Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Dansende KM teller en auto start soms niet
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 oktober 2014 om 18:51 #17268468
Hi all,
Me oude account ben ik kwijt dus moesteen nieuwe aanmaken.
Na een flinke tijd zitten zoeken en helaas geen oplossing kunnen vinden. Dan een topic openen hopelijk kom ik eruit.
Corsa C 1.2 benzine bj 2006.
80K KM standsoms stuitert de KM teller alle kanten op. Als ik de cruise control aanzet reageert die op de KM teller. Niet fijn dus.
Als ik op me werk aan kom en doe dan de motor uit en probeer daarna de motor weer te starten dan reageert deze totaal niet. Verder gaat alle electronice wel aan, maar starten doet hij niet. De startmotor doet al niks dan. alsof de start onderbreker zijn werk doet, Maar aanlopen doet hij wel.Nou heb ik vanochtend de Opel dealer in Amersfoort om hulp gevraagd en op het i-net lees ik hetzelfde.
Achter de KM teller is zit die recht hoekige stekker die blijkbaar niet goed vastzit.
Ik heb hem eruit gehaald en gekeken. Nou zie ik totaal geen corrosie of vuiligheid. Iets ingespoten met contact spray en weer terug geplaatst.
Stekker erin en proberen te starten. Dat ging, maar nu branden het digitale display van de KM stand heel erg vaag. Dus er weer uit en stekker paar keer eruit en erin. Nog steeds vaag en toen een tik of 3 op de bovenkant van de teller en het display deed het weer gewoon.
Helaas heeft dit niet geholpen. Na een paar weken weer hetzelfde probleem :(
De dealer zei dat ik de stekker achter de teller met een tie rip moest vastzetten. En op het i-net las ikhttp://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=28408 stekker in de teller zo monteren dat je de stekker er beter op kunt zetten.
Net gekeken, maar de stekker in de KM teller zit vast in de teller… hoe krijg je die er dan uit??
Snap er niks van. Hopelijk heeft iemand een how too of kan me vertellen hoe of wat.
Thanks
6 oktober 2014 om 18:59 #18256242Als je cruise control raar doet dan is het niet je teller die het probleem veroorzaakt meer dan eerder je een sensor bij een van de voor wielen.
het KM signaal wordt door de ABS computer naar de motor controller (ECU) en naar aantal andere systemen gestuurd (waaronder ook je km teller)Heb je de auto verder ook nog uitgelezen ? Want foutcodes helpen aardig bij het vinden van het exacte probleem :)
PS : Als je je auto gestart krijgt, heb je dan ook een ABS lampje welke brand ?
6 oktober 2014 om 19:33 #18256243Cruise control doet alleen gek, zodra de KM teller staat te stuiteren. Als de KM normaal doet dan doet CC het ook gewoon goed.
Ik heb helaas geen op-com en weet ook niet hoe dat werkt :( Ik heb verder ook geen vrienden die hier in amersfoort wonen die zoiets hebben.
Alle lampjes gaan uit, zodra de motor gestart is.
Ik heb er een nieuwe accu in zitten Varta blue B18.
Multimeter op de accu gezet en geeft 12.8 aan. En met de motor aan geeft hij 14.2 aan.
Als ik morgen naar de opel dealer ga en laat uitlezen…als ze tijd hebben. Zullen ze dan zeker de foutcode zien?
7 oktober 2014 om 11:32 #18256244Vanochtend bij de dealer geweest.
Die zegt ook dat het een bekend probleem is bij de Corsa C en de oplossing is de stekker aanpassen, zodat de stekker vaster om de pinnen zit. Er schijnt nu dus net teveel ruimte te zitten. Een andere oplossing is er niet volgens de beste man bij de opel dealer.
Vanavond maar eens knutselen.
9 oktober 2014 om 07:27 #18256245Gaat erg moeizaam zeg. De stekker is groot zat, maar waar de klemmetjes in zitten hebben zulke kleine gaatjes dat ik er met mijn gereedschap niet tussen kom, om de klemmetje wat dicht te knijpen. Ik heb het geprobeerd met een naald. Dat lukte iets.
Maar helaas nog steeds hetzelfde probleem.
Enige vreemde wat me opgevallen is dat de accu 12.8v aangeeft en met de motor aan verschilt dat. De ene keer 14.2V en andere keer 12.8V. Is dat de spanning regelaar van de Dynamo?
13 oktober 2014 om 06:43 #18256246Op-Com erop gezet.
Kreeg deze meldingen.
Daarna reset foutmeldingen. Motor half uurtje uit gezet. Daarna weer aan en de meldingen komen niet terug.
Waar zou ik kunnen zien wat de waarden moeten zijn?
13 oktober 2014 om 07:48 #18256247Als je met je gaspedaal gaat spelen moet je de waarden soepel zien veranderen. De “Calculated throttle position” geeft aan hoeveel % je gaspedaal ingetrapt is. Dit kan je gewoon doen met motor uit.
TP sensor 1 gaat van laag naar hoog, en de sensor 2 van hoog naar laag. Dit moet ook soepel gebeuren, wijkt 1 van de 2 teveel af kan je storingen krijgen.Motor uit accu waarde 12,8V is normaal. Met motor aan wordt de accu ook geladen en dan stijgt de waarde naar 14V.
13 oktober 2014 om 08:26 #18256248Bedankt voor je reactie.
Als ik het gaspedaal intrap gaan de waardes idd omhoog. En bij gas los weer omlaag.
Zou deze sensor het probleem kunnen veroorzaken dat de motor niet wilt starten? Het niet willen starten gebeurd alleen als ik rij en de KM teller gaat op en neer en dan de motor uit zet.
13 oktober 2014 om 09:31 #18256249Je zou dan eigenlijk op dat moment de boel moeten uitlezen om te kijken wat er gebeurt met die waardes. Zou best kunnen als een soort veiligheids middel.
Stel dat je ECU allemaal rare waardes binnen krijgt en de motor zou daar op reageren, daar valt natuurlijk niet veilig mee te rijden. Dus als je het euvel hebt gehad, meteen opcom eraan en uitlezen wat er gebeurt, grote kans dat je dan ziet dan er toch iets kwa waardes niet klopt.Alleen dat van het dansende kilometerteller snap ik niet, dat heeft weinig te maken met de gaspositie sensor. Maar ook dat kan je weer uitlezen met de opcom om te kijken wat er gebeurd met de aangegeven snelheid. Eventueel kan je daarvoor de “Record” functie voor gebruiken. Dan krijg je een *.csv file die ja kan importeren in Excel, daarna kan je er grafieken van maken, en daar valt heel veel uit af te leiden. Dus standaard elke rit opnemen met de opcom, en als het euvel voorkomt betreffende data analyseren.
13 oktober 2014 om 12:08 #18256250Als ik stil sta en de KM teller doet gek dan loopt zelfs me gereden KM stand gewoon door.
13 oktober 2014 om 13:20 #18256251@Jiro wrote:
Als ik stil sta en de KM teller doet gek dan loopt zelfs me gereden KM stand gewoon door.
En als je uitleest, zie je dan ook “vehicle speed” meegaan ?
13 oktober 2014 om 17:53 #18256252Na me werk. KM teller uit ze plaat. Meteen aan de kant laptop aan en Op Com erin.
Vehicle speed geeft hetzelfde aan als de teller.
Ik stond stil en de km teller ging zelfs boven de 200. Dit werk ook aangeven in de software.
RPM 730 en speed 215 :wtf
Verder gaf hij deze melding.
Dit iel me alleen op.
Knock retard zie ik soms ook bij alle 4 de cylinders.
Oil pressure – underpressureDit is het Excel bestand. Ik heb hem al aangepast, zodat hij leesbaar is.
https://www.wetransfer.com/downloads/9a858e6f9f48d0bedf207597a06adc9920141013175035/992222d85427490ad307282507e0e45520141013175035/b7086c” onclick=”window.open(this.href);return false;Snap jij er wat van??
14 oktober 2014 om 09:28 #18256253“oil pressure” staat op underpressure en je check oil lampje brand ook blijkbaar, dus check zoiezo even je oliepijl.
De clutch switch staat ook continu op “Active”, terwijl dit alleen bij indrukken koppeling zo moet zijn. Je engine speed gaat regelmatig boven de 5000 toeren (2e kolom van engine speed). Dit i.c.m met verkeerd aanname van versnelling kan veroorzaken waarom de snelheid schommelt. Volgens mij zijn er meerdere defecten aanwezig, de nokkenas-sensor is verdacht, en de koppelingspedaal sensor.
Beide kunnen ook door een draadbreuk of slechte masse veroorzaakt worden, dit zijn de leukste klusjes om lang mee bezig te zijn ;)
Ook moeizaam starten, tja.. zou ook de ecu kunnen zijn, makkelijkste is dan misschien om een andere ecu eerst te proberen als je daar toegang tot hebt.Kan je aangeven wat je gedurende die kwartier hebt gedaan ? Alleen stilstaan of ook gereden ?
Het helpts trouwens om grafieken te maken van de data per kolom.14 oktober 2014 om 09:32 #18256254P0571 is trouwens een fout wat wijst op remlichten, ook daar is iets mis. Lijkt op een aanzienlijke draadbreuk, of een algeheel massa probleem.
14 oktober 2014 om 10:31 #18256255Heb zelfde probleem gehad. Laad je accu eens goed op. Werkt dit niet dan is het een massa probleem.
Gok toch de accu. Denk dat de andere problemen(foutcodes) los hiervan staan.14 oktober 2014 om 18:10 #18256256Thanks all :)
HHmmm jullie denken ook al een stroom issue :/
ZOu de opel dealer dan toch gelijk hebben? Dat het de stekker achter het instrumenten paneel de oorzaak is Vanwege slechte verbinding.
Remlichten werken prima. Oliepijl is ook goed. Accu is nieuw (2 maanden geleden gekocht) Varta blue B18. Deze had ik ook voor de zekerheid opgeladen met de ctek 5.0test&charge. Volgende dag zelfde shit.
Ik heb ~ 25KM gereden.
Ik heb geen verstand van electra dus moet het laten uitzoeken :(
Donderdagochtend een afspraak gemaakt bij de opel dealer. Hij is ervan overtuigd dat het de stekker is dus dan zou hij dat toch zo opgelost moeten hebben? Zeker als het een bekend probleem is bij de corsa c. Ik kon er iig niks van maken met de stekker.
Dikke kakzooi. Vorige week koppeling en vliegwiel van onze andere auto moeten laten vervangen. Dure hobby zo :cry
15 oktober 2014 om 09:33 #18256257Tja zou kunnen zijn, maar oliepijl wat te laag wordt aangegeven heeft toch weinig te maken met de tellerunit ? En ook het RPM signaal en gaspedaal posities komen niet van de tellerunit. Ik zou meer gokken op een gemeenschappelijk massa probleem, of toch de ECU. Maargoed, stekkerdeel is natuurlijk goedkoopste optie om mee te beginnen.
Eventueel alles wat je hebt uitgelezen ook melden aan de dealer, misschien dat er dan wel een lampje brand bij hun.
15 oktober 2014 om 10:01 #18256258Vage vind ik dat het probleem steeds vaker voorkomt.
6 maanden geleden. Startmotor was gaar. En tijdens die periode deed de KM teller ook gek. Startmotor vervangen. En daarna ~2 maanden geen last gehad. Toen af en toe kwam dit probleem voor. Daarna merkte ik dat de accu gaar was. 100% opgeladen (uit de auto gehaald en opgeladen) volgende dag na een stuk rijden weer leeg. Zeer moeilijk starten. OP weg naar de accu boer teller uit ze dak. Toen ik van de snelweg af ging en soms stil moest staan gingen allerij lampjes branden in me dashboard. Stuur bekrachtiging stopte ermee en allemaal piepjes. OP bestemming en nieuwe accu er meteen in en alles deed het weer voor 2 maanden. Toen weer hetzelfde probleem.
Nieuwe software laden in de ECU zal toch niet zo duur moeten zijn bij de dealer?
Ik neem sowieso mijn laptop mee dus kan ik de resultaten laten zien.
Ik baal wel enorm. Auto is vrij jong 2006 met 77K op de teller. Dit is onze 4e Opel waarvan de 2e met vage klachten. Me vrouw wil onze BMW verkopen en een Insignia kopen……Met dit soort klachten op een jonge auto denk ik niet dat ik voor een 5e opel ga :(
15 oktober 2014 om 10:17 #18256259Heb je de accu al aan de druppellader gehad. Begin daar mee dat kost niks. Ik kocht een nieuwe accu organel gm bij de dealer. een jaar rotzooi meer gehad, 400 aan diagnose kosten verder. Zelf hele auto uit elkaar gehaald alle massapunten met contactspray ingespoten en vast gedraaid. Bleek accu te zijn. :shock: En kijk alle maar ook alle zekeringen na en de relais achter je zekering kast
15 oktober 2014 om 10:36 #18256260@zlatan1411 wrote:
Heb je de accu al aan de druppellader gehad. Begin daar mee dat kost niks. Ik kocht een nieuwe accu organel gm bij de dealer. een jaar rotzooi meer gehad, 400 aan diagnose kosten verder. Zelf hele auto uit elkaar gehaald alle massapunten met contactspray ingespoten en vast gedraaid. Bleek accu te zijn. :shock: En kijk alle maar ook alle zekeringen na en de relais achter je zekering kast
Yup ;)
@Jiro wrote:
Remlichten werken prima. Oliepijl is ook goed. Accu is nieuw (2 maanden geleden gekocht) Varta blue B18. Deze had ik ook voor de zekerheid opgeladen met de ctek 5.0test&charge. Volgende dag zelfde shit.
Maar een nieuwe accu kan ook stuk zijn natuurlijk. Ik heb niet een andere accu liggen om te proberen. En die van de andere auto past volgens mij niet. Die is 2 x zo groot.
15 oktober 2014 om 10:50 #18256261@Jiro wrote:
Vage vind ik dat het probleem steeds vaker voorkomt.
6 maanden geleden. Startmotor was gaar. En tijdens die periode deed de KM teller ook gek. Startmotor vervangen. En daarna ~2 maanden geen last gehad. Toen af en toe kwam dit probleem voor. Daarna merkte ik dat de accu gaar was. 100% opgeladen (uit de auto gehaald en opgeladen) volgende dag na een stuk rijden weer leeg. Zeer moeilijk starten. OP weg naar de accu boer teller uit ze dak. Toen ik van de snelweg af ging en soms stil moest staan gingen allerij lampjes branden in me dashboard. Stuur bekrachtiging stopte ermee en allemaal piepjes. OP bestemming en nieuwe accu er meteen in en alles deed het weer voor 2 maanden. Toen weer hetzelfde probleem.
Nieuwe software laden in de ECU zal toch niet zo duur moeten zijn bij de dealer?
Ik neem sowieso mijn laptop mee dus kan ik de resultaten laten zien.
Ik baal wel enorm. Auto is vrij jong 2006 met 77K op de teller. Dit is onze 4e Opel waarvan de 2e met vage klachten. Me vrouw wil onze BMW verkopen en een Insignia kopen……Met dit soort klachten op een jonge auto denk ik niet dat ik voor een 5e opel ga :(
Nieuwe software zal denk ik weinig uithalen gezien de problemen, ik zou eens goed de alle massa aansluitingen controleren. Ook omdat je allerlei problemen hebt gehad met startmotor en accu. Eventueel de accuklemmen goed reinigen en controleren op corrosie aan de binnenzijde.
16 oktober 2014 om 06:45 #18256262Sta nu bij de dealer. Hij was weer overtuigd dat het de stekker van instrumentenpaneel is. Prima fix maar.
Na 30 min. terug. Nee het is niet de stekker. Ene wiel draait 45km en ander wiel 70. UUhhhh WTF
Ze moeten nu ook gaan zoeken. Ik zei 2 uur zoeken. Ik wil niet dat het TEveel geld gaat kosten.
Er is geen coulance mogelijk.Auto is uit 2006 dan zijn e opels blijkbaar al afgeschreven :wtf
16 oktober 2014 om 09:00 #18256263Nah ze hebben zelf helaas geen idee wat het kan zijn.
ABS ringen gereinigd, Stekker stuur apparaat gereinigd en stekker instrumenten paneel. Daarna hebben ze een proefrit gemaakt en reageerde de auto weer normaal.
Ik ben benieuwd, maar ben er bang voor dat het probleem nog steeds aanwezig is.
16 oktober 2014 om 09:50 #18256264Tja, je RPM wordt ook verkeerd ontvangen door de ECU, oliedruk wat niet goed wordt gemeten, rempedaal met fout, gaspedaal positie met fout, geinterpeteerde snelheid verkeerd, dit zit overal dus een gemeenschappelijk probleem. Zal me inderdaad verbazen als het nu opgelost is. Hoewel de stekker van stuurapparaat, als dat van de ECU is zou dat ook wel kunnen helpen.
16 oktober 2014 om 09:54 #18256265Als het probleem nog niet weg is krijgt hij denk ik een bordje met te koop erop. En komt er geen opel meer.
2 van de 4 opels die we hebben gehad , hebben zulke gekke problemen waarvan de dealer zelf geen flauw idee heeft wat er aan de hand is.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.