Forumindex › Forums › Overige › Restauratie, verbouwingen en styling › Dak-ellende
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
2 september 2010 om 00:27 #17225458
Het onderwerp: Een A-Manta Berlinetta, bruin van kleur met vinyl dak. Een mooie auto, jammer genoeg was het vinyl gescheurd. Er zat dus niets anders op dan het er af te halen.
Helaas bleek dat het daar niet bij bleef, het roestspook had zijn werk al gedaan en niet alleen op de plaats van die scheur.
Gevolg: er zitten diverse kleine doorgeroeste plekken op het dak en dat moet uiteraard hersteld worden.
Iemand merkte al op om dan het hele dak maar te vervangen, maar daar ben ik geen voorstander van, ik ben nl. van mening dat de stevigheid van de koets in gevaar komt als je botweg de boel doorzaagt bij de stijlen.
Bestaat er een methode om dit op een nette manier te doen, zonder dat de boel kromtrekt of andere risico’s?2 september 2010 om 06:22 #17723692ik heb in het topic van bettus accu ook wel eens zulke herstel werkzaamheden gezien, misschien moet je hem eens vragen? staat hier ook wel ergens, met foto’s.
ik las altijd met hechtjes af, en na elk hechtje met de luchtspuit afkoelen. duurt heel lang, maar zo gaat het minimaal trekken.
als je een compleet dak op de goede manier vervangt, krijg je de stevigheid er wel weer in.
2 september 2010 om 06:30 #17723693wil je het goed doen moet je er een nieuw dak op zetten.
probleem is alleen waar koop je een nieuwe dakplaat van een manta a.je zou ook nog een gebruikt dak kunnen nemen,neem er dan wel een zonder vinyl dak deze zijn allemaal rot.de dakplaat goed voor bewerken en er netjes in lassen
2 september 2010 om 07:54 #17723694@ Christian-tsx :
klinkt als een goede oplossing, nu alleen nog iemand vinden die dat voor me kan doen..
@arjo v d beemtMaar een gebruikt dak klinkt haast als het doorzagen van de stijlen, dat wat ik juist liever niet wil?
2 september 2010 om 10:16 #17723695je kan een frame aan de binnenkant lassen waar je de stijlen doorzaagt
maar dan ga je natuurlijk meer beschadigingen maken want je moet ergens je verstevingingen vastmaken
het is net hoe ver je wilt gaan2 september 2010 om 10:28 #17723696je haalt alleen je buiten plaat los,je dakspanten blijven er in zitten,net als de binnenplaat van je a/c stijl
2 september 2010 om 16:41 #17723697juist, ik ga het bij mij mijn slechte B dak ook doen.
Als het goed is kun je in de sponningen zo de hele bovenste dakplaat losboren, zo doe je het netjes en breng je niets in gevaar. Het is enkel wel heel veel werk.2 september 2010 om 21:25 #17723698heb je nou een dakplaat nodig van een A of een B :hmmz
van een A heb ik nog liggen
2 september 2010 om 21:45 #17723699origineel gepost door Kermitkiller
heb je nou een dakplaat nodig van een A of een B :hmmzvan een A heb ik nog liggen
Zo te lezen heeft Ben er eentje nodig van een B en ik misschien van een A, zodra ik weet wat de beste oplossing is.
Maar voordat het zover is moet eerst die B(die op m’n avatar) klaar zijn..3 september 2010 om 05:55 #17723700geeft niet het ding ligt buiten rot vanzelf weg is nu nog mooi gaaf :o
3 september 2010 om 15:30 #17723701ik ben zelf schade hersteller,als je geen nieuwe dakplaat kan krijgen,dan zou ik er een gebruikte opzetten en hem dus op de stijlen doorzagen.
ook al ben je hier geen voorstander van,het idee dat de stevigheid niet terug komt klopt niet.
je moet de stijlen niet koud doorzagen maar in verband.
dat is de truuk waardoor het weer een hele stevige manta wordt,je kan hem zelfs binnen overlappen waardoor het nog steviger als origineel wordt.ik heb dit jaren geleden op een alfa GTV gedaan die nog steeds vrolijk rond rijd en prijzen wint met hem op oldtimer shows
3 september 2010 om 19:22 #17723702Kijk, dat is dan weer een misverstand uit de wereld geholpen.
Ik ben nl. zeer voor het in origenele staat houden van auto’s, dus alleen concessies als het echt niet anders kan.
Waar ik overigens nog nieuwsgierig naar ben; zijn er hier mensen die een vinyl dak hebben in combinatie met een schuif/kanteldak?
Dus niet zo’n sunroof of wat voor een naam zo’n eenvoudig klapdakje ook mag hebben.4 september 2010 om 07:40 #17723703origineel gepost door Ducantoni
Kijk, dat is dan weer een misverstand uit de wereld geholpen.
Ik ben nl. zeer voor het in origenele staat houden van auto’s, dus alleen concessies als het echt niet anders kan.
Waar ik overigens nog nieuwsgierig naar ben; zijn er hier mensen die een vinyl dak hebben in combinatie met een schuif/kanteldak?
Dus niet zo’n sunroof of wat voor een naam zo’n eenvoudig klapdakje ook mag hebben.en het voordeel is als je op de stijlen doorzaagt is dat je niet rondom om de paar cm die puntlassen moet uitboren en kappen,je bent veel sneller klaar
4 september 2010 om 22:38 #17723704nou, ik ben ook al 19 jaar schadehersteller en ik ben het niet helemaal met grey eens
je moet de dakplaat gaan vervangen en niet het hele dak
je kunt namelijk nooit meer bij de binnenste lagen van de stylen of je moet er al allemaal vierkantjes uitzagen om alles af te lassen,
en over het overlappen van de stylen heb je weer meer kans op roest tussen de overlappende stukken
dit is MIJN visie dus grey voel je niet aangevallen, ik zou de dakplaat eraf boren en er weer koud tegen elkaar opzetten
is het minste laswerk en het strakste resultaat
en de auto haalt tenslotte maar 20% stevigheid uit z’n dak en de rest uit de stijlen.
ik wens je succes met dit project want een dak vervangen is toch wel een klus voor de iets gevorderde klusjesman ivm het passen van ramen en deuren, het uitlijnen van de stijlen en het lassen zelf,want het moet ook goed doorgelast worden ivm werken van het dak in de bochten,remmen en optrekken4 september 2010 om 22:41 #17723705origineel gepost door GREY ILLUSION
ik ben zelf schade hersteller,als je geen nieuwe dakplaat kan krijgen,dan zou ik er een gebruikte opzetten en hem dus op de stijlen doorzagen.ik heb dit jaren geleden op een alfa GTV gedaan die nog steeds vrolijk rond rijd en prijzen wint met hem op oldtimer shows
Jammer dat ik dat niet een week eerder wist, dan had ik die auto misschien nog van dichtbij kunnen zien op Zandvoort..
5 september 2010 om 06:42 #17723706origineel gepost door staartbek
nou, ik ben ook al 19 jaar schadehersteller en ik ben het niet helemaal met grey eens
je moet de dakplaat gaan vervangen en niet het hele dak
je kunt namelijk nooit meer bij de binnenste lagen van de stylen of je moet er al allemaal vierkantjes uitzagen om alles af te lassen,
en over het overlappen van de stylen heb je weer meer kans op roest tussen de overlappende stukken
dit is MIJN visie dus grey voel je niet aangevallen, ik zou de dakplaat eraf boren en er weer koud tegen elkaar opzetten
is het minste laswerk en het strakste resultaat
en de auto haalt tenslotte maar 20% stevigheid uit z’n dak en de rest uit de stijlen.
ik wens je succes met dit project want een dak vervangen is toch wel een klus voor de iets gevorderde klusjesman ivm het passen van ramen en deuren, het uitlijnen van de stijlen en het lassen zelf,want het moet ook goed doorgelast worden ivm werken van het dak in de bochten,remmen en optrekkenDe puntlassen in de raamsponningen ka je inderdaad losboren. Maar hoe doe je dat dan met de felsnaad aan de zijkanten?
5 september 2010 om 06:51 #17723707origineel gepost door staartbek
nou, ik ben ook al 19 jaar schadehersteller en ik ben het niet helemaal met grey eens
je moet de dakplaat gaan vervangen en niet het hele dak
je kunt namelijk nooit meer bij de binnenste lagen van de stylen of je moet er al allemaal vierkantjes uitzagen om alles af te lassen,
en over het overlappen van de stylen heb je weer meer kans op roest tussen de overlappende stukken
dit is MIJN visie dus grey voel je niet aangevallen, ik zou de dakplaat eraf boren en er weer koud tegen elkaar opzetten
is het minste laswerk en het strakste resultaat
en de auto haalt tenslotte maar 20% stevigheid uit z’n dak en de rest uit de stijlen.
ik wens je succes met dit project want een dak vervangen is toch wel een klus voor de iets gevorderde klusjesman ivm het passen van ramen en deuren, het uitlijnen van de stijlen en het lassen zelf,want het moet ook goed doorgelast worden ivm werken van het dak in de bochten,remmen en optrekkenjammer voor jou,waarschijnlijk doe je dan alleen kleine herstel werkzaamheden,met nieuwe delen.
het uitmeten is een truuk voor,heb er zelfs geen rolmaat voor nodig.en oude auto’s hebben als je goed kijkt op bepaalde plaatsen alleen dubbele plaat,en niet zoals tegenwoordig een stijl uit 4 plaat delen,dit maakt het nog makkelijker.
en als je niet in het bezit bent van een punt las apparaat,veel pleziet met om de 2 cm een las te leggen en te slijpen.
nogmaals zoals ik eerder vermeld heb,als je een nieuwe plaat heb is dat ook mijn eertse keus(liefs met terug plaatsen van puntlassen of lijm techniek)
maar ook de stijltechniek is een snelle en betrouwbare methode.
ik heb vaak tweelingen gemaakt en die rijden nog allemaal rond,ook heb ik bussen omgebouwd naar camper met extra hoog dak doormiddel van de stijlentechniek.
6 september 2010 om 15:04 #17723708Hoeveel tijd zou zo’n klus ongeveer in beslag nemen?
(Lees: wat zou dat ongeveer kunnen kosten, ex mateiaalkosten)6 september 2010 om 16:41 #17723709origineel gepost door ben-limo-16v
De puntlassen in de raamsponningen ka je inderdaad losboren. Maar hoe doe je dat dan met de felsnaad aan de zijkanten?
die laat je zitten, de sponningen van de zijramen kun je ook losboren, en dan bij de stijlen moet je een stukje snijden, als je het metaal kaal maakt zie je waar de puntlassen/lasnaad over de stijlen loopt, die ook even doorsnijden en als het goed is neem je dan alles mee:)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.