Hallo allemaal,
Met hulp van Bart-GSI heb ik vorig jaar een heel vervelend en aanhoudend probleem kunnen oplossen
[Astra H GTC 2006] Motormanagement lampje knippert
Helaas bleek een symptoom / gevolg bestreden te zijn en niet de daadwerkelijke oorzaak.
In het kort was vorig jaar het probleem was als volgt:
————————————
Probleem: Inlaatspruitstuk verstopt met vuil
Reden: Continu TE zuinig rijden (lage toeren in elke versnelling)
Oplossing: Schoonmaken ?
Kosten: Schoonmaken Inlaatspruitstuk 500 euro
————————————
Sindsdien heb ik heb ik last gehad van hoog olieverbruik (1:1000) ongeveer.
En sinds een paar dagen is wederom, na een jaar, weer een cylinder uitgevallen (cylinder 3).
De auto staat nu bij de garage.
Volgens de monteur ter plekke zijn de zuigveren uitgesloten omdat de auto zeer goed door de compressie test heen kwam volgens hem.
Dit keer was inlaat schoon.
Hij kwam er met een spiegel en een zaklamp achter dat cylinder 3 doordrenkt was van de olie, en volgens hem is de kans groot dat de klepseals vastgezet / vervangen moeten worden.
huidige andere, al dan niet verholpen, symptomen:
– bougie verkoolt snel door te hoge olieverbruik
– lambdasonde meet te hoge zooi
– egr klep vervangen
Ik heb inmiddels aangegeven dat ik niet meer dan 1000 euro wil uitgeven voor dit probleem. De monteur zit meer met de kans dat zijn conclusie mogelijk verkeerd is.
Maar wat kost zoiets volgens jullie ervaringen? En komen jullie tot dezelfde conclusie als de monteur?
Alvast dank voor het lezen in ieder geval!