Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Corsa weer klaar!! FOTO’S van de kapotte ketting
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 augustus 2012 om 11:48 #17251161
Vorig jaar hebben we een Corsa van 2002 aangeschaft, hadden helaas na een maand al dikke pech. Door de vorige eigenaar waren de koelkanalen dicht gesmeerd met vloeibare pakking, hierdoor is de kop gescheurd toen we ‘m al in ons bezit hadden. Er is toen een ruilmotor uit een Agila met 80000km in gekomen.
Het betreft het motortype Z10XE, een 3 cilinder 12 klepper dus.
Auto heeft lang stil gestaan aangezien mijn vrouw bevallen is en ze dus niet meer auto reed. We zijn na de bevalling nu een paar keer weg geweest met de auto en er leek niets aan de hand, vandaag zijn we met z’n 4en weg geweest en het viel op dat hij slecht trekt. Kon amper bij de 80km/h komen. Ook houdt hij af en toe heel licht in en hij klinkt “verkouden”. Verder geen storingslampjes.
Is dit een bekend probleem? Waar kan ik het probleem waarschijnlijk het beste zoeken?
6 augustus 2012 om 13:52 #18053927Zou het met de distributieketting te maken kunnen hebben? Timing verkeerd? Of zou hij het dan helemaal niet meer doen?
Stationair gaat onregelmatig, net of er af en toe een cilinder uit is. Op dit moment heb ik geen gereedschap om de bougies eruit te halen en te bekijken, heb alleen maar doppen voor grote bougies.
Knap balen weer is dit…. :cry
6 augustus 2012 om 17:18 #18053928Vreemd dat er geen storingslampje brand. Raar dat je niet boven de 80 km/h kan komen. Stottert de auto ook als je afremt? Ik zou de auto eens (laten) uitlezen, misschien dat dat meer duidelijkheid verschaft.
6 augustus 2012 om 20:36 #18053929Is deze motor ook zelf uit te lezen? Heb ook al aan de bobinebrug gedacht!? Wil eigenlijk niet zomaar lukraak onderdelen gaan uitwisselen. We kunnen de centen op het moment wel beter gebruiken……
Luchtfilter is schoon
Uitlaat blaast ook goed (dus geen verstopping)Zelf denk ik toch aan iets met de ontsteking.
Heb ook oliedruksensor lek zag ik vanmiddag, loopt er bij het stekkertje uit. Zal ik nieuwe voor bestellen.
6 augustus 2012 om 20:45 #18053930luchthoeveelheidsmeter wil nog wel eens stuk gaan
uitlezen om de waardes te bekijken of wissellen met een ander als dat mogelijk is6 augustus 2012 om 21:03 #18053931Kunnen Hallgever of Toerentalsensor er iets mee te maken hebben?
Stel dat de distributieketting versprongen is, kan ie dan slecht lopen? Of doet ie dan niets meer?
6 augustus 2012 om 22:51 #18053932volgens mij als je ketting verspringt, is het ook meteen einde oefening voor je kleppen???? correct me if im wrong, de luchtmassameter zou deze gekkigheid niet moeten geven, als deze defect is, inhouden, en hoesten bij bepaalde toerentallen en soms wil het storingslampje dan ook aangaan, eum als je bobinebrug slecht of kapot is zou je moeten kunnen zien aan je bougies? dan zouden ze zwart/vochtig moeten zijn…
7 augustus 2012 om 12:11 #18053933Ik ga zo ff naar de dealer om ‘m uit te laten lezen en een nieuwe oliedruksensor aan te schaffen.
Zonet nog even weg geweest met de Corsa, starten lopen. Uur later sloeg ie wel aan, maar ook direct uit. Tweede poging langer doorstarten en dan slaat ie net aan en kunnen we rijden. Het is ook net of het motortje heel zwaar draaid aan het geluid te horen. Zou toch uitval van een cilinder kunnen zijn?
7 augustus 2012 om 14:28 #18053934Zojuist kom ik bij de dealer weg en die adviseerden me om er geen meter mee te rijden……. :cry
Ik kwam om uit te laten lezen en nieuwe oliedruksensor te halen, maar toen ze ‘m hoorden dachten ze direct aan de ketting.
Kleppendeksel dus los gehaald en toen werd duidelijk dat de ketting er niet strak omzat, je kon’m iets optillen en dat heeft dus te maken met de spanner.
Advies was dus om de boel los te halen en kijken hoe de ketting eraan toe is en de geleiders te bekijken. Als ketting en geleiders goed zijn volstaat een wisseling van de spanner alleen.
Binnenkort ga ik er dus mee aan de gang en dan zullen we zien wat eruit komt……..
Erg balen!!
Wordt vervolgd……
7 augustus 2012 om 20:52 #18053935Vanavond een korte analyse gedaan, ketting is best slap. Waarschijnlijk moet de ketting dus vervangen worden, morgen alles echt uit elkaar sleutelen en dan weten we meer.
Heb alleen 1 vraag, wie weet hoe je dit motortje op tijd zet? Kan het namelijk nergens vinden. Hoe moeten de merktekens staan? Heb al inkepingen gezien in de nokkenassen, moeten we daar naar kijken? En op de poelie van de krukas staat een wit streepje.
Hopelijk weet iemand het en kan ik spoedig een reactie krijgen.
Heb wel Tis2000 cd, alleen sinds kort windows 7 en krijg de Tis niet meer aan de gang, ook niet in compatibiliteitsmodus.
8 augustus 2012 om 19:56 #18053936Nieuwe update!
Heb alles los gemaakt en de conclusie is dat de inlaatkleppen nog op tijd staan, maar de uitlaatkleppen 2 tanden versprongen zijn. Dat verklaard ook dat de motor smoort als je ineens gas geeft.
Distributiehuis losgemaakt en hier kwam duidelijk naar voren dat de ketting te ruim is geworden. De kettingspanner had max uitslag en ketting was niet strak.
Ga dus nieuwe ketting bestellen en nieuwe kettinggeleiders, nieuwe kettingspanner heb ik al.
Benieuwd wat het wordt als alles weer in mekaar zit, hopen dat de uitlaatkleppen niet krom zijn. De motor liep nog wel voordat ik ‘m uit elkaar haalde.
10 augustus 2012 om 21:14 #18053937Vandaag met mijn zwager aan het sleutelen geweest aan onze Corsa.
Hebben nu complete distributieset vervangen, incl. tandwielen. Oude ketting was wel 2cm langer geworden in de loop der jaren!! De spanner kon het niet eens meer afrekken! Niet voor niets was de nokkenas voor uilaatkleppen 2 tanden verschoten, waardoor hij dus niet meer trok! We hebben enorm geluk gehad dat we geen verdere motorschade veroorzaakt hebben door die slappe ketting!
Nu alles weer klaar is en de Corsa nieuwe sappen en fliters heeft gekregen, kennen we ‘m niet meer terug. Motortje is nu fluisterstil en heeft niet meer het dieselgeratel!!
Enorm blij dat het weer klaar is!
Christiaan bedankt voor je hulp!!
10 augustus 2012 om 22:08 #18053938Beste Johan
Top :thumb dat alles aan de Corsa gelukt is,
Tevens wil ik je ook bedanken voor het zeer duidelijke topic king:
en melden van de oplossing.
Lijkt mij dat er zeker mensen die dit lezen bruikbare info uit kunnen halen.
Ben aan hand van jouw topic bij de corsa van mijn vriendin de ketting
gaan meten, ook al dik een cm te ruim,
dus dat wordt begin volgende week preventief vervangenThanks :thumb en een hele fijne avond
Groeten van Paul
11 augustus 2012 om 15:34 #18053941@devries_met_ck wrote:
Beste Johan
Top :thumb dat alles aan de Corsa gelukt is,
Tevens wil ik je ook bedanken voor het zeer duidelijke topic king:
en melden van de oplossing.
Lijkt mij dat er zeker mensen die dit lezen bruikbare info uit kunnen halen.
Ben aan hand van jouw topic bij de corsa van mijn vriendin de ketting
gaan meten, ook al dik een cm te ruim,
dus dat wordt begin volgende week preventief vervangenThanks :thumb en een hele fijne avond
Groeten van Paul
Ga er maar vanuit dat die kettingen ongeveer 100 000km meegaan en in ons geval 10jaar, Wij hebben een 3 cilinder en ik heb altijd gedacht dat het geratel bij de 3 cilinder hoort. Nu weet ik wel beter dus, zodra er een soort geratel is is het tijd voor vervanging. Ook bij koude start altijd kort een heftig geratel en hoger toerental, dat na 5 tellen minder werd, ook dat hoort niet.
We hebben nu een motor die klinkt als een gewone 4 cilinder.
Zal binnenkort nog paar foto’s plaatsen.
11 augustus 2012 om 15:37 #18053940beetje vreemd, 100.000 op een ketting?? 1 litertje c-corsa?? ik heb er meerdere gezien die al meer dan 130.000km gelopen hebben en nog nergens last van hebben… misschien toch een beetje slecht geluk?
11 augustus 2012 om 16:51 #18053939Misschien ook meer hoe er mee gereden is, ding zwaar op zn klote geven zorgt voor hoge spanningen op de ketting die voor de rek zorgen.
13 augustus 2012 om 19:16 #18053942Ik ken ze ook die goed 2ton erop hebben met het 1e kettingkje, rijstijl, en onderhoud samen bepalen de levensduur..
Willem
13 augustus 2012 om 20:08 #18053943Hoe het onderhoud van onze Corsa is geweest weet ik niet, maar ik ben bang dat dat niet best was. Eerste motor stukgelopen door koelkanalen die dicht gesmeerd waren met vloeibare pakking door een beunhaas.
Tweede motor direct nieuwe olie en filters erop gezet, motortje liep toen beter maar had hetzelfde ratelende geluid als het eerste motortje. Let onderweg ook veel op andere Corsa’s en hoe ze klinken en die klinken net zoals onze Corsa. Daarom dus aangenomen dat het normaal zou zijn bij deze motoren (3 cilinder). Nu weet ik dus wel beter.
Heb nog een paar foto’s hoe het erbij stond:
Corsa op de OK:
Zo slap was de ketting!! :wtf
Hier is de kettingspanner al los, maar hier is wel te zien dat de kettinggeleider al tegen het tandwiel van de nokkenas aan zit, terwijl de ketting niet strak stond.
Hier is duidelijk te zien dat de nokkenassen ten opzichte van elkaar versprongen zijn. “Inlaatnokkenas” stond nog op tijd, maar de “uitlaatnokkenas” dus niet meer (zie roden pijlen). De inkepingen (rode strepen) in de nokkenassen horen gelijk te staan ten opzichte van elkaar.
Nu staat alles weer op tijd en hebben we alles vervangen voor nieuw materiaal. Autootje ken je nu niet weer.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.