Forumindex › Forums › Modellen › Omega › Cruise control steeds harder??
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
12 mei 2013 om 19:30 #17257750
Dag, had dit draadje al gevonden:
viewtopic.php?f=6&t=125982Maar, ik heb net een cruise control set van een Omega in mijn Kadett C20XE gebouwd. Pulsgever op de bak gezet, instructies van deze pagina opgevolgd:
http://www.tssduk.webspace.virginmedia.com/systems/automotive/How_to/General/CruiseControl.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;En alles werkt, alleen vanaf ongeveer 90 km/u dus denk dat de pulsgever eigenlijk niet echt genoeg pulsen maakt. Maar goed, wat ik constateer is dat als ik hem inschakel dan volgt hij netjes de ingestelde snelheid, maar als ik op het bolletje druk dan gaat hij sneller en sneller…. Misschien is het nog wat meer oefenen en heb ik dan gewoon te vaak al op het bolletje gedrukt hoor. Of hij werkt niet nauwkeurig genoeg door het te laag frequente snelheidssignaal??
Ik ga nog een pulsverdubbelaar monteren, eens kijken of dat helpt.
Iemand nog iedeeen?
12 mei 2013 om 20:38 #18143294inderdaad, te weinig pulsen is het probleem..
normaal inschakelbaar vanaf 25 a 30km/u
12 mei 2013 om 20:50 #18143295@wim-v6 wrote:
inderdaad, te weinig pulsen is het probleem..
normaal inschakelbaar vanaf 25 a 30km/u
Ah dank je hartelijk Wim! Dan kan ik twee dingen doen, een pulsverdubbelaar monteren of gebruik maken van een abs sensor. Ik heb een Astra F achteras met abs pulsgevers, en aan de voorkant de rechter steekas met tandkrans, alleen geen veerpoten met gat voor een pulsgever…
Ik vond de bedrading vanuit de bak zo wel lekker overzichtelijk, dus denk dat ik voor nu even de pulsverdubbelaar ga monteren en zien of het beter wordt…
13 mei 2013 om 22:09 #18143296Het is gelukt, de pulsverdubbelaar was geen optie, althans niet voor dit frequentiebereik. Dus ik heb de pulsgever open gemaakt en de magneetring verwijderd en vervangen voor een kunststof ring met een rij van maar liefst 26 neodymium magneetjes er in gelijmd. Die ring kwam uit een draaischakelaar met 24 standen, en had precies een rijtje uitsparingen waar de magneetjes in pasten. De magneetjes had ik al eens bij supermagnete.nl besteld.
Dus nu ben ik van 8 naar 26 pulsen per omwenteling gegaan. De cruiscontrol werkt nu vanaf 45 km/u al prima….
14 mei 2013 om 20:06 #18143297Mooi man!!
Willem
15 mei 2013 om 13:23 #18143298normaal werkt de cruise control met een losse pulsgever 16imp al vanaf 50kmh. meer impulsen zijn er helaas niet.
en niet alle cruise units werken vanaf 50, sommigen ook bij 30/35kmh
en heeeeel soms kan je ze met de opcom instellen.
15 mei 2013 om 15:17 #18143299Ja, wat ik heb is ook maar een onbekend ding, weet niet eens zeker of het een Omega unit is of een Vectra… Wat ik wel weet is dat hij met dit aantal pulsen nauwkeuriger zal werken. Ik denk dat er wel wat aan in te stellen is of soorten in moeten zijn aangezien Opel op vele auto’s met een pulsgever in de bak heeft gewerkt en die zijn er tot max 16 pulsen meen ik en sommige auto’s werkten met snelheidssignaal uit de ABS en dan heb je nog veel meer pulsen per omwenteling (denk een stuk of 40?). Hoe het nu werkt vind ik prima en ik hoef het niet tot op de bodem uit te zoeken verder….
19 mei 2013 om 07:51 #18143300Vectra motor is een stuk zuiverder als de meeste omega Motoren.
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.