Forumindex › Forums › Modellen › Vivaro, Movano, Arena, Combo (Bedrijfswagens) › Dakspoiler Combo B demonteren/monteren en kleine vraagjes.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
13 juni 2013 om 20:04 #17258526
Ik zal mezelf eerst ff voorstellen. Ik ben Hencque uit de buurt van Tilburg, ben halverwege de 20 en rijdt sinds september vorig jaar in een Combo rond van ’99. Een 1700 Dieseltje. Destijds van de 2e eigenaar gekocht met 144k op de teller die hem gebruikte voor woon-werk verkeer en om zo nu en dan wat hooi te halen voor een paard. De eerste eigenaar gebruikte hem om zijn vrouw inclusief rolstoel gemakkelijk te kunnen vervoeren.
Ik heb er na aanschaf een beetje aan geklust om het allemaal weer netjes te krijgen, oa wat nieuw plaatwerk op plaatsen waar het rot was, distributieriem, v-riemen, banden, accu en vloeistoffen vervangen, motorkap ontdaan van roestplekken en opnieuw gelakt en de hoeken van de portieren en de plekken in de deurstijlen waar die hoeken aanliggen ontroest en opnieuw gelakt. Verder heb ik er een kopschot ingebouwd voorzien van vloerbedekking en een mooi ruitje van een stuk polycarbonaat dat ik nog had liggen waardoor ik nu geen suizende oren meer over houdt aan anderhalf uur snelweg in de regen…
Ik gebruik het vehikel puur voor woon werk verkeer en heb de teller vanmiddag over de 180k gereden. Dus in 9 en een halve maand toch zo’n 36k gemaakt.
Nou heb ik 2 vragen:
1: De dakspoiler is toe aan een nieuwe lakbeurt. Ik wil eigenlijk de hele spoiler eraf halen, kaal maken, nieuwe stukken inlassen als dat nodig is en dan weer strak zetten en lakken. Dit kan ik allemaal zelf en kost me redelijk weinig geld en tijd.
Maar: Hoe krijg ik het makkelijkste mn spoiler van mn wagen af? En belangrijk: Hoe krijg ik hem daarna weer terug geplaatst zonder dat het gaat lekken? Zit dat ding er gewoon opgeschroefd? Zit er ergens een kitrand die ik niet mag beschadigen? Of hangt hij in rubbers ofzo? Tips graag! Jullie hebben waarschijnlijk vaker een dakspoiler los gehad dan ik.
2: De ventilator achter de radiateur slaat in principe vanzelf aan als de motor warm wordt (de thermometer in het dashboard staat bijna op 100 graden als hij aan slaat). Komt het weleens voor dat er wat stuk gaat waardoor de fan niet meer vanzelf begint? Ik sta iedere dag in de avondspits bij Rotterdam en met de hogere temperaturen van de lente/zomer slaat hij regelmatig aan. Het laatste dat ik kan gebruiken is een oververhitte motor.
Hopelijk kunnen jullie mijn vragen beantwoorden.
13 juni 2013 om 20:12 #18152405Wat me trouwens te binnen schiet:
Als ik mijn lichten aan doe, dan valt de verlichting van de klok/buitenthermometer-display uit.
Is dit een bekend probleem? Het is niet heel storend ofzo omdat ik toch altijd een horloge om heb en bij het instappen ook wel kan voelen of het koud is of niet, maar als het simpel te verhelpen is wil ik het graag oplossen.De rest van de dashboard verlichting doet het overigens wel gewoon, daar heb ik nieuwe lampjes in gezet omdat alleen de klokkenbak (snelheids/brandstof-meter, motortemperatuur) het nog deed en de rest niet. Alleen de verlichting van de achterruitverwarmingsknop doet het niet omdat ik die niet kon vervangen. Maar goed, de achterruitverwarming gebruik ik toch niet.
13 juni 2013 om 20:50 #181524061: Een originele GSi dakspoiler van Opel is tweedelig.
Een deel wat op de kofferklep geschroefd zit, en een deel wat aan dat eerste deel vast zit (de spoiler zelf).
Als het goed is, kan je de spoiler zelf van z’n montagedeel af halen (even goed kijken van onderaf, schroefjes als t goed is) en daarna kan het montagedeel van de klep af.
Er was hier ergens een demontage handleiding, denk in het Howto gedeelte.2: Ja, er kunnen dingen stuk gaan waardoor je een gebrek aan koeling krijgt.
Wat het meeste voorkomt, is een defecte thermoschakelaar. Die zit in de radiator geschroefd. Messingkleurig ding met een zwarte 2-polige stekker.
Als die er mee stopt, blijft de ventilator aan staan of gaat hij juist nooit meer aan. Diagnose er van is simpel. Stekker er af en de ventilator valt uit, of stekker er uit en dan paperclip in de stekker om te zien of hij aanslaat.
Misschien is het zelfs wel raadzaam om b.v. eens per 10 jaar preventief die schakelaar te vervangen. Kost maar een paar tientjes bij de dealer.
Wat ook kan, is dat de thermostaat stuk gaat. (zit aan het motor uiteinde van de slang tussen motor en bovenkant radiator) Die is verantwoordelijk voor het omleiden van de koelvloeistof. Normaal staat hij dicht en circuleert dan direct terug de motor in (zodat die snel op temperatuur komt). Wanneer de motor ongeveer 85 graden bereikt, slaat hij om en dan gaat de koelvloeistof naar de radiator toe, om daar gekoeld te worden door rijwind of de ventilator.
Issie kapot, dan kunnen er ook weer twee dingen gebeuren. Als hij dicht blijft staan, wordt de motor te heet. Blijft hij open staan, dan koelt de motor teveel af. Dat laatste is niet zozeer schadelijk, maar wel slecht voor de portomonee. Een te koude motor verbrand benzine minder efficient, waardoor je kilometers per liter minder zullen worden.Maargoed, alvast een tip voor oververhittings situaties: Doe je ramen open, zet de verwarming op standje tropisch en draai de interieurventilator naar standje orkaan. De koelvloeistof van de motor verwarmt namelijk ook het interieur van de auto. Als je de verwarming volledig maximaal zet, dan heb je in ieder geval weer wat koeling, waardoor je minder risico hebt op schade.
Dat deed ik ook toen ik moest rijden met een defecte thermoschakelaar. Elke keer bij de stoplichten de verwarming op max en de kachelblower op max. Dat hield de temperatuur lang genoeg in bedwang om weer wat koeling door rijwind te krijgen.
Zolang het koelwater nog via de radiator kan gaan, is het dus voldoende om te kunnen blijven rijden en niet teveel te hoeven stoppen. Snelweg en provinciale weg is dan erg handig.3: Dat de verlichting raar doet, zal waarschijnlijk een massaprobleempje zijn. Eigenlijk zou je dan moeten gaan checken waar alle massapunten zitten waar je dashboard op aangesloten is. Als er b.v. eentje verroest is, dan kan het zomaar dat die dus niet geleid en er problemen ontstaan met verlichting of andere apparatuur.
M’n vriendin heeft iets soortgelijks waardoor elke keer lampjes knappen in de middenconsole. Ze heeft dus geen licht meer in de ventilatie schakelaars, asbak, etc. Maar de lampjes in de tellerbak doen het dan weer wel…13 juni 2013 om 21:02 #18152407Wellicht begrijp ik jou verkeerd, maar volgens mij begrijp je mij verkeert wat betreft de dakspoiler. ;)
Ik heb een Combo 1.7D, geen Corsa GSi. Met dakspoiler bedoel ik dat lelijke ding boven de ‘cabine’. Een kofferklep heb ik dus niet, ik heb 2 achterdeuren.Maar wat betreft de ventilator (voor de thermostaat ben ik niet zo heel bang, extra verbruik vind ik niet zo erg als ik er maar mee thuis/bij m’n garage kan komen). Mocht die schakelaar/sensor dus stuk gaan, dan kan ik die gewoon kortsluiten om de boel in een noodsituatie te laten werken?
13 juni 2013 om 21:10 #18152408Oh, oeps :P
Denk dat je Wimv6 even moet vragen dan ;) Hij weet t wel, als Combo racer.De ventilator kan je inderdaad met een paperclip (en eventueel een stukje tape voor de zekerheid) permanent aan zetten.
Lekker simpel, gewoon in de stekker van de schakelaar proppen, stukje tape om te zorgen dat t blijft zitten, en gaan met die banaan.13 juni 2013 om 21:26 #18152409Dakspoiler:
onder de hemel bekleding en en omhoog de laadruimte in, en dacht ook in het klepje boven de cabine zitten een hele berg M6 boutjes (sleuteltje 10).
Zijn er echt veel…
zonder deze spoiler is ie niet waterdichtKlokje:
Klokje kapot, vervangen voor 1 van de sloop (Astra-F / Corsa-B / Combo-B)
of solderenMotorkoeling
Hooguit zou de thermosstaat kunnen blijven hangen (dan helpt de ventilator ook niet!!)
of de Thermosschakelaar in de radiateur gaat kapot (deze kan je doorlussen, dan gaat ie continu draaien, schakelaar ertussen en een noodoplossing is geboren)Willem
13 juni 2013 om 22:18 #18152410Duidelijk :)
Bedankt voor de info, binnenkort maar eens mee aan de gang.
13 juni 2013 om 22:26 #18152411is effe zoeken, Succes haha…
Willem
19 augustus 2013 om 09:48 #18152412Ik ben nu dus met de dakspoiler bezig en heb zojuist het hemeltje en 10 m6 bouten los gemaakt. 3 voor, 3 achter, 2 aan iedere zijkant.
Volgens mij zou hij nu los moeten zijn, maar ik krijg er totaal geen beweging in.
Zit zo’n ding nog vast gekit ofzo? Moet ik hem lossnijden?
Ik heb de rubberen lijst die er omheen zit ook al afgehaald om te kijken of ik dan wat zie, maar helaas…Ik ben een beetje bang om de boel te beschadigen. Vandaar de vraag.
19 augustus 2013 om 12:43 #18152413Nou,die ligt eraf.
En tering jantje wat is dat ding rot!Denk dat ik er toch maar een kunststof exemplaar op ga zetten…
Nu dus ff zoeken waar ik die het best kan halen.21 augustus 2013 om 11:10 #18152414Navraag bij de Opel dealer om de hoek leerde dat een vervanginskap tegenwoordig zo’n 900 euro kost excl. BTW…
Alle slopers en garages afgebeld in de buurt. Die hadden uiteraard ook niks want die dingen rotten weg bij het leven.Uiteindelijk bij “van Thull Development” in Lith (den Bosch) uitgekomen. Een bedrijf gespecialiseerd in polyester ombouw sets voor Porsches. Zij hadden al vaker een combo dakspoiler gemaakt. Vanochtend opgehaald, voor 175 euro was ik de man.
De passing lijkt vrij aardig te zijn, maar het kost toch wel wat kunst en vliegwerk om hem netjes op zijn plek vast te kitten. Er zit geen binnenwerk in waarmee je hem vast kan trekken mbv bouten.
21 augustus 2013 om 20:46 #18152415M&M Dronten levert de Kunstof kappen, deze maken ze zelf. (of laten ze zelf maken).
http://www.mmdronten.nl/webshop/index.php?merk=Opel&koppel=Corsa+B+Combo+93-&groep=13&artid=928″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Willem
21 augustus 2013 om 21:49 #18152416Ik weet het, maar dat is voor mij zo’n 240km extra rijden + dat het dan alsnog 75 euro duurder is voor eenzelfde kap.
Want uit de omschrijving van M&M dronten maak ik op dat ook daar geen binnenwerk met boutgaten in zit.
Bovendien krijgt hij vrijdag pas een nieuwe serie kappen binnen en ga ik zaterdag op vakantie :)
De jongens in Lith hebben daarom gisterenavond voor mij nog een kap gemaakt.22 augustus 2013 om 19:50 #18152417kap van M&M plak je op je combo.
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.