Forumindex › Forums › Modellen › Kadett › D-Kadett 1.2s ombouwen naar 1.6S, 1.8S, of 2.0ne
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 april 2015 om 18:53 #17271458
Mijn D-kadett heb ik al ruim 10 jaar en altijd al liggen dubben wat te doen met de motor.
5 jaar geleden heb ik de carrosserie gerestaureerd en is de auto opnieuw gespoten, wederom twijfel, meteen de motor wisselen.Nu de beslissing genomen, de motor wordt gewisseld, maar door wat?????
Ik hoef geen raket, maar een beetje meer power is wel welkom. De 5000 toeren bij 120 met dito herrie kan missen als kiespijn. 5-bak!!1.6S/ 1.8S, de auto kan grotendeels origineel blijven, geen grote aanpassingen en redelijk eenvoudig uit te wisselen met de huidige 1.2.
of
c2.0ne erin, snel, modernere techniek, uit ervaring fijne motor, maar veel aanpassingen nodig en daarmee verlies originaliteit.Hier op het forum diverse verhalen gelezen, maar ik ben nog niet hierdoor overtuigd.
Op dit moment neig ik om voor de 1.6s/ 1.8s te gaan, maar wat vinden jullie??2e vraag is waar kan ik een goeie motor kopen (plus aanbouwdelen). op internet kom ik weinig tegen waar ik meteen een warm gevoel bij krijg. Of misschien een donor auto…..
ben benieuwd naar de reacties! Bedankt
30 april 2015 om 23:15 #18280986Als je voor een 16S/18S gaat is het grootste voordeel dat je de auto niet om hoeft te bouwen naar injectie. Dus geen GT/E tank zien te vinden, dikkere brandstofleiding aanleggen, pomp met aansturing monteren en zo.
Wel moet je andere veerpoten monteren i.v.m dikkere aandrijfassen.Welke motor je kiest zal voornamelijk afhankelijk zijn van je budget.
Ik heb in het verleden met diverse motoren in de D-Kadett gereden.
De fijnste vond ik de 18E en de 20XE. Maar ook een 20NE (C20NE met uitgeschakelde lambda-sonde) kan best lekker lopen.
Het is maar net wat je kan vinden tegen welke prijs.1 mei 2015 om 15:02 #18280987Helemaal mee eens.
Veerpoten en remmen heb ik al. Omdat de auto veel stilstaat heb ik de originele remklauwen vervangen voor de versie van een astra.
Deze gaan niet vast zitten :)Omdat mijn kadettje mooi origineel is, en dat wil ik eigenlijk wel zo behouden, gaat mijn voorkeur ook naar een 1.6s of 1.8s.
Misschien zijn er redenen waar ik nog niet aan heb gedacht die me nog op andere gedachten kunnen brengen.Wat is een goed adres (tegen een redelijke prijs als Hollander zijnde) voor een blok en bak?
1 mei 2015 om 15:37 #18280988als je een E18NV kunt vinden, doen! Ik had er één in mijn Kadett en dat was een fijne motor. Veeeeeel koppel bij lage toeren, dus echt een cruise-auto. En ik denk dat dat is wat je wilt?
1 mei 2015 om 16:59 #18280989klinkt goed idd.
Nu nog een vinden ;)
1 mei 2015 om 18:35 #182809901 mei 2015 om 18:42 #18280991iets met rechtermuistoets en afbeeldings locatie
1 mei 2015 om 18:46 #18280992Deze prutser kreeg geen foto ge-upload….
Ben blij met de hulp van theunm, thanks!1 mei 2015 om 19:08 #18280993Mooie Kadett zeg! :thumb Mocht je geïnteresseerd zijn in de meningen van meerdere D Kadett liefhebbers dan zou je je ook eens aan kunnen melden op dkadett.forum2go.nl. Als je plaatjes wilt kijken kan je je evt. aanmelden op dkadettregister.forum2go.nl. :D
1 mei 2015 om 19:56 #18280994Welkom, 1.8.s is nooit geleverd in een d kadett, dus als je het een beetje origineel wilt houden zou ik voor de 1.6.s bigblock motor gaan, wil je de 1.8.E, dan kom je wel een injectie tank aan het monteren
1 mei 2015 om 20:35 #18280995klopt inderdaad. Het originele moet ik iets nuanceren, wat ik bedoel is dat ik liever niet teveel aan de auto wil veranderen.
Geen gaten voor extra kabelboom of retourleidingen voor een injectie tank e.d.Als ik voor een 1.6 of 1.8 ga blijft het bij veranderingen die ik weer kan terugdraaien.
Al heb ik wel het idee dat deze motoren lastig te vinden zijn…1 mei 2015 om 21:00 #182809962 liter er in….
Goed setje remmen en onderstel…..
Als het origineel moet zijn zou ik ook die wielen maar weer terug wisselen :vertag
;)3 mei 2015 om 11:36 #18280997Een 1.6S heeft ook een retourleiding nodig voor de Varajet carburateur.
En een andere tank met extra aansluiting voor die retourleiding.Ik vind het wel een mooie Kadett om een sleeper van te maken.
3 mei 2015 om 18:27 #18280998Wat is een sleeper?
3 mei 2015 om 20:53 #18280999Snelle auto wat niet af te zien is aan de buitenkant
4 mei 2015 om 08:10 #18281000bij een varajet is de retourdruk zo laag dat je een t-stuk kunt plaatsen ná de brandstofpomp. Dan heb je de retour al gemaakt.
4 mei 2015 om 10:33 #18281001Dan pomp je wel elke keer warme benzine rond. Maar denk dat dat voor een oud beestje weinig uitmaakt.
4 mei 2015 om 18:28 #18281002Een voorzichtige conclusie kan ik al trekken als ik me zo inlees op internet.
Ik zal toch een aantal wijzigingen moeten aanbrengen aan de koets.
Dan kan ik net zo goed een motor in hangen die wat eenvoudiger te krijgen is.Ik heb mijn zoek gebied uitgebreid en kijk naar een 1.8/ 2.0 16v uit een Astra.
Zijn hier nog extra bijzonderheden waar ik rekening mee moet houden?
Zoals ruimte issue’s voor de radiator b.v. Of extra werk i.v.m. Het aansluiten van de kabelboom. Hier is redelijk veel aanbod van wat scheelt in de kosten.
Het is misschien tegenstrijdig met mijn eerste opmerkingen, maar ik zit in een twee strijd.
Wat te doen………..5 mei 2015 om 06:26 #18281003Tsja, een c18NZ of een c16NZ kan er wel in. Met een beetje mazzel heb je er dan een van voor 1996, zonder startonderbreking. Anders krijg je dat gedoe er ook nog eens bij.
5 mei 2015 om 14:57 #18281004Aanpassingen aan de koets valt wel mee.
De brandstofleidingen passen in de houders waar nu de enkele leiding in zit.
Rechtsachter in de balk zitten twee gaten om de pomp op te hangen.
Even bij de Opel dealer twee originele moertjes met klemmetje er om heen halen, die druk je er zo in en dan kan je de pomp met 2 M8 boutjes op de originele manier ophangen.
GTE tank past er ook gewoon onder, maar zie er maar eens een te vinden (met vlotter).
Je zal wel een gat moeten boren voor de kabelboom van de nieuwe motor.
De ECU onder de motorkap laten zitten is niet zo’n heel goed plan i.v.m. vocht.Radiateur valt ook wel mee.
De D-Kadett heeft een grotere grill als bijv. een Astra, waardoor de radiateur meer rijwind krijgt.
Ik heb zelf met een D 20XE gereden met een 1.3 automaat radiateur. Die zit op de buitenste bevestigingspunten vast, maar is wel laag. Zit eigenlijk alleen achter de grille, zeg maar.
Had voor de zekerheid bij het dichte stuk aan de rechterkant van de grille de vakjes uitgeboord, zodat de volledige radiateur in de rijwind zat.
Zelfs op het circuit werd de auto niet te heet. En als ik op de snelweg continue 150-160 reed (dat kon toen nog zonder meteen failliet te gaan aan een boete….) zakte de temperatuurmeter zelfs weer richting het blauwe.Zorg voor het aansluiten van de kabelboom dat je goede schema’s hebt van zowel je Kadett als de auto waar de motor uit komt. Dat je schema’s kan lezen is natuurlijk ook wel handig….
En vergeet alsjeblieft niet de remmen ook aan te passen.
I.i.g. geventileerde schijven voor, minimaal 236 mm, maar 256 mm is nog mooier, zeker als je naar een 2 liter gaat.5 mei 2015 om 17:12 #18281005Een uitgebreid en duidelijk verhaal. :thumbup
Ik ging er eigenlijk al vanuit dat ik bij het monteren van een injectie blok ook een andere tank moest monteren welke geschikt is voor injectie( met schotten). Zijn er nog alternatieven voor een GTE tank?
Bij het opknappen van de body heb ik een extra steun in het front gelast voor een grotere radiateur. :D
Ik denk dat ik voor een donorauto ga, dan weet ik zeker dat ik het meeste heb.
Alles los bij elkaar sprokkelen wordt lastig en duurt lang!5 mei 2015 om 19:11 #18281006De E Kadett GSi t/m bouwjaar 86 heeft dezelfde bodemplaat en tank als een D Kadett GTE.
Maar ja, die zijn net zo zeldzaam…7 mei 2015 om 14:56 #18281007Staat nog een KADETT-E CABRIO in GORREDIJK voor € 200,-
Zijn wel een paar onderdelen al verwijderd, maar de 1.6I en 5 bak en zo zit er nog in.13 mei 2015 om 09:05 #18281008@gjkuiper wrote:
Mijn D-kadett heb ik al ruim 10 jaar en altijd al liggen dubben wat te doen met de motor.
5 jaar geleden heb ik de carrosserie gerestaureerd en is de auto opnieuw gespoten, wederom twijfel, meteen de motor wisselen.Nu de beslissing genomen, de motor wordt gewisseld, maar door wat?????
Ik hoef geen raket, maar een beetje meer power is wel welkom. De 5000 toeren bij 120 met dito herrie kan missen als kiespijn. 5-bak!!1.6S/ 1.8S, de auto kan grotendeels origineel blijven, geen grote aanpassingen en redelijk eenvoudig uit te wisselen met de huidige 1.2.
of
c2.0ne erin, snel, modernere techniek, uit ervaring fijne motor, maar veel aanpassingen nodig en daarmee verlies originaliteit.Hier op het forum diverse verhalen gelezen, maar ik ben nog niet hierdoor overtuigd.
Op dit moment neig ik om voor de 1.6s/ 1.8s te gaan, maar wat vinden jullie??2e vraag is waar kan ik een goeie motor kopen (plus aanbouwdelen). op internet kom ik weinig tegen waar ik meteen een warm gevoel bij krijg. Of misschien een donor auto…..
ben benieuwd naar de reacties! Bedankt
Je hebt pm
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.