Dashboard controle lampjes blijven branden

Forumindex Forums Modellen Meriva, Agila Dashboard controle lampjes blijven branden

• Dit onderwerp is leeg.
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Meriva2003
    Deelnemer

Ra ra hoe kan dit…
      Het gaat om een Meriva A van 2003, met Z16SE motor.
      Vandaag kwam mijn vrouw lopend naar huis: auto achtergelaten op parkeerterrein. Alle lampjes op het dashboard bleven volgens haar branden en de auto wilde niet starten.

Met de hobby Volvo naar het parkeerterrein gereden. OBDII apparaat uit dashboardkastje gehaald en aangesloten: geen foutcodes.
      Nogmaals geprobeerd te starten: ineens startte de auto. Vrouwlief naar huis gereden, ik er achteraan. Geen problemen.
      Omdat ik de accu verdacht, heb ik die doorgemeten. 12,6 V op de polen, 14,6 met draaiende motor.
      Alles nog eens nagelopen, en toen ik wilde afsluiten dashboardkastje dicht gedaan.
      Op dat moment begon alles weer te knipperen.
      Dashboardkastje open: alles weer uit, met dien verstande dat het laadstroomlampje en het motormanagementlampje heel flauw oplichtten. Zonder contact, met geopend dashboardkastje, blijft het lampje van het dashboardkastje flauw branden. Als ik dan contact maak en start, begint het lampje fel te branden.

Ik dacht: dan laat ik het kastje maar open, maar bedacht me dat het flauw brandende lampje de accu kon leegtrekken. Dus lampje verwijderd. Op dat moment begon weer alles op het dashboard te branden. Bij terugplaatsen lampje alles weer uit.

Er zal ergens een elektronica probleem zitten. Maar waar begin ik….
      Bij het zoeken kwam ik hier terecht: dynamo of CIM module. Zou het dat kunennzijn?
      Ik hoor graag van jullie!

Meriva2003
      Deelnemer

Kleine aanvulling.
        De lampjes die flauw blijven branden zijn het motormanagement lampje en het airbaglampje (dus niet het laadstroomlampje).
        Bij uitschakelen van het contact gaat in eerste instantie alles uit. Na 12 of 3 seconden beginnen dan het lampje van het dashboardkastje en de twee genoemde lampjes heel flauw te branden.
        Morgen maar even kijken wat dit met de accu doet….

Als je bij draaiende motor het dashboardkastje sluit is er niets aan de hand….

liviu2004
        Deelnemer

Er is geen CIM maar BCM.

wim-v6
          Deelnemer

Je zou bijna het contactslot verdenken.

Door het kastje te openen laat je de stroom door het dashboardkastlampje lopen waardoor de motor en airbag lamp doven.

Omdat het lampje van je dasboardkastje veel zwaarder is blijven de airbag en motorlamp uit en licht het dashboardkast lampje niet op.

verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

Meriva2003
            Deelnemer

@liviu 2004 Denk inderdaad dat de Meriva A geen CIM heeft. Als ik de plaatjes daarvan zie is dat een soort ring achter het stuur, waaraan ook de bedieningshandels zitten.
              Maar wat is BCM?

@ Wim V6: Bij contact uitschakelen met kastje dicht (en circuit lampje onderbroken) gaan alle controlelampjes branden. Ook de wijzer van de snelheidsmeter slaat uit. Door het kastje te openen gaan alle controlelampjes uit.
              Bij contact uitschakelen met kastje open gaan na 2 a 3 seconden het lampje in het kastje en de controlelampjes motormanagement en airbag flauw branden.
              Bij sluiten van het kastje (zit een veertje in waardoor een pool van het lampje loskomt en het lampje bij sluiten uit gaat), bij uitnemen lampje of bij losmaken stekker van het lampje gaan alle controlelampjes weer branden.

wim-v6
              Deelnemer

Ja eigenlijk zelfde antwoord als ik al gegeven heb.

Of heb je geen originele radio erin??

Meriva2003
                Deelnemer

Originele radio.
                  Als alle lampjes branden (sleutel er uit) dan werkt de afstandsbediening niet en gaat de auto niet op slot.
                  Alsof de auto inderdaad op contact staat. Bij draaiende motor met de ene sleutel, kun je dayto normaal ook niet afsluiten met de andere sleutel.
                  Gaan we eerst maar eens de contacten bij het contactslot bekijken…

Overigens had ik kort geleden het volgende: bij inschakelen achterwisser ineens een hoop rook vanaf de achterklep. Bij wegnemen paneel bleek de hele aardedraad van de wissermotor te zijn weggebrand. Zekering zat er nog in, was heel gebleven. Draad vervangen, geen problemen meer.

Zou het ook een massaprobleem kunnen zijn?

liviu2004
                  Deelnemer

Ja, disco lights = slecht massa.

wim-v6
                    Deelnemer

Als de afstandsbediening niet werkt, blijft er een minimale stroom over contact lopen, hierdoor denkt de Centrale Vegrendeling dat het Contact aan staat.

Meriva2003
                      Deelnemer

Heb nog even verder gezocht op: ‘contact blijft aan na uitnemen sleutel’ en dat soort dingen.
                        Kwam daarbij tegen dat constant en geschakeld elkaar kunnen raken, dat het in de achterklep zou kunnen zitten.

Moest toen denken aan de aarde draad van de achterwisser die eerder is doorgebrand.
                        Die werkt weer met een 15A zekering, maar ik vraag me nu af of dat de goede zekering is.
                        Toen ik namelijk net de zekering van de achterwisser weghaalde, was het probleem met het blijvende contact opgelost!

Dus vermoedelijk sluiting in de achterklep. Ga daar later verder zoeken.
                        Maar het probleem is nu voorlopig (zonder zekering) opgelost.
                        Bedankt voor het meedenken! ;)

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.