Corsa wakker maken

Forumindex Forums Modellen Corsa Corsa wakker maken

• Dit onderwerp is leeg.
14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Zafira CNG

Hallo,

Binnenkort ga ik mijn Opel Corsa voor het eerst sinds lange tijd (jaar of 4) weer eens opstarten. Buiten het feit dat de banden wellicht een beetje vierkant zijn geworden :P zal er nog wel meer aan de hand zijn?

Is de olie nog goed of kan ik dat checken?
      Is de benzine nog goed (halve tank) of kan ik dat checken?
      Zou de accu overleden zijn?
      Dat soort zaken…

Ik hoor het graag als iemand hier ervaring mee heeft, dan kan ik enigszins voorbereid aan de slag (lees: olie kopen, benzine kopen, accu bijvullen/vervangen, etc.).

Het is een Opel Corsa 1.2i (C12NZ U9) uit februari 1991
      (97k gereden zo goed als nieuw helemaal standaard, originele radio, stempelboekje, in 3 standen te openen dakje, doet er allemaal niet toe maar vond ik leuk om te vermelden :P)

kaneelschep
      Deelnemer

vervangen vervangen en vervangen.
        accu opladen.
        filters vervangen.
        starten zonder bobine zodat eerst alle olie rond gaat.
        en er was iets met olie op topje zuiger geloof ik voor wat smering ofzo.

Zafira CNG

Ha Kaneelschep :P

Kan ik benzine en olie er aan de onderkant uit laten lopen? En met filters bedoel je olie filter en benzine filter of nog meer filters?

Starten zonder bobine? Is dat dan zonder dat de bougies contact kunnen maken (of zeg ik nou iets raars?).

Olie op topje zuiger als in: kop eraf? Dan moet er een nieuwe koppakking tussen toch?

Al met al misschien niet iets om zelf te doen?!

max
          Deelnemer

Accu eruit en opladen. Evetueel een nieuwe.

Olie eruit en verse erin, goedkope van de bouwmarkt.

Bougies er eerst uit draaien, eventueel een paar spuitjes olie van een olie spuit op de zuigers door het bougiegat en dan starten (zonder de bougies), draait hij makkelijker oliedruk.

oliedruk aanwezig? Lampje is dan uit, dan je bougies erin.

Tijdje laten lopen, stuk rijden en dan nog een keer een olie wissel dit keer met filter en dan met olie van jouw keuze erin.

Dan meteen een remvloeistofwissel daar het water aantrekt en normaal iedere 2 jaar vervangen dient te worden.

kaneelschep
            Deelnemer

inderdaad olie, benzine filtertjes.
              En de rest zegt Max al!
              Remvloeistof zou ik niet meteen vervangen maar is natuurlijk altijd veiliger ja!
              Ik zou eerst even de remmen ontluchten en kijken wat er uit komt.

Rotho

Ben eigenlijk wel benieuwd naar je corsa, als je zegt dat hij als nieuw is… Foto’s? :P

blade_revhappy

Alle tips zijn al gegeven. Maar remvloeistof vervangen is wel aan te raden. Remvloeistof is hygroscopisch (trekt vocht aan) en het is in tegenstelling tot het water niet in te drukken (comprimeren) Dus is het verstandig om het te vervangen. Het zou zo maar kunnen dat je “door de rem”trapt en ergens stil komt te staan waar je niet wilt (lees: lantaarnpaal ofzo) Mijn advies is dan ook: doen!

Zafira CNG

Ok thanks voor de tips ik ga de vloeistoffen bij elkaar zoeken…

Foto’s ga ik doen (staat alleen onder dikke laag stof). Heb nog nooit een foto op het forum gezet dus dat moet ik ook nog even uitvogelen…

max
                    Deelnemer

Water is ook niet samendruk baar maar als gasvorm (100 gr en hoger) helaas wel. Bij hete remmen brijg je dus dampbellen en dan beginnen je problemen.

Water zorgt ook voor de roestvorming.

Zafira CNG

Haha, zojuist dit topic weer even opgezocht en heb nog steeds geen foto’s geplaatst… en ook nog niet genomen :???:

Inmiddels anderhalf jaar verder en nog steeds niet de corsa opgestart… deze zomer moet het er maar eens van komen, maar eerst dus olie en remvloeistof halen!

Corsa_GSi
                        Deelnemer

Ik zou ook nog de distributie en waterpomp vervangen, nadat je hem tot leven hebt gewekt!

Zafira CNG

Het gaat er eindelijk van komen!

Hij moet APK gekeurd worden om weer de weg op te mogen uiteraard. Misschien dan meteen maar een grote beurt laten geven met distributie en waterpomp…

soepkiepe
                            Deelnemer

misschien een domme vraag, maar jullie hebben het er over de remolie vervangen omdat dit water aantrekt.
                              je rem olie zit toch in een gesloten systeem, hoe kan er dan water bij komen?

BlackDevil

@soepkiepe wrote:

misschien een domme vraag, maar jullie hebben het er over de remolie vervangen omdat dit water aantrekt.
                                je rem olie zit toch in een gesloten systeem, hoe kan er dan water bij komen?

Via poreuze remslangen en de ontluchtingsopening op het remvloeistofreservoir dringt vocht in het remcircuit en maakt op den duur de remvloeistof onbruikbaar. Dus zeker vervangen. En zoals al gezegd: alle oude vloeistoffen en filters eruit en nieuwe erin. Sowieso de gehele auto een goede check geven, ook op vastzittende remmen, verlichting, overige electra etc. Ook de onderkant controleren op verroeste remleidingen, gangbaarheid handrem etc.

Je zou denken dat een wagen bij stillegging niet slijt, maar vergis je niet. 4 jaar is een lange tijd. En atmosferische omstandigheden zoals vocht en kou kunnen ook behoorlijke, vaak niet direct zichtbare, schade veroorzaken.

Succes met reanimeren.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.