Forumindex › Forums › Overige › APK & RDW › Dagrijverlichting
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
18 juli 2009 om 06:02 #17210741
Ik ben van plan om dagrijverlichting in mijn bumper te monteren, maar hoe moet ik dat doen? Kom ik door de keuring heen met die verlichting en mistlampen? Of mag je dat niet?
18 juli 2009 om 06:32 #17502101voor de pleisie helemaal niet
je mag 1 set lampen voeren lijkt mij18 juli 2009 om 20:43 #17502102denk dat als je het schakelbaar maakt het geen probleem is..
heb ook leds in de koplamp van me calibra maar is nooit wat van gezegd, gaat al 2 jaar goed.. tis volges mij geen probleem zolang het maar geen gekleurde lampjes/ledjes zijn..25 juli 2009 om 19:38 #17502103Dagrijlampen zijn in NL gewoon verboden, (tenzij de standaard fabriekssystemen ala audi, volvo saab en dergelijke)
aftermarket daglampen zijn verboden (krom want in veel EU landen zijn ze aanbevolen en in scandinavie zelfs verplicht) heb er bij me oude frontera regelmatig flink gelazer om gehad
22 augustus 2009 om 18:10 #17502104De Zweedse broeders hebben meestal geen speciale dagrijverlichting.
Bij hun is het namelijk verplicht met de GEWONE verlichting aan te rijden overdag, en bij veel zweden word dan ook de volledige verlichting aan geschakeld bij starten van de auto.
willem
30 augustus 2009 om 22:55 #17502105niet helemaal waar ;)
mistlicht achter en grootlicht wil er dan niet op,
en bij een deel gaan alleen de koplampen aan19 september 2009 om 12:26 #17502106Hallo,
Dagrijverlichting is niet meer verboden in Nederland, mijn auto is inclusief dagrijverlichting in Januari APK goedgekeurd.Aansluiten zodanig dat ze alleen branden als je dimverlichting uit is (aan je stadslicht, de “min aan je dimlicht), zodra je deze aanzet moeten de dagrijlampen(verlichting) uitgaan.”Bevestigen “maximaal” 40cm vanaf de buitenkant van je auto naar binnen toe.
Ik hoop dat het een beetje een duidelijk verhaaltje is.
Groeten
19 september 2009 om 14:23 #17502107Nou weet ik er niet zo veel van hoor,maar voor de apk bestaan geen “dagverlichting”of zoiets,het is parkeer/werkverlichting en volgens de wet mag je alleen met dimverlichting rijden,met uitzondering groot licht,als daar niemand last van heeft,dus beide komt niet helemaal goed,oke een schakelaar voor de apk ,dat kan maar dan heb je nog die mannen en vrouwen met die petten op,ik zou het gewoon lekker origineel laten,en dan heb je ook nog dat xenonverlichtingzooi,lekker veel licht voor weinig centen,ik erger mezelf aan mijn medeweggebruikers die die zooi erin hebben,maar ja moet iedereen zelf weten,ik wilt er niet in hebben
20 september 2009 om 09:44 #17502108origineel gepost door spy675
Nou weet ik er niet zo veel van hoor,maar voor de apk bestaan geen “dagverlichting”of zoiets,het is parkeer/werkverlichting en volgens de wet mag je alleen met dimverlichting rijden,met uitzondering groot licht,als daar niemand last van heeft,dus beide komt niet helemaal goed,oke een schakelaar voor de apk ,dat kan maar dan heb je nog die mannen en vrouwen met die petten op,ik zou het gewoon lekker origineel laten,en dan heb je ook nog dat xenonverlichtingzooi,lekker veel licht voor weinig centen,ik erger mezelf aan mijn medeweggebruikers die die zooi erin hebben,maar ja moet iedereen zelf weten,ik wilt er niet in hebbenen de nieuwe auto’s dan (Audi VW Opel Mercedes)
die hebben het ORIGINEEL..
er zal dus best een regelgeving voor zijn!!!
Willem
17 maart 2010 om 20:01 #17502109Iedereen zegt Audi etc., maar ‘onze’ Insignia heeft het ook :P
25 april 2010 om 18:41 #17502110origineel gepost door wim-v6
origineel gepost door spy675
Nou weet ik er niet zo veel van hoor,maar voor de apk bestaan geen “dagverlichting”of zoiets,het is parkeer/werkverlichting en volgens de wet mag je alleen met dimverlichting rijden,met uitzondering groot licht,als daar niemand last van heeft,dus beide komt niet helemaal goed,oke een schakelaar voor de apk ,dat kan maar dan heb je nog die mannen en vrouwen met die petten op,ik zou het gewoon lekker origineel laten,en dan heb je ook nog dat xenonverlichtingzooi,lekker veel licht voor weinig centen,ik erger mezelf aan mijn medeweggebruikers die die zooi erin hebben,maar ja moet iedereen zelf weten,ik wilt er niet in hebbenen de nieuwe auto’s dan (Audi VW Opel Mercedes)
die hebben het ORIGINEEL..
er zal dus best een regelgeving voor zijn!!!
Willem
Ja het mag gewoon.
Maar als de dagrijlichten aan zijn en men doet het stads licht aan dan moet het uit gaan.
tevens mag er dus geen verlichting branden aan de achter zijde van de auto, als de dagrijlichten aan zijn.
Dit zodat de rem lichten beter op vallen.Bron: AMT,blik op de weg.
28 september 2010 om 19:57 #17502111Ik heb ledjes aangeschaft, maar ik wou deze in mijn bumper plaatsen, dus een rechthoekig gat maken en ze daar achter plakken, dit is erg opvallend als politie het ziet…
Maar het is dus wel toegestaan zelf dagrijverlichting bij te plaatsen, ook als de auto er orgineel niet mee kwam?28 september 2010 om 19:59 #17502112zolang ze maar als enigste verlichting branden.
en als je gewone licht aan gaat moeten ze uit gaan
29 september 2010 om 22:48 #17502113Dus als ik deze reacties goed begrijp, mag je aan de voorkant (witte/gele) verlichting voeren, MITS er geen andere verlichting wordt gevoerd op hetzelfde moment.
En moet dit E-keur dagrijverlichting zijn zoals van pilot of dergelijke merken? Of mag dit net als little-wouter vraagt ook gewoon zelfgefabriceerde zijn?
Ik rij zelf overdag altijd met stadslicht, mij is echter wel altijd verteld dat dit dus NIET mag. Maar als ik 14xe goed begrijp, is dit dus omdat bij het voeren van standaard stadslicht ook de achterlichten branden. Stel ik maak dit zo, dat op het moment dat ik stadslicht voer, de achterlichten niet branden zou dit wel mogen?
Kun je deze informatie ook onderbouwen met bronnen?
30 september 2010 om 04:53 #17502114Het gebruik van stadslicht is inderdaad afgeschaft voor de situaties waar dat altijd voor gold. Tegenwoordig mag je altijd dimlicht voeren.
Het is echter niet verboden om stadslicht te voeren. Stadslicht en dimlicht mogen in alle situaties gevoerd worden.
De enige situatie waarin het stadslicht verplicht is, is bij parkeren langs een onverlichte weg buiten de bebouwde kom en de auto geen parkeerlicht functie heeft.Beetje info:
http://auto-en-vervoer.infonu.nl/auto/9614-verkeer-verlichting-op-de-auto-in-het-verkeer.htmlEn artikeltje 41:
Art. 41: Bijzondere lichten1. Onverminderd artikel 32, eerste lid, mogen bestuurders van een motorvoertuig bij dag dagrijlicht voeren. Het dagrijlicht wordt niet tegelijk met enig ander licht aan de voorzijde van het voertuig gevoerd.
2. Bestuurders van een motorvoertuig mogen tegelijk met dimlicht of mistlicht aan de voorzijde bermlicht, bochtlicht, hoeklicht, richtlicht, markeringslichten of staaklichten voeren.Je mag dus dagrijlicht voeren als er niks anders brand. Er is geen vermelding over achteraf inbouw of goedkeuringen.
Persoonlijk zou ik een relais op de stadslichten zetten met een NC (normally closed) contact die de dagrijlichten aan zet zodra het contact er op gaat.
Draai je aan de lichtknop, gaan de dagrijlichten automatisch uit omdat het NC contact dan onderbroken wordt.2 oktober 2010 om 06:11 #17502115Je kan en mag ook een combinatie maken (Audi – OPEL – Mercedes etc etc)
Dan maak je van je dagrijlichten ook je stadslichten.
Vereiste is wel dat deze dagrijlichten wel een stuk zwakker moeten gaan branden bij inschakelen stads dim of grootlichten.
over inschakelen achterverlichting bij dagrijlicht.
Let met zijn allen eens op BMW’s
Deze hebben ALTIJD tezamen met de Dagrijverlichting de Achterverlichting branden, waarom mogen zij dat wel dan??
Willem
2 oktober 2010 om 18:01 #17502116origineel gepost door vluggejaapie
Dus als ik deze reacties goed begrijp, mag je aan de voorkant (witte/gele) verlichting voeren, MITS er geen andere verlichting wordt gevoerd op hetzelfde moment.En moet dit E-keur dagrijverlichting zijn zoals van pilot of dergelijke merken? Of mag dit net als little-wouter vraagt ook gewoon zelfgefabriceerde zijn?
Ik rij zelf overdag altijd met stadslicht, mij is echter wel altijd verteld dat dit dus NIET mag. Maar als ik 14xe goed begrijp, is dit dus omdat bij het voeren van standaard stadslicht ook de achterlichten branden. Stel ik maak dit zo, dat op het moment dat ik stadslicht voer, de achterlichten niet branden zou dit wel mogen?
Kun je deze informatie ook onderbouwen met bronnen?
nee dan krijge je een boete voor twee kappote achterlichten.
stadslicht is niet vel genoeg om als drl te kunnen zijn.
audi gebruikte bv 21 watt lampjes. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.