Forumindex › Forums › Techniek › C20ne/seh (2.0 8v) › Cruise control
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
3 november 2009 om 19:12 #17213766AnoniemLid sinds:
1 January 1970Is er iemand die weet wat je nodig bent om een C20NE te voorzien van een GOED werkende cruisecontrol?
Dus geen chokekabels monteren aan de gaskabel of andere fratsen:PDe motor ligt in een corsa a tr ’85, maar dit moet geen verschil maken lijkt mij.
3 november 2009 om 19:36 #17544942een setje van een omega b1 nemen, heb ik zelf in een astra f gebouwd, werkt perfect
5 november 2009 om 15:19 #17544943Verklaar even verder a.u.b., want ik begrijp dat de hendel zo in 1 keer past, maar dan ?
Welke draadjes moeten waaraan ?
5 november 2009 om 16:11 #17544944kijk eens inet astra gedeelte in het topic HOW to
5 november 2009 om 16:39 #17544945origineel gepost door Baas J.
How to: Mechanische Cruise Control achteraf inbouwen Astra G.Let op, deze how to gaat er van uit dat je totaal GEEN voorbereiding hebt in je auto, je kan dus eventueel inbouwstappen overslaan als jouw auto dat wel heeft!
Let op: Deze how to is niet voor E-gas modellen, je moet dus een fysieke mechanische gaskabel hebben dat aan je gasklephuis zit.
Let op: Ik gebruik alleen originele Opel onderdelen en bouw dit op een zoveel mogelijk fabrieksaf manier in!
Benodigd:
Gereedschap:
Kruiskopschroevendraaier
Torx bitjes set
Striptang
Boormachine met boor 8,5mm
Ringsleutel 13
Soldeerbout en tin
Platte schroevendraaierMateriaal: (zie ook afbeelding)
1 – Koppelingsschakelaar (106240093)
2 – Servo en stuurcomputer (en aansluitstekker)
5 – Secundaire gaskabel (101263444)
7 – Ophangbeugel (101263710)
8 – Bevestigingsstrip (100813834)
12 – Afstandsringetje
13/14 – Ring en moer M8 (102066915)
Stuurschakelaar met CC optie en contrastekker
Circa 1 meter trekhaak bekabelinsgdraad (13 polig)
Diverse kabelschoentjes en blauwe verbindblokjes
AfdichtkitMoeilijkheidsgraad: Average
Tijdsduur: ‘s Ochtends 08:00 beginnen, na het avondeten klaar!OK, daar gaatie dan apies..
– Verwijder je stuurkolom kappen (2x kruiskop / 3x torx).
– Verwijder tellerafdekkap + tellerunit (6x torx).Tellerunit voorzichtig loshalen door de lichtkleurige vergrendeling aan de bovenkant van de unit voorzichtig naar links om te halen.
– Verwijder oude stuurschakelaar (zit met 2 clipjes vast op je stuurkolom) en klik nieuwe CC hendel vast.
– Verwijder je opbergbakje aan de linkerkant (4 plastic platte “schroeven”).– Verwijder helemaal aan de onderkant van je dash de plaat die tussen je pedalen zit, deze zit met 2 soort zwarte klemmen vast. Klemmen loshalen en naar voren trekken.
– Verwijder je ruitenwissers (m8 moeren)
– Verwijder waterkeerrubber door naar boven te trekken
– Verwijder rubberenafdekstrip op je voorruit, gewoon eraf wippen, zit geklemd)
– Verwijder parafaanplaat (maak sproeislangetje even los)Ok, tot zover het sloop gedeelte…
Op de volgende foto zie je waar je de gaatjes van 8,5mm moet boren, deze gaten zijn door OPEL al AANGEGEVEN!
Boor ook uiterst rechts (waar je kabel om je motorkap open te doen naar buiten komt nog een gat (gat grootte afhankelijk van je kabelboom) Bij mij was 8,5mm genoeg.
Boor niet te dicht bij de bestaande kabel uiteraard.Nu gaan we verder met de kabelboom / elektrisch schema.
Het ziet er moeilijker uit dan het is…
Trek door het geboorde gat de 13 (of 9 als je hebt gestript zoals ik heb gedaan) kabels naar binnen toe. Kit het gat naderhand af tegen vocht!
Op de aansluitstekker van de servo/stuurcomp staan de letters vermeld die ook in het schema staan (A,B,C etc). Zorg er dus voor dat je de goede verbindingen maakt!
Ik heb een extra gat in het rubber geboord waar de stekker van je ruitenwissermotor naar buitenkomt en daar de 9 kabels doorheen getrokken en naar de servo geleid.
Binnen in je auto leg je A B C en F naar de nieuwe stuurschakelaar. Tevens leg je F naar een geschakelde plus draad, van je contactslot bijvoorbeeld.
Draad E gaat aan massa (op de dashboardkreukelbalk zit een centrale massa aansluiting, gebruik die).
Klik je koppelingsschakelaar in het vierkante gat dat zichtbaar is als je door het gat van je zekeringskast kijkt.
Let op, past maar op 1 manier.
Zorg ervoor dat je de 3 polige contrastekker op de sloop hebt gehaald! Zit bv op diesel astra g’s en sommige benzines.
De stekker heeft 3 draden, zwart, grijs en bruin.Bruin leg je aan aarde ergens
Zwart gaat naar F
Grijs naar DLeg draad G naar de zwartgele draad van je remlichtschakelaar, dit gaat t beste door via de plek waar je tellerunit zat de remlichtschakelaar een kwartslag te draaien en naar je toe te trekken. Nu kan je er makkelijk een draad opzetten.
Draad H gaat naar je OBD stekker, ik heb niet de moeite genomen deze aan te leggen, was me teveel moeite, en ging er van uit dat ik ‘t foutloos uit zou voeren :afro
Draad K is belangrijk, leg deze aan de blauwrode draad die naar je tellerunit gaat. Dat gaat het beste door de isolatie iets los te snijden en een beetje plek te maken voor de aansluiting.
Bouw alles weer in elkaar van binnen.
Monter de servo/stuurcomp met de beugel aan je auto door de tapeinden door de geboorde gaten te steken en aan de achterkant vast te zetten met M8 moeren.
Haal eerst je primaire gaskabel los (clipje).
Monteer de secundaire gaskabel op de servo, en de andere kant op je gasklephuis. Haal hem door het rechthoekige gaatje heen en klik ‘m vast. (Ook op 2de afbeelding te zien).Door middel van het klemmetje op de secundaire kabel kan je de vrije slag afstellen, zorg dat de kabel span staat maar niet je gasklep opentrekt.
Sluit de stekker van de servo aan op je servo.
Ga testrijden en check het volgende:
CC moet uitvallen bij aanraken koppeling, bij aanraken rempedaal, bij indrukken “0” op stuurschakelaar.
CC moet versnellen bij indrukken tweede knopje, vertragen bij eerste knopje van bestuurder uit gezien.
Werkt alles, proficiat, je hebt met succes CC op je assie gebouwd!
Werkt het niet, begin van voor af aan en check alles opnieuw!
Hier wat foto’s van t resultaat:
5 november 2009 om 16:46 #17544946Ik ga het zeker proberen :D
eerst weer sparen :angel
5 november 2009 om 23:31 #17544947AnoniemLid sinds:
1 January 1970Heel fijn dit heren!
Misschien iemand met een elektronische versie?
6 november 2009 om 06:18 #17544948:o
Op welke auto heb je elektrisch gas dan ?
6 november 2009 om 07:38 #17544949AnoniemLid sinds:
1 January 1970wil het auf dem TR hebben.
Moet goed komen dacht ik zo.
*edit**edit*6 november 2009 om 08:32 #17544950Had al tijdje over cruise controle nagedacht, maar nu de uitwerking er staat is het weer een reeel aankomend project :D
29 november 2009 om 12:51 #17544951Zijn dit de juiste stekkers ?
29 november 2009 om 13:21 #17544952in mijn cali zit een vacuum bediend setje, dit werkt perfect
het merk is John Gold…
gaat uit bij gasgeven,remmen of t koppelingspedaal intrappen
30 november 2009 om 10:46 #17544953Heb origineel Omega in een Combo-B gebouwd.
gaat uit bij:
remmen
bedienen 0 knop
moet nog iets verzinnen op de koppelingbij gasgeven gaat ie niet uit zoals dat hoort, bij loslaten gas gaat ie weer naar ingestelde snelheid.
kabelboompje gemaakt:
en Geplaatst:
snelheids signaal nodig, dus even solderen:
Stekker eraan gesoldeerd voor bediening:
hendel geplaatst:
CC- motor geplaatst op steun van de standkachel:
gashevel X16XE was niet CC compatibel, dus noodoplossing:
opgelost met een gasklep van een C16XE en gaskabel hiervan:
nog een keer de CC motor:
algeheel plaatje motorruimte met X16XE mantzelbox veerpootbrug en CC
Willem
30 november 2009 om 11:32 #17544954heb t zelf ook op me astra-f station met een x16szr :afro
werkt super :D30 maart 2010 om 14:06 #17544955Ik heb nu een hendel en een kastje met bij behorende stekkers.
Dus binnenkort kan ik ook geen bouwen aan mijn corsa A1 C20XE met F16WR en dan ook nog CC erop :D
Dan nog een gastank erin en ik rij erg goedkoop en kan snel gaan :thumbup
31 maart 2010 om 13:47 #17544956Had er vroeger zelfs 1 op de 1600 met throttlebodies zitten :P
27 april 2010 om 09:52 #17544957Ik was net even bezig met draden uitzoeken, maar ik kan de draden ABC niet terug vinden bij de handel.
Ik heb een bruine en een bruin-paarse draad bij de hendel.
Wie helpt mij ?
27 april 2010 om 21:05 #17544958? ? ? HELP ? ? ?
1 mei 2010 om 13:52 #17544959:cry
4 mei 2010 om 08:11 #17544960Ik heb een cruise control handel met een bruine draad en een bruin-paarse draad, kan ik hier nu niets mee ?
Waar door zijn die verschillen dan ?
Ik dacht dat ze allemaal gelijk aan elkaar waren ?
Help ?
4 mei 2010 om 09:21 #17544961maak er eens een foto van aub
5 mei 2010 om 10:20 #17544962Ga ik doen :)
20 mei 2010 om 20:07 #17544963up
25 mei 2010 om 21:30 #17544964Sorry nog niet aan toe gekomen.
Hij moet het eigenlijk wel even gaan doen :angel
De kleuren draden die ik heb, heb ik al wel genoemd.
Bruin en bruin-paars.
Ik moet denk ik gewoon een andere hendel erop zetten.
26 mei 2010 om 17:15 #17544965ik wilde eigenlijk een foto zien van de draden die uit die hendel komen, als er maar 2 uit komen is dat een hendel voor electronisch gas pedaal
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.