Corsa X1.6XE ’97 rijdt schokkerig en houdt in

Forumindex Forums Modellen Corsa Corsa X1.6XE ’97 rijdt schokkerig en houdt in

  • Dit onderwerp is leeg.
12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #17253854
    benzema
      Lid sinds:
      23 December 2012

      Beste leden, fijn om deel uit te maken van jullie forum.
      Ik heb een probleem met mijn corsa B X1.6XE motor. Motor liep prima tot dat hij een week terug bij 80km/h ging dansen (lijkt of de ecu steeds bij regelt). Starten en stationair loopt hij prima, onbelast gas geven ook goed. Maar bij optrekken van 1e in 2e versnelling begint hijte stotteren en rijdt hij schokkerig, geef je gasbij dan geen probleem. Bij 4e versnelling 50 á 60 km/h steeds bijregelen. Storings lampje blijft uit maar toch uitgelezen, geen foutcode’s. Er werd gezegd lambdasonde stuk, dus deze vervangen, geen soelaas. Toen nieuwe bougiekabels erop en 2 weken reed hij weer goed, daarna zelfde ellende. Dacht toen bobine misschien half stuk, auto heeft 170 dkm gelopen. Nieuwe bobine erop, geen verbetering. Benzinefilter ook vervangen, zo ook ecu temperatuur sensor, geen soelaas. Nu heb ik op aanraden opnieuw lambda vervangen door originele met stekker, vorige was een universele, niks verbetering. Heb zelf uitgelezen uitgebreid met een autocom cdp+. Lamba werkt goed, nokkenassensor, klopsensor, krukassensor, mapsensor, ventiel koolstoffilter, temp.sensor, ontstekingsvervroeging werkt ook goed, kan geen fout opsporen. Viergastest ook normaal. Wat zie ik over het hoofd? Het euvel doet zich alleen voor tijdens rijden, dus belast.
      Help? Word een beetje mesjogge van, kan niet eindeloos alles vernieuwen, toch?
      Heb vaak leuke tips en oplossing hier gevonden, vandaar dat ik het bij jullie probeer, alvast dank!

      #18087501
      Erik_GSI
        Lid sinds:
        22 December 2012

        EGR klep kapot?

        #18087502
        PyroNiels
          Lid sinds:
          29 August 2010

          Ontsteking heb je al compleet gecontroleerd begrijp ik.
          Brandstof krijgt hij ook.i
          Egr of lmm zet ik mijn geld op in, je geeft aan de lmm al gecontroleerd te hebben dus dan blijft de egr klep over.
          Trek daar de stekker eens van los en kijk dan of het beter wordt.
          Zo niet, controleer even op valse lucht.

          #18087503
          benzema
            Lid sinds:
            23 December 2012

            Beste mensen hartelijk dank voor jullie snelle reactie, dacht nu ook aan de EGR-klep, alleendeze zit op een vervelende plek. Heb deze auto nieuw bij de dealer gekocht, is altijd goed onderhouden. Bij 80 dkm gingstorings-lampje aan, uitgelezen en defecte egr. Heb deze toen los gehaald schoon gemaakt en erop, nu op 175dkm zou misschien echt stuk zijn. Maar waarom geeft hij geen storing aan en bij uitlezen geen fout code’s.

            @Pyroniels
            : je zegt ook EGR of LMM. Maar deze motor, X1.6XE heeft toch geen LMM. Wel een MAP-sensor en EGR. Er zit in de inlaatbuis wel een sensor, is dit een LMM of een inlaatlucht temp.sensor? Ga na de kerst de EGR los halen, zal dan mijn bevindingen posten.
            Alvast dank.

            #18087504
            robert_corsa
              Lid sinds:
              16 May 2009

              map sensor idd. maar denk toch je ERG.
              als je lambda stuk is geeft dit vrijwel nooit problemen op dit soort auto’s. dit soort ”oudere” auto’s worden niet helemaal gek van een storing.
              auto’s van nu gaan bij elk wisse wasje in noodloop.

              ik gok op je ERG. gasklephuis al eens schoongemaakt?

              even offtopic. je zegt dat je hem nieuw gekocht heb. dat is toch best wel uniek. de meeste gsi hebben al 10 eigenaren gehad inmiddels, en zijn tot het kale ijzer aan toe afgeboerd :cry

              #18087505
              benzema
                Lid sinds:
                23 December 2012

                Jaja, ik ben de eerste eigenaar, de onderdelen die ik laatst heb vervangen waren af fabriek, zoals de bougie-kabels, bobine, lambda en temp sensor voor de ecu. Heb nooit pech met de auto gahag, nooit langs de weg gestaan en vaak op vakantie geweest. heeft nu 175 dkm gelopen.
                Heb vorig jaar kop losgehaald wegens verbrabde uitlaat klep door veel olie verbruik. Dit weer door uitgeharde klepsteel rubbers. alles vervangen en nu verbruikt hij geen druppel olie meer. Heb toen gelijk de gasklep huis gereinigd en de egr. Maar deze is nooit vervangen alleen bij 80 dkm schoongemaakt wegens storing, lampje was aan en uitgelezen, bleek defecte egr klep.
                Zeg de MAP sensor reageert goed, bij lopende motor stekker eraf, loopt gelihjk beroerd en lampje aan, stekker erop motor loopt gelijk weer goed en lampje uit.
                Deze modellen hebben toch geen LMM, maar de MAP sensor die dit doet, toch? Wat is de sensor in de inlaatlucht buis dan, een inlaatlucht temp sensor! Denk dat je gelijk hebt wat betreft de EGR, ga deze na de kerst dagen loshalen, maar waarom is er geen storing of is er niks opgeslagen? Bij diagnose werkt alles perfect alleen kan ik met de autocom cdp+ de egr niet vinden of vergeet ik iets! Dit kocht ik voor universeel te kunnen uitlezen, mooi apparaat! Jullie begrijpen mij hier veeeel beter waarom ik zo’n oude auto wil repareren. Is klein, snel, pittig, zuinig en duits degelijk!

                #18087506
                robert_corsa
                  Lid sinds:
                  16 May 2009

                  ik vindt het echt leuk. leuk dat je hem zelfs na al die jaren nog zo goed onderhoud.
                  zelf ken ik deze gsi blokjes niet zo goed om nu te zeggen welke sensor waarvoor dient.
                  wel weet ik dat het olie gebruikers worden op den duur, en dat de ERG klep vaak de boosdoener is bij de door jou aangegeven problemen.

                  ik lees hier sinds mijn aanmelding op dit forum dagelijks de corsa en astra topics. dus op den duur zie je vaak de zelfde problemen voorbij komen.

                  ze hebben geen lmm. maar een MAP sensor idd.ik zelf begrijp ook nog steeds niet het verschil, en wat die sensor in de luchtpijp moet zijn.

                  #18087507
                  benzema
                    Lid sinds:
                    23 December 2012

                    @Robert, wat fijn dat je zo behulpzaam bent,waardeer ik echt! Kijk heel veel mensen zouden zo’n oude wagen al lang weggedaan hebben. maar de carosserie is roestvrij en hij verkeert in originele staat, de motor start in de 15 jaren elke keer binnen één seconde, zelfs met storingen heeft hij mij nooit in de steek gelaten, je gaat hem op den duur niet meer als een object zien maar als een verlengstuk van je zelf, is mij nu zeer dierbaar. Je gaat zelfs van hem houden omdat je op hem kan rekenen. Dit alles is een verdienste van goed en op tijd servicen.
                    @topic: ik denk dat je gelijk hebt dat ik richting de EGR moet zoeken. Denk dat als ik hem los haal een nieuwe monteer. Bij de dealer vragen ze €250 maar ik heb in Heerhugowaard een leverancier gevonden die verkoopt een vervanger met oem nummer voor €79, nl FSRS-opelwebshop. Heb hier ook de bobine gekochtvoor €99, bij de dealer was het €253, wat een verschil. voor een auto op leeftijd moet je goed maar slim handelen, toch!
                    Wens je nog een fijne kerst.

                    #18087508
                    robert_corsa
                      Lid sinds:
                      16 May 2009

                      je kan ook (en vaak beter) je ERG afdoppen door er een blind plaatje op te plaatsen.

                      wordt hier het meeste gedaan.
                      heerhugwaard, moet je nog uit de buurt komen ook ;) .

                      #18087509
                      benzema
                        Lid sinds:
                        23 December 2012

                        Afdoppen werkt niet goed bij deze model, de ecu merkt dat en gaat in noodloop. Wat ze bij deze ook doen is de ene gaat afdoppenende andere van de klep open laten, zo ku je de ecu foppen. Enigste de lampje gaat wel aan maar na de volgende keer starten weer uit en na tijdje rijden weer aan. Maar gaat niet in noodloop. Je moet ermee leren leven. Ik pas liever een zekere methode, vervangen door nieuwe, want de plek waar deze zit is verstopt, je moet het op de tast loshalen en geen grote handen hebben, haha.
                        Ik woon zelf in Den Haag maar de onderdelen kocht ik online en laten posten, binnen 3 dagen in huis.

                        #18087510
                        joop1970
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          1 September 2010

                          Afdoppen kan gewoon, motor gaat niet in noodloop ook al krijg je een storing.

                          #18087511
                          benzema
                            Lid sinds:
                            23 December 2012

                            Beste mensen, heb vandaag de EGR losgehaald en een nieuwe erop gemonteerd. Deze gekocht bij fsrs-opelwebshop voor €79, dus de moeite waard. Had eerder al een afdop pakking bij de dealer gehaald, deze adviseerde mij na montage langs te komen om de storing van de EGR in de software uit te schakelen, dus dit kan ook! Maar heb hem vernieuwd. De oude was flink verkoold en van binnen aangekoekt met aanslag. De klep sloot niet helemaal en opende maar 2 tot 3mm. Terwijl de nieuwe meer dan 1 cm opent. Na montage van de nieuwe auto gestart en warm laten draaien ivm ontluchten.
                            Ben daarna een stukje gaan rijden en de motor loopt als een zonnetje, geen gehaper en gestotter meer. Bij constante snelheid loopt de motor perfect regelmatig.
                            Dus de EGR was de boosdoener.
                            Ik wil iedereen hier bedanken voor het meedenken.
                            Mvrgr Moen.

                          12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.