Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Cruise control werkt soms
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
14 juli 2014 om 12:00 #17266963
Hallo forum leden,
Afgelopen week voor het eerst met de auto op vakantie geweest en dus voor het eerst een echt lange afstand ermee gereden en dat beviel erg goed met de Astra, zeker met cruise control. Alleen op de heenweg gelijk na een eet/drink/plas-pauze wilde ik de cruise control weer aanzetten, maar toen weigerde die ineens. Ik heb meerdere keren geprobeerd op de knopjes te drukken en ik kreeg ‘m niet meer aan. Een paar kilometer verder probeerde ik het nog een keer en toen deed die weer gewoon normaal. (Zonder tussendoor het contact uit gehad te hebben). Daarna heeft die het de hele rit ook vlekkeloos gedaan.
Op de terugweg echter, begon het probleem zich steeds vaker te vertonen. Toen een paar keer file gehad, dus moest wat vaker de cruise control uitzetten en daarna gebeurde het regelmatig dat ik ‘m niet meer aan kreeg. Als ik het dan een paar kilometer verder probeerde, dan werkte hij wel gewoon weer normaal.
Ik vind het probleem erg vervelend, want ik vind het een hele fijne optie.
Weet iemand waar ik het probleem moet zoeken? Ik denk persoonlijk niet dat het in de schakelaar zit, want het is niet dat hij slecht reageert ofzo, als hij het doet, dan doet die het ook vlekkeloos, dan kan ik gewoon “zappen” in de snelheid enzo, zonder dat die ook maar 1x moeilijk doet. Echter op het moment dat ik ‘m heb uitgehad, dan is het een loterij of ik ‘m wel of niet aan krijg.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Groeten, Bouke
(Astra G, MY2002, Z16XE)
14 juli 2014 om 12:06 #18242703Ik heb dit bij mij Astra H ook gehad, en is diversen keren uitgelezen, maar nooit geen foutcodes gevonden.
Het gebeurt inderdaad vaak na het rijden van een flink aantal kilometers, dan een rust pauze en weer vertrekken, dan werkt die de eerste 5 a 10km niet.
14 juli 2014 om 12:31 #18242704Ik heb hetzelfde probleem gehad en het bleek uiteindelijk aan mn verlichting te liggen.
Mijn remlichten werkten niet goed meer en dat heeft invloed op je cruise control, is dit niet het geval zou het aan de hendel kunnen liggen.14 juli 2014 om 12:53 #18242705Hmm, dan zal ik vanmiddag even de remlichten controleren. Zou ik dan geen melding voor een kapotte lamp moeten krijgen op de BC?
14 juli 2014 om 12:58 #18242706AnoniemLid sinds:
1 January 1970ff om iets heel simpels uit te sluiten, maar je weet dat cruise controle niet werkt als je na het starten niet een keer je rem hebt ingedrukt??
14 juli 2014 om 13:02 #18242707Dat wist ik niet, maar daar ligt het ook niet aan. Ik druk altijd op de rem na starten om de melding “remlicht controle” weg te krijgen.
Daarbij was het op de terugweg niet alleen na een pauze, maar ook gewoon een paar keer in dezelfde key-cycle.
14 juli 2014 om 14:52 #18242702klinkt bekend, heb ik ook.. ongetwijfeld iets met de cim modele te maken (volgens dealer) ook al heb ik de update/klem al gehad.
B.v. op cruise gereden, even stoppen om bv te tanken, daarna na wegrijden geen cruise meer.
Mijn oplossing, met a.b. portieren sluiten (tijdens stoppen of na tanken), daarna weer openen, en geen problemen|!15 juli 2014 om 08:09 #18242708Maar dat is ook een situatie waarbij je het contact uit hebt gezet. Er zijn ook gevallen geweest waarbij ik rij op de cruise control, even bij een druk stuk de cruise uit zet, een 30 km verderop weer aan wil zetten, maar hij dan niet meer aan wil. En dan 10 km verder toch weer wel.
Als die dan eenmaal aan staat werkt die volledig zonder problemen. Dus het lijkt alsof die ergens een fout ziet, waardoor hij als veiligheid niet aan gaat en op een gegeven moment de fout zelf op lost waardoor die wel weer aan gaat.
15 juli 2014 om 16:01 #18242709Zelf heb ik in het verleden dezelfde problemen gehad met m’n G. Wat me ook opviel was dat als ik probeerde met de acceleratie knop de CC in te schakelen, er niets gebeurde, maar als ik de deceleratie knop gebruikte om te activeren, deed ie het wel. Het probleem was vanzelfsprekend dat je hem hiermee nooit sneller kon zetten, alleen langzamer ;)
Uiteindelijk was dit verholpen door een andere ECU. M’n ECU gaf al storingen waardoor mogelijk de CC vanwege veiligheid uitschakelde, dat heb ik nooit 100% kunnen bevestigen. Sinds ik de nieuwe ECU heb, en CC heb geactiveerd met op-com, deed ie het weer zonder problemen.
Z16SE overigens, zelfde ECU volgens mij?
16 juli 2014 om 07:06 #18242710Als de cruise control bij mij niet werkt, dan werkt die met beide knoppen niet. Op het moment dat de cruise control wel werkt, dan werkt ook alles. Vertragen, versnellen, terugzetten naar de vorige snelheid nadat ik even moest inhouden, etc.
Het is ook nooit zo geweest dat die ineens stopt met werken terwijl die aan staat of dat er bepaalde knoppen in werking ineens niet meer reageren. Het is puur altijd en alleen als ik ‘m aan wil zetten wanneer de cruise control uit is geweest.
Ik heb het probleem trouwens niet meer gehad sinds ik thuis ben, maar ik heb ook nog niet op de snelweg gereden. Alleen even een paar keer op een N-weg gecheckt of die het deed en toen deed die het gewoon.
Maar een eigenschap van problemen die vanzelf weggaan is vaak dat ze ook vanzelf weer terugkomen.
16 juli 2014 om 12:26 #18242711controlleer ook even of de schakelaar bij de koppeling (en evt rem) nog goed werkt, als die niet werkt dan schakelt de cruisecontrol ook niet in, maar het meest voor de hand ligende is dat er iets met de cim aan de hand zou zijn, ik vrees dat dit ook niet te zien is met opcom of tech2
17 juli 2014 om 06:57 #18242712Persoonlijk zou ik het ook in de koppeling (of remschakelaar) zoeken, gezien dat twee voorwaarden zijn voordat die werkt, een andere voorwaarde kan ik niet verzinnen.
Dus stel dat die schakelaar af en toe blijft plakken of dat er vuil tussen zit (weerstand), dat die dan weigert de cruise control aan te zetten. Is er een manier om de schakelaars te controleren/schoon te maken? Of is het gewoon geluk hebben dat die weigert op het moment dat je kijkt? Want dat laatste is natuurlijk nooit het geval bij een sporadische storing.
17 juli 2014 om 07:21 #18242713Signaal welke gebruikt word is remlichtsignaal, koppelingschakelaar, remschakelaar, snelheid (ABS unit), en onder de 20km werkt die niet.
17 juli 2014 om 12:23 #18242714Wordt de werking van deze schakelaars continu gecontroleerd of is de voorwaarde alleen “rem en/of koppeling bediend = cruise control uit”.
Stel dat het probleem is dat één van de schakelaars blijft plakken bij bediening en dan op een gegeven moment weer los schiet, dan zou het weigeren van de CC zich alleen voor moeten doen als ik tussendoor geremd heb of de koppeling heb gebruikt.
16 september 2014 om 09:17 #18242715Heb het een tijdje zo gelaten en afgelopen weekend weer een flink stuk gereden, dus toen heb ik de symptomen goed in de gaten kunnen houden. Hij lijkt er inderdaad alleen mee op te houden als ik een keer geschakeld heb.
Ik heb een heel stuk gereden op de cruise control. Ik stop even om te tanken. Ik rij verder en de cruise doet het niet meer. Ik trap de koppeling even in en laat ‘m weer los en warempel! Hij doet het weer.
Mijn hoofdverdachte is dus de koppelingsschakelaar. Zou het kunnen dat die blijft plakken als je de koppeling weer los hebt gelaten? Dus dat je de koppeling los laat, maar dat de schakelaar in de stand “ontkoppeld” blijft staan? Ik denk dat dat is wat er gebeurt. Als ik plaatjes van die schakelaar op zoek, dan lijkt het ook gewoon een palletje dat met een veertje tegen je pedaal gedrukt zit. Dus als er stof tussen het palletje zit kan het zijn dat het veertje ‘m niet meer tegen het pedaal gedrukt krijgt. Dan zou het met een beetje WD40 opgelost zijn. Of is de ervaring normaal dat een haperende schakelaar ook gewoon echt kapot is?
Vanmiddag even kijken of ik tijd heb om de schakelaar uit te auto te trekken om te kijken of ik gelijk heb.
Zijn er mensen die dit bekend voor komt?
16 september 2014 om 10:49 #18242716Dit zou je dan makkelijk met een op com kunnen uitlezen, er is namelijk ergens een waarde die aangeeft of de clutch ingetrapt is of niet. Dan zou je daar moeten zien dat hij blijft hangen.
16 september 2014 om 11:43 #18242717Is het niet een afhankelijkheid? Gezien je het voorbeeld geeft dat je stopt en als je weer vertrokken bent, het pas optreedt.
Op zich vreemd, want bij het optrekken trap je toch wel de koppeling meermaals in voordat je de cc inschakelt toch?Bij mijn Corsa bijv. moet ik na het starten eerst minimaal 1x het rempedaal ingetrapt hebben voordat de cruisecontrol het weer doet. Erg onhandig als je eens langs de snelweg stopt en weer verder wilt rijden, dan moet je om “niets” remmen om je cc weer te laten werken.
Dit staat echter wel in de gebruikershandleiding geschreven. Wellicht dat er bij jou ook een dergelijke afhankelijkheid beschreven staat?16 september 2014 om 12:37 #18242718Ik rij in z’n 5 als ik de CC inschakel, dus ik heb vanaf het tankstation de koppeling toch 5x ingetrapt gehad ;) Vervolgens doet die het niet, trap ik ‘m nog een keertje “loos” in en vervolgens doet die het.
Maar het is overigens niet alleen na stoppen hoor. Ook wel eens als ik file heb gehad of voor een stoplicht heb gestaan of gewoon een keer heb moeten terugschakelen. Dus ook wel eens in dezelfde key-cycle dat die er weer mee ophoudt.
Helaas heb ik geen opcom, dus ik kan het zelf niet controleren.
16 september 2014 om 14:15 #18242719Opcom is wel een must voor dit probleem, want je kan allerlei cruise control parameters ook zien, actief ja/nee, ingestelde snelheid, minimum snelheid bereikt etc.
Dus zoek maar iemand in jou buurt met een opcom, en even uit laten lezen tijdens het rijden.16 september 2014 om 18:30 #18242720@TedMechanic wrote:
Ik rij in z’n 5 als ik de CC inschakel, dus ik heb vanaf het tankstation de koppeling toch 5x ingetrapt gehad ;) Vervolgens doet die het niet, trap ik ‘m nog een keertje “loos” in en vervolgens doet die het.
Maar het is overigens niet alleen na stoppen hoor. Ook wel eens als ik file heb gehad of voor een stoplicht heb gestaan of gewoon een keer heb moeten terugschakelen. Dus ook wel eens in dezelfde key-cycle dat die er weer mee ophoudt.
Helaas heb ik geen opcom, dus ik kan het zelf niet controleren.
Die schakelaar lijkt mij ook verdacht, in het verleden wel vaker een defecte remlichtschakelaar bij Opel meegemaakt en dat is dezelfde constructie. Dus ik zou daar beginnen te kijken (lees schakelaar gewoon vervangen en kijken of het over is, die schakelaars kosten je de kop niet) Overigens heb ik wel een Opcom (maar nog nooit iets van cc parameters in gezien.)
17 september 2014 om 06:25 #18242721In dat geval vind ik de schakelaar ook zeer verdacht!
17 september 2014 om 09:05 #18242722@SimpleFace wrote:
Opcom is wel een must voor dit probleem, want je kan allerlei cruise control parameters ook zien, actief ja/nee, ingestelde snelheid, minimum snelheid bereikt etc.
Dus zoek maar iemand in jou buurt met een opcom, en even uit laten lezen tijdens het rijden.OPCOM staat sowieso nog op mijn verlanglijstje, maar ik vind het nogal onduidelijk waar en hoe ik die het beste kan kopen.
Gisteren geen tijd gehad om de schakelaar te bekijken, maar dat is het eerste wat ik ga doen. Gewoon even visueel bekijken en eventueel multimeter eraan hangen. Als het nou overduidelijk is dat die stroef gaat of op een andere manier kapot is, dan vervang ik ‘m. Anders wacht ik gewoon even tot ik een OPCOM heb. Zo heel veel haast heeft het nu ook weer niet, want ik rij niet zoveel snelweg.
Is het een beetje te doen om die schakelaar eraf te halen of zit die diep verscholen in de voetenruimte? En kun je gewoon rijden zonder die schakelaar of zijn er ook andere systemen die kunnen gaan flippen?
2 maart 2015 om 08:35 #18242723Soms ben ik een beetje sloom met m’n vorderingen. Voornamelijk vanwege weinig tijd en lage prio. Zeker omdat die het de afgelopen maanden eigenlijk ineens weer probleemloos heeft gedaan… Tot nu, want ondertussen doet de cruise control helemaal niets meer.
Ik heb de Astra eindelijk eens uitgelezen en krijg de volgende foutcode:
P0571: Remlichtschakelaar A (Cruise Control). Signaal ontbreekt.Er zit dus duidelijk een storing in, maar… de remlichten werken wel gewoon. Ik heb ook met de uitleescomputer de parameters bekeken in het cruise control menu. Als ik dan de rem bediende, werd dat ook gezien door de computer. Dus het lijkt me niet dat het aan het remsignaal ligt, ondanks dat die dat wel denkt.
Het koppelingssignaal kon ik helaas niet uitlezen met die computer.
Dus eigenlijk ben ik nog steeds niks verder :P Iemand nog tips?
2 maart 2015 om 08:39 #18242724Iedereen weet dat je minimaal 1x de rem bediend moet hebben voor de cruise werkt.
Zie 1e bericht van de TS zal de rem niet bediend hebben.verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
2 maart 2015 om 10:51 #18242725@wim-v6 wrote:
Iedereen weet dat je minimaal 1x de rem bediend moet hebben voor de cruise werkt.
Zie 1e bericht van de TS zal de rem niet bediend hebben.verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
Tijdens het uitlezen bedoel je? Krijg je serieus een foutcode als je uitleest zonder de rem eerst te bedienen?
Zo niet, dan bedankt voor je nutteloze bedrage en lees voor de volgende keer even de rest van het topic door.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.