Cylinder bij koppelingspedaal DOOD!? Help mij!

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Cylinder bij koppelingspedaal DOOD!? Help mij!

  • Dit onderwerp is leeg.
5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #17273085
    rinus747
    Deelnemer
      Lid sinds:
      31 May 2010

      Mijn koppeling was een maand geleden ineens wat slapper, en vandaag dacht ik hem snel even te ontluchten, want ik was toch bezig. Door een onhandigheidje slikte het ding flink lucht in, en nu krijg ik hem niet meer onlucht.

      Het probleem lijkt de primaire kant. Het pedaal is boterzacht. Ik heb de leiding gespiltst, om eerst eens te kijken of er wel vloeistof wordt aangevoerd vanaf het pedaal, en NIET dus! Ik krijg de pompwerking niet op gang. Toen maar een hand-vacuumpompje op de leiding gezet, maar er komt niets uit. Het vacuum blijft in stand. Heen en weer gaan met het pedaal heeft geen enkel effect.

      Op die manier komt dus ook “de ontluchting met 2 personen” niet op gang. En ook met een vacuum pompje wil het dus niet lukken.

      Weet iemand wat er aan de hand kan zijn? Is dit een bekend probleem?

      Hint: Heeft die primaire cylinder tegendruk nodig (vanuit de cylinder bij de versnellingbak?) om terug te bewegen? Zit er bij mij iets vast? Ik heb namelijk geen idee hoe dat deel bij het pedaal werkt, en wat daar fout kan gaan.

      Wie helpt?

      Vriendelijke groeten, Rinus 747

      #18293258
      rinus747
      Deelnemer
        Lid sinds:
        31 May 2010

        In mijn Opel boek zie ik ineens dat tussen de hoofdkoppelingscylinder (bij het pedaal) en de leiding een onder deel zit met de naam “demper”. Waar is dat voor?, en is dat een onderdeel dat verstopt kan raken of zo?

        #18293259
        wim-v6
        Deelnemer
          Lid sinds:
          12 August 2005

          Met zijn 2en ontluchten.

          verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

          #18293260
          wim-v6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 August 2005

            Pedaal met pompende beweging een 5 slagen maken en half inhouden.
            Ander draait de nippel op pedaal moet naar beneden zakken.

            Herhaal dit tot de koppeling goed functioneerd.

            De koppeling mag tussentijds niet inzakken slapper worden of vloeistof verliezen.

            Demper??

            Ken zelf alleen hoofdkoppelings cilinder.
            Leiding slang combinatie, leidingkje in de bak, koppelings cilinder

            verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

            #18293261
            rinus747
            Deelnemer
              Lid sinds:
              31 May 2010

              Hi Wim (en anderen)

              Ik heb wat ontdekt, en er achteraf een redenering bij bedacht die klopt.

              Ik heb, met lichtjes geopend remvloeistof vat, met een voetpomp wat tegendruk aangebracht op de leiding die terug gaat naar de pedaal-cilinder. Bij 2 atm plopte er iets los, en kon ik het systeem ineens in achterwaarde richting makkelijk doorblazen, waarbij de luchtbellen in het remvloeistof vat opborrelde. Blijkbaar zat er in de cilinder iets vast.

              Normaal kun je de pedaal-cilinder niet helemaal tot onderaan bewegen, omdat de zaak star wordt valk voordat het pedaal helemaal onder is. Dat is het punt dat de aandruk-cilinder in de versnellingsbak zijn maximale uitzetting heeft bereikt. In de pedaal cilinder is er dan nog een “veiligheids rest” aan vloeistof over.

              Als het systeem uit elkaar is geweest, of veel lucht bevat kun de de pedaal-cilinder verder indrukken dan normaal. Ook ontbreekt dan de retour kracht vanuit de koppelingsaandrukker die de pedaal cilinder weer naar “boven drukt”. Die redenen (of de combinatie daarvan) kunnen blijkbaar er toe leiden dat de pedaal-cilinder in de onderste positie blijft steken/plakken, waardoor men niet kan pompen en ontluchten met het voetpedaal.

              De makkelijkste oplossing is dan dus: Tegendruk.

              Ik heb nu ook de makkelijkste manier van ontluchten ontdekt, die altijd zal werken: Spuit vloeistof in de ontluchtingsnippel op de versnellingsbak tot er niets meer borrelt in het reservoir. De luchtbellen vloeien nu met de stroom mee naar boven, naar het reservoir. Bij veel andere methodes zullen de bellen de neiging hebben tegen de stroom in omhoog te gaan waardoor men de handeling meerdere keren moet herhalen. Bij deze methode worden ze in een keer met de stroom mee gevoerd.

              Groeten Rinus

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.