c) Verdamper er voorzichtig uit trekken.Inbouw nieuwe verdamper in omgekeerde volgorde.
Hier bij in de motorruimte er voor zorgen dat het thermostatische expansiventile met 7 NM wordt aangedraaid en het blok wat er na komt met 15 NM wordt vastgezet.Veel succes.
Groet jraaf
18 april 2013 om 11:11 #18126654Jurgen, hoe vind jij deze dingen in TIS?? Ik ben aardig thuis in de ICT, maar ik heb moeite met TIS…
18 april 2013 om 11:40 #18126655Hoi Chiel,
Ik weet niet welke versie jij gebruikt? De meine is in het Duits en heet TIS 2000
Na dat ik opgestart ben heb ik een hoofdmenu met 4 iconen:1)Prufanleiting (tech2) Das als je de Tech 2 er aan hangt voor de live diagnose
2)Arbeitswerte, Hier kun je zoeken op werkuitvoering per onderdeel en dan krijg je de eenheden van de doorlooptijd. Hier staan dan ook gelijk handige tips naar wat je er nog meer bij moet sleutelen.
3)Service information, die gebruik ik het meest.
4)Stroomdiagrammen.Bij optie 3 krijg je een menu waarin je het type opel, bouwjaar, motorisering en versnelling dient aan te geven en dan op de knop ‘weiter’ drukken.
Dan krijg je een service information menu met informatie type. Soort van boomstructuur met + tekentjes. Verder door op ‘weiter’ te drukken.
Dan kom je in een menu met een boomstructuur per bauwgroep waar je in hokjes de venkjes moet zetten over welke bauw groep je info wil. Je kunt dus inzoomen op de + tekentjes. Zo geheten verfijnen.
Aan de rechter kant kun je op één zelfde wijze dan aangeven wat voor soort info je wilt opvragen over de bouwgroep die je in de linker kant gekozen hebt..Bij voorbeeld ‘Instandsetzen’
Vervolgens weer op ‘weiter’ drukken en dan krijg je een overzicht van alle binnen je zoekcriteria aanwezige documenten. Dubbelklik op zo een document en….Voila, je hebt een inbouw en een uitbouw handleiding van een betrefend onderdeel. Als er dan een blauw pijltje in de beschrijving staat kun je daar op door klikken voor een extra handleiding voor het betreffende sub onderdeel.
Groet jraaf
21 april 2013 om 08:28 #18126656he jurgen helemaal fantastisch.
hebben gelijk een vette how to erbij.
mooi weer vandaag dus even knallen maar. :thumbup :thumbup :thumbup21 april 2013 om 12:40 #18126657@jordygts wrote:
he jurgen helemaal fantastisch.
hebben gelijk een vette how to erbij.
mooi weer vandaag dus even knallen maar. :thumbup :thumbup :thumbupAls jij dan het ‘ vuile’ werk doet en de pica’s er bij zet komt ie helemaal op jouw conto in de how2 sectie :wors
Groet jraaf
21 april 2013 om 15:54 #18126658@jraaf wrote:
Hoi Chiel,
Ik weet niet welke versie jij gebruikt? De meine is in het Duits en heet TIS 2000
Na dat ik opgestart ben heb ik een hoofdmenu met 4 iconen:1)Prufanleiting (tech2) Das als je de Tech 2 er aan hangt voor de live diagnose
2)Arbeitswerte, Hier kun je zoeken op werkuitvoering per onderdeel en dan krijg je de eenheden van de doorlooptijd. Hier staan dan ook gelijk handige tips naar wat je er nog meer bij moet sleutelen.
3)Service information, die gebruik ik het meest.
4)Stroomdiagrammen.Bij optie 3 krijg je een menu waarin je het type opel, bouwjaar, motorisering en versnelling dient aan te geven en dan op de knop ‘weiter’ drukken.
Dan krijg je een service information menu met informatie type. Soort van boomstructuur met + tekentjes. Verder door op ‘weiter’ te drukken.
Dan kom je in een menu met een boomstructuur per bauwgroep waar je in hokjes de venkjes moet zetten over welke bauw groep je info wil. Je kunt dus inzoomen op de + tekentjes. Zo geheten verfijnen.
Aan de rechter kant kun je op één zelfde wijze dan aangeven wat voor soort info je wilt opvragen over de bouwgroep die je in de linker kant gekozen hebt..Bij voorbeeld ‘Instandsetzen’
Vervolgens weer op ‘weiter’ drukken en dan krijg je een overzicht van alle binnen je zoekcriteria aanwezige documenten. Dubbelklik op zo een document en….Voila, je hebt een inbouw en een uitbouw handleiding van een betrefend onderdeel. Als er dan een blauw pijltje in de beschrijving staat kun je daar op door klikken voor een extra handleiding voor het betreffende sub onderdeel.
Groet jraaf
Ik heb een Engelse variant, maar met jouw aanwijzingen kom ik al een stuk verder :thumb
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.