Dakdragers en dakkoffer, hoe werkt dat? In welke volgorde?

Forumindex Forums Modellen Astra Dakdragers en dakkoffer, hoe werkt dat? In welke volgorde?

• Dit onderwerp is leeg.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    xladage
    Deelnemer

In het kader van domme vragen…
      Wij hebben een dakdrager set en dakkoffer gekregen voor op vakantie.
      Dagdragers (Mont Blanc) is universeel, voor op de astra G station rail.

ik weet hoe de dakkoffer op de dragers moet, das geen probleem, maar hoe gaat zowiets in zn werk?
      Ik dacht….

1. dakdrager afstellen op maat van de auto
      2. koffer vastzetten op dakdragers
      3. dakdragers vastmaken op auto

… maar ik weet niet of dit de goede / meest handige volgorde is
      Ik vraag me ook af of terug van avakntie, het makkelijk is de dragers oner de koffer te laten zitten (afhankelijk van de ruimte natuurlijk)
      Voor de vakantiegangers onder ons, jullie ervaring is welkom!

RISL
      Moderator

Ik weet van m’n ouders dat die eerst de dragers op de auto zetten en dan pas de koffer erop. En daarna inladen.
        Afstellen hoefde alleen de eerste keer, dan zetten we ‘m aan de linkerkant vast en schoof je ‘m in vanaf de rechterkant tot het paste.

En bij het opbergen haalden we de dragers weer onder de koffer vandaan.

Op de Vec-B station waren de dakdragers gewoon lekker makkelijk te bevestigen, bij de Vec-C station nu moet je moeilijk doen met een imbussleutel die je tot een bepaalde hoek moet verdraaien (een soort vereenvoudigde momentsleutel die niet instelbaar is).

xladage
        Deelnemer

Bedankt voor je antwoord!

@RISL wrote:

Ik weet van m’n ouders dat die eerst de dragers op de auto zetten en dan pas de koffer erop.

Ik snap dat dat handig is ivm gewicht en onhandige grootte, maar ik vraag me wel af, of ze eerst de koffer vastzetten, voordat ze de dragers vastzetten, omdat je lijkt mij, niet precies weet hoe ze uitkomen met de gaten in de koffer.

Nog een klein extra vraagje: er staat in een soort van boekje dat ik er bij heb, dat de koffer zo ver mogelijk naar voren op de rails moet, iig tussen de voor en achterwielen, ivn geichtsverdeling.
          Het boekje is in het Zweeds, dus dat is wat ik denk dat ze bedoelen ;) klopt dat?

RISL
          Moderator

Wij hadden geen gaten in de koffer, maar klemmen die onder de koffer zaten. Die klemmen konden in de lengterichting verschuiven, dus we hoefden ze niet uit te meten.
            Als je wel gaten hebt, moet je ze wel van tevoren monteren en dan op de auto zetten (aan iedere kant van de auto één iemand om te tillen is dan wel nodig).

Je moet het midden van de koffer zoveel mogelijk in het midden van de auto houden ja, zowel voor gewichtsverdeling als voor de schokken die je koffer dan minder hoeft op te nemen. Wel de koffer aan één zijde van de auto (meestal bestuurderszijde) monteren met de opening naar de goede kant natuurlijk ;).
            Je ziet wel eens auto’s met de koffer in het midden rijden, maar dan is inladen zo lastig.

X.otic
            Deelnemer

Ik zet op mijn astra h station altijd eerst de dragers er op. Als je dat 1x gedaan hebt weet je voor de volgende keer wel op welke plaats je deze moet zetten.
              Ik heb universele dakdragers van de aldi die perfect passen. Er zit bovenop 1 inbus die je kunt losdraaien zodat je het geheel kunt schuiven over de drager en 1 op de klem zodat je deze kunt vastdraaien op je rail. Ik laar altijd aan 1 kant de inbus bovenop vast zitten zodat je de drager goed gecentreerd op het dak hebt zitten.
              Daarna draai ik daar de klem vast op de reling en zet ik daarna de andere kant ook vast.
              Vervolgens zet ik mijn dakkoffer er op en steek ik de beugeltjes door de gaten van de koffer en draai ik ze net niet helemaal vast. Ik kijk dan eerst of het dakkoffer gecentreerd op het dak staat. Daarna draai ik alles vast.
              Ik haal met opruimen de dragers altijd los van het dakkoffer. Ik leg het dakkoffer altijd op zolder en laad hem daarna weer vol met de camping/vakantie spullen.
              Nou een heel verhaal maar ik hoop dat het duidelijk is.

Groetjes, Klaas

xladage
              Deelnemer

Duidelijk verhaal, dank!
                Weten waar de dragers moeten komen hoef je één keer te doen, is dat omdat je dan aan de markeringen / afdrukken op de rails kan zien waar ze zitten?
                Ik heb trouwens de opening aan de achterkant van de koffer (scharnier vóór), dus dan kan ik de koffer wel in het midden monteren lijkt me (kan je er aan biede zijkanten bij)

RISL
                Moderator

Ja, wel moeilijker in- en uitladen met kans op (als er iets je handen valt ofzo) beschadigingen op je dak. Maar het kan wel ja.

wim-v6
                  Deelnemer

Als je ze netjes monteerd heb je geen afdrukken op de langsdragers van je dakrails.

maar eerst de dragers monteren zodat ze nog verschoven kunnen worden.

Skibox op het dak, dragers op de bevestiging van de box afstellen

Dragers vast zetten

box afstellen en Vast zetten.

Zo doen we dat op de auto’s van de zaak met monteren van de Skibox van het de zaak…

Willem

X.otic
                    Deelnemer

@xladage wrote:

Duidelijk verhaal, dank!
                      Weten waar de dragers moeten komen hoef je één keer te doen, is dat omdat je dan aan de markeringen / afdrukken op de rails kan zien waar ze zitten?
                      Ik heb trouwens de opening aan de achterkant van de koffer (scharnier vóór), dus dan kan ik de koffer wel in het midden monteren lijkt me (kan je er aan biede zijkanten bij)

Bij mij zit de achterste drager precies boven de punt van de achterdeur. Ik zou de dragers de eerste keer op het dak zetten en niet helemaal vast draaien zodat je nog iets kunt schuiven en dan je koffer er op zetten. Dan schuif je wat zodat je de dragers op herkenbare punten hebt zitten.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.