Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › D-riem vervangen?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
26 januari 2013 om 15:33 #17254832
Voor velen natuurlijk vanzelf sprekend, maar nog niet voor mij…
Ik vraag me af, waarom lees ik toch altijd dat je gebruikte D-riem niet opnieuw mag gebruiken?
Als ik m’n klepstoters wil reinigen moeten de nokkenassen eruit.
Daarvoor trek ik een tyrap over de beide nokkenaswielen en ook zorg ik ervoor dat het krukaswiel niet kan verspringen.
Vervolgens doe ik m’n klus en daarna wil ik de zelfde riem weer monteren op de zelfde plaats…
Dat willen de “heren die het weten” dus niet. Vervangen die riem zeggen ze!
Ik vraag me af, waarom?26 januari 2013 om 15:47 #18100152Ligt er bij mij maar net aan hoe oud ie is. Als je met tywraps werkt en je haalt de spanner niet los gaat het wel goed. Vaak ga je hem overspannen en als het spul al wat ouder is gaat dat mis.
27 januari 2013 om 20:29 #18100153als je riem nog niet zo oud is kan die best blijven zitten hoor.
alleen bij bepaalde merken, bijv. Renault (hoe kan het ook anders) schrijven ze voor de riem maar 1x te gebruiken :jerrymaar als de riem al ‘op leeftijd’ is zou ik hem gewoon vervangen, je moet toch alles los halen, dus dan is het een kleine moeite als je een beetje handig bent.
op de spanrol staan zelfs merktekens voor een gebruikte riem of een nieuwe riem, dus het kan gewoon :thumb29 januari 2013 om 14:59 #18100154@GSI Racer wrote:
als je riem nog niet zo oud is kan die best blijven zitten hoor.
alleen bij bepaalde merken, bijv. Renault (hoe kan het ook anders) schrijven ze voor de riem maar 1x te gebruiken :jerrymaar als de riem al ‘op leeftijd’ is zou ik hem gewoon vervangen, je moet toch alles los halen, dus dan is het een kleine moeite als je een beetje handig bent.
op de spanrol staan zelfs merktekens voor een gebruikte riem of een nieuwe riem, dus het kan gewoon :thumbDuidelijke taal van jullie beiden… Zo denk ik er ook over.
Maar in ieder instruktieboek lees je: Riem altijd vervangen!
Ik vroeg me al altijd af: Wat zie ik over het hoofd, waarom hameren ze daar zo op…
(Is misschien net zoiets als een lekke band bij Kwikfit. “Repareren meneeer? Als ik het mijn auto was dan wist ik het wel, veiligheid voorop! Lekke band niet repararen maar vernieuwen” [Kunnen we het meest aan verdienen…]).
En natuurlijk geldt voor een D-riem ook: Bij twijfel vervangen!
Ik denk dat ik nu maar gewoon een keertje oversla. Riem zit er al weer op, spanner moest wel iets strakker.
Het zal wel goed gaan.29 januari 2013 om 15:19 #18100155Als een fabrikant of bedrijf aangeeft dat vervangen niet nodig is, en jij gebruikt de oude en hij klapt alsnog, klop jij natuurlijk bij hen aan.
Om dat te voorkomen zetten ze er maar op, nooit hergebruiken.Zelfde als dat er gezegd wordt nooit je hoofd in de magnetron te stoppen, is natuurlijk logisch maar om rechtszaken te voorkomen staat het erop :)
29 januari 2013 om 20:15 #18100156@Looney wrote:
Zelfde als dat er gezegd wordt nooit je hoofd in de magnetron te stoppen, is natuurlijk logisch maar om rechtszaken te voorkomen staat het erop :)
Huh? Dat gold toch alleen voor natte katten? :shock:
(Maar goed, dát zal er wel achter zitten… Bedankt.)
30 januari 2013 om 06:30 #18100157Volgens mij is het moeilijk in te schatten hoe goed enriem nog is en hoe herd aan te spannen bij een tweede gebruik. Als je je motor lief bent gewoon nieuw tenzij je exact weet hoe oud en hoe lang maar dan nog twijfel vervangen is het beste.
Ivan
30 januari 2013 om 11:45 #18100158geen gevoel voor avontuur ;) :jerry
30 januari 2013 om 23:04 #18100159Riemen van conti altijd vervangen en die van gates gewoon hergebruiken! :jerry
Nee, altijd ergens de kilometerstand noteren bij vervangen en dan kun je gewoon 90000 of 7 jaar (wat als eerste komt) hanteren bij ronde tanden, 60000 of 4 jaar (wat als eerste komt) bij trapezium tanden.
Riemen van conti nooit nemen, altijd gates pakken!! :vertag
2 februari 2013 om 21:35 #18100160wat is er mis met de conti tech riemen??
2 februari 2013 om 22:37 #18100161@sw16v wrote:
wat is er mis met de conti tech riemen??
Nou wat mij betreft is de vraag meer wat er mis is met continental in het algemeen. Ik vind het wel eens jammer dat ik dit door de jaren heen niet bij heb gehouden met een mooie stapel foto’s, maar dit merk heeft altijd de gekke schades ‘die je nooit ziet’
Het merk heeft mij persoonlijk bijna mijn leven gekost door met hoge snelheid (140) met een busje die meer dan 3 ton woog een klapband te krijgen. Die banden waren nog nagenoeg nieuw, en de zelfde dag had ik een lengte scheur in een andere band van dat busje waarin je het karkas kon zien zitten terwijl hij nog wel op druk stond!! :shock:
Ik fiets, heb een abonnement op het duitse blad mountainbike en daar komen altijd met continental de gekste dingen voorbij. Afgescheurde noppen en zo. WTF afgescheurde noppen?? Zal je met een michelin of schwalbe nooit krijgen!!
Wat riemen betreft al meerdere gezien met her en der afgescheurde tanden, met alle rollen en waterpomp in prima staat!!
Alles bij mekaar een lange lijst, mijn oom zat in de banden recycling en die had er ook altijd al geen goed woord voor over. Hij zei ook altijd dat je nooit een verkoper moet vragen wat de beste banden zijn, want die ziet ze alleen maar nieuw en mooi vers uit de verpakking…
3 februari 2013 om 11:03 #18100162mijn distributieriem gaat al drie motors mee, en zo’n 5 jaar.
heb dan ook twee kapot gelopen c20xe’s gehad(bij de meeste hier wel bekend), en was toen nieuw.
nu ligt hij al op de derde motor, en gaat nog steeds goed.
word binnenkort wel vervangen, want motor krijgt grote beurt.
dit wil dus niks zeggen over iedere riem, maar deze ziet er nog goed uit.
en waarom iedere keer dezelfde riem, omdat ik het onzin vond om een riem na 1000km al te vervangen.
en ik nog wel eens iets wil uit proberen.groeten.
5 februari 2013 om 18:49 #18100163Tja, is wel vragen om problemen. In een distributieriem zit een heel klein laagje. Als je hem voor de eerste keer spant, slijt dat laagje in. Zo komt er iets meer speling. Ga je de snaar weer gebruiken en je gaat hem spannen, span je hem dus echt op de snaar en niet meer op dat eerste laagje. Dit is iets wat een hoop mensen niet weten, ik heb toevallig een kennis bij Gates ;) en wat kost een snaartje nou (wel €30,-) Wil je daar problemen van hebben ?? Ik zelf gebruik alleen nog maar snaren van kent cams. Dit zijn versterkte snaren (race), ik heb 1 een keer een gebroken riem bij een c20xe gehad, dat gaat met nooit meer gebeuren. Deze riemen kosten alleen wel € 80.-
5 februari 2013 om 19:34 #18100164Ik kan me voorstellen dat met een stel scherpe nokken een sterkere snaar is vereist, maar voor gewone nokken en ‘normaal’ gebruik voldoen de Gates snaren prima hoor. Overigens als je bij Opel een snaar haalt is dat ook een Gates snaar met GM nummer er op geprint. Verder identiek… En we houden niet voor niks allemaal van het zelfde merk hier toch?? :wors
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.